Lancia Thema 3.0 CRD Executive - test

Poniedziałek, 23 kwietnia 2012 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Nowa Lancia Thema to owoc współpracy amerykańsko-włoskiej. Z trzech przejętych przez włoską markę modeli Chryslera ten najbardziej pasuje do charakteru Lancii.

Zdjęcie

Thema wygląda prawie identycznie jak Chrysler 300 (zamontowano logo Lancii i nieco zmieniono przedni zderzak). /Motor
Thema wygląda prawie identycznie jak Chrysler 300 (zamontowano logo Lancii i nieco zmieniono przedni zderzak).
/Motor

W ramach sojuszu Fiat-Chrysler (włoski koncern jest właścicielem amerykańskiego), trzy modele tego drugiego będą u nas właściwie bez zmian sprzedawane jako Lancie. W ofercie pozostają Ypsilon, Musa i Delta, ale pozostałe modele w gamie włoskiej marki mają teraz amerykańskie korzenie. Lancia Flavia to tak naprawdę Chrysler Sebring, Voyager jest oczywiście odpowiednikiem Chryslera Voyagera, natomiast Chrysler 300 (następca modelu 300 C) będzie sprzedawany jako Lancia Thema. Tani chwyt? Może i tak, ale w przypadku Themy - wyjątkowo udany.

Cytat

Thema jest tak wielka, wygodna i luksusowo wyposażona, że w swojej cenie właściwie nie ma konkurencji

Dobry projekt

Reklama

Co prawda o wygląd samochodu dbali Amerykanie, ale Włosi nie mają się czego wstydzić. W porównaniu z topornym 300 C, nadwozie zauważalnie wysmuklało - węższe klosze reflektorów z diodowymi paskami świateł dziennych, w połączeniu ze wznoszącą się linią boczną i nie tak potężnymi jak dotychczas nadkolami czynią z Themy elegancką limuzynę.

Zdjęcie

Elegancki design, dobre materiały, wygodna obsługa – kokpit Lancii Themy zasługuje na same pochwały. W topowej wersji jest on seryjnie obszyty skórą.
/Motor

Zdjęcie

Wnętrze Chryslera 300 jest identyczne z tym w Lancii – jedyna różnica to logo na kierownicy.
/Chrysler

W stronę komfortu

Wielkie nadwozie sugeruje przestronne wnętrze - i rzeczywiście w środku wygodnie usiądą cztery dorosłe osoby, nawet jeśli będą miały po 2 m wzrostu. Piątej może już nieco przeszkadzać wysoki tunel środkowy. Bagażnik liczy 462 l - sporo, ale rywale mieszczą więcej.

Domeną topowej Lancii jest komfort podróżowania. Pod tym kątem zaprojektowano m.in. fotele - może niezbyt głębokie, ale za to obszerne i bardzo wygodne. W zajęciu pozycji pomaga regulacja położenia pedałów (w zakresie ok. 6 cm).

Komfortowy charakter ma też zawieszenie Themy, które bardzo cicho i skutecznie radzi sobie z nierównościami drogi. Pomimo aż 20-calowych kół, nawet spore wyrwy w jezdni nie wstrząsają mocno Lancią.

Thema waży ponad 2 tony, można by się zatem domyślać, że nie lubi zakrętów. I tu niespodzianka - mimo, że zawieszenie ma zdecydowanie komfortowe nastawy, Lancia pozostaje stabilna nawet w szybkich łukach. O ile poważnie nie przesadzimy z prędkością, jedyne, co może wytrącić ją z równowagi to następujące po sobie gwałtowne manewry (z pomocą przychodzi wtedy dość stanowczo działające ESP).

Szczyt gamy

Lancia Thema 3.6 AT8 AWD Executive - test

Jeśli wierzyć słowom szefa koncernu Fiat-Chrysler, to może być ostatni dzwonek dla tych, którzy chcą kupić europejski odpowiednik Chryslera 300C – Lancię Themę. czytaj więcej

3-litrowy silnik pod maską testowanego auta to mocniejsza z dwóch oferowanych jednostek wysokoprężnych. 239 KM mocy i moment obrotowy sięgający 550 Nm kierowane na tylne koła sprawiają, że po wciśnięciu gazu łatwo zapomnieć o znacznej masie auta. 100 km/h Lancia osiąga w 7,4 s. Byłoby lepiej, gdyby 5-biegowy automat nieco szybciej zmieniał przełożenia. Na szczęście pracuje bardzo płynnie.

Testowana, topowa odmiana Executive kosztuje niemal 227 tys. zł, ale seryjnie ma siedem airbagów, system ostrzegania o kolizji, aktywny tempomat, asystenta martwego pola, biksenony, skórę, dostęp bezkluczykowy, nawigację, kamerę cofania i pełną "elektrykę" (fotele, kierownica, pedały).

Za taką kwotę można mieć w tej klasie tylko Volvo S80. Rywale spod znaku Audi, BMW, Infiniti, Jaguara, Lexusa i Mercedesa są już znacznie drożsi.

Amerykańskie geny

Zdjęcie

Lancia Thema 3.0 CRD Executive /Chrysler

Produkcję poprzedniej generacji Lancii Themy zakończono w 1994 r. (następczynię, czyli Kappę, produkowano do roku 2000). Teraz, po 12 latach przerwy, Thema powraca - tym razem jako bliźniaczy model nowego Chryslera 300 (fot.), czyli nowej generacji popularnego u nas 300 C.

Dane techniczne: Lancia Thema 3.0 CRD Executive

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2987 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/32
Układwzdłużny
Zasilaniecommon rail
Moc maksymalna239 KM/4000
Maks. moment obrotowy550 Nm/1800
Napędtylny
Skrzynia biegówaut./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz went./tarcz. went.
Zawieszenie przedniewielowahaczowe
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Długość/szerokość/wysokość507/190/149 cm
Rozstaw osi305 cm
Średnica zawracania11,5 m
Masa/ładowność2042/428 kg
Pojemność bagażnika462 l
Pojemność zbiornika paliwa72 l (ON)
Opony245/45 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,6/5,9/7,2
Emisja dwutlenku węgla191 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h7,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h62,4 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)11,0/7,6
Cena226 829 zł

Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Robert Brykała, Chrysler

Lancia Voyager 3.6 V6 Gold - TEST

W "Motorze" nr 9 z 1 marca 1987 roku - prezentacja Lancii Themy 8.32

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Land Rover Discovery Sport TD4 HSE Luxury  – test

    Discovery Sport to dobry sposób na wyróżnienie się wśród SUV-ów premium klasy średniej. Niestety, wyróżnia się on także wysoką ceną. więcej