Seat Arona 1.0 TSI 115 Xcellence - test

Poniedziałek, 23 kwietnia (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Mimo wysypu miejskich crossoverów Arona nie musi obawiać się rywali. Ale czy nie powinna bać się klienta z kalkulatorem w ręku?

Zdjęcie

Efektowne lampy Full LED – w serii. Topowe wersje Arony mają dwukolorowe nadwozie (dach: srebrny, czarny, złoty lub zielony). /Motor
Efektowne lampy Full LED – w serii. Topowe wersje Arony mają dwukolorowe nadwozie (dach: srebrny, czarny, złoty lub zielony).
/Motor

Segment miejskich crossoverów przeżył w zeszłym roku prawdziwy wysyp nowości. W ostatnich miesiącach zadebiutowały Citroen C3 Aircross, Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X i Seat Arona.

Wypróbowaliśmy już wszystkie poza tym ostatnim. W końcu przyszedł czas na pierwszy test Seata Arony - a w nim 115-konna odmiana 1.0 TSI.

Reklama

Optymalna konfiguracja...

Testowana wersja Xcellence jest dwubarwna - do wyboru są 4 kolory dachu, przednich słupków i lusterek. Można też zdecydować się na nadwozie jednokolorowe, ale w takim wydaniu Arona traci jeden z najciekawszych wyróżników.

Mimo typowych w tej klasie rozmiarów (kilkanaście cm ponad 4 m długości), Seat okazuje się zaskakująco przestronny.

Z przodu wygodnie usiądzie nawet ktoś o wzroście 2 m. Za nim oczywiście trudno będzie się już komukolwiek zmieścić, ale gdy fotele nie są maksymalnie cofnięte, Arona całkiem komfortowo mieści cztery wysokie osoby. Piątce jest już za wąsko.

Bagażnik ma niezłe 400 l pojemności i w wersji Xcellence seryjnie oferuje podwójne dno.

Zdjęcie

W starannie wykonanym kokpicie brakuje miękkich tworzyw (za 1951 zł można mieć alcantarę na fotelach i deskę obszytą skórą). Białe wykończenie kokpitu i szwy to wyróżniki wersji Xcellence. /Motor
W starannie wykonanym kokpicie brakuje miękkich tworzyw (za 1951 zł można mieć alcantarę na fotelach i deskę obszytą skórą). Białe wykończenie kokpitu i szwy to wyróżniki wersji Xcellence.
/Motor

Zdjęcie

System multimedialny (8'') ma wejścia AUX, 2 x USB oraz SD, jest przyjazny w obsłudze i dobrze współpracuje ze smartfonami. /Motor
System multimedialny (8'') ma wejścia AUX, 2 x USB oraz SD, jest przyjazny w obsłudze i dobrze współpracuje ze smartfonami.
/Motor

Zdjęcie

[1] Testowana wersja seryjnie ma podświetlenie drzwi (czerwone/białe). [2] Półka wzmacnia sygnał GSM i bezprzewodowo ładuje telefon (2168 zł w pakiecie z nawigacją). /Motor
[1] Testowana wersja seryjnie ma podświetlenie drzwi (czerwone/białe). [2] Półka wzmacnia sygnał GSM i bezprzewodowo ładuje telefon (2168 zł w pakiecie z nawigacją).
/Motor

Umieszczony pod maską testowanego auta 115-konny silnik 1.0 TSI to najrozsądniejszy wybór dla Arony (bazowa wersja 95-konna jest znacznie wolniejsza, topowa o mocy 150 KM - o wiele droższa).

Przy pierwszym kontakcie największe wrażenie robi jego wielka chęć do pracy. Jeśli tylko wskazówka obrotomierza jest powyżej 2000, po każdym mocniejszym dodaniu gazu wręcz wyrywa do przodu, szybko doskakując do czerwonego pola. Mimo 3 cylindrów jednostka nie jest głośna i nie męczy wibracjami.

Dobrze zestopniowana i precyzyjnie działająca przekładnia (6-biegowa, co w tej klasie wcale nie jest normą) pozwala w pełni wykorzystać potencjał silnika. Fabryczne dane mówią o sprincie do 100 km/h w 9,8 s (rywale o mocy 110-120 KM potrzebują 9,9-12 s). Nasze pomiary, na zimowych oponach przy 3ºC, dały wynik 10 s.

