Porównanie: Mitsubishi ASX, Skoda Yeti

Piątek, 18 kwietnia 2014 (10:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Oba SUV-y przeszły niedawno liftingi i oba oferowane są teraz w wersjach specjalnych. Skoda Yeti stawia na luksus, a Mitsubishi ASX na sport.

Zdjęcie

Mitsubishi ASX 2.2 DID MIVEC AT6 RalliArt, Skoda Yeti 2.0 TDI 170 4x4 DSG Outdoor Laurin&Klement /Motor

Skoda Yeti i Mitsubishi ASX to jedne z mniejszych kompaktowych SUV-ów. Oba modele łączy też podobny wiek konstrukcji. Skoda debiutowała w 2009 roku, a ASX rok później. W ubiegłym roku oba auta poddano liftingowi. O ile w przypadku ASX-a zmiany są dyskretne, to w przypadku Skody łatwiej rozpoznać nową generację. Czeski producent zrezygnował bowiem z charakterystycznych, okrągłych lamp i upodobnił przód Yeti do nowych modeli (Rapid, Octavia, Superb).

Luksus kontra sport

Reklama

Zdjęcie

Styl kokpitu Mitsubishi ASX można opisać jako skromny, ale przejrzysty. Umieszczenie pokrętła głośności po prawej stronie radia jest mało wygodne.
/Motor

Zdjęcie

Z wyjątkiem nowego wzoru kierownicy, przeprowadzony w tym roku lifting ominął kokpit Yeti. W związku z tym łatwość obsługi i dobra widoczność z miejsca kierowcy pozostały bez zmian.
/Motor

Skoda stawia ostatnio na wersje specjalne Laurin&Klement - są to topowe odmiany wyposażeniowe, odwołujące się do nazwisk założycieli marki. Yeti jest jednym z modeli oferowanych w tej odmianie. O ile Skoda niespecjalnie kojarzy się z luksusem, trzeba przyznać że wyposażenie i wykończenie Yeti reprezentuje wysoki poziom. Co ważne, pakiet L&K oferowany jest dla pięciu wersji silnikowych, dla odmian przednio- lub czteronapędowych dostępnych ze skrzynią manualną lub DSG.

Mitsubishi stawia na sportowe skojarzenia. Topowa odmiana ASX-a to RalliArt. Tak nazywa się dział sportowy Mitsubishi Motors odpowiedzialny m.in. za przygotowywanie samochodów rajdowych. ASX RalliArt dostępny jest tylko w jednej konfiguracji: najmocniejszy diesel, napęd 4x4 i automat.

Teoria kontra praktyka

RalliArt sportowy okazuje się tylko w teorii. 150-konny diesel w zestawieniu z 6-biegowym automatem jest trochę ospały na niskich obrotach, a przekładni daleko do szybkości działania DSG zastosowanego w Skodzie. Mimo to, podczas prób testowych ASX uzyskał wynik przyspieszenia od 0 do 100 km/h na poziomie 9,5 sekundy. To o 1,3 s szybciej niż obiecuje producent.

Zawieszenie ma bardziej komfortową niż sportową charakterystykę, a układ kierowniczy pozwala na dobre wyczucie auta. ASX nie ma więc zbyt wiele wspólnego ze sportowym duchem RalliArt, ale za to dobrze radzi sobie na drogach gorszej jakości.

W tym duecie to Skoda ma więcej sportowego ducha. Mocniejszy silnik, lepsze osiągi (0-100 km/h w 8,4 s), błyskawiczna praca skrzyni biegów to atuty 170-konnego Yeti. Potencjał układu napędowego łatwo wykorzystać za sprawą sztywniejszego niż u rywala zawieszenia i precyzyjnego układu kierowniczego. Skoda potrafi wywołać uśmiech na twarzy kierowcy, oczywiście jeśli ten oczekuje od SUV-a nieco usportowionego charakteru.

Oba SUV-y jak na swoje osiągi okazują się całkiem oszczędne. ASX zużywa więcej paliwa w ruchu miejskim, co może być skutkiem działania skrzyni biegów. Przez dłuższy czas utrzymuje ona silnik na wyższych obrotach, podczas gdy DSG (w trybie D) jak najszybciej zmienia bieg na wyższy.

W rozmiarze S

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance - test

Praktyczne nadwozie, mocny silnik, efektywny napęd 4x4 – Skoda Octavia w tej wersji przypomina motoryzacyjny uniwersalny szwajcarski scyzoryk. czytaj więcej

Klasa kompaktowych SUVów jest bardzo szeroka, a Yeti i ASX to jedne z mniejszych aut tego segmentu. Nie powinno więc dziwić, że zarówno ich kabiny, jak i bagażniki nie są rekordowo duże. O ile z przodu w obu autach jest sporo miejsca, to z tyłu jest ciasno, zwłaszcza w ASX. W Skodzie zastosowano przesuwaną tylną kanapę, co podnosi praktyczne walory czeskiego auta. Jest też możliwość regulacji kąta nachylenia oparcia. Kabina Skody okazuje się bardziej funkcjonalna i lepiej wykończona. Wyróżnia się też lepszym wyciszeniem i widocznością (zwłaszcza do tyłu).

