Porównanie: Fiat Freemont, VW Cross Touran

Piątek, 9 listopada 2012 (09:19)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Rodzinne, obszerne, funkcjonalne i... trochę nudne. Zazwyczaj tak określa się minivany. Fiat i Volkswagen mają jednak w swojej ofercie modele, które starają się wzbudzić emocje swoim lekko uterenowionym charakterem.

Zdjęcie

Fiat standardowo jest autem 7-osobowym. VW za 2 dodatkowe miejsca wymaga dopłaty. /Motor
Fiat standardowo jest autem 7-osobowym. VW za 2 dodatkowe miejsca wymaga dopłaty.
/Motor
Fiat Freemont to pierwszy model tego producenta, który jest efektem przejęcia przez włoską markę amerykańskiego Chryslera. Za podstawę dla tego auta posłużył oferowany w Europie od 2007 roku Dodge Journey.

Zdjęcie

Fiat Freemont i Volkswagen Cross Touran - najlepsze vany na bezdroża.
/Motor

Freemonta trudno nazwać typowym minivanem. Jego sylwetka nie jest jednobryłowa, a wyraźnie zaznaczona maska i masywne nadkola nasuwają skojarzenia z SUV-ami czy crossoverami.

Reklama

Volkswagen też ma pomysł na vana z akcentami w stylu SUV. To Cross Touran - specjalna wersja wyposażeniowa popularnego Tourana. Ten model wyróżnia się nakładkami na zderzakach i nadkolach oraz podwyższonym o 2 cm zawieszeniem, które ma dodatkowo wzmocnione sprężyny. W obu przypadkach napęd przenoszony jest na przednią oś.

Freemont imponuje rozmiarami - liczy 489 cm długości, a jego rozstaw osi to 289 cm.

Zdjęcie

Freemont zaskakuje pozycją za kierownicą, która przypomina bardziej auto osobowe niż minivana. Plusy za czytelność kokpitu, niezłe tworzywa i dobrą widoczność.
/Motor

Dzięki temu bez większych problemów udało się wygospodarować miejsce na trzeci rząd siedzeń, który jest wyposażeniem standardowym.

Cross Touran jest wyraźnie mniejszy (krótszy aż o 21 cm rozstaw osi), ale także dostępny jest w wersji 7-osobowej. W przypadku Fiata można zamówić auto w konfiguracji 5-osobowej.

Mimo tak dużych różnic w wymiarach zewnętrznych, przestronność kabin obu samochodów jest porównywalna. Owszem, Freemont oferuje nieco więcej miejsca, zwłaszcza na szerokość, ale nie jest to przewaga zbyt odczuwalna. W obu modelach drzwi otwierają się bardzo szeroko, co ułatwia zajmowanie miejsc.

Zdjęcie

Cross Touran to typowy przedstawiciel Volkswagena. Nie ma tu zbyt wiele fantazji, ale ergonomia i łatwość obsługi stoi na najwyższym poziomie.
/Motor

Różnice we wnętrzu
W drugim rzędzie Fiat stosuje kanapę dzieloną na dwie części. Można ją przesuwać czy regulować nachylenie oparć. Volkswagen dla odmiany proponuje 3 niezależne fotele - rozwiązanie typowe dla minivanów i bardziej praktyczne. Przewaga Cross Tourana widoczna jest również w przypadku bagażnika, którego pojemność wynosi aż 695 litrów. Freemont w wersji 5-osobowej może zmieścić o 135 litrów mniej.

Oba modele to auta typowo rodzinne, W Fiacie dziwić może zatem brak wyłącznika poduszki powietrznej pasażera. Uniemożliwia to przewożenie dziecka w nosidełku. Takie rozwiązanie znajdziemy natomiast w Cross Touranie.

Prezentowane minivany wyposażono w dwulitrowe turbodiesle o mocy 170 KM. W obu przypadkach są to najmocniejsze jednostki. Fiat oferuje oprócz niej słabszą, 140-konną wersję silnika 2.0 Multijet. W gamie Cross Tourana znajdują się jeszcze 2 silniki benzynowe (140 i 170 KM) oraz 2 diesle (105 i 140 KM).

