Volkswagen Golf GTD DSG - test

Wtorek, 31 października (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Golf GTD jest samochodem szybkim i dynamicznym, ale nie ma sportowego charakteru, tak wyraźnego w GTI.

Zdjęcie

Układ jezdny jest znakomicie zestrojony. GTD prowadzi sie pewnie i na większości dróg zapewnia dobry komfort jazdy. /Motor
Układ jezdny jest znakomicie zestrojony. GTD prowadzi sie pewnie i na większości dróg zapewnia dobry komfort jazdy.
/Motor

W Volkswagenie Golfie najmocniejszy turbodiesel 2.0 o mocy 184 KM (inaczej niż w bliźniaczych technicznie Skodzie Octavii czy Seacie Leonie) dostępny jest tylko w specjalnej wersji - GTD. Mimo to, właśnie ze względu na zastosowany napęd, nieszczególnie odczuwa się, że ta odmiana Golfa ma sportowe zacięcie - choć silnik jest dynamiczny i zapewnia dobre przyspieszenia także znacznie powyżej prędkości 100 km/h.

Zdjęcie

Opcjonalny system multimedialny Discover Pro ma sterowanie gestami. Niestety nie ma pokrętła do regulacji głośności. /Motor
Opcjonalny system multimedialny Discover Pro ma sterowanie gestami. Niestety nie ma pokrętła do regulacji głośności.
/Motor

Zdjęcie

W menu „Asystenci” aktywuje się lub wyłącza poszczególne systemy bezpieczeństwa. /Motor
W menu „Asystenci” aktywuje się lub wyłącza poszczególne systemy bezpieczeństwa.
/Motor

Zdjęcie

Do wyboru jest pięć trybów jazdy. W Eco po puszczeniu gazu skrzynia przechodzi na „luz”. /Motor
Do wyboru jest pięć trybów jazdy. W Eco po puszczeniu gazu skrzynia przechodzi na „luz”.
/Motor

Typowy dla diesla wąski zakres użytecznych obrotów i automatyczna skrzynia, która również w trybie ręcznym sama zmienia biegi na granicy obrotów, zniechęcają do ostrej i aktywnej jazdy - inaczej niż w modelu GTI z silnikiem benzynowym 2.0.

Reklama

Golf GTD jest za to znakomitym samochodem na długie trasy. Na siódmym biegu przy 140 km/h jednostka pracuje z prędkością 2000 obr./min i we wnętrzu jest cicho. Spalanie podczas jazdy w trasie przy ok. 100 km/h wynosi 4,2 litra, a podczas podróży autostradą z maksymalną dozwoloną prędkością - 5,9 l. Dzięki temu realny zasięg może wynosić nawet znacznie ponad 1000 kilometrów.

Bezapelacyjnie jedną z największych zalet Golfa GTD jest układ jezdny. Testowy egzemplarz ma opcjonalne zawieszenie DCC z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce pracy (dopłata 3730 zł). Zawieszenie całkiem sprawnie radzi sobie z tłumieniem nierówności mimo zastosowania dostępnych za dopłatą 19-calowych kół (aż o dwa rozmiary większych od seryjnych). Kierowca może korzystać z czterech standardowych trybów jazdy (Eco, Comfort, Normal, Sport), a także Individual, w którym pracę poszczególnych układów - m.in. kierowniczego, napędowego i zawieszenia - da się dobrać do własnych upodobań. Różnice w działaniu są wyraźnie odczuwalne, zatem nie jest to tylko zbędny gadżet.

Zdjęcie

W GTD tapicerka wygodnych foteli jest szaro-czarna, w GTI ma czerwone akcenty. /Motor
W GTD tapicerka wygodnych foteli jest szaro-czarna, w GTI ma czerwone akcenty.
/Motor

Zdjęcie

Dostępne za dopłatą 1990 zł 19-calowe obręcze z oponami 225 o wyjątkowo niskim profilu 35 bardzo łatwo uszkodzić. /Motor
Dostępne za dopłatą 1990 zł 19-calowe obręcze z oponami 225 o wyjątkowo niskim profilu 35 bardzo łatwo uszkodzić.
/Motor

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Volkswagen Golf GTD DSG

 Volkswagen Golf GTD DSG
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna184 KM/3500
Maks. moment obrotowy380 Nm/1750
Skrzynia biegówautomatyczna/7-stopniowa
Napędprzedni
Dług./szer./wys.427/179/148 cm
Rozstaw osi263 cm
Masa/ładowność1341/559 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)380/1270 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,4 s
Śr. zużycie paliwa wg producenta*5,6/4,5/4,9
Zużycie paliwa w teście*6,9/4,2/5,6
Cena131 030 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

VOLKSWAGEN GOLF GTD DSG: PLUSY I MINUSY

+ dobre osiągi
+ niewielkie zużycie paliwa
+ bardzo pewne właściwości jezdne
+ wygodne fotele
+ wysoka jakość wykonania

- skrzynia DSG potrafi szarpać przy mocnym dodaniu gazu podczas ruszania
- słaba trakcja na mokrej nawierzchni
- wysoka cena

VOLKSWAGEN GOLF GTD DSG: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Volkswagen Golf GTD /Motor

Udane auto, ale dla kogoś, kto koniecznie musi mieć diesla. W innym wypadku - lepiej kupić GTI.

Volkswagen Golf GTD DSG

liczba zdjęć: 52

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 23-24/2017

Używany Volkswagen Golf IV (1997-2005) – OPINIE O SAMOCHODACH

Volkswagen Golf V (2003-2008) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Volkswagen Golf VI (2008-) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również

  • Lexus IS 200t Prestige – test

    Teoretycznie Lexus IS ma wszystko, by zagrozić rywalom. Szczególnie z silnikiem w duchu downsizingu i po ostatnim liftingu. A jak jest w rzeczywistości? więcej