Skoda ma jeszcze jeden istotny atut. Pozwala na precyzyjne i dopasowane do potrzeb skonfigurowanie Yeti (silnik, skrzynia biegów, napęd, dodatki). Mitsubishi w przypadku ASX RalliArt takiej możliwości niestety nie daje.

Mitsubishi ASX, Skoda Yeti

liczba zdjęć: 20

Mitsubishi ASX, Skoda Yeti - podsumowanie

W każdej dziedzinie Skoda Yeti okazała się lepsza od Mitsubishi ASX. Czeski SUV jest przestronniejszy, ma lepszy układ napędowy i daje więcej przyjemności z jazdy. Nie zmienia to faktu, że w wersjach specjalnych oba auta są wręcz absurdalnie drogie.

Wybrane wyposażenie wersji L&K:

  • 17-calowe, dwukolorowe felgi aluminiowe
  • Reflektory biksenonowe i światła dzienne LED
  • Tapicerka z brązowej skóry z logo Laurin&Klement
  • Listwy dekoracyjne w kolorze czarnym
  • Trójramienna kierownica obszyta skórą

Wybrane wyposażenie wersji RalliArt:

  • Felgi aluminiowe 17" w kolorze czarnym
  • Ksenony i światła do jazdy dziennej LED
  • Tapicerka skórzano-materiałowa z logo RalliArt
  • Dodatkowe osłony przedniego i tylnego zderzaka
  • Trójramienna kierownica obszyta skórą

Dane techniczne: Mitsubishi ASX, Skoda Yeti

 MitsubishiSkoda
ModelASXYeti Outdoor
Wersja2.2 DID 6AT RalliArt2.0 TDI 170 4x4 DSG L&K
Silnikturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa2168 cm31968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16
Zasilaniewtrysk common railwtrysk common rail
Moc maksymalna150 KM/3500170 KM/4200
Maks. moment obrotowy360 Nm/1500350 Nm/1750
Napęd4x44x4
Skrzynia biegówaut./6-biegowaaut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowetarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość430/177/163 cm422/179/169 cm
Rozstaw osi267 cm258 cm
Średnica zawracania10,6 m10,3 m
Masa/ładowność1520/540 kg1490/645 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)419/1169 l416/1580 l*
Poj. zbiornika paliwa60 l (ON)60 l (ON)
Opony215/60 R17225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna190 km/h197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s8,6 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s →8,4 s
Elastyczność 60-100 km/h**5,4 s →4,8 s
Elastyczność 80-120 km/h**7,4 s →6,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,5 m →37,2 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)40,0 m 37,6 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h65,6 dB 65,8 dB
Rzeczywista prędkość***92 km/h94 km/h
Liczba obrotów kierownicą3,33,0
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,1/5,1/5,87,7/5,4/6,3
Teoretyczny zasięg1030 km950 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,8/6,4/7,67,9/5,9/6,9
Rzeczywisty zasięg790 km870 km
Cena wersji podstawowej****129 990 zł113 200 zł
Cena
129 990 zł130 800 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*po wyjęciu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa rośnie do 1760 l;
**minimalny czas rozpędzania się;
***przy wskazaniu 100 km/h;
****z tym samym silnikiem

Oba SUV-y w wersjach specjalnych mają niemal identyczną cenę. Kosztują dużo, ale wyposażenie jest bogate. Skoda ma w standardzie nawigację, która w Mitsubishi wymaga dopłaty - odwrotnie jest w przypadku panoramicznego dachu. Obecnie dla Yeti Skoda oferuje upust w wysokości 5700 zł.

Punktacja - segment: SUV-y i crossovery

Zdjęcie

Mitsubishi ASX 2.2 DID MIVEC AT6 RalliArt, Skoda Yeti 2.0 TDI 170 4x4 DSG Outdoor Laurin&Klement /Motor

Po uwzględnieniu kosztów Skoda Yeti jeszcze powiększa przewagę nad ASX-em.

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Mitsubishi ASX w wersji RalliArt - WIADOMOŚCI

Mitsubishi Outlander 2.0 4WD CVT Instyle Navi - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic 4x4 Tekna - test

    SUV klasy średniej Nissana wreszcie otrzymał jednostkę napędową, jakiej potrzebował – dwulitrowego turbodiesla o mocy 177 KM. więcej