Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition - test

Poniedziałek, 21 października 2013 (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Kompaktowe sedany do niedawna były domeną marek popularnych. Teraz producenci premium też stawiają na ten segment, a Audi A3 to najnowszy przykład tego trendu.

Zdjęcie

Limousine to najdroższa wersja w gamie A3. Sportback jest tańszy o 6 tys. zł /Motor
Limousine to najdroższa wersja w gamie A3. Sportback jest tańszy o 6 tys. zł
/Motor

Zdjęcie

Minimalistyczny styl, modelowa funkcjonalność i materiały wysokiej jakości. Audi podnosi poprzeczkę w klasie kompakt.
/Motor

Marki premium przekonały się do kompaktów już kilkanaście lat temu. Pierwsza generacja Audi A3 debiutowała w 1996 roku. Teraz na rynku jest już trzecia odsłona tego modelu, a do salonów trafia jej kolejna (po 3- i 5-drzwiowym hatchbacku) wersja nadwoziowa nazywana przez Audi Limousine.

Nowy model nie ma zbyt wielu konkurentów w swojej klasie cenowej. Obecnie jedynym bezpośrednim rywalem A3 jest Mercedes CLA.

Reklama

Zazwyczaj sedany, które powstają jako ewolucje hatchbacków nie są zbyt efektowne. Ta zasada nie działa jednak w przypadku A3. Mała limuzyna Audi ma zgrabną linię z krótkim i opadającym bagażnikiem - to eleganckie nadwozie, które ma w sobie pierwiastek dynamiki. Na podkreślenie zasługuje też perfekcyjne wykończenie wnętrza, jakość materiałów i prostota obsługi.

Niestety, tyle dobrego nie da się powiedzieć o przestronności. O ile z przodu miejsca jest pod dostatkiem (niewiele mniej niż w A4), to z tyłu jest już znacznie gorzej. Po pierwsze, otwór tylnych drzwi nie jest zbyt duży, co przy opadającej linii dachu utrudnia wsiadanie i wysiadanie. Po drugie, z tyłu jest po prostu ciasno. Dotyczy to zarówno miejsca na nogi, jak i przestrzeni nad głowami pasażerów. W porównaniu do większego A4 to praktycznie przepaść. Kompaktowy kuzyn z rodziny VW, czyli Jetta też zapewnia o wiele więcej miejsca. Na tym kończą się słabe strony A3 Limousine.

W wersji 2.0 TDI (150 KM) nowy sedan Audi imponuje dynamiką. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 sekundy i rewelacyjna elastyczność sprawiają, że kierowca ma dużo przyjemności z jazdy. Do tego dochodzą precyzyjna praca 6-biegowej ręcznej skrzyni i układ kierowniczy dający świetne wyczucie auta.

Zawieszenie, mimo opcjonalnych 18-calowych felg i opon o profilu 40, skutecznie tłumi nierówności i pracuje niemal bezszelestnie. Limousine potwierdza opinię, że A3 to jeden z lepiej prowadzących się kompaktów dostępnych na rynku.

Redakcyjne pomiary hamowania wykazały też ponadprzeciętną skuteczność układu hamulcowego, który zarówno przy zimnych, jak i rozgrzanych tarczach zatrzymuje A3 z prędkości 100 km/h na dystansie ok. 35 metrów. Wyciszenie kabiny również prezentuje wysoki poziom i wyróżnia się na tle konkurentów.

Nowa odmiana A3 potwierdza wysoką formę kompaktowego Audi i dowodzi, że sedan może być atrakcyjny, tyle że niekoniecznie przestronny.

Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition

liczba zdjęć: 10

Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition - podsumowanie

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI - test

Do 3-drzwiowego Audi A3 dołącza 5-drzwiowa wersja Sportback. Z silnikiem 1.4 TFSI jest samochodem nastawionym na oszczędzanie. czytaj więcej

Dopracowany i świetnie wykonany mały sedan. Jednak przy tym poziomie cenowym, lepiej dopłacić do A4.

Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition: plusy

  • atrakcyjna linia nadwozia,
  • wysoka jakość wykończenia,
  • dobre osiągi,
  • precyzyjna skrzynia biegów,
  • długa lista ciekawych opcji.


Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition: minusy

  • mało konkurencyjna cena zakupu,
  • ciasna tylna część kabiny,
  • mały otwór bagażnika,
  • zużycie paliwa znacznie wyższe od deklarowanego.

Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition

liczba zdjęć: 16

Pojedynek limuzyn: A3 kontra A4

A3 ma zbliżoną linię do modelu A4. Jest jednak krótsze o 24 cm, a różnica w rozstawie osi to aż 17 cm. A4 w porównywalnej wersji silnikowej jest droższe o około 17 tys. złotych.

Zdjęcie

Pojedynek limuzyn: A3 kontra A4 /Motor

Dane techniczne: Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna150 KM/3500
Maks. moment obrotowy320 Nm/1750
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość446/180/142 cm
Rozstaw osi264 cm
Średnica zawracania11,0 m
Masa/ładowność1390/475 kg
Poj. bagażnika425 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (ON)
Opony225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna224 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,8 s
Elastyczność 60-100 km/h6,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h12,8 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)35,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h64,5 dB
Rzeczywista prędkość*95 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)5,2/3,5/4,1
Teoretyczny zasięg1220 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,0/5,6/6,3
Rzeczywisty zasięg (benz.+LPG)790 km
Cena wersji podstawowej**116 670 zł
Cena125 470 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Audi R8 5.2 FSI quattro - TEST

Audi SQ5 TDI quattro tiptronic - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Land Rover Discovery Sport TD4 HSE Luxury  – test

    Discovery Sport to dobry sposób na wyróżnienie się wśród SUV-ów premium klasy średniej. Niestety, wyróżnia się on także wysoką ceną. więcej