Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassion - test

Piątek, 3 marca (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Zamiast kolejnego liftingu – drobne korekty. W kolejny sezon Mazda 6 wjeżdża z bogatszym wyposażeniem i skuteczniej wyciszoną kabiną.

Zdjęcie

Mazda 6 /Motor

Producenci - nie tylko samochodów - przyzwyczajają nas, że sezon bez nowości to sezon stracony. Poza typowymi liftingami coraz powszechniejsze są drobne modernizacje w ramach wprowadzenia nowego roku modelowego. Dawniej były to głównie okazje do usuwania tzw. chorób wieku dziecięcego czy dodania nowego odcienia lakieru, dziś mogą obejmować zmiany w ofercie silników, wyposażenia czy zestrojeniu zawieszenia - i wcale nie muszą towarzyszyć im poprawki stylistyczne.

Dodatki zamiast skalpela

Reklama

W przypadku Mazdy 6 takie poprawki byłyby zresztą zbyteczne. To bez wątpienia jeden z najbardziej urodziwych modeli w klasie. Z zewnątrz w roczniku 2017 Japończycy wymienili jedynie boczne lusterka.

Zdjęcie

Wizualna jakość na poziomie aut premium, nowa kierownica (mniej klawiszy) i przyzwoita ergonomia.  Brakuje podświetlenia panelu regulacji lusterek oraz funkcji hold, ułatwiającej jazdę w korku. /Motor
Wizualna jakość na poziomie aut premium, nowa kierownica (mniej klawiszy) i przyzwoita ergonomia. Brakuje podświetlenia panelu regulacji lusterek oraz funkcji hold, ułatwiającej jazdę w korku.
/Motor

Zmiany łatwiej dostrzec w kabinie: nowa jest kierownica - teraz z podgrzewaniem, na panelu zegarów pojawił się kolorowy wyświetlacz 4,6" (ze wskaźnikiem temperatury chłodziwa), a ekran head-up ma wyższą rozdzielczość i przekazuje więcej informacji. Szkoda, że z powodu zbyt krótkiej wycieraczki w deszczu odczyt jego wskazań jest częściowo utrudniony.

Zdjęcie

[1] Dotykowe sterowanie multimediami działa tylko podczas postoju. Sam system ma prosty i szybki interfejs. [2] Head-up w formie plastikowej płytki przekazuje teraz więcej informacji. [3] Na panelu wskaźników pojawił się kolorowy ekran komputera. /Motor
[1] Dotykowe sterowanie multimediami działa tylko podczas postoju. Sam system ma prosty i szybki interfejs. [2] Head-up w formie plastikowej płytki przekazuje teraz więcej informacji. [3] Na panelu wskaźników pojawił się kolorowy ekran komputera.
/Motor

Przy okazji wzbogacono też gamę dostępnych systemów wspomagających. Asystent rozpoznawania znaków odczytuje teraz m.in. zakazy wjazdu, a układ antykolizyjny i aktywny tempomat pracują w większych zakresach prędkości. To zasługa kamery, która zastąpiła stosowany wcześniej radar.

W stronę ciszy

Kolejną nowością jest system GVC, który ogranicza moment obrotowy przy nagłych manewrach. Zmienia w ten sposób dociążenie poszczególnych kół. W efekcie łagodzi nieco skłonności do nurkowania i przechyłów oraz objawy podsterowności na łukach.

Za sprawą sporego rozstawu osi (283 cm) Mazda i tak prowadzi się bardzo stabilnie, a jej gabaryty tuszuje niska masa własna (1350 kg). Jednocześnie zawieszenie zapewnia wysoki komfort jazdy: mimo dużych obręczy starannie i cicho wybiera nierówności. Niestety, w ramach modernizacji nie zmieniła się ociężała praca wspomagania kierownicy podczas manewrowania.

