Mercedes CLA 250 Shooting Brake – test

Poniedziałek, 16 listopada 2015 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Jeśli po kompaktowym kombi spodziewasz się przestronności i funkcjonalności... kup Skodę Octavię. W przypadku CLA Shooting Brake liczy się zupełnie co innego.

Zdjęcie

Mercedes CLA SB /Motor

Zaprezentowany w 2013 r. Mercedes CLA jest dowodem na to, że klienci nie kierują się wyłącznie rozsądkiem. Ten czterodrzwiowy kompakt o sylwetce coupe długością i ceną przerasta niektóre samochody klasy średniej, ale pod względem przestronności przegrywa nawet z modelami miejskimi. A mimo to sprzedaje się świetnie.

Zdjęcie

Kokpit jak w każdym CLA – wyróżnia się efektownym designem, a mimo to okazuje się łatwy w obsłudze. Niestety, tworzywom wysokiej jakości towarzyszą twarde plastiki. /Motor
Kokpit jak w każdym CLA – wyróżnia się efektownym designem, a mimo to okazuje się łatwy w obsłudze. Niestety, tworzywom wysokiej jakości towarzyszą twarde plastiki.
/Motor

Nic zatem dziwnego, że powstała też jego praktyczniejsza wersja. Choć w przypadku klasy C czy E takie odmiany nazywają się po prostu Kombi, tym razem sięgnięto po znane z większego CLS-a oznaczenie Shooting Brake. Czyżby nowy Mercedes nie był "pełnowartościowym" kombi? Sprawdziliśmy to, testując mocną odmianę CLA 250.

Reklama

Gdzie ta przestrzeń?

Shooting Brake ma prawie identyczne wymiary, co sedan - przerasta go jedynie na wysokość, i to tylko o 3 mm. Także przestronność niemal się nie zmieniła. Przestrzeni z przodu nadal wystarczy dla osób o wzroście 190 cm. Z tyłu, dzięki łagodniej opadającej linii dachu, nad głowami jest o 4 cm więcej miejsca niż w sedanie, więc nikomu poniżej 185 cm nie będzie ciasno.

Zdjęcie

Seryjne fotele zasługują na same pochwały – są duże, wygodne, dobrze wyprofilowane i mają spory zakres regulacji. /Motor
Seryjne fotele zasługują na same pochwały – są duże, wygodne, dobrze wyprofilowane i mają spory zakres regulacji.
/Motor

No, chyba że kupujący CLA zażyczy sobie szklanego dachu. Element ten ma swoje zalety - mocno rozświetla wnętrze Mercedesa (małe boczne szyby nie wpuszczają zbyt dużo światła), a przy tym poprawia jego wygląd. Warto jednak wiedzieć, że przy okazji wyraźnie zmniejsza ilość miejsca nad głowami. W testowanym samochodzie sprawia on, że już kierowca o wzroście 185 cm uderza głową w podsufitkę. Na tylnych siedzeniach wystarczy do tego 180 cm.

Zdjęcie

Kanapa też ma zintegrowane zagłówki. W autach ze szklanym dachem już osoby o wzroście 180 cm sięgają głowami podsufitki. /Motor
Kanapa też ma zintegrowane zagłówki. W autach ze szklanym dachem już osoby o wzroście 180 cm sięgają głowami podsufitki.
/Motor

Co więcej, bagażnik CLA Shooting Brake też nie odpowiada wymaganiom stawianym przed autami z nadwoziem kombi. Owszem, jego pojemność można jeszcze uznać za wystarczającą (495 l to o 25 l więcej niż w zwykłym CLA), ale jej wykorzystanie utrudniają rzadko spotykane w "kombiakach" wysoki próg (69 cm od ziemi) i niewielki otwór załadunkowy.

