Lexus IS 200t Prestige – test

Wtorek, 3 października (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Teoretycznie Lexus IS ma wszystko, by zagrozić rywalom. Szczególnie z silnikiem w duchu downsizingu i po ostatnim liftingu. A jak jest w rzeczywistości?

Zdjęcie

Znak rozpoznawczy IS-a po liftingu, czyli nowy wzór przednich lamp ze światłami diodowymi. /Motor
Znak rozpoznawczy IS-a po liftingu, czyli nowy wzór przednich lamp ze światłami diodowymi.
/Motor

Odnowioną limuzynę Lexusa najłatwiej poznać po innych lampach przednich, które teraz korzystają z technologii LED. Poza tym do gamy IS-a dodano kilka nowych kolorów (zarówno nadwozia, jak i kabiny), wprowadzono 10,25-calowy ekran multimediów oraz pakiet systemów bezpieczeństwa. Obejmuje on m.in. aktywne utrzymywanie na pasie ruchu, tempomat i rozpoznawanie znaków.

Zdjęcie

Choć obsługa podstawowych funkcji nie jest trudna, kierowcę przytłacza nadmiar nieco przypadkowo rozmieszczonych przycisków. Świetna jakość i dotykowa regulacja temperatury w kabinie. /Motor
Choć obsługa podstawowych funkcji nie jest trudna, kierowcę przytłacza nadmiar nieco przypadkowo rozmieszczonych przycisków. Świetna jakość i dotykowa regulacja temperatury w kabinie.
/Motor

Wysoka jakość

Reklama

Już w pierwszym kontakcie IS robi dobre wrażenie. Boczki drzwi i siedzenia w wersji Prestige wykończono miękką skórą, a materiały i ich spasowanie są wysokiej próby. Ogólne poczucie jakości wypada lepiej niż np. w BMW serii 3 czy Mercedesie klasy C.

Niestety, czar znika przy pierwszej próbie skorzystania z systemu multimedialnego. Owszem, nowy ekran wyróżnia się wysoką rozdzielczością, ale sterowanie poszczególnymi funkcjami pozostawia sporo do życzenia. Podobnie jak mapa nawigacji, która wyświetla mało detali i już przy niewielkim oddaleniu skali znika z niej większość dróg.

Zdjęcie

[1] Nowość: aktywny asystent pasa ruchu działa bardzo dobrze. [2] W wersji Prestige fotele mają seryjną wentylację. /Motor
[1] Nowość: aktywny asystent pasa ruchu działa bardzo dobrze. [2] W wersji Prestige fotele mają seryjną wentylację.
/Motor

Zdjęcie

[3] Do wyboru: 1 z 3 trybów jazdy. ESP wyłącza się całkowicie. [4] Multimedia obsługuje się nie pokrętłem, a tym joystickiem. /Motor
[3] Do wyboru: 1 z 3 trybów jazdy. ESP wyłącza się całkowicie. [4] Multimedia obsługuje się nie pokrętłem, a tym joystickiem.
/Motor

Gdzie te 245 KM?

Pierwszy silnik Lexusa w duchu downsizingu na papierze prezentuje się nieźle. Rozwija 245 KM i 350 Nm w zakresie 1650-4400 obr./min. Osiągi jednak nie zachwycają. Do 100 km/h IS 200t rozpędza się w 7,3 s (na oponach zimowych), a do 160 km/h w 17,9 s. Porównywalne, 252-konne BMW 330i potrzebuje, odpowiednio, 5,9 i 13,8 s. To duża różnica.

Brzmiąca jedwabiście jednostka IS-a nie jest specjalnie "łakoma" na obroty. Moc rozwija równomiernie i bez większego animuszu, co na co dzień absolutnie nie przeszkadza. Ma jednak za duży apetyt na paliwo, i to pomimo bezpośredniego wtrysku oraz "czarów" związanych z samoczynnym przełączaniem się z cyklu Otto w bardziej oszczędny cykl Atkinsona. Dziwi też, że przy tak zaawansowanej konstrukcji nie korzysta z układu start/stop.

Jego brak mocno odczuwa się w gęstym ruchu miejskim, gdzie IS 200t potrafi zużyć ponad 15 l benzyny na 100 km. Przy mniejszym ruchu apetyt spada do 12 l/100 km, co i tak nie zachwyca. W trasie realnie auto zużywa około 8,5 l/100 km. Poza tym przy każdej próbie zwiększenia tempa zapotrzebowanie na paliwo wzrasta niewspółmiernie mocno.

