Citroen DS3 Racing - test

Poniedziałek, 21 maja 2012 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Nawet w „zwyczajnej” wersji Citroen DS3 jest autem zwracającym uwagę. Jednak jeśli komuś wyda się to za mało, w ofercie znajdzie limitowaną odmianę Racing.

Zdjęcie

Citroen DS3 Racing ma świetne osiągi i hamulce. Gorzej z własnościami jezdnymi. /Citroen
Citroen DS3 Racing ma świetne osiągi i hamulce. Gorzej z własnościami jezdnymi.
/Citroen

Zdjęcie

Dopasowane do koloru dachu wstawki w kabinie mogą się podobać lub nie. Aluminiowe nakładki to standard, nawigacja w opcji. Wskaźniki (zwłaszcza prędkościomierz) są niezbyt czytelne.
/Motor

Elementy wyróżniające wersję Racing widać już na pierwszy rzut oka. Topowa odmiana jest oferowana tylko w dwóch kolorach - białym i czarnym. Druga różnica, nieco trudniejsza do wychwycenia, dotyczy kół. Wersja Racing ma seryjnie 18-calowe felgi ze stopów lekkich. Ich kolor zależy od barwy nadwozia. Pod nimi kryją się inne niż w słabszych wersjach hamulce.

Tę modyfikację łatwo docenić podczas prób dynamicznych. Auto zatrzymuje się z prędkości 100 km/h po 36 metrach. I nie ma tu znaczenia, czy tarcze są zimne czy rozgrzane. Świetny wynik!

Reklama

Pozytywnie trzeba też ocenić osiągi samochodu. 7 sekund od 0 do 100 km/h to wynik nieco gorszy niż obiecuje producent (6,5 s), ale to wciąż bardzo dobry rezultat. Sześciostopniowa skrzynia biegów działa bez zarzutu, zużycie paliwa bardzo wyraźnie zależy od stylu jazdy. W mieście może zużyć od 7 do nawet 11-12 l/100 km. Poza nim - od 5 do 8 l/100km.

Citroen DS3 Racing

liczba zdjęć: 9

Własności jezdne nieco rozczarowują. Przynajmniej przy prędkościach wyższych niż dozwolone na drogach publicznych. Sprawdzaliśmy je oczywiście na zamkniętym torze. Auto długo pozostaje neutralne, ale gdy prędkość na zakręcie będzie za duża, pojawi się silna skłonność do podsterowności, czyli wyjeżdżania przodem na zewnątrz zakrętu. Co zaskakujące, potrafi się ona szybko zmienić się w chęć do zarzucania tyłem. Można to odkryć np. w slalomie. Podczas szybkiej jazdy kierowca musi być więc stale skoncentrowany.

Citroen DS3 Racing

liczba zdjęć: 10

Te wady rekompensuje wyposażenie samochodu. DS3 Racing powstał na bazie odmiany Sport Chic, a listę seryjnych elementów wyposażenia jeszcze wydłużono. Między innymi o jeden z najciekawszych - sportowe fotele. Wyglądają rewelacyjnie, świetnie podtrzymują ciało na zakrętach i są wygodne. Jedynie kierowcom o ponadprzeciętnej posturze mogą się wydać za ciasne.

Citroen C4 Picasso - pierwsza jazda

Nowa odsłona C4 Picasso zyskała efektowny wygląd, ale pod jej kontrowersyjnymi liniami wciąż kryje się bardzo obszerne i pełne praktycznych rozwiązań wnętrze. czytaj więcej

Do standardu w DS3 Racing należą też: automatyczna klimatyzacja, radio CD/MP3 i wstawki z włókna węglowego. Szkoda że wskaźniki nie mają tarcz w innym kolorze. A przynajmniej czytelniejszych - dotyczy to głównie prędkościomierza.

Mimo wysokiej ceny auto sprzedaje się całkiem nieźle. Pierwsza seria, licząca 1000 egzemplarzy (wprowadzona na rynek jesienią 2010 r.) rozeszła się na tyle szybko, że podjęto decyzję o kontynuacji produkcji. Trochę to wbrew idei limitowanych edycji. Z drugiej strony - trudno nie zrozumieć producenta... A jeśli ktoś chce bardziej się wyróżniać - dla niego jest wersja DS3 Racing Loeb Edition.

Poczuć się jak rajdowy mistrz

Zdjęcie

Limitowana do 200 sztuk (każda z tabliczką z numerem) seria DS3 Racing Loeb Edition wyróżnia się m.in. matowym, czarnym lakierem i czerwonymi dodatkami. /Citroen
Limitowana do 200 sztuk (każda z tabliczką z numerem) seria DS3 Racing Loeb Edition wyróżnia się m.in. matowym, czarnym lakierem i czerwonymi dodatkami.
/Citroen

Dane techniczne: Citroen DS3 Racing

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna202 KM/6000
Maks. moment obrotowy275 Nm/2000
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tyłbelka skrętna
Długość/szerokość/wysokość396/172/144 cm
Rozstaw osi245 cm
Średnica zawracania10,5 m
Masa/ładowność1165/430 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)285/980 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l (Pb 98)
Opony215/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)8,7/4,9/6,4
Emisja dwutlenku węgla149 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h7,0 s
Elastyczność 60-100 km/h6,3 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h11,4 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)35,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h64,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h69,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)9,9/6,8
Cena wersji podstawowej*125 090 zł
Cena125 090 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Witold Blady, zdjęcia: Robert Brykała

Podziękowania dla Automobilklubu Radomskiego za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej

Citroen DS3 Cabrio od 70 950 zł - MOTORYNEK

Citroen DS3 Cabrio Racing debiutuje w Goodwood - WIADOMOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Sport - test

    Auta uterenowione to nie tylko aktualna moda, ale i przepis na sukces. Audi do swojej oferty właśnie wprowadziło kolejny model tego typu - niewielkie Q2. więcej