Zdjęcie

495-litrowy bagażnik nie zachwyca – ma mały otwór załadunkowy i wysoki próg. /Motor
495-litrowy bagażnik nie zachwyca – ma mały otwór załadunkowy i wysoki próg.
/Motor

Cena sportowej natury

CLA 250 wyposażono w dwulitrowy silnik, który dzięki turbo osiąga moc 211 KM, a 350 Nm momentu obrotowego oferuje już przy 1200 obr./min. Nic dziwnego, że osiągi są bardzo dobre - przyspieszenie do 100 km/h trwa zaledwie 6,8 s (z racji przedniego napędu, taki wynik można osiągnąć tylko na suchym). Do seryjnego 7-biegowego automatu trudno mieć zastrzeżenia. Przy spokojnej jeździe bardzo płynnie zmienia przełożenia, starając się utrzymać jak najniższe obroty silnika. Za to gdy kierowca mocno wciśnie prawy pedał, skrzynia pracuje o wiele szybciej i potrafi błyskawicznie zredukować o kilka biegów.

Do takiego układu napędowego pasuje stosunkowo sztywno zestrojone zawieszenie, które - choć wyraźnie ogranicza komfort jazdy - pozwala kierowcy czerpać sporo frajdy z dynamicznego pokonywania zakrętów.

Zdjęcie

Wloty w zderzakach (element linii AMG) dodają agresywności sylwetce CLA. /Motor
Wloty w zderzakach (element linii AMG) dodają agresywności sylwetce CLA.
/Motor

Szkoda tylko, że taki styl jazdy aż tyle kosztuje. Podczas testu na każde 100 km auto zużywało niecałe 10 l benzyny w mieście i 6 poza nim. Zdecydowane dodawanie gazu potrafi jednak podnieść oba wyniki niemal dwukrotnie.

Zresztą, sam samochód też do tanich nie należy. CLA 250 Shooting Brake kosztuje aż 160 900 zł (ale za testowany egzemplarz - za sprawą licznych dodatków - trzeba już zapłacić ok. 200 tys. zł). Z jednej strony, to tylko o 2600 zł więcej niż w przypadku sedana. Ale z drugiej strony - rozum podpowiada, że o wiele rozsądniej jest dołożyć 3300 zł i wyjechać z salonu większą klasą C kombi z tym samym silnikiem.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zuż. paliwa: Mercedes CLA 250 Shooting Brake

 Mercedes CLA 250 Shooting Brake
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1991 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna211 KM/5500
Maks. moment obrotowy350 Nm/1200
Napędprzedni
Skrzynia biegówautomatyczna/7-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość463/178/144 cm
Rozstaw osi270 cm
Średnica zawracania11,0 m
Masa/ładowność1425/570 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)495/1354 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Opony225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h6,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,6 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*7,3/4,5/5,5
Teoretyczny zasięg900 km
Dane testowe*9,8/6,0/7,9
Rzeczywisty zasięg630 km
Cena160 900 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

MERCEDES CLA 250 SHOOTING BRAKE: PLUSY I MINUSY

+ rewelacyjny design
+ świetne osiągi
+ bardzo dobre prowadzenie
+ bogata lista dodatków

- wysoka cena
- niezbyt przestronna kabina
- mało praktyczny bagażnik
- ograniczony komfort jazdy
- duże zużycie paliwa przy dynamicznej jeździe

MERCEDES CLA 250 SHOOTING BRAKE: PODSUMOWANIE

Shooting Brake nie jest praktyczny jak inne kombi, ale zafascynowani jego wyglądem klienci i tak mu to wybaczą.

Mercedes CLA 250 Shooting Brake

liczba zdjęć: 48

Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 17/2015

Mercedes C Sportcoupe (2002-2008) - SAMOCHODY UŻYWANE

Co się psuje w używanych Mercedesach? - PORADY DLA KIEROWCÓW

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Land Rover Discovery Sport TD4 HSE Luxury  – test

    Discovery Sport to dobry sposób na wyróżnienie się wśród SUV-ów premium klasy średniej. Niestety, wyróżnia się on także wysoką ceną. więcej