Japończycy popracowali za to nad jedną z większych bolączek "szóstki" - niedostatecznym wyciszeniem kabiny. Zastosowano laminowane przednie boczne szyby, nowe uszczelki oraz dodatkową izolację, m.in. podwozia, drzwi i podsufitki. Różnica jest odczuwalna.

Zdjęcie

Fotele są wystarczająco dobre wyprofilowane, ale mają jedną wadę: zbyt krótkie siedziska. /Motor
Fotele są wystarczająco dobre wyprofilowane, ale mają jedną wadę: zbyt krótkie siedziska.
/Motor

Downsizing? Nie, dziękuję

Modernizacja nie przyniosła zmian w palecie silników - przynajmniej tych benzynowych (diesle otrzymały nowe systemy tłumienia wibracji). Topową "szóstkę" niezmiennie napędza wolnossąca jednostka benzynowa 2.5 o mocy 192 KM. Typowy dla silników bez doładowania niedosyt siły napędowej na niskich obrotach częściowo pozwala nadrobić jej wysoki stopień sprężania (14:1). W rezultacie maksymalny moment obrotowy (256 Nm) dostępny jest tu od 3250 obr./min.

W praktyce jednostka ma przyjazną, równomierną charakterystykę, żwawo reaguje na głębsze wciśnięcie pedału gazu i nie traci tchu nawet w pobliżu czerwonego pola. Brakuje tylko przyjemniejszego dźwięku.

Silnikowi wtóruje standardowy, udany automat o 6 przełożeniach - sprawny na tyle, że nie ma potrzeby korzystania z programu Sport, który bez sensu utrzymuje niższy bieg np. po zakończeniu wyprzedzania. Pochwalić trzeba za to tryb manualny, który nie "wtrąca się" w poczynania kierowcy.

Zdjęcie

Dużo miejsca, podgrzewana kanapa. Od tyłu siedzenia mają praktyczniejsze, ciemne obicia. /Motor
Dużo miejsca, podgrzewana kanapa. Od tyłu siedzenia mają praktyczniejsze, ciemne obicia.
/Motor

Tylko w jednej wersji

"Szóstka" 2.5 jest oferowana tylko w topowej wersji SkyPassion, za 143,9 tys. zł. Dużo, ale po części z winy 18,6% akcyzy - a rywale wcale nie są tańsi.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassion

 Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassion
Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa2488 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna192 KM/5700
Maks. moment obrotowy256 Nm/3250
Napędprzedni
Skrzynia biegówautomatyczna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość487/184/145 cm
Rozstaw osi283 cm
Średnica zawracania12,0 m
Masa/ładowność1350/650 kg
Pojemność bagażnika480 l
Poj. zbiornika paliwa62 l (Pb 95)
Opony225/45 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna223 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s
Zużycie paliwa*8,5/5,0/6,3
Zasięg980 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)44,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)42,6 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h65,0 dB →
Zużycie paliwa*10,6/6,4/8,5
Rzeczywisty zasięg730 km
Cena143 900 zł
pomiary testowe na oponach zimowych, na wilgotnej nawierzchni przy temp. 8 st. C
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

MAZDA 6 2.5 SKYACTIV-G SKYPASSION: PLUSY I MINUSY

+ atrakcyjny design
+ przestronna kabina
+ wysoki komfort
+ stabilne prowadzenie
+ udany automat

- krótkie siedziska foteli
- przeciętna wielkość bagażnika
- "szorstki" dźwięk silnika

MAZDA 6 2.5 SKYACTIV-G SKYPASSION: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Mazda 6 /Motor

Japończycy skutecznie dbają o aktualność "6" - po 4 latach od premiery to wciąż atrakcyjna propozycja.

Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassion

liczba zdjęć: 53

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 51-52/2016

Mazda 626 GF (1997-2002) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używana Mazda 6 GG/GY (2002-2007) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Volkswagen Sharan 2.0 TDI 184 DSG Highline – test

    Nie jest najpiękniejszym autem na rynku, do tego naprawdę sporo kosztuje, ale dla ceniących funkcjonalność Sharan to prawie ideał. więcej