Porsche 718 Boxster S - test

Środa, 5 października 2016 (18:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Boxster ma teraz nowy silnik turbo i nazwę, która nawiązuje do wyścigowego 718.

Zdjęcie

Porsche 718 Boxster /Motor

Nazwę 718 nosił legendarny wyścigowy model z lat 50. i 60. XX w., mający na swoim koncie liczne sukcesy sportowe. W tym klasowe zwycięstwo w 24h Le Mans.

Porsche 718 korzystało z centralnie umieszczonego, 4-cylindrowego silnika. Od tego roku jednostka o takiej samej liczbie cylindrów wprawia w ruch odnowionego Boxstera, który w hołdzie dla 718 otrzymał ten sam przydomek.

Reklama

W odmianie S nowy silnik (bokser) ma 2,5 litra pojemności, turbo o zmiennej geometrii, zmienne fazy rozrządu i bezpośredni wtrysk. Rozwija 350 KM przy 6500 obr./min i 420 Nm od 1900 do 4500 obr./min. W poprzedniku z 6-cylindrową jednostką 3.4 było to, odpowiednio, 315 KM (7800 obr./min) oraz 360 Nm pomiędzy 4500 a 5800 obr./min.

Zdjęcie

Na konsoli środkowej znalazł się nowy, znacznie poprawiony system multimedialny. Nowa jest też kierownica z plastikowymi ramionami. /Motor
Na konsoli środkowej znalazł się nowy, znacznie poprawiony system multimedialny. Nowa jest też kierownica z plastikowymi ramionami.
/Motor

Znakomite osiągi

Nowy silnik zapewnia dużo lepszą dynamikę w niskim zakresie obrotów. Przy około 2800 obr./min eksploduje mocą i szalenie szybko nabiera prędkości. Wyróżnia się przy tym świetną reakcją na gaz. Do 100 km/h rozpędza 718 w 4,0, a nie w 4,8 s, jak wolnossący Boxster S PDK. 160 km/h nowe auto osiąga szybciej aż o 2 s (9,1 wobec 11,1 s).

Zdjęcie

[1] Podobnie jak w odnowionych 911, także 718 ma sportowy tryb pracy układu ESP. [2] Nowość – pokrętło wyboru trybów jazdy. Przyciskiem poprawia się reakcje silnika. /Motor
[1] Podobnie jak w odnowionych 911, także 718 ma sportowy tryb pracy układu ESP. [2] Nowość – pokrętło wyboru trybów jazdy. Przyciskiem poprawia się reakcje silnika.
/Motor

Ale poprawiły się nie tylko osiągi. Jak przystało na model w duchu downsizingu - zmalało zużycie benzyny (minimum 98-oktanowej). Średnio w czasie testu wyniosło ono 9,7 l/100 km. W mieście, gdzie można docenić perfekcyjnie działający system start/stop, 718 potrzebuje około 11,3 l paliwa na 100 km, w trasie - o ponad 4 l mniej.

718 już nie jest jednak tak wyjątkowe jak Boxster S. Dlaczego? Bo nie "krzyczy" równie donośnie i metalicznie jak on. Owszem, testowany model wspomaga się opcjonalnym sportowym wydechem, generującym dźwięki również przez głośniki umieszczone w okolicach tłumików, ale to już nie to samo.

Zdjęcie

Nawet wysokim osobom nie zabraknie tu miejsca. Fotele są twarde i dobrze trzymają w zakrętach. Siedzi się w nich bardzo nisko. /Motor
Nawet wysokim osobom nie zabraknie tu miejsca. Fotele są twarde i dobrze trzymają w zakrętach. Siedzi się w nich bardzo nisko.
/Motor

Świetna maszyna

Przekładnia PDK jest najlepszym tego typu urządzeniem na rynku. Działa błyskawicznie, na kickdown reaguje w okamgnieniu i ma świetny tryb ręczny.