Na uwagę zasługuje nieduże zużycie benzyny. Gdy Seat bez większego pośpiechu porusza się po mieście, wystarcza mu 7,4 l na 100 km. W trasie szósty bieg pozwala obniżyć spalanie do świetnych 5,6 l/100 km. Dynamiczna jazda oczywiście zauważalnie podnosi oba wyniki, ale nawet przy agresywnym traktowaniu gazu trudno "dobić" do 10 l/100 km.

Układ jezdny nie jest przesadnie twardy, dzięki czemu autem podróżuje się naprawdę komfortowo - zawieszenie sprawnie tłumi większość nierówności i nawet na dużych wyrwach z okolic kół nie dochodzą żadne stuki (seryjne felgi mają rozsądne 16 cali, ale "siedemnastki" w testowanym aucie wcale bardzo nie obniżają komfortu). A jednocześnie, mimo wyraźnych przechyłów nadwozia, Arona bardzo pewnie pokonuje kręte odcinki. Jest zwinna, chętnie zmienia kierunek jazdy i nie zaskakuje nerwowymi reakcjami na boczny wiatr czy zmianę obciążenia w łuku.

Zdjęcie

Spore, wygodne fotele mają duży zakres regulacji i zapewniają dobrą pozycję. Pod nimi zamontowano szuflady. /Motor
Spore, wygodne fotele mają duży zakres regulacji i zapewniają dobrą pozycję. Pod nimi zamontowano szuflady.
/Motor

Zdjęcie

W 2. rzędzie nawet ktoś o wzroście 190 cm zmieści głowę (gorzej ze stopami). Kieszenie z tyłu foteli – tylko w Aronie Xcellence. /Motor
W 2. rzędzie nawet ktoś o wzroście 190 cm zmieści głowę (gorzej ze stopami). Kieszenie z tyłu foteli – tylko w Aronie Xcellence.
/Motor

Zdjęcie

Siedzącemu pośrodku przeszkadza wysoki tunel środkowy. /Motor
Siedzącemu pośrodku przeszkadza wysoki tunel środkowy.
/Motor

...swoje kosztuje

Wersja Xcellence (jedna z dwóch topowych, kosztuje tyle samo co bardziej sportowa FR) seryjnie oferuje m.in. w pełni diodowe światła, automatyczną 2-strefową klimatyzację, elektrycznie składane lusterka i świetny system multimedialny z ekranem 8''.

Niestety kosztuje 77 500 zł - więcej niż 8 z 10 rywali z podobnymi osiągami i wyposażeniem.

Zdjęcie

Bagażnik ma niezłe 400 l pojemności. Ruchoma podłoga należy do wyposażenia seryjnego. /Motor
Bagażnik ma niezłe 400 l pojemności. Ruchoma podłoga należy do wyposażenia seryjnego.
/Motor

Zdjęcie

Po złożeniu kanapy nie ma schodka, ale podłoga nie jest idealnie płaska. /Motor
Po złożeniu kanapy nie ma schodka, ale podłoga nie jest idealnie płaska.
/Motor

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Seat Arona 1.0 TSI 115 Xcellence

 Seat Arona 1.0 TSI 115 Xcellence
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa999 cm3
Układ cylindrów/zaworyR3/12
Moc maksymalna115 KM/5000
Maks. moment obrotowy200 Nm/2000
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość414/178/154 cm
Rozstaw osi257 cm
Średnica zawracania10,6 m
Masa/ładowność1112/548 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)400/1280 l
Poj. zbiornika paliwa40 l (Pb 95)
Opony205/60 R16
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s
Zużycie paliwa*5,9/4,3/4,9
Zasięg810 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h10,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)41,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)41,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,8 dB
Zużycie paliwa*7,4/5,6/6,5
Rzeczywisty zasięg610 km
Cena77 500 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

SEAT ARONA 1.0 TSI 115 XCELLENCE: PLUSY I MINUSY

+ spore wnętrze i bagażnik
+ pewne prowadzenie
+ wysoki komfort
+ osiągi
+ małe spalanie
+ cichy silnik
+ dobre wyposażenie
+ 4 lata gwarancji

- wysoka cena
- brak miękkich tworzyw w kabinie

SEAT ARONA 1.0 TSI 115 XCELLENCE: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Seat Arona /Motor

Arona to jeden z najlepszych miejskich crossoverów. Swoje kosztuje, ale wynagradza to licznymi zaletami.

Seat Arona 1.0 TSI 115 Xcellence

liczba zdjęć: 63

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 2/2018

Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) - opinie użytkowników – OPINIE O SAMOCHODACH

Seat Leon I (1999-2005) - SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również