Mazda CX-5 2.0 AWD SKY-G SkyPassion - test

Piątek, 30 marca (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Nowa Mazda CX-5 wyraźnie nawiązuje do poprzednika, ale jest praktycznie pod każdym względem od niego lepsza – ładniejsza, wygodniejsza i lepiej wykonana.

Zdjęcie

Mazda CX-5 /Motor

Pierwsza generacja Mazdy CX-5 zadebiutowała w roku 2012. Zwiastowała nową erę w japońskiej marce: z silnikami, zawieszeniem i płytą podłogową nazywanymi Skyactiv oraz stylizacją wyznaczająca trendy dla kolejnych modeli w gamie.

Samochód odniósł spory sukces, przez pięć lat znalazł około 1,5 miliona nabywców.

Reklama

Szkoła charakteru

W tym roku zadebiutowała druga generacja tego auta. Zmiany nie były rewolucyjne - już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z CX-5. Od razu widzimy też jednak, że jest to nowy model.

Przy zachowaniu rozstawu osi z poprzednika (270 cm), aktualne wcielenie auta jest od niego o pojedyncze centymetry niższe oraz dłuższe, ma większy rozstawy kół i nieco cofnięty przedni słupek. Sylwetka auta stała się więc bardziej dynamiczna.

Jeszcze więcej charakteru dodają detale, przede wszystkim wąskie reflektory i tylne światła (standardowo LED-owe, w topowej wersji przednie są adaptacyjne). Samochód nabrał wyrazu.

Podobną ewolucję przeszło wnętrze - prezentuje się lżej i bardziej elegancko. Deska rozdzielcza nie jest przeładowana przyciskami, pozostały najważniejsze, do regulacji podstawowych funkcji. Inne ustawienia wybiera się za pomocą wielofunkcyjnego pokrętła na konsoli centralnej.

Zdjęcie

Nieduża kierownica i krótki drążek zmiany biegów – niczym w aucie sportowym. Zaletą auta jest także prosta, intuicyjna obsługa. /Motor
Nieduża kierownica i krótki drążek zmiany biegów – niczym w aucie sportowym. Zaletą auta jest także prosta, intuicyjna obsługa.
/Motor

Sama konsola jest wysoka i mocno rozbudowana, dzięki czemu drążek zmiany biegów jest krótki i znajduje się tuż pod ręką. W połączeniu z grubą, dobrze leżącą w rękach kierownicą i wysoką linią okien na lewym fotelu można poczuć się jak w aucie sportowym.

Zupełnie niesportowe są za to rozmiary wnętrza. Zarówno na przednich fotelach, jak i na kanapie miejsca jest wystarczająco dużo, by czworo dorosłych pasażerów nie narzekało na ciasnotę nawet w trakcie dłuższych podróży.

Przednie fotele są wygodne, choć zapewniają co najwyżej umiarkowane trzymanie w zakrętach przy szybszej jeździe. Kanapa po raz pierwszy w CX-5 ma regulowany kąt nachylenia oparcia, w najdroższej wersji jest także podgrzewana.

Zdjęcie

[1] Fotele są wygodne, skórzana tapicerka i elektryczna regulacja to standard w najdroższej wersji. [2] Miejsca z tyłu jest bardzo dużo, oparcie kanapy można odchylić lub złożyć w trzech częściach. Możliwość podgrzewania kanapy to w tej klasie prawdziwy luksus.
[1] Fotele są wygodne, skórzana tapicerka i elektryczna regulacja to standard w najdroższej wersji. [2] Miejsca z tyłu jest bardzo dużo, oparcie kanapy można odchylić lub złożyć w trzech częściach. Możliwość podgrzewania kanapy to w tej klasie prawdziwy luksus.

Do wakacyjnych wyjazdów nadaje się też bagażnik - do rolety (w CX-5 nie ma sztywnej półki, zamiast niej jest właśnie zwijana, podnoszona z klapą roleta, można ją ukryć we wnęce pod podłogą) ma 477 litrów pojemności, po złożeniu oparć (rygle są na burtach bagażnika) wzrasta ona do 1620 litrów.