Różnice w osiągach
Mimo identycznej mocy, nasze redakcyjne pomiary osiągów wykazują spore różnice między rywalami. Cross Touran 2.0 TDI od 0 do 100 km/h przyspiesza o 2,3 sekundy szybciej. Nie bez znaczenia jest tu spora różnica w masach własnych obu samochodów. Fiat jest cięższy o ponad 250 kg. Taka dysproporcja tłumaczy też wyniki testowego zużycia paliwa.

W ruchu miejskim Fiat zużywa około 9 l ON/100 km, podczas gdy Volkswagenowi wystarczy 7,3 l/100 km. Różnica zmniejsza się w trasie, ale nadal Cross Touran jest tu górą. Fiat rewanżuje się większym zasięgiem, który jest efektem wyraźnie (o 18 litrów!) większego zbiornika paliwa.

Różnice w komforcie
Odmienny charakter Fiata i VW widać jednak najbardziej w charakterystyce zawieszenia i układu kierowniczego. Auto włoskie jest mistrzem komfortu. Świetnie tłumi nierówności, nawet te większe. W tej dziedzinie VW wypada wyraźnie słabiej. Jego zawieszenie jest zbyt twarde jak na stan naszych dróg. Szybka jazda równą autostradą to domena niemieckiego minivana. Jazdę z wyższymi prędkościami uprzyjemnia też precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy. Pod tym względem Fiat wypada wyraźnie słabiej.

Jeśli ktoś oczekuje większej radości z jazdy, znajdzie ją za kierownicą Cross Tourana. Komfort to już domena Freemonta.

Największe podobieństwa w przypadku tych aut widoczne są w cennikach. Po doposażeniu VW w trzeci rząd siedzeń, okazuje się różnica w cenie na korzyść Cross Tourana. Zaletą niemieckiego auta okazuje się też znacznie szersza lista opcji, dzięki czemu łatwiej dopasować je do potrzeb. Fiat nie rozpieszcza opcjami, a takich rozwiązań, jak światła ksenonowe czy nawigacja nie przewiduje dla swojego największego modelu w gamie.

Porównanie: Fiat Freemont, Volkswagen Cross Touran

liczba zdjęć: 20

Podsumowanie
Mimo podobnego, utrzymanego w stylu SUV, charakteru oba auta więcej dzieli niż łączy. Porównanie wygrywa "uterenowiona" wersja Tourana. Volkswagen w każdej konkurencji okazuje się lepszy, a największą przewagę zdobywa dzięki układowi napędowemu. Wysoki komfort jazdy i nieco bogatsze wyposażenie seryjne Fiata to zbyt mało by pokonać dopracowanego do bólu i tańszego Volkswagena.

Dane techniczne: Fiat Freemont 2.0 Multijet 170, Volkswagen Cross Touran 2.0 TDI 170 DSG

Dane techniczneFiat Freemont
VW Cross Touran
Silnikturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1956 cm31968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16
Układpoprzecznypoprzeczny
Zasilaniewtrysk common railwtrysk common rail
Moc maksymalna170 KM/4000170 KM/4200
Maks. moment obrotowy350 Nm/1750350 Nm/1750
Napędprzedniprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowaaut./6-biegowa (DSG)
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPhersonMcPherson
Zawieszenie tylnewielowahaczowewielowahaczowe
Masa/ładowność1874/531 kg1613/607 kg
Średnica zawracania12,0 m11,2 m
Pojemność bagażnika (7/5/2 os.)145/540/1461 l121/695/1913 l
Pojemność zbiornika paliwa78 l (ON)60 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)489/188/175 cm461/180/169 cm
Rozstaw osi289 cm268 cm
Opony (przód; tył)225/65 R17; 225/65 R17215/50 R17; 235/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna195 km/h213 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s8,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)8,3/5,3/6,47,0/5,0/5,7
Emisja dwutlenku węgla169 g/km151 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s8,7 s
Elastyczność 60-100 km/h6,5 s (4. bieg)-*
Elastyczność 80-120 km/h12,4 s (6. bieg)-*
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)40,5 m37,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,8 m38,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,5 dB62,2 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)9,0/6,57,3/5,8
Cena121 990 zł112 590 zł
*niemierzalne ze skrzynią automatyczną

Wojtek Jurko

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Land Rover Discovery Sport TD4 HSE Luxury  – test

    Discovery Sport to dobry sposób na wyróżnienie się wśród SUV-ów premium klasy średniej. Niestety, wyróżnia się on także wysoką ceną. więcej