Smart Forfour 70 Proxy - test

Czwartek, 29 października 2015 (11:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Nowy Smart Forfour nie jest autem dla wszystkich. To raczej miejska zabawka dla majętnych klientów.

Zdjęcie

Smart Forfour /Motor

Malutkie Smarty od 16 lat słyną ze świetnego przystosowania do poruszania się po mieście. Najnowsza, trzecia odsłona będzie się pewnie cieszyć równie dużą popularnością, co dwie pierwsze.

Zdjęcie

Atrakcyjny, biało-niebieski kokpit to wyróżnik testowanej odmiany Proxy. Umieszczone na lewo od kierownicy obrotomierz wraz z zegarem w każdej wersji Smarta wymagają dodatkowej opłaty 600 zł.
/Motor

Zdjęcie

Duże fotele, dużo przestrzeni. Z przodu szklany dach nie ogranicza miejsca nad głowami...
/Motor

Zdjęcie

Za to z tyłu daje się we znaki – już osoby o wzroście 175 cm uderzają głową w jego osłonę.
/Motor

Zdjęcie

Bagażnik (185 l) można powiększyć, składając oparcia kanapy i prawego fotela.
/Motor

Ale dotyczy to tylko krótkiej wersji Fortwo. 10 lat temu producent wspólnie z Mitsubishi skonstruował 5-drzwiowy model Forfour, ale z powodu małego zainteresowania wycofał go z oferty po dwóch latach. Teraz próbuje drugi raz, tym razem we współpracy z Renault (auto dzieli konstrukcję i wiele elementów z nowym Twingo).

Ciaśniejsza wersja

Od francuskiego bliźniaka Smart ma inny przód i tylną część nadwozia. Z boku oba auta różni właściwie tylko malowanie.

Tu też silnik jest z tyłu, dzięki czemu uwolnione od przegubów przednie koła można skręcać pod kątem aż 45º. Pozwala to zawrócić w uliczce o szerokości niecałych 8,7 m.

Wnętrze, jak na 3,5-metrowe auto, jest zupełnie przestronne. W Smarcie bez szklanego dachu zmieszczą się cztery osoby o wzroście 180 cm. W testowanym samochodzie (wersja Proxy) jest on jednak seryjny i ogranicza przestrzeń nad głowami, choć tylko jadącym z tyłu.

Mimo że pod swoją podłogą kryje jednostkę napędową, 185-litrowy bagażnik Smarta pod względem wielkości pokonuje np. Citroena C1 (139 l).

Tylko do miasta

Z bazowym, 71-konnym silnikiem Smart nadaje się głównie do miasta, tu jego dynamikę można jeszcze nazwać wystarczającą (choć trzeba korzystać z wysokich obrotów, co wiąże się ze sporym hałasem).

W trasie autu brakuje mocy - każde wyprzedzanie należy dobrze zaplanować. Choć asystent bocznego wiatru pomaga stabilizować auto za pomocą ESP, przy mocniejszych podmuchach lekki Smart i tak zmusza do zaciśnięcia rąk na kierownicy. Za to zużycie paliwa maleje poza miastem z 8 do nieco ponad 5 l na każde 100 km.

Komfort jazdy jest ograniczony - dość sztywne zawieszenie przenosi do wnętrza nawet niezbyt duże wyboje, a na tych sporych auto wręcz podskakuje.

Cennik z kosmosu

Zainteresowani zakupem powinni się nastawić na szok. Za bazowego Smarta Forfour (wersja bez radia z czarnymi: klamkami, lusterkami, kokpitem i tapicerką) trzeba zapłacić aż 49 tys. zł. Testowana odmiana Proxy wygląda o niebo lepiej, ale kosztuje 63 tysiące, a auto na zdjęciach, dzięki raptem kilku dodatkom, jak nawigacja czy czujniki cofania, zbliża się ceną do 75 tys. zł.

W tej sytuacji najmądrzejsze, co można zrobić, to dołożyć kilkadziesiąt zł na... taksówkę do salonu Renault. Tam niemal identyczne Twingo w topowej wersji z mocniejszym o 20 KM silnikiem kosztuje jedynie 45 900 zł, a wyposażone tak jak testowany Smart - nieco ponad 50 tysięcy...

RENAULT TWINGO - TAŃSZY BLIŹNIAK

Zdjęcie

Łączy je konstrukcja i wiele niewidocznych elementów, dzieli - nieco inaczej zaprojektowane przód i tył nadwozia oraz wnętrze. Ale największa różnica między Smartem i Twingo kryje się w ich cennikach.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Smart Forfour 70 Proxy

 Smart Forfour 70 Proxy
Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa999 cm3
Układ cylindrów/zaworyR3/12
Zasilaniewtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna71 KM/6000
Maks. moment obrotowy91 Nm/2850
Napędtylny
Skrzynia biegówmanualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość350/167/156 cm
Rozstaw osi249 cm
Średnica zawracania8,7 m
Masa/ładowność900/500 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)185/975 l
Poj. zbiornika paliwa28 l (Pb 95)
Opony (przód; tył)185/50 R16; 205/45 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna151 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h15,9 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h16,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)43,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)43,4 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h68,6 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta**4,8/3,8/4,2
Teoretyczny zasięg660 km
Dane testowe**8,0/5,2/6,6
Rzeczywisty zasięg420 km
Cena62 987 zł
* pomiary na oponach zimowych, na wilgotnej nawierzchni, przy temperaturze 1 st. C;
** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

SMART FORFOUR 70 PROXY: PLUSY I MINUSY

+ ciekawy wygląd
+ wyśmienita zwrotność
+ przestronna przednia część kabiny

- koszmarnie wysoka cena
- marne osiągi
- silnik wibruje przy niskich obrotach i hałasuje przy wysokich
- ograniczony komfort jazdy
- trudne otwieranie przedniej maski

Smart Forfour 70 Proxy

liczba zdjęć: 32

SMART FORFOUR 70 PROXY: PODSUMOWANIE

Smart Forfour oferuje dużo zalet, ale Twingo ma ich tyle samo, a kosztuje o ponad 20 tys. zł mniej...

Zdjęcie

Szklany dach, biały „szkielet” nadwozia iczarne aluminiowe felgi to zewnętrzne wyróżniki najdroższej odmiany wyposażeniowej Proxy. /Motor
Szklany dach, biały „szkielet” nadwozia iczarne aluminiowe felgi to zewnętrzne wyróżniki najdroższej odmiany wyposażeniowej Proxy.
/Motor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 4/2015

Smart ForFour (2004-2006) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Smart ForTwo (1998-2007) – OPINIE O SAMOCHODACH

Używane Renault Twingo I (1993-2007) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Suzuki SX4 S-Cross, Toyota C-HR - porównanie

    Toyota od wielu lat oferuje sporego SUV-a RAV4, ale na kompaktowego crossovera kazała klientom długo czekać. Sprawdziliśmy, czy było warto. więcej