Kia Cee'd SW 1.6 CRDi L - test

Piątek, 4 stycznia 2013 (09:15)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W przypadku kompaktowego kombi najważniejsze są walory praktyczne, atrakcyjny wygląd to miły dodatek. Nowa Kia Cee'd SW spełnia oba warunki.

Zdjęcie

Kia Cee'd SW 1.6 CRDi L jest praktyczna, a zarazem estetyczna. /Motor
Kia Cee'd SW 1.6 CRDi L jest praktyczna, a zarazem estetyczna.
/Motor

Postęp widoczny jest gołym okiem. Już w wersji hatchback nowa Kia Cee'd prezentuje się o wiele atrakcyjniej od poprzednika. W odmianie kombi poprawa jest jeszcze bardziej zauważalna - ze skromnego, zachowawczego pojazdu przekształcił się w stylowe auto szybko wpadające w oko. Właściwie to nawet nie za bardzo widać, że mamy do czynienia z odmianą kombi. Wznosząca się linia okien i niewielka tylna boczna szyba świetnie maskują rodzaj nadwozia. Nie zapomniano też o efektownych, modnych dodatkach - w dwóch najdroższych wersjach (L i XL), światła dzienne, tylne lampy i kierunkowskazy w lusterkach wykorzystują diody LED.

Wolna przestrzeń

Reklama

Zdjęcie

Mocno rozbudowana deska rozdzielcza jest niezwykle czytelna i łatwa w obsłudze, ale prostota obsługi nie została poświęcona na rzecz stylu. Jakość materiałów i precyzja wykonania – zupełnie dobre, ale w tym segmencie są już modele wykończone bardziej pieczołowicie.
/Motor

Dobre wrażenie robi także wnętrze. Tak jak w hatchbacku, deska rozdzielcza jest po prostu ładna i wykonano ją z dobrych materiałów. Jest też - co niezwykle ważne, a wcale nie takie powszechne - dziecinnie prosta w obsłudze.

Kombi ma identyczny rozstaw osi co hatchback, zatem przestronność wnętrza też jest bardzo zbliżona - przybyło (minimalnie) miejsca na głowę. A skoro już w podstawowej odmianie jest przestronnie, to nie inaczej jest w kombi. Nawet pasażerowie o wzroście dwóch metrów będą mieć wystarczająco dużo miejsca - zarówno z przodu, jak i z tyłu. Komfortowemu podróżowaniu sprzyjają przy tym obszerne fotele.

Nie sprzyjają one za to dynamicznej jeździe. Boki oparć są słabo wyprofilowane, a tapicerka - śliska, podparcie ciała w zakrętach nie jest najlepsze.

Plus za funkcjonalność

Kia Optima 2.0 XL - test

Recepta na nudę. Kia Optima to samochód, który zwraca na siebie uwagę o wiele bardziej niż renomowani konkurenci. Czy do zaoferowania ma coś ponadto? czytaj więcej

Efektowna linia nadwozia nie wpłynęła negatywnie na rozmiary bagażnika. Przy normalnym ustawieniu kanapy ma on pojemność blisko 530 l, a przez sporą wysokość jest bardzo ustawny. Pojemność to jednak nie wszystko, pomyślano też o praktycznych dodatkach. W wersjach wyposażenia L i XL seryjnie oferowany jest "system aranżacji bagażnika", składający się ruchomych aluminiowych poprzeczek z paskami i haczykami. Pozwala on na łatwe unieruchomienie przewożonych ładunków, niezależnie od ich gabarytów czy kształtu. Pod podłogą bagażnika znajdują się ponadto dwa schowki. Pierwszy, położony bliżej zderzaka, jest głęboki i nadaje się idealnie do przewożenia siatek z zakupami. Drugi, umieszczony głębiej, jest płytszy i podzielony na mniejsze segmenty. Drobiazgi nie będą się dzięki temu turlać po całym bagażniku.

Statecznie, ale oszczędnie

Mocny silnik Diesla doskonale pasuje do funkcjonalnego kombi. Najmocniejsza jednostka wysokoprężna w gamie Cee'da jednak wcale taka mocna nie jest. Nominalnie ma 128 KM, ale subiektywnie robi wrażenie wyraźnie słabszej. Przeszkadza to zwłaszcza przy wyprzedzaniu - trzeba się wspomagać redukcją biegów. Poza osiągami zastrzeżeń wiele nie ma. Silnik pracuje cicho i miękko, zużywa przy tym niewiele paliwa. Średni wynik podczas testu wyniósł 6,5 l/100 km. Bez żadnych prób jazdy oszczędnościowej.

Bardzo dobrze spisuje się zawieszenie Cee'da kombi. Auto miękko pochłania nierówności i gwarantuje olbrzymie rezerwy bezpieczeństwa przy gwałtownych manewrach. Jazda nie jest jednak tak wciągająca, jak np. w Focusie czy Golfie. Przeszkadza niezbyt precyzyjny układ kierowniczy, utrudniający wyczucie auta. Cee'da (znowu - w wersjach L i XL) wyposażono jednak w ciekawą funkcję Flex Steer - przyciskiem na kierownicy można wybrać jeden z trzech poziomów siły wspomagania kierownicy. Czułość układu na tym nie zyskuje, ale np. parkowanie nie wymaga żadnego wysiłku.

Nowy Cee'd kombi w wersji L jest o ponad 4000 zł droższy od poprzednika, co oznacza wydatek rzędu 80 000 zł. Wyposażenie jest całkiem bogate, szkoda może tylko, że światła ksenonowe dostępne są jedynie w najdroższej wersji. Cena nie odbiega jednak znacząco od rywali, zatem samochód musi przekonać do siebie klientów własnymi walorami. Przygotowany jest do tego jednak bardzo dobrze.

Kia Cee'd SW 1.6 CRDi L

liczba zdjęć: 14

Podsumowanie

Cee'd SW to ciekawa alternatywa dla europejskich kompaktowych kombi. Jest niezwykle wygodnym i praktycznym samochodem, który nie stał się jednak przez to nudny. Trafiona stylizacja, przyjemne wnętrze, wygodna jazda - to wszystko budzi sympatię. Pozostaje kwestia ceny. Kia nie jest już autem, które kusi klientów promocyjnymi warunkami zakupu. Z prostego powodu: nie musi.

Dane techniczne: Kia Cee'd SW 1.6 CRDi L

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1582 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniecommon rail
Moc maksymalna128 KM/4000
Maks. moment obrotowy260 Nm/1900
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Średnica zawracania10,6 m
Masa/ładowność1345/575 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)528/1642 l
Pojemność zbiornika paliwa53 l (ON)
Opony205/55 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)451/178/149 cm
Rozstaw osi265 cm
Teoretyczny zasięg1230 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)5,1/3,9/4,3
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,6 s
Elastyczność 60-100 km/h9,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h16,8 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)40,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)41,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,7 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)7,5/5,5
Rzeczywisty zasięg820 km
Cena wersji podstawowej**70 490 zł
Cena78 990 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała

Kia Pro_cee'd - pierwsze spojrzenie - WIADOMOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Sport - test

    Auta uterenowione to nie tylko aktualna moda, ale i przepis na sukces. Audi do swojej oferty właśnie wprowadziło kolejny model tego typu - niewielkie Q2. więcej