Porównanie: Skoda Rapid 1.2 TSI 105 Ambition, Skoda Rapid 1.2 TSI 85 Elegance

Czwartek, 14 marca 2013 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

1,2-litrowy silnik w kompakcie? Czemu nie – w Skodzie Rapid spisuje się całkiem nieźle.

Zdjęcie

Z lewej strony - Skoda Rapid 1.2 TSI 105 Ambition, z prawej - Rapid 1.2 TSI 85 Elegance. /Motor
Z lewej strony - Skoda Rapid 1.2 TSI 105 Ambition, z prawej - Rapid 1.2 TSI 85 Elegance.
/Motor

Zdjęcie

Skoda Rapid 1.2 TSI 105 Ambition: w odmianie Ambition do wyboru jest kokpit tradycyjny – czarny lub czarny u góry (nie odbija się w szybie) i jasnoszary w dolnej części i na siedzeniach.
/Motor

Rapid oferowany jest w czterech wersjach benzynowych. Bazowa 1.2 o mocy 75 KM zaspokoi tylko bardzo spokojnie jeżdżących, z kolei topowa, 122-konna 1.4 TSI jest droga - dobrze wyposażona kosztuje ok. 70 tys. zł.

Dlatego najrozsądniejszy jest wybór pomiędzy odmianami ze środka gamy. Obie mają silnik 1.2 z turbodoładowaniem, ale jedna osiąga 85 KM, a druga jest o 20 KM mocniejsza.

Reklama

Zaletą małych jednostek z turbodoładowaniem jest nieduże zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy. I rzeczywiście, obie wersje Skody Rapid 1.2 TSI potrafią zadowolić się bardzo niedużymi ilościami benzyny. Podczas niespiesznej jazdy w trasie słabsza wersja zużywa niecałe 6 l, a w mieście ok. 8 l na 100 km. Mocniejsza potrzebuje tylko o 0,2-0,3 l więcej.

Zdjęcie

Skoda Rapid 1.2 TSI 85 Elegance: czarny kokpit stwarza dość przytłaczającą atmosferę, ale można bez dopłaty wybrać wersję, w której znaczna część tworzyw i tapicerka są beżowe.
/Motor

85-konna wersja przyspiesza do 100 km/h w 11,8 s, 105-konna - w 9,8 s. Różnica ta jest jednak odczuwalna tylko jeśli próbuje się z obu silników wycisnąć wszystkie rezerwy. Podczas codziennej jazdy różnice się zacierają. Obie odmiany równie chętnie reagują na dodanie gazu i bez wahania przyspieszają już od niskich obrotów. Wyjaśnienie takiego charakteru silnika znajduje się w danych technicznych - słabsza wersja może się pochwalić niezłymi 160 Nm momentu obrotowego, i to już przy 1500 obr./min, mocniejsza swoje 175 Nm osiąga przy 1550 obrotów.

Przeciętnie wyposażona odmiana 105-konna kosztuje nieco ponad 60 tys. zł. Lepiej jednak dopłacić dwa tysiące zł i wybrać wersję 85 KM,
bogatszą m.in. o tempomat, czujniki cofania, aluminiowe felgi, lepszy sprzęt audio i wiele innych dodatków.

Podsumowanie

Zwycięstwo słabszej odmiany. Przesądziła mało odczuwalna różnica w osiągach i znacznie bogatsze wyposażenie.

Nie warto dopłacać do 105-konnej wersji, słabsza zupełnie wystarcza

1.2 TSI 85 KM

Zdjęcie

1.2 TSI 85 KM to optymalny silnik do Rapida. W najczęściej wykorzystywanym zakresie obrotów zawsze jest chętny do pracy. /Motor
1.2 TSI 85 KM to optymalny silnik do Rapida. W najczęściej wykorzystywanym zakresie obrotów zawsze jest chętny do pracy.
/Motor

1.2 TSI 105 KM

Zdjęcie

1.2 TSI 105 KM wymaga dopłaty w wysokości 2500 zł. Jeżdżący niezbyt szybko mogą wydać tę kwotę na wyposażenie dodatkowe. /Motor
1.2 TSI 105 KM wymaga dopłaty w wysokości 2500 zł. Jeżdżący niezbyt szybko mogą wydać tę kwotę na wyposażenie dodatkowe.
/Motor

Dane techniczne: Skoda Rapid 1.2 TSI 85 Elegance, Skoda Rapid 1.2 TSI 105 Ambition

Dane techniczne1.2 TSI 851.2 TSI 105
Silnikbenzynowy, turbobenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1197 cm31197 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/8
Moc maksymalna85 KM/4800105 KM/5000
Skrzynia biegówmanualna/5-biegowamanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.tarczowe went./tarcz.
Masa/ładowność1155/460 kg1175/460 kg
Opony185/60 R15185/60 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna183 km/h195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,8 s10,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)6,5/4,4/5,16,9/4,6/5,4
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,8 s9,8 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)8,1/5,88,4/6,0
Cena wersji podstawowej*52 450 zł54 950 zł
Cena62 450 zł60 150 zł
*z tym samym silnikiem

Używana Skoda Fabia II (2007-) - OPINIE

Citroen C-Elysee, Skoda Rapid - PORÓWNANIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic 4x4 Tekna - test

    SUV klasy średniej Nissana wreszcie otrzymał jednostkę napędową, jakiej potrzebował – dwulitrowego turbodiesla o mocy 177 KM. więcej