Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro - test

Czwartek, 7 marca 2013 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Świetny napęd, komfortowe wnętrze, pełno nowinek technicznych i praktyczny bagażnik – Audi A7 Sportback ma to wszystko.

Zdjęcie

Niska, szeroka sylwetka i drzwi z oknami bez ramek składają się na dynamiczny wizerunek A7. /Motor
Niska, szeroka sylwetka i drzwi z oknami bez ramek składają się na dynamiczny wizerunek A7.
/Motor

Minęły już czasy, gdy drogi, prestiżowy samochód mógł być tylko klasyczną limuzyną lub autem sportowym. Kilka lat temu stało się coś, co tchnęło nowe życie w auta z wyższej półki - zapanowała wśród nich moda na nietypowy wygląd. Francuzi odkryli tą niszę wcześniej, ale dopiero teraz w tym segmencie oryginalność stała się modna.

A skoro Mercedes z powodzeniem sprzedaje "czterodrzwiowe coupe“ CLS, a BMW - nietypowy model 5 GT, zatem i Audi musiało zaoferować coś wyjątkowego. I pokazało A7 Sportback - samochód, który oferuje komfort dużej limuzyny, praktyczność pięciodrzwiowego nadwozia i charakter auta sportowego. A także oszczędną eksploatację, biorąc bowiem pod uwagę popularność tej jednostki w innych modelach Audi, najczęściej spotykaną wersją A7 będzie zapewne 3.0 TDI quattro. Sprawdziliśmy, co takie auto potrafi.

Reklama

Zdjęcie

Mnóstwo tu przycisków i pokręteł, ale umieszczono je na tyle logicznie, że obsługa jest bardzo intuicyjna. Już po chwili większość funkcji można włączyć „po omacku”.
/Motor

Przede wszystkim, w tej konfiguracji łączy świetne osiągi (6,3 s do "setki“) z umiarkowanym spalaniem - w mieście, jeśli nie wykorzystujemy w pełni potencjału silnika, auto pali 9 l ON na 100 km, w trasie wystarczy 6 l/100 km. Mocny silnik współpracuje z bardzo szybką, siedmiobiegową i dwusprzęgłową przekładnią oraz ze świetnym napędem wszystkich kół (z blokadą mechanizmu różnicowego i rozdziałem napędu pomiędzy tylne koła w zależności od sytuacji na drodze).

Dodatkowo kierowca A7 Sportback może wybrać jeden z trzech trybów pracy auta. W trybie Dynamic zawieszenie i układ kierowniczy sztywnieją, skrzynia szybciej i brutalniej zmienia biegi, a silnik chętniej reaguje na gaz. Dzięki temu na krętej drodze A7 zaskakuje zwinnością znacznie mniejszego auta. Łatwo zapomnieć, że waży aż 1845 kg.

Same rozmiary auta (blisko 5 m długości) sugerują jednak, że A7 nie szczędzi swoim pasażerom luksusu. I rzeczywiście - w środku jest dużo miejsca, choć raczej dla czterech osób. Jakość materiałów robi wrażenie. Jeszcze większe - wygoda, jaką daje jazda A7 w trybie Comfort. Zaskakujące, jak bardzo jednym pokrętłem można zmienić charakter auta. Pozostałe wrażenia zależą już głównie od zamożności nabywcy - jeśli stać go na wyposażenie dodatkowe, może wybierać spośród ponad 80 opcji.

Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro

liczba zdjęć: 11

Nocą przyda się na przykład kamera na podczerwień, która przekazuje na ekran między zegarami widok sprzed auta, wyróżniając pieszych. Zawieszenie pneumatyczne dostosowujące prześwit i sztywność m.in. do prędkości jazdy, system ostrzegający kierowcę o zbliżaniu się do przeszkody (w razie zagrożenia potrafi zatrzymać auto), nawigacja, w której adres można podać pisząc po odpowiednim panelu palcem - lista wyposażenia jest bardzo długa.

Porównanie: Audi A4, BMW serii 3

Zmodyfikowane Audi A4 i kolejna generacja BMW serii 3 walczą o prymat w klasie średniej. Pod ich maskami pracują benzynowe silniki o mocach ponad 200 KM. czytaj więcej

Najbardziej jednak imponuje sposób, w jaki wiele - pozornie niepowiązanych ze sobą - elementów wyposażenia łączy swoje działanie. Co na przykład światła mają wspólnego z nawigacją? Otóż w testowanym Audi oświetlenie dostosowuje się do warunków, czerpiąc informacje m.in. właśnie z systemu nawigacji - snop światła rozszerza się, gdy zbliżamy się do skrzyżowania lub wydłuża na autostradzie. Co więcej, podczas opadów lampy ustawiają się tak, by własne światło jak najmniej raziło kierowcę. Ale to nie wszystko - nawigacja łączy się też ze skrzynią biegów, więc dla zwiększenia stabilności auto potrafi np. zredukować bieg przed zakrętem. Jest też łączność z internetem, dzięki czemu nawigacja może pokazywać drogę na zdjęciach lotniczych z Google Earth. Co więcej, wbudowany router pozwala korzystać z internetu także pasażerom posiadającym
np. laptopa (w kabinie A7 można stworzyć coś w rodzaju "hot spota").

Choć nawet bez dodatków A7 3.0 TDI quattro oznacza wydatek 289 800 zł, testowane auto kosztuje ok. 425 tys. zł. A można jeszcze doposażyć je za kolejne 100 tys. zł.

