Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race - test

Wtorek, 25 marca 2014 (14:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Ma mały, pełen werwy silnik i nawiązuje do torowej serii Kia Lotos Race.

Zdjęcie

Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race /Auto Moto

Do testu trafiła limitowana wersja Picanto o nazwie Kia Lotos Race. Pod tym szyldem organizowana jest seria wyścigowych mistrzostw Polski. Co ciekawe, Kia to jedyna marka w naszym kraju od lat zaangażowana w sport samochodowy. Wszystko zaczęło się w 2006 r. od Pucharu Picanto, do którego w 2008 r. dołączyły Cee’dy.

Silnik - bez zmian

Reklama

Między przednimi kołami Picanto pracuje 1,2-litrowy silnik benzynowy wyposażony w układ zmiennych faz rozrządu. Identyczny napędza auta startujące w wyścigach. Rozwija on moc 85 KM i musi radzić sobie z masą Picanto, wynoszącą zaledwie 875 kg. Nie czyni to jednak z niego mistrza sprintów. Do 100 km/h Kia rozpędza się w 12,4 s, czyli o 1 s wolniej niż podaje producent, co może wynikać z zastosowania szerszych niż seryjne opon.

Zdjęcie

Świetny montaż, przyjemne dla oka materiały i bardzo dobra ergonomia. Za kierownicą Kii siedzi się wysoko, a fotele nie trzymają dobrze na boki.
/Auto Moto

Ale 1,2-litrowa jednostka i tak ma zaskakująco dużo animuszu. Już przy niskich obrotach chętnie pcha wskazówkę obrotomierza do góry i robi to z tym większym zapałem, im szybciej kręci się wał korbowy. Powyżej 4000 obr./min silnik dostaje dodatkowego "kopa", jednak 500 obr./min dalej zaczyna już donośnie wyć. Szkoda.

Dobrze, ale bez emocji

Za to 5-stopniowa przekładnia ręczna to najjaśniejszy punkt Picanto. Nie dość, że jest dobrze zestopniowana, to wykazuje się świetną precyzją. Jeśli w odniesieniu do limitowanej Kii można mówić o sporcie, to właśnie w przypadku skrzyni biegów, która sposobem pracy przywodzi na myśl samochody... sportowe.

Na drodze Picanto to dobrze prowadzące się, nowoczesne auto miejskie. Jest zwrotne (średnica zawracania wynosi 9,8 m) i zwinne. Przy nagłych manewrach nie wpada w bujanie, a w ostrych zakrętach nie przechyla się zbyt mocno na boki, dając kierowcy poczucie pewności. Jedyny minus to niezbyt precyzyjny układ kierowniczy. Hamulce wypadają zaś tylko przyzwoicie, zatrzymując samochód na dystansie nieco krótszym niż 41 m. VW up! potrzebuje na to samo nie więcej niż 38 m.

Kia Cee'd GT - test

Do tej pory w ofercie Kii brakowało modelu o sportowych ambicjach. Sytuacja zmieniła się wraz z premierą 204-konnego Cee'da GT. czytaj więcej

Odmiana Lotos Race otrzymała 15-calowe obręcze z oponami Barum Bravuris 2 o rozmiarze 195/45. Z identycznych kół korzystają kierowcy ścigający się w mistrzostwach Polski. Zapewniają one lepszą przyczepność niż te z seryjnymi oponami (165/60 R14), ale i minimalnie pogarszają komfort. Mimo to Kia dobrze wybiera większość nierówności, a jej podstawowa zaleta w czasie jazdy polega na tym, że nie wpada we wzdłużne kołysanie, tak typowe dla małych samochodów.

Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race wygląda lepiej, bardziej sportowo, ale jeździ tak samo jak zwykłe modele. Dlatego sportowe jest wyłącznie z nazwy.

Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race

liczba zdjęć: 8

Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race - podsumowanie

Picanto w wersji Kia Lotos Race nie stało się szybsze. Jest tylko bardziej wyjątkowe. To nadal jedno z najlepszych małych aut na rynku.

Wyścigowy puchar Kia Lotos Race

Zdjęcie

Wyścigowy puchar Kia Lotos Race /Kia

Przepustka do poważnego ścigania. Przez cały sezon 2012, czyli 6 rund i 12 wyścigów, przez Kia Lotos Race przewinęło się 20 kierowców. W 2013 roku było ich już 27. W małych i niezbyt mocnych Kiach liczy się umiejętność "szanowania prędkości", a rywalizacja jest bardzo zacięta, przez co często dochodzi do stłuczek, a nawet poważnych kolizji. Picanto na tory, głównie zagraniczne, wrócą w maju tego roku.

Zdjęcie

Kierowcę, ubranego w niepalny kombinezon i kask, chroni mocna klatka bezpieczeństwa. /Kia Lotos Race
Kierowcę, ubranego w niepalny kombinezon i kask, chroni mocna klatka bezpieczeństwa.
/Kia Lotos Race

Zdjęcie

Opony mogą mieć dowolną wysokość bieżnika. Na suchy asfalt szykuje się prawie slicki. /Kia Lotos Race
Opony mogą mieć dowolną wysokość bieżnika. Na suchy asfalt szykuje się prawie slicki.
/Kia Lotos Race

Zdjęcie

Każda runda to 2 wyścigi. Między nimi jest 10 minut przerwy na wymianę opon i naprawy. /Kia Lotos Race
Każda runda to 2 wyścigi. Między nimi jest 10 minut przerwy na wymianę opon i naprawy.
/Kia Lotos Race

Zdjęcie

Bartłomiej Mirecki to absolutny król Kia Lotos Race. Zdobył dwa tytuły mistrza Polski. /Kia Lotos Race
Bartłomiej Mirecki to absolutny król Kia Lotos Race. Zdobył dwa tytuły mistrza Polski.
/Kia Lotos Race

Dane techniczne

Dane techniczne: Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race

SILNIK
benzynowy, umieszczony poprzecznie z przodu, R4, 16V
pojemność1248 cm3
średnica cyl./skok tł.71,0/78,8 mm
stopień sprężania10,5:1
moc maksymalna63 kW/85 KM
przy obrotach6000/min
maks. moment obr.121 Nm
przy obrotach4000/min
UKŁAD JEZDNY
przeniesienie napędunapęd przedni, skrzynia manualna, 5-biegowa
zawieszenie przódkolumny McPhersona, stabilizator
zawieszenie tyłbelka skrętna
opony testowe/hamulce195/45 R15/przód – tarczowe went., tył – bębnowe
NADWOZIE
długość/rozstaw osi359,5/238,5 cm
szerokość/wysokość159,5/148,0 cm
pojemność bagażnika200-918 l

Pomiary testowe

Pomiary testowe: Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race

PRZYSPIESZENIA
0-100 km/h12,4 s (11,4 s*)
60-100 km/h (IV bieg)13,9 s
80-120 km/h (V bieg)22,4 s
prędkość maksymalna171 km/h*
DROGI HAMOWANIA
100-0 km/h zimne40,5 m
100-0 km/h rozgrzane40,8 m
ZUŻYCIE PALIWA
śred. zużycie wg prod.4,5 l/100 km
śred. zużycie w teście5,6 l/100 km
pojemność zbiornika paliwa35 l
zasięg wg spalania test.625 km
*dane fabryczne

Ceny

Ceny: Kia Picanto 1.2 MPI Kia Lotos Race

najniższa35 990 zł
egz. testowego41 690 zł

Tekst: Maciej Struk; zdjęcia: Robert Brykała, Kia

Kia Venga, Nissan Note - PORÓWNANIE

Kia Picanto w "wyścigowej" edycji - WIADOMOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Auto Moto

Zobacz również