Porównanie: Toyota Land Cruiser 150, Toyota Land Cruiser V8

Poniedziałek, 27 sierpnia 2012 (09:20)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W stosunku do modelu 150, Land Cruiser V8 jest dłuższy o 20 cm, szerszy o 9 cm i ma silnik większy o 1,5 l. Czy te cechy uzasadniają taką różnicę w cenie?

Zdjęcie

Model V8 (po prawej) wciska w fotel jak startujący samolot. /Motor
Model V8 (po prawej) wciska w fotel jak startujący samolot.
/Motor

Od dziesiątek lat Toyota ma w ofercie dwa modele Land Cruisera: "małego" i "dużego" - superluksusową terenówkę skierowaną w dużej mierze do klientów z Bliskiego Wschodu. Przez lata było tak, że mniejszy model miał roboczy charakter i najczęściej krótkie, trzydrzwiowe nadwozie, a większy pełnił funkcję auta reprezentacyjnego w tych krajach, gdzie niewiele jest dróg asfaltowych.

Zdjęcie

Do tej rozbudowanej tablicy przyrządów łatwo się przyzwyczaić. Zdumiewa duża liczba funkcji obsługiwanych z kierownicy: telefon, radio, sterowanie głosem, kamery, komputer i tempomat.
/Motor

Obecne generacje "dużego" i "małego" Land Cruisera bardzo się już do siebie upodobniły. Pozostały różnice w wymiarach zewnętrznych i gamie silników.

Reklama

W rzeczywistości dodatkowe centymetry Land Cruisera V8 gubią się w kabinie. Pomiary jasno wskazują, że szerokość wnętrza obu modeli jest niemal identyczna. Nawet w kwestii pojemności bagażnika Land Cruiser V8 nie góruje wyraźnie nad modelem 150. Za sprawą foteli składanych do pionu szerokość przestrzeni bagażowej jest zmniejszona. W "150-tce" fotele trzeciego rzędu chowają się w podłodze. Oba samochody są dostępne także w odmianach 5-miejscowych. W obydwu przypadkach wersja Prestige oznacza obecność seryjnej skórzanej tapicerki, nawigacji, kamer cofania czy reflektorów ksenonowych.

Porównanie: Toyota Land Cruiser 150, Toyota Land Cruiser V8

liczba zdjęć: 9

Istotna różnica między V8 a 150 leży w osiągach. Trzylitrowy, czterocylindrowy diesel z modelu 150 jest wprawdzie oszczędny, ale zdecydowanie nie lubi szybkiej jazdy ani gwałtownych przyspieszeń. W dodatku skrzynia biegów redukuje przełożenie z dużym opóźnieniem. Natomiast ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny z podwójnym doładowaniem z Land Cruisera V8 wręcz kipi mocą. Wydaje się aż za szybki jak na tę masę i hamulce ogromnego samochodu. Za swoje osiągi każe sobie słono płacić na stacji benzynowej - przekroczenie 15 l/100 km jest bardzo łatwe.

Zdjęcie

Pod względem wykonania i wyposażenia tablica przyrządów wersji V8 może śmiało rywalizować z tymi z Mercedesa, BMW czy Porsche. Trochę dziwnie steruje się jednak automatyczną klimatyzacją.
/Motor

Obydwa Land Cruisery są doskonale przygotowane do jazdy w terenie. Mało który samochód obecnie ma realną blokadę centralną i blokadę tylnego mostu. System Crawl Control pozwala na utrzymywanie stałej, bardzo małej prędkości na zjazdach z góry, a wersję 8-cylindrową dodatkowo wyposaża się seryjnie w hydrauliczne zawieszenie z regulacją prześwitu i układ OTA, przyhamowujący tylne koło w celu zwiększenia zwrotności.

Nasuwa się jednak pytanie, ile z tego pułku zbrojnej elektroniki jest wykorzystywane w rzeczywistości przez nabywców? Obydwa auta są kupowane raczej do jazdy po asfalcie i okazjonalnie do wycieczek po drogach gruntowych czy po lesie. A wtedy mniejsze wymiary i masa modelu 150 urastają do rangi istotnych zalet. V8 świetnie jeździ w terenie,
ale w wiele miejsc się nie mieści. A manewrowanie
nim w mieście to męczarnia.

Cena katalogowa V8 to aż 399 tys. zł. Dostępne u dealerów rabaty w wysokości 3% lub 15 tys. zł nie zmniejszają różnicy między autami na tyle, by V8 miał szansę na zwycięstwo.

Podsumowanie

W 99% przypadków Land Cruiser 150 wystarczy przeciętnemu nabywcy. V8 jest za drogi! Nasz wybór: Toyota Land Cruiser 150 - kosztuje dużo mniej, ma podobne walory.

Dane techniczne: Toyota Land Cruiser 150 i Toyota Land Cruiser V8

Dane techniczneLand Cruiser 150Land Cruiser V8
Silnikturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa2982 cm34461 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16V8/32
Moc maksymalna190 KM/3400272 KM/3600
Maks. moment obrotowy420 Nm/1600650 Nm/1600
Masa/ładowność2300/690 kg2510/840 kg
Średnica zawracania11,4 m11,8 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)620/1935 l700/1962 l
Pojemność zbiornika paliwa87 l93 l
Wymiar (dł./szer./wys.)476/188/189 cm495/197/191 cm
Rozstaw osi279 cm285 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna175 km/h210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s8,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)10,4/6,7/8,111,2/8,5/9,5
Teoretyczny zasięg1074 km979 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s9,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)41,8 m42,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)42,0 m42,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h64,6 dB64,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)8,9/10,611,0/15,6
Rzeczywisty zasięg892 km699 km
Cena wersji podstawowej*226 000 zł399 000 zł
Cena294 000 zł399 000 zł
*z tym samym silnikiem

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Sport - test

    Auta uterenowione to nie tylko aktualna moda, ale i przepis na sukces. Audi do swojej oferty właśnie wprowadziło kolejny model tego typu - niewielkie Q2. więcej