Mercedes GLS 500 4Matic – test

Piątek, 30 grudnia 2016 (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Rozsądek podpowiada wybór diesla, ale to właśnie benzynowy silnik V8 najlepiej pasuje do takiego samochodu, jak Mercedes GLS.

Zdjęcie

GLS prowadzi się pewnie, ale ostre pokonywanie zakrętów nie leży w jego naturze. Pneumatyczne zawieszenie na dużych wybojach potrafi wprowadzać auto we wstrząsy. /Motor
GLS prowadzi się pewnie, ale ostre pokonywanie zakrętów nie leży w jego naturze. Pneumatyczne zawieszenie na dużych wybojach potrafi wprowadzać auto we wstrząsy.
/Motor

Mercedes GLS to żywe zaprzeczenie ekologicznej lub jak to się też czasem określa, zrównoważonej motoryzacji - gigantyczny (ponad 5 m długości, prawie 2 m szerokości), ważący niemal 2,5 tony i z wielkim, 4,7-litrowym benzynowym silnikiem V8 biturbo.

Wszystko zdaje się przemawiać za tym, że takie "mastodonty" nie mają sensu. Ale w stosunku do samochodów nie zawsze i nie wszyscy kierują się chłodną kalkulacją. Liczą się także emocje. A tych GLS 500 dostarcza co niemiara.

Reklama

Zdjęcie

Systemem multimedialnym wyposażonym w centralny monitor i wieloma ustawieniami auta steruje się za pomocą pokrętła i gładzika na konsoli. /Motor
Systemem multimedialnym wyposażonym w centralny monitor i wieloma ustawieniami auta steruje się za pomocą pokrętła i gładzika na konsoli.
/Motor

Zdjęcie

[1] Na ekranie można na bieżąco obserwować m.in. zmianę kąta skrętu kierownicy, nachylenia podjazdu i pochylenia auta. [2] Po prawej stronie jest centrum sterowania trybami pracy napędu (wybiera się je pokrętłem). Przyciskami uruchamia się m.in. asystenta zjazdu ze wzniesienia i reguluje prześwit. /Motor
[1] Na ekranie można na bieżąco obserwować m.in. zmianę kąta skrętu kierownicy, nachylenia podjazdu i pochylenia auta. [2] Po prawej stronie jest centrum sterowania trybami pracy napędu (wybiera się je pokrętłem). Przyciskami uruchamia się m.in. asystenta zjazdu ze wzniesienia i reguluje prześwit.
/Motor

Potęga pod maską

Siły benzynowej jednostki V8 można się domyślać już w chwili jej "odpalenia" - basowy pomruk na biegu jałowym i przyjemne brzmienie wydechu zapowiadają bardzo dobre osiągi. Ale tego, co dzieje się po maksymalnym wciśnięciu pedału gazu, trudno spodziewać się po jednym z trzech największych SUV-ów na rynku, w dodatku nie w usportowionej wersji AMG. GLS 500 startuje z miejsca i rozpędza się z łatwością kompaktowego hot-hatcha. A właściwie osiągając 100 km/h na godzinę w 5,3 s (w pomiarach uzyskaliśmy wynik identyczny jak podaje fabryka) pozostawia znaczną większość z nich daleko w tyle.

Zdjęcie

Ośmiocylindrowa benzynowa jednostka napędowa zapewnia autu znakomite osiągi i pracuje niesamowicie cicho i kulturalnie. Potrafi jednak zużywać dużo paliwa, ale na szczęście bak ma 100 litrów. /Motor
Ośmiocylindrowa benzynowa jednostka napędowa zapewnia autu znakomite osiągi i pracuje niesamowicie cicho i kulturalnie. Potrafi jednak zużywać dużo paliwa, ale na szczęście bak ma 100 litrów.
/Motor

Nie mniejsze wrażenie robi płynność rozpędzania przy wyższych prędkościach. GLS-em, czy to na autostradzie, czy drogach lokalnych, wyprzedza się z niezwykłą łatwością, co jest zasługą ogromnego momentu obrotowego generowanego przez silnik. Maksymalne 700 Nm jest dostępne od 1800 do 4000 obr./min.

9 biegów do ciszy

Jednostkę V8 połączono z 9-biegową przekładnią automatyczną. Tak duża liczba przełożeń w kapitalny sposób podnosi komfort jazdy. Przy 100 km/h silnik pracuje z prędkością zaledwie 1300 obr./min, a przy 140 km/h - o 500 obr. większą. W efekcie w kabinie jest bardzo cicho (co potwierdzają nasze pomiary). W większości sytuacji "automat" zmienia biegi bardzo miękko (i szybko), jedynie gwałtowne wciśnięcie gazu powoduje mocne i nieprzyjemne szarpnięcie.

Trudno oczekiwać, by 455-konny silnik, który musi radzić sobie z masą 2,5 tony, był ekonomiczny. Bez trudu może zużywać blisko 20 l/100 km, ale rozsądniejsze traktowanie pedału gazu (co wcale nie oznacza mało dynamicznej jazdy) daje całkiem akceptowalne 13,4 l/100 km.

