Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic - test

Wtorek, 24 stycznia (17:40)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Kombi z najmocniejszym dieslem w gamie – takie połączenie do Astry Sports Tourer 1.6 BiTurbo pasuje bardzo dobrze.

Zdjęcie

Opel Astra ST /Motor

Pomimo przyspieszonego rozwoju silników benzynowych, duet "diesel i kombi" ciągle pasuje do siebie bardzo dobrze. Częsta jazda na długich trasach, nierzadko przy komplecie pasażerów i dużym obciążeniu, uzasadnia użycie oszczędnej i dynamicznej jednostki wysokoprężnej.

W przypadku nowej Astry kombi podejrzenia mogą jednak dotyczyć dynamiki jazdy. Gama diesli składa się z silników o pojemności raptem 1,6 litra, rywale ciągle dysponują jednostkami 2.0.

Reklama

Na szczęście w ofercie pojawiła się wersja, która rozwiewa wątpliwości dotyczące osiągów.

Zdjęcie

Opel Astra ST /Motor

Szybko i oszczędnie

Nazwa nowej wersji mówi wszystko: 1.6 CDTI BiTurbo. Silnik otrzymał doładowanie za pomocą dwóch turbosprężarek - mniejszej, szybko reagującej na dodanie gazu przy niskich obrotach i większej, zapewniającej odpowiednią moc przy wysokiej prędkości obrotowej.

Zdjęcie

Efektowny kształt, prosta obsługa, niezłe materiały. Za kierownicą panują znakomite warunki pracy. /Motor
Efektowny kształt, prosta obsługa, niezłe materiały. Za kierownicą panują znakomite warunki pracy.
/Motor

Zdjęcie

Opcjonalny uchwyt na telefon z wyjściem do ładowania jest bardzo praktyczny. Można wygonie korzystać np. z Yanosika lub nawigacji. /Motor
Opcjonalny uchwyt na telefon z wyjściem do ładowania jest bardzo praktyczny. Można wygonie korzystać np. z Yanosika lub nawigacji.
/Motor

Moc maksymalna wynosi 160 KM, maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Osiągi są nawet więcej niż wystarczające - przy przyspieszaniu na jedynce i dwójce trzeba bardzo uważać, by nie zerwać przyczepności. Moc jest rozwijana wręcz zbyt gwałtownie. Jeśli jednak uda się zapanować nad poślizgiem, efekty są znakomite - czas przyspieszania do 100 km/h wynosi 8,2 s - to dużo lepiej niż wskazują dane fabryczne.

Auto bardzo dobrze "zbiera się" też z niskich obrotów, wyprzedzanie zwykle nie wymaga redukowania biegów. To tym lepiej, że sama zmiana przełożenia nie jest już taka przyjemna - mechanizm działa dość ciężko i jest mało precyzyjny. Przynajmniej na tle rywali.

Zdjęcie

Mały, ale mocny – nowy diesel biturbo Opla rozwija 100 KM z litra pojemności. /Motor
Mały, ale mocny – nowy diesel biturbo Opla rozwija 100 KM z litra pojemności.
/Motor

Silnik ma jeszcze jedną ważną zaletę: niewielkie zużycie paliwa. W trasie oscyluje wokół 5 l/100 km, w mieście z łatwością można uzyskać rezultaty poniżej 7 l/100 km.

Silnik jest przy tym mało wrażliwy na styl jazdy, mocniejsze wciskanie gazu nie wpływa w dramatyczny sposób na zużycie paliwa.

Swobodna przestrzeń

Tak jak diesel biturbo jest najnowszą wersją silnikową Astry aktualnej generacji, tak kombi jest jej najnowszą odmianą nadwoziową. I podobnie udaną.

Zdjęcie

Fotele z regulacją długości siedziska, szerokości oparcia i masażem są świetne. Wymaga ją dopłaty 1900 zł. /Motor
Fotele z regulacją długości siedziska, szerokości oparcia i masażem są świetne. Wymaga ją dopłaty 1900 zł.
/Motor

Styliści bardzo się starali, by nadać sylwetce dynamiczny charakter - stąd chromowana listwa nad bocznymi oknami, robiąca wrażenie mocno opadającej linii dachu. Ale to tylko złudzenie. W rzeczywistości dach biegnie w miarę płasko, a tylna szyba jest mało pochylona. Dzięki temu wnętrze, zwłaszcza z tyłu, jest przestronne, a bagażnik łatwy do załadowania "po dach". Do rolety pojemność ładunkowa wynosi 540 litrów - dużo, choć nie jest to rekord w klasie - a regularne, prostopadłościenne kształty ułatwiają jej wykorzystanie.

