Volkswagen Golf GTI Clubsport - test

Wtorek, 15 listopada 2016 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Sportu nigdy dość, zdaje się sugerować Volkswagen i wprowadza trzecią wersję modelu GTI – Clubsport.

Zdjęcie

Golf GTI Clubsport /Motor

Golf Clubsport został przygotowany z okazji 40-lecia Golfa GTI (pierwszy model ze 110-konnym silnikiem 1.6 debiutował w 1976 r.). I nie jest to lekko "przebrana" wersja podstawowego GTI, ale solidnie zmodyfikowane auto. Przede wszystkim jest wyposażone w mocniejszy o nieco ponad 20% silnik - ma on 265 zamiast 220 KM.

Standardowym wyposażeniem jest także mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego, większe hamulce (średnica tarcz 340 mm z przodu, 310 mm z tyłu; w GTI odpowiednio: 312 i 300 mm) oraz 18-calowe obręcze z oponami 225/40 R18 (zamiast 225/45 R17).

Reklama

Zdjęcie

Ergonomia i jakość wykonania – bez zarzutu. Na ekranie systemu audio można wyświetlić wskaźniki pokazujące moc, przeciążenie i ciśnienie doładowania. /Motor
Ergonomia i jakość wykonania – bez zarzutu. Na ekranie systemu audio można wyświetlić wskaźniki pokazujące moc, przeciążenie i ciśnienie doładowania.
/Motor

Mocny, jeszcze mocniejszy

Standardowo silnik GTI Clubsporta rozwija 265 KM i 350 Nm. Gdy jednak wciśnie się do oporu pedał gazu, dzięki funkcji o nazwie boost parametry te chwilowo wzrastają do 290 KM i 380 Nm. Przyrost jest bardzo wyraźnie wyczuwalny podczas przyspieszania i właśnie dzięki niemu kierowca odbiera Clubsporta jako bardziej agresywnego od słabszych wersji.

Zdjęcie

Zmienne tryby jazdy. Individual można samemu konfigurować. /Motor
Zmienne tryby jazdy. Individual można samemu konfigurować.
/Motor

Zdjęcie

Układ stabilizacji toru jazdy ESC ma trzy ustawienia: w pełni aktywny, sportowy [1]  (reaguje później) oraz wyłączony [2]. /Motor
Układ stabilizacji toru jazdy ESC ma trzy ustawienia: w pełni aktywny, sportowy [1] (reaguje później) oraz wyłączony [2].
/Motor

Silnik 2.0 TSI szybko i płynnie reaguje na dodanie gazu i znakomicie radzi sobie zarówno przy obrotach lekko przekraczających wartość 1500, jak i blisko czerwonego pola na obrotomierzu. W redakcyjnych pomiarach Clubsport rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,2 s - o 0,1 s szybciej niż podaje Volkswagen w danych fabrycznych. Duże wrażenie robi elastyczność silnika 2.0 turbo - podczas wyprzedzania często nie trzeba redukować biegu. Brzmienie jednostki napędowej i układu wydechowego jest przyjemne, sportowe, ale nigdy na tyle natarczywe, by na dłuższą metę stało się męczące.

Zużycie paliwa należy uznać za umiarkowane - podczas spokojnej jazdy w trasie można uzyskać wynik ok. 6 l/100 km. Podróżując po autostradzie z maksymalnie dozwoloną prędkością 2.0 TSI spala o ok. 3 litry więcej. Średnio Clubsport potrzebował w teście niecałe 8 l/100 km. Jeżdżąc bardziej dynamicznie, trzeba się liczyć z wynikiem ok. 10,5 l/100 km.

Dobrze, że Volkswagen daje wybór pomiędzy skrzynią manualną i DSG. Testowe auto ma tę pierwszą i trudno mieć do niej zastrzeżenia - jest dobrze zestopniowana, a dźwignia przemieszcza się pomiędzy poszczególnymi położeniami precyzyjnie, z lekko wyczuwalnym oporem.

Zdjęcie

Opcjonalne, wygodne fotele Recaro mają regulację wysokości i pochylenia oparcia. /Motor
Opcjonalne, wygodne fotele Recaro mają regulację wysokości i pochylenia oparcia.
/Motor

Zdjęcie

Wysokie osoby siedzące z tyłu mogą uderzać kolanami w twarde obudowy foteli. /Motor
Wysokie osoby siedzące z tyłu mogą uderzać kolanami w twarde obudowy foteli.
/Motor

Gdzie są zakręty?

Clubsport - tak jak pozostałe modele GTI - ma sportowe, obniżone o 15 mm zawieszenie (opcjonalnie można zamówić DCC, czyli amortyzatory o zmiennej charakterystyce pracy). Jest na tyle twarde, by zapewnić autu stabilność podczas szybkiej jazdy, ale nie aż tak, by trzeba było zwalniać przed każdą nierównością.

