Audi A1 Sportback 1.4 TFSI S tronic Ambition - test

Poniedziałek, 19 marca 2012 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Audi A1 Sportback to auto dla singli i par mieszkających w mieście. Z silnikiem 1.4 TFSI o mocy aż 185 KM potrafi podnieść poziom adrenaliny we krwi.

Zdjęcie

Pakiet S line obejmuje duży spojler dachowy, wloty powietrza w zderzaku przednim i nieco przeprojektowane progi. /Motor
Pakiet S line obejmuje duży spojler dachowy, wloty powietrza w zderzaku przednim i nieco przeprojektowane progi.
/Motor

Zdjęcie

Jak na Audi przystało, materiały we wnętrzu są wysokiej jakości. System nawigacji satelitarnej z kartą SD wymaga dopłaty w wysokości 5340 zł.
/Motor

Po niepowodzeniu modelu A2, Audi przez 5 lat nie miało w swojej ofercie małego samochodu. Dopiero w 2010 r. na rynek wprowadzono A1 z nadwoziem 3-drzwiowym. Pod koniec 2011 r. zaprezentowano odmianę 5-drzwiową o nazwie Sportback, która od kilku tygodni jest dostępna w sprzedaży w Polsce.

Komfortowo? Z przodu

Reklama

Auto należy do segmentu samochodów miejskich, ale tych z półki premium. Z jednej strony przekłada się to na cenę, a z drugiej na jakość wykonania, co widać po zajęciu miejsca w środku. Nie bez znaczenia jest też długość listy z elementami wyposażenia podnoszącymi bezpieczeństwo i komfort podróżowania. W przypadku A1 obejmuje ona m.in. tempomat, reflektory ksenonowe czy podstawkę mocującą
do fotelika dla niemowląt, zapewniającą mu
większą stabilność.

A1 Sportback jest seryjnie czteromiejscowe, ale na życzenie - bez dopłaty - może być pięciomiejscowe. Niezależnie od liczby pasażerów, osoby podróżujące z tyłu nie czują się zbyt komfortowo, bo brakuje im miejsca na nogi, a i nad głową nie jest go specjalnie dużo. Docenić za to można wygodę jazdy z przodu. Nie bez znaczenia jest przy tym świetne wyprofilowanie foteli należących do pakietu wyposażenia S line. Obejmuje on ponadto listwy progowe w kolorze aluminium, spojler dachowy, przeprojektowane zderzaki i nieco inaczej wyglądające progi.

Kompresor i turbo

Jak na małe auto przystało, A1 świetnie radzi sobie w ruchu miejskim. Znalezienie dla niego miejsca postojowego nie stanowi większego problemu, a dzięki benzynowemu silnikowi o mocy aż 185 KM wyprzedzanie i ruszanie spod świateł to czysta przyjemność.

Jednostka ma pojemność zaledwie 1,4 l, a doskonałe osiągi są efektem doładowania odbywającego się z wykorzystaniem kompresora i turbosprężarki. Kompresor włącza się przy 1500 obr./min i w większości sytuacji wyłącza przy 2400 obr./min. Najpóźniej przy 3500 obr./min całą pracę związaną z doładowaniem przejmuje turbosprężarka.

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI - test

Do 3-drzwiowego Audi A3 dołącza 5-drzwiowa wersja Sportback. Z silnikiem 1.4 TFSI jest samochodem nastawionym na oszczędzanie. czytaj więcej

Moc przekazywana jest na przednie koła z wykorzystaniem siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej przekładni S tronic, która jest standardowym wyposażeniem wersji 185-konnej. Biegi można zmieniać ręcznie - za pomocą dźwigni lub łopatek umieszczonych przy kierownicy. W sportowym trybie pracy i przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, silnik osiąga maksymalnie 7000 obr./min, zanim nastąpi zmiana przełożenia. W trybie standardowym "piątka" jest wrzucana już przy 45 km/h, szósty bieg przy 55 km/h, a siódmy - przy niespełna 70 km/h.

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to zbliżenie się do danych fabrycznych (5,1 l/100 km w trasie i 7,5 l/100 km w mieście) jest trudne. W teście zapotrzebowanie na benzynę wyniosło 6,6 l/100
km poza miastem i 8,7 l/100 km w mieście.

Na sportowo

185-konne A1 Sportback jest szybkie. Do setki rozpędza się w 7,1 sekundy, a jego sprawne prowadzenie przy większych prędkościach nie jest trudne m.in. dzięki sportowemu, utwardzonemu zawieszeniu (standardowe wyposażenie) i precyzyjnie pracującemu układowi kierowniczemu.

Audi A1 Sportback 1.4 TFSI S tronic Ambition

liczba zdjęć: 12

Dane techniczne: Audi A1 Sportback 1.4 TFSI S tronic Ambition

Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1390 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna185 KM/6200
Maks. moment obrotowy250 Nm/2000
Napędprzedni
Skrzynia biegówaut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tyłbelka skrętna
Długość/szerokość/wysokość395/175/142 cm
Rozstaw osi247 cm
Średnica zawracania10,6 m
Masa/ładowność1290/395 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)270/920 l
Pojemność zbiornika paliwa45 l (Pb 95)
Opony215/40 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna227 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,0 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)7,5/5,1/5,9
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h7,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,9 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)8,7/6,6
Cena105 200 zł

Tekst: Maciej Pobocha, zdjęcia Robert Brykała

Audi A3 2.0 TDI Ambiente - TEST

Używane Audi A2 (2000-2005) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Exclusive – test

    Dwulitrowy diesel o mocy 150 KM i 6-biegowa przekładnia manualna to zespół napędowy, który jak ulał pasuje do minivana Citroena. więcej