Kia Soul 1.6 GDI XL - test

Czwartek, 1 listopada 2012 (11:11)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Kia Soul po faceliftingu tylko nieznacznie różni się od poprzedniczki. Nowością jest benzynowy silnik 1,6 l o mocy 140 KM.

Zdjęcie

Wysokie nadwozie sprawia, że podróżnym o wzrośnie nawet 190 cm nie brakuje miejsca nad głową. /Motor
Wysokie nadwozie sprawia, że podróżnym o wzrośnie nawet 190 cm nie brakuje miejsca nad głową.
/Motor
Soul to przedstawiciel crossoverów - coraz popularniejszego typu samochodów, mających cechy przynajmniej dwóch segmentów.

Zdjęcie

Do jakości wykończenia wnętrza i łatwości obsługi urządzeń pokładowych trudno mieć zastrzeżenia. Wreszcie dostępna jest automatyczna klimatyzacja. /Motor
Do jakości wykończenia wnętrza i łatwości obsługi urządzeń pokładowych trudno mieć zastrzeżenia. Wreszcie dostępna jest automatyczna klimatyzacja.
/Motor

W przypadku Kii chodzi o połączenie auta miejskiego z SUV-em. Tę kompilację - pierwszą w wydaniu koreańskiej marki - trzeba uznać za udaną. Miejsca w Soulu jest dużo, także dla pasażerów podróżujących z tyłu. Kia przewyższa pod tym względem rywali: Nissana Juke, Toyoty Urban Cruiser czy Volkswagena Polo Cross.

Reklama

Soul wyróżnia się na drodze. Zapewnia mu to charakterystyczny kształt nadwozia, które po faceliftingu zyskało na wyrazistości dzięki szerszemu wlotowi powietrza i większym światłom przeciwmgielnym. Nieco inaczej wyglądają też lusterka zewnętrzne, klamki i tylne światła. Zmiany we wnętrzu objęły głównie panel centralny.

140 KM zamiast 124 KM
Nowością w gamie dostępnych jednostek napędowych jest 140-konny silnik benzynowy 1,6 l, który zastąpił jednostkę mającą 124 KM. Zwiększenie mocy pozytywnie wpłynęło na osiągi Soula - zmierzone przez nas przyspieszenie do 100 km/h wynosi teraz 9,8 s w porównaniu z 11,1 s w poprzedniku. Silnik standardowo współpracuje z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. W opcji dostępna jest 6-biegowa przekładnia automatyczna (5500 zł).

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to niewiele ma ono wspólnego z danymi fabrycznymi. Zarówno w przypadku jazdy miejskiej, jak i podróżowania w trasie okazało się ono większe o ok. 1,5 l/100 km, i to mimo stosowania się do sugestii zmiany przełożeń wyświetlanych przez komputer
pokładowy.

Kia Soul 1.6 GDI XL

liczba zdjęć: 8

Bogate wyposażenie
Uwagę zwraca bogate wyposażenie wersji XL. Obejmuje ono m.in. automatyczną klimatyzację, pakiet LED (światła dzienne i tylne, automatycznie włączające się światła mijania z czujnikiem zmierzchu i przyciemniane tylne szyby) oraz 18-calowe felgi aluminiowe. Te ostatnie nadają autu atrakcyjny wygląd, ale spory rozmiar obręczy w połączeniu z niskoprofilowymi oponami sprawia, że jazdę Soulem trudno uznać za komfortową. Pokonywanie poprzecznych nierówności z nieco większą prędkością powoduje, że samochód nieprzyjemnie podskakuje na drodze.

Dane techniczne: Kia Soul 1.6 GDI XL

Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa1591 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna140 KM/6300
Maks. moment obrotowy166 Nm/4850
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tyłbelka skrętna
Średnica zawracania10,5 m
Masa/ładowność1269/451 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)340/1356 l
Pojemność zbiornika paliwa48 l (Pb 95)
Opony225/45 R18
Wymiar (dł./szer./wys.)412/179/161 cm
Rozstaw osi255 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)5,6/7,7/6,4
Emisja dwutlenku węgla149 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s
Elastyczność 60-100 km/h11,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h21,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)9,2/7,3
Cena wersji podstawowej*60 990 zł
Cena62 890 zł
*z tym samym silnikiem

Maciej Pobocha

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Więcej na temat:samochody koreańskie | Kia | Kia Soul

Zobacz również