Zdjęcie

Bardzo wygodne fotele oraz sportowa pozycja za kierownicą. /Motor
Bardzo wygodne fotele oraz sportowa pozycja za kierownicą.
/Motor

Zdjęcie

Sporo miejsca na nogi, ale na głowy – nie za wiele. Dobre warunki dla dwóch osób. Okno dachowe kosztuje aż 6500 zł, a mimo to roletę obsługuje się ręcznie. /Motor
Sporo miejsca na nogi, ale na głowy – nie za wiele. Dobre warunki dla dwóch osób. Okno dachowe kosztuje aż 6500 zł, a mimo to roletę obsługuje się ręcznie.
/Motor

Silnikowi w zapewnieniu lepszych osiągów z pewnością nie pomaga 8-biegowy automat. Nie zachwyca on szybkością zmiany biegów, a na kickdown reaguje zbyt długo. Tryb sportowy również nieco rozczarowuje. Różnica w stosunku do zwykłego ustawienia polega w nim jedynie na tym, że biegi wrzuca przy wyższych obrotach. Szkoda, że nie potrafi choćby przez chwilę "przytrzymać" przełożenia, co ułatwiłoby np. wyprzedzanie.

Pochwalić trzeba za to sprawny tryb ręczny, który po wyłączeniu ESP, niezależnie od programu jazdy, nigdy sam nie wbije wyższego przełożenia, ani też nie zredukuje.

Komfortowo i pewnie

Najjaśniejszym punktem IS-a jest komfort jazdy. To zasługa nie tylko świetnej izolacji kabiny od świata zewnętrznego, ale i pracy układu jezdnego. Zawieszenie ma w sobie mnóstwo rezerw. Dzięki temu szybko, skutecznie i harmonijnie rozprawia się z nierównościami. A przy tym nawet nie piśnie.

Zza kierownicy Lexus to dojrzałe i przyjazne w prowadzeniu auto. Nie ma wprawdzie sportowego sznytu, znanego z BMW serii 3, ale na drodze wszystko robi bardzo dobrze. Jest stabilny przy dużych prędkościach i łatwy do opanowania w sytuacjach granicznych. Ma perfekcyjnie dostrojone ESP, które reaguje jednocześnie stanowczo i niemal niewyczuwalnie. Układ kierowniczy pracuje z przyjemnym oporem, w sposób wystarczająco bezpośredni i daje należyte pojęcie o granicy przyczepności.

Zdjęcie

IS w zakrętach zachowuje się niemal neutralnie. Na suchej jezdni, mimo 245 KM, nie daje się wprowadzić w nadsterowność za pomocą samego gazu. /Motor
IS w zakrętach zachowuje się niemal neutralnie. Na suchej jezdni, mimo 245 KM, nie daje się wprowadzić w nadsterowność za pomocą samego gazu.
/Motor

IS dobrze spisuje się również w zakrętach, wykazując tylko lekką tendencję do podsterowności. Mimo tylnego napędu stroni jednak od jazdy poślizgami, co wynika nie tylko z wysokiej przyczepności tylnej osi, ale i z faktu, że nie zastosowano przy niej sportowej "szpery".

W ogólnym rozrachunku IS 200t to auto z dużym potencjałem, ale i z niezbyt udanymi układem napędowym oraz systemem multimedialnym. Mimo to może być alternatywą dla niemieckich rywali.

Dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa, dane testowe: Lexus IS 200t Prestige

 Lexus IS 200t Prestige
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1998 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna245 KM/5800
Maks. moment obrotowy350 Nm/1650
Napędtylny
Skrzynia biegówautomatyczna/8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość468/181/143 cm
Rozstaw osi280 cm
Średnica zawracania10,4 m
Masa/ładowność1680/455 kg
Pojemność bagażnika480 l
Poj. zbiornika paliwa66 l (Pb 95)
Opony (przód; tył)245/40 R18; 255/35 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,0 s
Zużycie paliwa*10,8/5,9/7,7
Zasięg860 km
Dane testowe**
Przyspieszenie 0-100 km/h7,3 s →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)42,2 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)41,9 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h63,8 dB
Zużycie paliwa*13,3/7,5/10,4
Rzeczywisty zasięg630 km
Cena226 900 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km); ** pomiary na oponach zimowych;
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

LEXUS IS 200T PRESTIGE: PLUSY I MINUSY

+ wysoki komfort jazdy
+ pewne prowadzenie
+ świetna jakość
+ dużo miejsca na nogi

- duże zużycie paliwa
- nie najlepszy automat
- tylko przeciętne osiągi
- braki w ergonomii

LEXUS IS 200T PRESTIGE: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Lexus IS 200t /Motor

IS to nowoczesne, świetnie wykonane i wygodne auto. Nieco rozczarowują układ napędowy i ergonomia.

Lexus IS 200t Prestige

liczba zdjęć: 61

Tekst: Maciej Struk, Zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 6/2017

Używany Lexus IS II (2005-2012) – OPINIE O SAMOCHODACH

Lexus LS 460 (2006-) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Sport - test

    Auta uterenowione to nie tylko aktualna moda, ale i przepis na sukces. Audi do swojej oferty właśnie wprowadziło kolejny model tego typu - niewielkie Q2. więcej