Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige – test

Wtorek, 10 stycznia (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Auta z roku na rok są coraz nowocześniejsze i... coraz trudniejsze w obsłudze. Ale są wyjątki. Toyota pokazuje, jak zaprojektować samochód bez udziwnień.

Zdjęcie

W odświeżonej Corolli w oczy rzuca się przede wszystkim nowy przód, nawiązujący wyglądem do innych nowych modeli Toyoty. /Motor
W odświeżonej Corolli w oczy rzuca się przede wszystkim nowy przód, nawiązujący wyglądem do innych nowych modeli Toyoty.
/Motor

Toyota Corolla 11. generacji jest na rynku od 2013 r. i właśnie doczekała się liftingu. Otrzymała nowy przód, ale z boku i z tyłu właściwie się nie zmieniła - wprawne oko wychwyci tylko nowe klosze tylnych świateł i węższą chromowaną listwę między nimi.

Wewnątrz też nie zaszły żadne diametralne zmiany. Nieco zmodyfikowano kształt deski rozdzielczej, boczne nawiewy są teraz okrągłe, pojawił się też nowy system multimedialny i inny panel klimatyzacji.

Reklama

Zdjęcie

Ekran między wskaźnikami ma 4,2'', a centralny 7''. Jedyne (drobne) zastrzeżenia z zakresu ergonomii dotyczą dotykowej zmiany głośności multimediów. Za to ich ekran jest blisko, bo zaledwie 18 cm od kierownicy (i to maksymalnie wysuniętej). /Motor
Ekran między wskaźnikami ma 4,2'', a centralny 7''. Jedyne (drobne) zastrzeżenia z zakresu ergonomii dotyczą dotykowej zmiany głośności multimediów. Za to ich ekran jest blisko, bo zaledwie 18 cm od kierownicy (i to maksymalnie wysuniętej).
/Motor

Zdjęcie

[1] Układ automatycznego hamowania w razie wykrycia przeszkody i asystent parkowania. Oba seryjne. [2] Przyciski ogrzewania foteli to jedyne, do których trzeba sięgać – ukryto je w schowku pod panelem klimatyzacji. /Motor
[1] Układ automatycznego hamowania w razie wykrycia przeszkody i asystent parkowania. Oba seryjne. [2] Przyciski ogrzewania foteli to jedyne, do których trzeba sięgać – ukryto je w schowku pod panelem klimatyzacji.
/Motor

Wymiary kabiny zupełnie się nie zmieniły. Corolla bez problemu mieści cztery wysokie osoby, a gdy w środku usiądzie pięcioro podróżnych, środkowy z tyłu doceni podłogę bez dużego tunelu środkowego i płaskie siedzisko kanapy.

Obsługa na piątkę

Używana Toyota Auris/Corolla (2007-2012)

Toyoty Auris i Corolla należą do najbardziej niezawodnych samochodów na rynku wtórnym i... najdroższych w swojej klasie zarazem. Czy są warte swojej ceny? czytaj więcej

Do mocnych stron kompaktowego sedana Toyoty należą też świetna ergonomia i łatwa, intuicyjna obsługa wszelkich urządzeń pokładowych.

Kokpit ukształtowano tak, że konsola centralna znajduje się wyjątkowo blisko kierownicy - a więc i rąk kierowcy, dzięki czemu ten nie musi odrywać pleców od oparcia, aby sięgnąć do ekranu multimediów. Co ważne, żeby się odnaleźć w jego menu, nie musi wcześniej studiować instrukcji.

Warto przy tym zauważyć, że Corolla pozbyła się większości niedogodności typowych dla aut z Japonii. Owszem, klapkę wlewu paliwa nadal otwiera się wyłącznie cięgnem przy fotelu kierowcy, ale za to wszystkie szyby są już obsługiwane automatycznie (i w górę, i w dół), a pociągnięcie wewnętrznej klamki gdy centralny zamek jest zamknięty po prostu otwiera drzwi - w wielu "japończykach" trzeba najpierw odblokować zamek.

Niejeden właściciel doceni też klasyczny hamulec ręczny z dźwignią umieszczoną typowo dla Toyoty - pod ręką, przy samym fotelu kierowcy.

Zdjęcie

Fotele są dość płaskie, ale wygodnie mieszczą nawet osoby o wzroście 190 cm. Półskórzana tapicerka – seryjna w wersji Premium. /Motor
Fotele są dość płaskie, ale wygodnie mieszczą nawet osoby o wzroście 190 cm. Półskórzana tapicerka – seryjna w wersji Premium.
/Motor

Zdjęcie

Miejsca na kanapie jest sporo – dopiero osobom powyżej 185 cm może go zabraknąć nad głowami. /Motor
Miejsca na kanapie jest sporo – dopiero osobom powyżej 185 cm może go zabraknąć nad głowami.
/Motor

Zdjęcie

Duża zaleta Corolli – niemal płaska podłoga z tyłu. Dzięki niej także pośrodku można wygodnie usiąść. /Motor
Duża zaleta Corolli – niemal płaska podłoga z tyłu. Dzięki niej także pośrodku można wygodnie usiąść.
/Motor

Na lata spokojnej jazdy

Testowane auto to wersja 1.6 Valvematic, czyli z "tradycyjną" jednostką bez turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku.