Zdjęcie

Miejsca z tyłu jest dużo, dzięki mało nachylonej krawędzi drzwi wsiada się łatwo. /Motor
Miejsca z tyłu jest dużo, dzięki mało nachylonej krawędzi drzwi wsiada się łatwo.
/Motor

Wersja 1.6 CDTI BiTurbo to najdroższa Astra w gamie (kosztuje nawet więcej niż 200-konna odmiana benzynowa), ale na tle rywali cena nie jest wzięta z kosmosu. Na pewno zasługuje na uwagę.

PRAKTYCZNY BAGAŻNIK

Bagażnik jest długi (187 cm po złożeniu kanapy) i szeroki (103 cm w najwęższym miejscu), a dzięki regularnym kształtom można łatwo wykorzystać dostępną pojemność 540 l.

Zdjęcie

bagażnik /Motor

Zdjęcie

Po lewej: pokrętło na drzwiach kierowcy pozwala na ograniczenie wysokości unoszenia pokrywy bagażnika. Po prawej: przycisk do zamykania klapy jest na jej krawędzi. /Motor
Po lewej: pokrętło na drzwiach kierowcy pozwala na ograniczenie wysokości unoszenia pokrywy bagażnika. Po prawej: przycisk do zamykania klapy jest na jej krawędzi.
/Motor

Zdjęcie

bagażnik /Motor

Zdjęcie

Po bokach schowki [1] i przyciski [2] do zwalniania blokad dzielonego oparcia kanapy. /Motor
Po bokach schowki [1] i przyciski [2] do zwalniania blokad dzielonego oparcia kanapy.
/Motor

Zdjęcie

Wnęka pod podłogą bagażnika też jest bardzo przydatna. Łatwo znaleźć miejsce na gaśnicę, trójkąt ostrzegawczy czy zapas oleju. /Motor
Wnęka pod podłogą bagażnika też jest bardzo przydatna. Łatwo znaleźć miejsce na gaśnicę, trójkąt ostrzegawczy czy zapas oleju.
/Motor

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic

 Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic
Silnikdiesel, biturbo
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna160 KM/4000
Maks. moment obrotowy350 Nm/1500
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość470/181/151 cm
Rozstaw osi266 cm
Średnica zawracania11,1 m
Masa/ładowność1350/650 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)540/1630 l
Poj. zbiornika paliwa48 l (ON)
Opony225/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s
Zużycie paliwa*5,1/3,6/4,1
Zasięg1170 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)35,1 m 
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,3 m 
Poziom hałasu przy 100 km/h64,2 dB 
Zużycie paliwa*6,7/5,2/6,0
Rzeczywisty zasięg800 km
Cena93 800 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

OPEL ASTRA ST 1.6 CDTI BITURBO DYNAMIC: CENA NA TLE KONKURENTÓW

Ford Focus kombi 2.0 TDCi Trend Sport
150 KM, 0-100: 8,8 s
91 440 zł

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic
160 KM, 0-100: 8,9 s
93 800 zł

VW Golf Variant 2.0 TDI Comfortline
150 KM, 0-100: 8,9 s
99 190 zł

Astra kombi z najmocniejszym dieslem w gamie nie kosztuje mało, ale na tle rywali wypada dość korzystnie.

OPEL ASTRA ST 1.6 CDTI BITURBO DYNAMIC: PLUY I MINUSY

+ bardzo dobre osiągi
+ małe zużycie paliwa
+ przestronne i funkcjonalne wnętrze

- niezbyt precyzyjnie działająca skrzynia biegów
- gwałtowne rozwijanie mocy

OPEL ASTRA ST 1.6 CDTI BITURBO DYNAMIC: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Opel Astra ST /Motor

Mały, ale mocny diesel dobrze pasuje do charakteru Astry kombi. Powstało szybkie i oszczędne auto rodzinne.

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic

liczba zdjęć: 66

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 31/2016

Opel Astra 1.6 CDTI 136 Elite – TEST

Używany Opel Astra - poradnik kupującego – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Volkswagen Sharan 2.0 TDI 184 DSG Highline – test

    Nie jest najpiękniejszym autem na rynku, do tego naprawdę sporo kosztuje, ale dla ceniących funkcjonalność Sharan to prawie ideał. więcej