Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 184 4Drive DSG – test

Piątek, 10 lipca 2015 (14:10)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Podwyższone kombi z napędem 4x4 to pomysł, który od lat z powodzeniem doskonalą Audi, Subaru i Volvo. Teraz z tego schematu korzysta Seat. I słusznie.

Zdjęcie

Seat Leon X-Perience /Motor

Gama Seata Leona jeszcze nigdy nie była tak szeroka. Składa się na nią klasyczny, 5-drzwiowy hatchback, 3-drzwiowa odmiana SC i kombi ST. Do tego bogata oferta jednostek napędowych o mocach od 86 do 280 KM (w odmianie Cupra). Dopełnieniem oferty jest najnowsza odmiana Leona, czyli uterenowione kombi o nazwie X-Perience.

Zdjęcie

Kokpit Leona jest funkcjonalny i dobrze się prezentuje. Można tylko żałować, że jakość materiałów jest zauważalnie słabsza niż w przypadku Volkswagena Golfa i Skody Octavii.
/Motor

Zdjęcie

Fotel jest wygodny
i tradycyjnie dla aut grupy Volkswagena ma szeroki zakres regulacji. Tapicerka
 z alcantary
 to opcja, którą można sobie darować i oszczędzić 3239 zł.
/Motor

Zdjęcie

Duża pojemność (587-1470 l) i duża funkcjonalność – podłoga montowana na dwóch wysokościach, do tego schowki i haczyki.
/Motor

Zdjęcie

184-konne 2.0 TDI dostępne jest tylko z DSG. Osiągi niemal jak
w klasie GTI i spalanie.
/Motor

Po Skodzie Octavii Scout i Volkswagenie Golfie Alltrack, to trzecie uterenowione kompaktowe kombi grupy VW.

Sprawdzona koncepcja

Leon X-Perience powstał według znanego i sprawdzonego przepisu. Do nadwozia kombi dodaje się podwyższone zawieszenie, zmienia zderzaki na bardziej "terenowe", a podwozie osłania się dodatkowym zabezpieczeniem. Wisienką na torcie jest napęd 4x4. Ten ostatni nie jest wbrew pozorom tak oczywisty, bo nawet w ofercie Volvo można znaleźć XC70 w wersji przednionapędowej.

Jednak w przypadku Seata wszystkie wersje silnikowe Leona X-Perience standardowo wyposażone są w napęd 4x4 o nazwie 4Drive (bazuje na sprzęgle Haldex). Do wyboru jest jeden silnik benzynowy (1.8 TSI 180 KM) i 3 turbodiesle (1.6 TDI 110 KM, 2.0 TDI 150 KM i 2.0 TDI 184 KM).

Cztery oblicza X-Perience

Testowana wersja to wariant 184-konny z 6-biegową skrzynią DSG. W tej konfiguracji Leon X-Perience to kilka samochodów w jednym.

Jego pierwsze oblicze to rodzinne, funkcjonalne kombi. Obszerne wnętrze, duży bagażnik, wygodne fotele, tylna kanapa wręcz skrojona pod foteliki do przewożenia dzieci.

Drugie wcielenie przypomina SUV-a. Zwiększony prześwit i napęd 4x4 sprawiają, że X- Perience dobrze radzi sobie po zjechaniu z asfaltu. Jego możliwości zaspokoją potrzeby większości użytkowników aut tej klasy.

Jego trzecia natura to długodystansowiec. 184-konny diesel okazuje się oszczędny w trasie. Przy jeździe z prędkością 100 km/h zużywa 5,2 l/100 km, a przy 140 km/h spalanie wzrasta do 6,8 l/100 km. Silnik pracuje wtedy przy 2300 obr./min i zapewnia niezły komfort akustyczny. Tu wyraźna staje się przewaga nad kompaktowymi SUV-ami - uterenowione kombi jest znacznie oszczędniejsze i znacznie cichsze.

Czwarte oblicze ma sportowy charakter. Błyskawiczna reakcja na dodanie gazu, świetne osiągi (według redakcyjnych pomiarów czas przyspieszenia 0-100 km/h to 7,2 s) i bezpośredni układ kierowniczy dają namiastkę jazdy GTI. Niestety niesie to za sobą zbyt mały komfort jazdy. Zawieszenie jest zestrojone zbyt sztywno, a opcjonalne 18-calowe koła z oponami o profilu 45 to opcja, której lepiej nie brać pod uwagę.

Zbyt twarde zawieszenie okazuje się największą słabością Leona. W naszych realiach od uterenowionego auta oczekuje się raczej komfortu niż sportowych właściwości jezdnych.

Tańszy od SUV-a

Topowa wersja Leona kosztuje 130 tys. zł. To więcej niż porównywalna Octavia Scout, ale mniej niż np. VW Tiguan, od którego Seat ma więcej zalet.

Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 184 4Drive DSG: podsumowanie

Plusy

  • efektowny wygląd,
  • funkcjonalne wnętrze,
  • duży bagażnik, świetne osiągi przy niewielkim zużyciu paliwa,
  • bogate wyposażenie,
  • skuteczne hamulce,
  • 4-letnia gwarancja.


Minusy

  • zbyt twarde zawieszenie,
  • cena zakupu wyższa niż Skody Octavii Scout z takim samym silnikiem.

Najbardziej wszechstronna odmiana Leona. Brakuje tylko nieco większego komfortu tłumienia nierówności.

Zdjęcie

W porównaniu ze standardowym kombi wersja X-Perience 
ma prześwit
 zwiększony o 2,7 cm. /Motor
W porównaniu ze standardowym kombi wersja X-Perience 
ma prześwit
 zwiększony o 2,7 cm.
/Motor

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 184 4Drive DSG

 Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 184 4Drive DSG
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna184 KM/3500
Maks. moment obrotowy380 Nm/1750
Napęd4x4
Skrzynia biegówautomatyczna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość454/182/148 cm
Rozstaw osi263 cm
Średnica zawracania10,2 m
Masa/ładowność1529/531 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)587/1470 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (ON)
Opony205/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna224 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h7,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,0 dB →
Zużycie paliwa
Dane producenta*5,6/4,5/4,9
Teoretyczny zasięg1020 km
Dane testowe*7,6/5,8/6,7
Rzeczywisty zasięg750 km
Cena130 600 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 184 4Drive DSG

liczba zdjęć: 34

Tekst: Wojciech Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 22-23/2015

Seat ujawnia plany dotyczące SUV-ów - WIADOMOŚCI

Używany Seat Leon I (1999-2006) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Więcej na temat:Seat | Seat Leon | samochody kompaktowe | 4x4

Zobacz również