Zdjęcie

Bagażnik ma prawie 500 litrów pojemności – to wystarczy na wakacyjny wyjazd. Pod podłogą jeden z dziesięciu głośników systemu Bose. /Motor
Bagażnik ma prawie 500 litrów pojemności – to wystarczy na wakacyjny wyjazd. Pod podłogą jeden z dziesięciu głośników systemu Bose.
/Motor

Jeden słabszy punkt

Pod maską testowanego auta znalazł się dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 160 KM. Radzi sobie bez doładowania, choć słowo "radzi" jest tutaj trochę na wyrost.

Osiągi to największe rozczarowanie związane z tym autem, wyprzedzanie na naszych drogach robi się problematyczne. Niewiele pomaga redukcja - silnikowi zwyczajnie brakuje werwy.

Zdjęcie

Dwulitrowy silnik benzynowy jest cichy i oszczędny, jednak pod względem osiągów nie zachwyca – mówiąc delikatnie. /Motor
Dwulitrowy silnik benzynowy jest cichy i oszczędny, jednak pod względem osiągów nie zachwyca – mówiąc delikatnie.
/Motor

Na szczęście na tym lista zastrzeżeń się kończy. Jednostka napędowa zużywa niewiele paliwa - niemal tyle, co diesle o zbliżonej mocy. We wnętrzu jest cicho, biegi zmienia się precyzyjnie, a w zawieszeniu drzemią olbrzymie rezerwy bezpieczeństwa, przy zachowaniu wysokiego komfortu jazdy.

Aż szkoda, że wersja 2.0 nie jest trochę szybsza. Pozostałe zalety byłyby jeszcze bardziej podkreślone.

Zdjęcie

[1] Multimedia obsługuje się (intuicyjnie) za pomocą pokrętła i przycisków. [2] W podłokietniku odchylanym z oparcia drugiego rzędu siedzeń znajdują się dwa gniazda USB i przyciski podgrzewania kanapy. /Motor
[1] Multimedia obsługuje się (intuicyjnie) za pomocą pokrętła i przycisków. [2] W podłokietniku odchylanym z oparcia drugiego rzędu siedzeń znajdują się dwa gniazda USB i przyciski podgrzewania kanapy.
/Motor

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Mazda CX-5 2.0 AWD SKY-G SkyPassion

 Mazda CX-5 2.0 AWD SKY-G SkyPassion
Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1998 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna160 KM/6000
Maks. moment obrotowy208 Nm/4000
Napęd4x4
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość455/184/168 cm
Rozstaw osi270 cm
Średnica zawracania12,0 m
Masa/ładowność1425/690 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)477/1620 l
Poj. zbiornika paliwa58 l (Pb 95)
Opony225/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s
Zużycie paliwa*8,0/5,8/6,6
Zasięg870 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,4 dB
Zużycie paliwa*9,3/6,9/8,1
Rzeczywisty zasięg710 km
Cena145 900 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

MAZDA CX-5 2.0 AWD SKY-G SkyPassion: PLUSY I MNIUSY

+ efektowny wygląd
+ przestronne wnętrze
+ wysoki komfort jazdy
+ bardzo dobra jakość wykonania
+ prosta obsługa

- kiepskie osiągi
- dość wysoka cena

MAZDA CX-5 2.0 AWD SKY-G SkyPassion: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Mazda CX-5 /Motor

Szkoda, że silnik nie radzi sobie lepiej z tym autem, bo poza tym trudno znaleźć jakieś większe wady.

Mazda CX-5 2.0 AWD SKY-G SkyPassion

liczba zdjęć: 56

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 41/2017

Używana Mazda CX-5 (2012-2017) – OPINIE O SAMOCHODACH

Mazda CX-7 (2007-2012) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również