Clubsport jest autem, które daje mnóstwo przyjemności z jazdy po zakrętach. Układ kierowniczy jest precyzyjny i ma dobrze dobraną siłę wspomagania. Dzięki oponom 225/40 i blokadzie mechanizmu różnicowego przyczepność jest znakomita. Golf pokonuje szybkie sekwencje zakrętów z lekkością i minimalnymi przechyłami. Podsterowność praktycznie nie występuje, a reakcje na odjęcie gazu (nawet przy wyłączonym układzie stabilizacji toru jazdy ESC) są bardzo łagodne.

Zdjęcie

Na szybko przejeżdżanych zakrętach Clubsport czuje się jeszcze lepiej niż na autostradzie. /Motor
Na szybko przejeżdżanych zakrętach Clubsport czuje się jeszcze lepiej niż na autostradzie.
/Motor

DANE I OSIĄGI WSZYSTKICH MOCNYCH WERSJI BENZYNOWYCH VW GOLFA

W każdym Golfie jest wybór między wersją 3- lub 5-drzwiową i skrzynią manualną (dane poniżej) lub DSG.

Mocne wersje benzynowe VW Golfa

MODEL
Silnik/napęd2.0 TSI/przedni2.0 TSI/przedni2.0 TSI/przedni2.0 TSI/4x4
Moc/moment obrotowy220 KM/350 Nm230 KM/350 Nm265 KM/350 Nm300 KM/380 Nm
0-100 km/h6,5 s6,4 s6,3 s5,1 s
Prędkość maksymalna246 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Średnie zużycie paliwa6,0 l/100 km6,0 l/100 km7,0 l/100 km7,1 l/100 km
Cena114 730 zł118 930 zł134 330 zł154 930 zł

WYRÓŻNIKI WERSJI GTI CLUBSPORT

Najmocniejsza wersja GTI otrzymała m.in. nowy przedni zderzak, osłony progów, dyfuzor tylnego zderzaka, większy spojler na klapie bagażnika, czarne obudowy lusterek i 18-calowe obręcze.

Zdjęcie

W porównaniu ze standardowym GTI, Clubsport ma o 45 KM większą moc. /Motor
W porównaniu ze standardowym GTI, Clubsport ma o 45 KM większą moc.
/Motor

Zdjęcie

Poza agresywniej stylizowanym zderzakami Clubsport ma większy spojler niż w zwykłym GTI. /Motor
Poza agresywniej stylizowanym zderzakami Clubsport ma większy spojler niż w zwykłym GTI.
/Motor

Zdjęcie

Kierownicę wykończono Alcantarą. Nie jest za gruba i znakomicie leży w dłoniach. /Motor
Kierownicę wykończono Alcantarą. Nie jest za gruba i znakomicie leży w dłoniach.
/Motor

VOLKSWAGEN GOLF GTI CLUBSPORT: CENA NA TLE KONKURENTÓW

Ford Focus ST
250 KM; 0-100: 6,5 s
116 600 zł

Volkswagen Golf GTI Clubsport
265 KM, 0-100: 5,9 s
134 330 zł

Honda Civic Type R
310 KM, 0-100: 5,7 s
146 800 zł

Focusowi ST ceną bliżej do zwykłego GTI (220 KM). Civic jest wyraźnie droższy od VW, ale też o 45 KM mocniejszy.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Volkswagen Golf GTI Clubsport

 Volkswagen Golf GTI Clubsport
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1984 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna265 KM/5350*
Maks. moment obrotowy350 Nm/1750*
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość427/179/144 cm
Rozstaw osi263 cm
Średnica zawracania10,9 m
Masa/ładowność1300/550 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)380/1270 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Opony225/40 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,3 s
Zużycie paliwa**9,1/5,9/7,0
Zasięg710 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h6,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)35,3 m 
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,2 m 
Poziom hałasu przy 100 km/h66,8 dB →
Zużycie paliwa**9,6/6,1/7,9
Rzeczywisty zasięg630 km
Cena134 330 zł
* z funkcją boost: 290 KM, 380 Nm; ** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

VOLKSWAGEN GOLF GTI CLUBSPORT: PLUSY I MINUSY

+ mocny, dynamiczny silnik
+ bardzo dobre właściwości jezdne
+ niezły komfort

- mały zbiornik paliwa
- brak regulacji lędźwiowej w sportowych fotelach

VOLKSWAGEN GOLF GTI CLUBSPORT: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Clubsport /Motor

GTI Clubsport to najlepsze połączenie agresywnego sportowego charakteru z dobrym komfortem jazdy.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

liczba zdjęć: 79

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 36/2016

Używany Volkswagen Golf GTI – PORADNIK KUPUJĄCEGO

Volkswagen Atlas - bardzo rodzinny SUV – WIADOMOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy samochodów

Zobacz również