Aktywny tempomat

Zdjęcie

Tempomat Audi A7 potrafi utrzymywać stałą (regulowaną) odległość od poprzedzającego samochodu. Sprawdza się to zarówno na autostradzie, jak i podczas jazdy w korku. /Motor
Tempomat Audi A7 potrafi utrzymywać stałą (regulowaną) odległość od poprzedzającego samochodu. Sprawdza się to zarówno na autostradzie, jak i podczas jazdy w korku.
/Motor

Pamięć ustawień

Zdjęcie

Gdy z auta korzystają dwie osoby, każda może zapisać własne ustawienia m.in. foteli, lusterek i trybu pracy samochodu do swojego kluczyka. /Motor
Gdy z auta korzystają dwie osoby, każda może zapisać własne ustawienia m.in. foteli, lusterek i trybu pracy samochodu do swojego kluczyka.
/Motor

Oświetlenie

Zdjęcie

Skrętne ksenony regulują snop światła m.in. na podstawie z danych z GPS. Automatyczna regulacja długich świateł nie pozwala oślepić innych kierowców. /Motor
Skrętne ksenony regulują snop światła m.in. na podstawie z danych z GPS. Automatyczna regulacja długich świateł nie pozwala oślepić innych kierowców.
/Motor

Asystent jazdy nocnej

Zdjęcie

Kamera na podczerwień rejestruje obraz przed autem i wyświetla go między zegarami, dodatkowo zaznaczając pieszych (w zależności od sytuacji – na żółto lub czerwono). System ten kosztuje dodatkowo 11 tys. zł. /Motor
Kamera na podczerwień rejestruje obraz przed autem i wyświetla go między zegarami, dodatkowo zaznaczając pieszych (w zależności od sytuacji – na żółto lub czerwono). System ten kosztuje dodatkowo 11 tys. zł.
/Motor

Zdjęcie

Kamera systemu kryje się w logo Audi. /Motor
Kamera systemu kryje się w logo Audi.
/Motor

Zdjęcie

Co ciekawe, posiada ona własny spryskiwacz. /Motor
Co ciekawe, posiada ona własny spryskiwacz.
/Motor

Audi drive select

Zdjęcie

System pozwala wybrać tryb pracy podzespołów A7. Różnice między nimi są duże – Dynamic czyni auto bardzo szybkim, Comfort zapewnia wygodę. /Motor
System pozwala wybrać tryb pracy podzespołów A7. Różnice między nimi są duże – Dynamic czyni auto bardzo szybkim, Comfort zapewnia wygodę.
/Motor

Zdjęcie

W trybie Individual samemu konfigurujemy sposób pracy m.in. silnika, skrzyni biegów, zawieszenia, układu kierowniczego, skrętnych świateł. /Motor
W trybie Individual samemu konfigurujemy sposób pracy m.in. silnika, skrzyni biegów, zawieszenia, układu kierowniczego, skrętnych świateł.
/Motor

Kamera cofania

Zdjęcie

Kamera cofania jest umieszczona nad tylną rejestracją i przekazuje wysokiej jakości obraz tego, co dzieje się za naszym samochodem. /Motor
Kamera cofania jest umieszczona nad tylną rejestracją i przekazuje wysokiej jakości obraz tego, co dzieje się za naszym samochodem.
/Motor

Sprzęt audio

Zdjęcie

Dostępne źródła dźwięku: wbudowany dysk twardy, karta SD, płyta CD/DVD, odtwarzacz zewnętrzny podłączony przez USB/AUX lub przez Bluetooth. /Motor
Dostępne źródła dźwięku: wbudowany dysk twardy, karta SD, płyta CD/DVD, odtwarzacz zewnętrzny podłączony przez USB/AUX lub przez Bluetooth.
/Motor

Zdjęcie

Na 7-calowym ekranie na szczycie deski rozdzielczej bez problemu obejrzymy film z DVD. Za dodatkową dopłatą otrzymamy też tuner TV. /Motor
Na 7-calowym ekranie na szczycie deski rozdzielczej bez problemu obejrzymy film z DVD. Za dodatkową dopłatą otrzymamy też tuner TV.
/Motor

System nawigacyjny

Najbardziej zaawansowany system nawigacyjny kosztuje w A7 aż 13 380 zł. Posiada m.in. panel rozpoznający pismo i funkcję obsługi głosowej. Pozwala wyszukiwać cele w Google. Współpracuje też z różnymi elementami wyposażenia, wpływając np. na pracę skrzyni biegów czy zasięg świateł.

Zdjęcie

Panel koło dźwigni automatu może służyć do wpisywania liter za pomocą palca. /Motor
Panel koło dźwigni automatu może służyć do wpisywania liter za pomocą palca.
/Motor

Zdjęcie

System bez problemu rozpoznaje nawet koślawe pismo, ułatwiając obsługę systemu. /Motor
System bez problemu rozpoznaje nawet koślawe pismo, ułatwiając obsługę systemu.
/Motor

Ciepło szczątkowe

Zdjęcie

Zimą możemy przytrzymać klawisz dmuchawy przed wyjściem z auta – przez pół godziny wnętrze będzie grzane ciepłem silnika. /Motor
Zimą możemy przytrzymać klawisz dmuchawy przed wyjściem z auta – przez pół godziny wnętrze będzie grzane ciepłem silnika.
/Motor

Dane techniczne: Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2967 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/32
Układwzdłużny
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna245 KM/4000
Maks. moment obrotowy500 Nm/1400
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./7-biegowa (S tronic)
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przedniewielowahaczowe
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Masa/ładowność1845/490 kg
Średnica zawracania11,9 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)535/1390 l
Pojemność zbiornika paliwa75 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)497/191/142 cm
Rozstaw osi291 cm
Opony235/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)7,2/5,3/6,0
Emisja dwutlenku węgla158 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h6,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h62,4 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)9,0/6,2
Cena289 800 zł

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Audi RS 5 - TEST

Audi Q5 3.0 TDI quattro - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również