Dla wielu osób taki nieskomplikowany silnik to duża zaleta, dająca nadzieję na wieloletnią bezproblemową eksploatację.

Ale taka konstrukcja ma swoją cenę - przy niskich obrotach jednostce wyraźnie brakuje mocy, a przy wysokich okazuje się głośna i paliwożerna. Za to spokojna jazda daje zupełnie akceptowalne spalanie - średnio niecałe 7 l na 100 km.

Do w miarę spokojnego poruszania się idealnie pasuje układ jezdny. Wystarczająco sztywny, by auto bezpieczne zachowywało się w zakrętach (choć o frajdzie z jazdy nie ma tutaj mowy), a przy tym zapewniający niezły komfort. Podróżnym dokuczają jedynie punktowe nierówności - wyrwy w asfalcie, zapadnięte studzienki itp.

Zdjęcie

[1] Nowe dysze nawiewów są bardzo efektowne. Otwiera się je i zamyka, przekręcając niewielkie pokrętło pośrodku. [2] Hak na zakupy (jeden) wygląda niezbyt pięknie, ale spełnia swoją rolę. /Motor
[1] Nowe dysze nawiewów są bardzo efektowne. Otwiera się je i zamyka, przekręcając niewielkie pokrętło pośrodku. [2] Hak na zakupy (jeden) wygląda niezbyt pięknie, ale spełnia swoją rolę.
/Motor

Wszystko w cenie

Ale to, że Corolla jest nieudziwniona i łatwa w obsłudze, nie czyni jej przestarzałą. W testowanej wersji Prestige (za 88 400 zł) nie brakuje współczesnych systemów bezpieczeństwa, jak układ autonomicznego hamowania w razie wykrycia przeszkody czy asystenci pasa ruchu, znaków i świateł drogowych. Są też system automatycznego parkowania, kamera cofania, diodowe światła czy oświetlenie ambientowe.

Co ważne - w testowanej odmianie wszystkie wymienione elementy są oferowane seryjnie.

Zdjęcie

Bagażnik ma przeciętną pojemność (452 l) i nieregularny kształt. /Motor
Bagażnik ma przeciętną pojemność (452 l) i nieregularny kształt.
/Motor

TOYOTA COROLLA 1.6 VALVEMATIC PRESTIGE: CENA NA TLE KONKURENTÓW

Ford Focus sedan 1.6 Ti-VCT Titanium
125 KM, 0-100: 10,9 s
81 190 zł

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige
132 KM, 0-100: 10,0 s
88 400 zł

Hyundai Elantra 1.6 MPI Premium
128 KM, 0-100: 10,1 s
90 900 zł

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige

 Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige
Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna132 KM/6400
Maks. moment obrotowy160 Nm/4400
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość462/178/147 cm
Rozstaw osi270 cm
Średnica zawracania11,8 m
Masa/ładowność1195/580 kg
Pojemność bagażnika452 l
Poj. zbiornika paliwa55 l (Pb 95)
Opony215/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,0 s
Zużycie paliwa*8,0/4,9/6,0
Zasięg910 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,7 m 
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,5 m 
Poziom hałasu przy 100 km/h66,6 dB 
Zużycie paliwa*8,2/5,6/6,9
Rzeczywisty zasięg790 km
Cena88 400 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

TOYOTA COROLLA 1.6 VALVEMATIC PRESTIGE: PLUSY I MINUSY

+ nieskomplikowana konstrukcja i obsługa
+ spore wnętrze
+ płaska podłoga z tyłu
+ bogate wyposażenie
+ sporo systemów bezpieczeństwa

- niezbyt pojemny bagażnik
- przeciętne osiągi

TOYOTA COROLLA 1.6 VALVEMATIC PRESTIGE: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Z tyłu jedyne dostrzegalne zmiany to nowe klosze świateł oraz nieco węższa niż dotychczas listwa między nimi. /Motor
Z tyłu jedyne dostrzegalne zmiany to nowe klosze świateł oraz nieco węższa niż dotychczas listwa między nimi.
/Motor

Corolla to udane auto, którego nieskomplikowana konstrukcja dla wielu osób jest niezaprzeczalną zaletą.

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige

liczba zdjęć: 73

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 34/2016

Używana Toyota Corolla - niezawodność sprzed lat – OPINIE O SAMOCHODACH

Toyota Corolla 1.6 VVT-i (2004) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Land Rover Discovery Sport TD4 HSE Luxury  – test

    Discovery Sport to dobry sposób na wyróżnienie się wśród SUV-ów premium klasy średniej. Niestety, wyróżnia się on także wysoką ceną. więcej