SsangYong Tivoli 1.6 e-XDi Quartz - test

Piątek, 12 sierpnia 2016 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Ten koreański miejski crossover ma oferować więcej niż inni. Ale z racji mało konkurencyjnej ceny raczej rynku nie zawojuje.

Zdjęcie

Światłą do jazdy dziennej są w technologii LED. Lampy główne to typowe, soczewkowe halogeny. /Motor
Światłą do jazdy dziennej są w technologii LED. Lampy główne to typowe, soczewkowe halogeny.
/Motor

Ten koreański miejski crossover ma oferować więcej niż inni. Ale z racji mało konkurencyjnej ceny raczej rynku nie zawojuje.

Marka SsangYong to zagadka nawet dla wielu miłośników motoryzacji. Koreański producent, powiązany kapitałowo z firmami chińskimi, ani nigdy nie zdobył wielkiej popularności, ani nie starał się szczególnie trafiać w europejskie gusta.

Reklama

Zdjęcie

Kokpit SsangYonga Tivoli pełen jest lakierowanych plastików. 7-calowy ekran z kamerą cofania to standard w wersji Quartz. /Motor
Kokpit SsangYonga Tivoli pełen jest lakierowanych plastików. 7-calowy ekran z kamerą cofania to standard w wersji Quartz.
/Motor

Nowy model Tivoli ma być najbardziej normalnym z normalnych przedstawicieli tej marki: to auto miejskie z pewnymi bonusami. Od większości konkurencji odróżnia go na przykład możliwość wyboru napędu 4x4. Ma to być pomost pomiędzy autami miejskimi a SUV-ami, czyli tak zwany crossover.

Zdjęcie

Na tylnej części foteli znajdują się taśmy do przechowywania drobnych, płaskich przedmiotów. /Motor
Na tylnej części foteli znajdują się taśmy do przechowywania drobnych, płaskich przedmiotów.
/Motor

Zdjęcie

Kanapa jest dość krótka i ma dość niskie oparcie, ale ogólnie ilość miejsca z tyłu jest wystarczająca dla dwójki dorosłych. /Motor
Kanapa jest dość krótka i ma dość niskie oparcie, ale ogólnie ilość miejsca z tyłu jest wystarczająca dla dwójki dorosłych.
/Motor

Bardzo dobre wrażenie robi diesel 1.6. Denerwujący może być wprawdzie brak siły ciągu tuż powyżej biegu jałowego (wymaga mocniejszego dodawania gazu przy ruszaniu), ale wraz z obrotami jest tylko lepiej. Silnik ma wysoki moment obrotowy jak na swoją pojemność i niekoniecznie najwyższy apetyt na paliwo. Nasze pomiary mogła nieco zaburzyć obecność bagażnika dachowego, który generuje jednak pewien opór.

Wnętrze jest stosunkowo przestronne, a pozycja za kierownicą bez zarzutu. Pojemność bagażnika teoretycznie wynosi 423 l, ale wynik wydaje się bardzo "optymistyczny".

Niestety, Tivoli wyróżnia także oryginalna cena oraz bezkompleksowe podejście do stylizacji. Te dwie cechy mogą stanąć na drodze do sukcesu.

Zdjęcie

Według danych fabrycznych bagażnik ma 423 l, ale wydaje się mniejszy. /Motor
Według danych fabrycznych bagażnik ma 423 l, ale wydaje się mniejszy.
/Motor

Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że Tivoli jest droższe chociażby od Nissana Juke'a (którego pozycja rynkowa jest już ustabilizowana i silna), trudno będzie obronić SsangYonga przed krytyką. Wygląd zewnętrzny to kwestia gustu, ale już wnętrze raczej nie trafia w najnowsze trendy. Kiepski plastik, mnóstwo tanich imitacji - to oznaki epoki, która już przeszła do lamusa.

Zdjęcie

Silnik 1.6 dysponuje zaskakująco dużym momentem obrotowym. /Motor
Silnik 1.6 dysponuje zaskakująco dużym momentem obrotowym.
/Motor

Dane techniczne, osiągi, testowe zużycie paliwa: SsangYong Tivoli 1.6 e-XDi Quartz

 SsangYong Tivoli 1.6 e-XDi Quartz
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1597 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna115 KM/3400
Maks. moment obrotowy300 Nm/1500
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Napędprzedni
Dług./szer./wys.420/180/160 cm
Rozstaw osi260 cm
Masa/ładowność1355/565 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)423/1115 l
Poj. zbiornika paliwa47 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/hb.d.
Śr. zużycie paliwa wg producenta*5,1/4,3/3,9
Zużycie paliwa w teście*7,0/5,6/6,3
Cena80 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

SSANGYONG TIVOLI 1.6 e-XDi QUARTZ: PLUSY I MINUSY

+ przestronne wnętrze
+ możliwość wybrania napędu 4x4
+ dynamiczny i niezbyt głośny silnik

- bardzo wysoka cena
- wątpliwej jakości wykończenie wnętrza
- mała liczba serwisów autoryzowanych

Zdjęcie

Osłony podwozia (760 zł przednia i 680 zł tylna), podobnie jak zintegrowany box dachowy (4716 zł), to elementy zamontowane dodatkowo. /Motor
Osłony podwozia (760 zł przednia i 680 zł tylna), podobnie jak zintegrowany box dachowy (4716 zł), to elementy zamontowane dodatkowo.
/Motor

SSANGYONG TIVOLI 1.6 e-XDi QUARTZ: PODSUMOWANIE

Niestety wysoka cena przyćmiewa wszelkie zalety tego modelu. To egzotyczna oferta.

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 15/2016

SsangYong Rexton (2001-2009) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Nissan Juke (2010-) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również