Zdjęcie

Znakomite fotele mają m.in. regulację szerokości oparcia. /Motor
Znakomite fotele mają m.in. regulację szerokości oparcia.
/Motor

Zdjęcie

Siedzenia mają pochylane oparcia, ale niestety się nie przesuwają. Monitory w zagłówkach to opcja. /Motor
Siedzenia mają pochylane oparcia, ale niestety się nie przesuwają. Monitory w zagłówkach to opcja.
/Motor

Zdjęcie

[1] By uzyskać płaską powierzchnię, trzeba złożyć siedzisko. [2] Dwa elektrycznie składane fotele w bagażniku są wyposażeniem seryjnym GLS-a. /Motor
[1] By uzyskać płaską powierzchnię, trzeba złożyć siedzisko. [2] Dwa elektrycznie składane fotele w bagażniku są wyposażeniem seryjnym GLS-a.
/Motor

GLS jest solidnie wyposażone do jazdy z dala od ubitych dróg. Ma skuteczny napęd 4x4, a kierowca może pokrętłem na konsoli między fotelami wybierać tryby jego pracy (do dyspozycji są sportowy, komfortowy, na śliskie nawierzchnie, offroad i indywidualny) oraz dzięki pneumatycznemu zawieszeniu zwiększyć prześwit (z 201 do 276 mm).

Zdjęcie

Podstawowa pojemność bagażnika to 680 litrów, a maksymalna – 2300 l. Niestety Mercedes nie podaje, jaka jest jego wielkość w konfiguracji 7-osobowej. /Motor
Podstawowa pojemność bagażnika to 680 litrów, a maksymalna – 2300 l. Niestety Mercedes nie podaje, jaka jest jego wielkość w konfiguracji 7-osobowej.
/Motor

Opcjonalny pakiet AMG, w skład którego wchodzą m.in. absurdalnie wielkie, 21-calowe koła z szosowymi oponami 295/40, pasuje tu jak kwiatek do kożucha. To właśnie ogumienie (pospołu z ogromną masą auta) może być główną przeszkodą w sprawnym poruszaniu się w cięższym terenie.

Zdjęcie

Mercedes GLS /Motor

MERCEDES GLS 500 4MATIC: CENA NA TLE KONKURENTÓW

Mercedes GLS 500 4Matic
455 KM, 0-100: 5,3 s
484 500 zł

Range Rover 5.0 V8 Supercharged
510 KM, 0-100: 5,4 s
680 800 zł

Bentley Bentayga 6.0 W12
608 KM, 0-100: 4,1 s
1 127 865 zł

Na tle konkurentów GLS 500 jest tani. Bentley z silnikiem 12-cylindrowym gra jednak w zupełnie innej lidze cenowej.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Mercedes GLS 500 4Matic

 Mercedes GLS 500 4Matic
Silnikbenzynowy, biturbo
Pojemność skokowa4663 cm3
Układ cylindrów/zaworyV8/32
Moc maksymalna455 KM/5250
Maks. moment obrotowy700 Nm/1800
Napędprzedni
Skrzynia biegówautomatyczna/9-biegowa
Długość/szerokość/wysokość513/193/185 cm
Rozstaw osi308 cm
Średnica zawracania12,4 m
Masa/ładowność2455/805 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)680/2300 l
Poj. zbiornika paliwa100 l (Pb 95)
Opony275/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,3 s
Zużycie paliwa*14,9/9,2/11,3
Zasięg880 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h5,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,1 m 
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,9 m 
Poziom hałasu przy 100 km/h60,8 dB 
Zużycie paliwa*16,5/10,2/13,4
Rzeczywisty zasięg740 km
Cena484 500 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

MERCEDES GLS 500 4MATIC: PLUSY I MINUSY

+ znakomite osiągi
+ bardzo wysoki komfort jazdy
+ przestronna kabina
+ duży bagażnik

- wysokie zużycie paliwa
- skrzynia biegów potrafi szarpać
- dopłata m.in. za nawigację

MERCEDES GLS 500 4MATIC: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

GLS mierzy 513 cm długości. Audi i BMW nie mają w ofercie SUV-ów tej klasy. /Motor
GLS mierzy 513 cm długości. Audi i BMW nie mają w ofercie SUV-ów tej klasy.
/Motor

W Mercedesie GLS komfort stoi na pierwszym miejscu. Dobrze, że nikt na siłę nie próbował go "usportowić".

Mercedes GLS 500 4Matic

liczba zdjęć: 76

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 29/2016

Mercedes G 500 – TEST

Używane Mercedesy - co się w nich psuje? – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige – test

    Auta z roku na rok są coraz nowocześniejsze i... coraz trudniejsze w obsłudze. Ale są wyjątki. Toyota pokazuje, jak zaprojektować samochód bez udziwnień. więcej