Dacia Logan 0.9 TCe Laureate - test

Wtorek, 16 lipca 2013 (11:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Kurs, który kilka lat temu obrała Dacia, okazuje się słuszny – samochody tej marki są po prostu coraz lepsze. W pełni potwierdza to nowa generacja Logana.

Zdjęcie

Dacia Logan 0.9 TCe Laureate /Motor
Dacia Logan 0.9 TCe Laureate
/Motor

Pierwsza odsłona Dacii Logan, mimo wręcz wybitnie budżetowego charakteru, odniosła nie lada sukces. W niektórych krajach, nawet tych wysoko rozwiniętych, po małego rumuńskiego sedana ustawiały się kolejki.

Zdjęcie

Za design wnętrza i jego wykończenie Loganowi należy się piątka. Jedyną słabą stroną jest ergonomia.
/Motor

Wiele wskazuje na to, że jego nowe wcielenie powtórzy ten sukces. Zachowało bowiem wszystkie zalety poprzednika, pozbywając się jednej z poważniejszych wad - topornego wyglądu. Teraz, zamiast płaskich blach i kantów, oczy cieszy spójny i zupełnie nowoczesny design. Auto zyskało elegancki przód i kilka uszlachetniających linię przetłoczeń.

Reklama

Skok w XXI wiek

Także w kabinie, gdzie dotąd "pachniało" wczesnymi latami 90., można się w końcu poczuć jak w nowoczesnym samochodzie. Kokpit wygląda zupełnie niebrzydko, zastrzeżeń nie budzą też jakość tworzyw i staranność montażu.

O budżetowym charakterze auta przypomina położenie przycisków do sterowania szybami (brak osobnych modułów we wszystkich drzwiach) oraz wewnętrzne wykończenie pokrywy bagażnika - a właściwie jego kompletny brak.

Dacia Logan 0.9 TCe Laureate

liczba zdjęć: 11

Bez zmian pozostały główne atuty Logana - przestronna kabina i duży bagażnik. We wnętrzu wygodnie usiądą cztery dorosłe osoby, co w miejskich autach wcale nie jest normą. Co prawda z przodu wysokim podróżnym może przeszkadzać przeciętna wielkość foteli i ograniczony zakres ich regulacji, za to z tyłu nie powinni oni narzekać. Logan oferuje tu jedną z największych w klasie przestrzeni na nogi podróżnych, a i nad głowami jej nie brakuje.

Bagażnik zachwyca pojemnością (aż 510 l - jak w kompaktowych sedanach), ale i zaskakuje niedzisiejszym systemem zawiasów połączonych z zupełnie odkrytymi sprężynami. Żaden z rywali Logana nie oferuje takiego rozwiązania.

Dacia Logan 0.9 TCe Laureate

liczba zdjęć: 15

Oszczędny jak diesel

Nowoczesność wkradła się za to pod maskę Dacii. Testowany samochód napędza nowy w gamie Logana, 3-cylindrowy silnik 0.9 z turbodoładowaniem. Przy masie nieprzekraczającej tony, jego 90 KM zapewnia Dacii wystarczające osiągi. Zwłaszcza elastyczność zasługuje na uwagę - Logan nie traci chęci do rozpędzania się nawet poniżej 2000 obr./min.

Porównanie: Chevrolet Aveo, Dacia Sandero

Chevrolet Aveo i Dacia Sandero udowadniają, że oszczędzanie na samochodach nie musi oznaczać rezygnacji z atrakcyjnego wyglądu, komfortu jazdy czy jakości wykończenia. czytaj więcej

Silnik jest całkiem oszczędny - w ruchu miejskim na każde 100 km wystarcza ok. 7,5 l paliwa, w trasie - 5 litrów. Oznacza to, że na jednym baku da się przejechać średnio aż 800 km, a w trasie można tankować nawet co 1000 km. Jak na benzynowy silnik - świetny wynik.

Logan nie jest mistrzem zakrętów. Przy gwałtownych manewrach auto mocno się przechyla, a ESP dość brutalnie sprowadza je na właściwy tor. Za to komfort jazdy robi wrażenie. Podobnie jak odporność na kiepskie nawierzchnie - na naszych drogach auto sprawdza się doskonale. Spory prześwit pozwala zaś bez stresu pokonywać polne czy leśne drogi. Nowa odsłona Logana, choć o wiele lepsza od poprzedniej, zachowała rozsądną cenę. To najlepsza droga do sukcesu.

Dane techniczne: Dacia Logan 0.9 TCe Laureate

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa898 cm3
Układ cylindrów/zaworyR3/12
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna90 KM/5250
Maks. moment obrotowy135 Nm/2500
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./bębn.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnebelka skrętna
Masa/ładowność998/522 kg
Średnica zawracania10,8 m
Pojemność bagażnika510 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)435/173/152 cm
Rozstaw osi263 cm
Opony185/65 R15
Teoretyczny zasięg1000 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)6,4/4,3/5,0
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s
Elastyczność 60-100 km/h11,9 (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h21,5 (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)40,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)40,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,2 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)7,5/5,0
Rzeczywisty zasięg800 km
Cena wersji podstawowej*41 900 zł
Cena41 900 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi Laureate - TEST

Dacia Logan MCV od 33 900 złotych - MOTORYNEK

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również