Równie mocne wrażenie robi reszta 718. Nadwozie ma ogromną sztywność, układ kierowniczy jest o 10% bardziej bezpośredni niż dotychczas i pozwala niemal "dotykać" asfaltu. Zmodyfikowany układ jezdny sprawia, że 718 lepiej broni się przed siłami bocznymi w zakrętach. Szczególnie jeśli korzysta z obniżonego o 2 cm sportowego zawieszenia. W normalnym trybie jazdy komfort jest w pełni akceptowalny, w Sport+ wyraźnie spada.

Zdjęcie

718 ma dwa bagażniki. Przedni (na zdjęciu z lewej) o pojemności 150 l i tylny – 125-litrowy. Przed nim została umieszczona jednostka napędowa. /Motor
718 ma dwa bagażniki. Przedni (na zdjęciu z lewej) o pojemności 150 l i tylny – 125-litrowy. Przed nim została umieszczona jednostka napędowa.
/Motor

718 każde dodanie gazu przy niewielkiej prędkości przekuwa w taniec tylnej osi. Prowadzi się absolutnie wyczuwalnie i jest idealnie wyważone. Daje to poczucie zespolenia człowieka z maszyną. Bardzo ochoczo zmienia kierunek, a w zakrętach ma mnóstwo przyczepności. Dlatego aby sprowokować kontrolowany poślizg, należy najpierw dociążyć przednią oś. Inaczej 718 potrafi "wypłużyć". Z takiego potomka klasyczne 718 powinno być dumne!

Zdjęcie

Płócienny dach składa się i rozkłada automatycznie podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Dobrze izoluje od świata zewnętrznego. /Motor
Płócienny dach składa się i rozkłada automatycznie podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Dobrze izoluje od świata zewnętrznego.
/Motor

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Porsche 718 Boxster S

 Porsche 718 Boxster S
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa2497 cm3
Moc maksymalna350 KM/6500
Maks. moment obrotowy420 Nm/1900
Skrzynia biegówautomatyczna/7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość438/180/128 cm
Rozstaw osi248 cm
Średnica zawracania11,0 m
Masa/ładowność1385/310 kg
Pojemność bagażnika (przód/tył)150/125 l
Opony (przód/tył)235/40 R19/265/40 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna285 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,2 s (z pakietem Sport Chrono)
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h4,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)33,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)33,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h70,5 dB →
Zużycie paliwa
Dane producenta*9,5/6,0/7,3
Teoretyczny zasięg870 km
Dane testowe*11,3/8,1/9,7
Rzeczywisty zasięg620 km
Cena339 829 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

PORSCHE 718 BOXSTER S: PLUSY I MINUSY

+ wyśmienite osiągi
+ umiarkowane zużycie paliwa
+ świetne prowadzenie
+ przydatność na co dzień

- kosztuje o prawie 125 tys. zł więcej niż 300-konny Boxster
- drogie dodatki

PORSCHE 718 BOXSTER S: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Jazda poślizgami na „mokrym” wymaga wyczucia w obchodzeniu się z gazem. 718 to maszyna do połykania zakrętów. Ale nie „bokami”. /Motor
Jazda poślizgami na „mokrym” wymaga wyczucia w obchodzeniu się z gazem. 718 to maszyna do połykania zakrętów. Ale nie „bokami”.
/Motor

718 Boxster S może brzmi gorzej, ale po liftingu zyskało wiele. To najlepszy niewielki roadster na rynku.

Porsche 718 Boxster S

liczba zdjęć: 90

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 30/2016

Porsche Panamera 4 E-Hybrid - wkrótce debiut – WIADOMOŚCI

Porsche Cayenne Turbo S – TEST

Używane Porsche 944 – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Mazda 6 2.5 SkyActiv-G SkyPassion - test

    Zamiast kolejnego liftingu – drobne korekty. W kolejny sezon Mazda 6 wjeżdża z bogatszym wyposażeniem i skuteczniej wyciszoną kabiną. więcej