Seat Leon 1.4 TSI 122 Style - test

Poniedziałek, 19 sierpnia 2013 (17:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Choć 3. odsłona Seata Leona debiutowała niemal rok temu, w Polsce pojawia się dopiero teraz. Ma jednak wszystko, by szybko nadrobić zaległości.

Zdjęcie

Poza testowaną wersją pięciodrzwiową, Leon po raz pierwszy jest oferowany także z trojgiem drzwi (później dołączy kombi). /Motor
Poza testowaną wersją pięciodrzwiową, Leon po raz pierwszy jest oferowany także z trojgiem drzwi (później dołączy kombi).
/Motor

Zdjęcie

Design kokpitu nie jest może tak efektowny jak dotąd, ale poprawiły się jakość tworzyw i staranność wykonania, osiągając poziom nowej Octavii (do Golfa trochę brakuje). Ergonomia – perfekcyjna.
/Motor

Spór między polskim importerem Seatów i ich producentem sprawił, że od kilku miesięcy do salonów tej marki nie docierały nowe auta. Choć w gamie pojawiły się w tym czasie nowości, jak Mii, Toledo czy trzecia odsłona Leona, polscy klienci nie mieli nawet okazji ich obejrzeć. Na szczęście nadeszła zmiana i znów można w Polsce kupować nowe modele Seata. Pierwszym, którego wypróbowaliśmy jest Leon.

Trzecia generacja kompaktowego Seata powstała na platformie MQB, podobnie jak nowe odsłony VW Golfa, Audi A3 i Skody Octavii, i ma pełnić rolę najbardziej dynamicznego z całej czwórki. Podkreśla to wygląd nadwozia, któremu trudno odmówić sportowego stylu.

Reklama

Twardszy image

Choć sama sylwetka czy zarys okien bardzo się nie zmieniły, znane z poprzednika obłości w nowym Leonie zastąpiono zdecydowanymi liniami i wyraźnymi przetłoczeniami, dzięki czemu zyskał on twardszy, bardziej "męski" charakter. Stracił za to ukryte tylne klamki - wyróżnik poprzedniego Leona (do gamy dołączyła odmiana trzydrzwiowa, więc nie ma już sensu jej udawać).

Co ciekawe, nowy model jest o 5 cm krótszy od poprzedniego i wymiarami odpowiada teraz Golfowi. Rozstaw osi urósł przy tym o 6 cm, dzięki czemu Leon pozbył się jednej z największych wad poprzednika, czyli ciasnoty w kabinie. Z przodu model ten zawsze oferował dużo przestrzeni, ale w nowej odsłonie jest jej jeszcze więcej. Za to dopiero teraz także w drugim rzędzie siedzeń miejsca jest pod dostatkiem - wygodnie usiądą tam dwie osoby o wzroście 185 cm, nawet jeśli jadący z przodu są równie rośli.

Obszerny jest też bagażnik Leona (380-1210 l), jego załadunek utrudnia jednak bardzo wysoki próg.

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style

liczba zdjęć: 11

Pozytywnie zaskakuje też widoczność z miejsca kierowcy - ani przednie, ani tylne słupki nie zasłaniają zbyt wiele, a lusterka są bardzo duże.

Sport bez wyrzeczeń

Druga generacja Leona miała sztywne zawieszenie, czyniące ją niesamowicie zwinnym autem, które nie przepadało za nierównościami. Pod tym względem kompaktowy Seat nieco dojrzał. Nowy model zapewnia większy komfort jazdy, jego zawieszenie pracuje cicho i nie robią na nim wrażenia nawet spore dziury w jezdni.

A przy tym auto nadal cieszy szybką reakcją na ruchy kierownicy, nie przechyla się zbyt mocno w łukach i potrafi dać dużo frajdy na krętej drodze. Co ciekawe, udało się to mimo rezygnacji z wielowahaczowego zawieszenia z tyłu (otrzymują je tylko najmocniejsze wersje Leona, reszta ma prostszą belkę skrętną). Stratę tę rekompensuje niższa masa nowego auta - w testowanej wersji jest o 100 kg lżejsze od poprzednika.

Używane: Fiat Bravo II, Seat Leon II

Fiat Bravo II i Seat Leon II to wyjątkowo równorzędni rywale. Oba auta prezentują wysoki poziom, ale zdobywają punkty w różnych kategoriach. czytaj więcej

Choć w ofercie są mocniejsze silniki, do dynamicznej jazdy zupełnie wystarcza 122-konna jednostka 1.4 TSI, która napędza testowany samochód. W połączeniu z dobrze zestopniowaną sześciobiegową skrzynią pozwala ona na sprint do 100 km/h w niezłe 9,4 s, ale z najlepszej strony pokazuje się w niskim i średnim zakresie obrotów.

Dzięki takiej charakterystyce da się Leonem podróżować szybko, nie zużywając dużo paliwa. Poza miastem na każde 100 km wystarcza 5,5 l, w ruchu miejskim spalanie rośnie do 8,8 l/100 km. Mocne dodawanie gazu oczywiście podnosi te wyniki - podczas takiej jazdy w mieście Seat potrafi zużyć nawet kilkanaście litrów benzyny na 100 km. To jednak typowe dla niedużych silników z turbodoładowaniem.

Diodowa rewolucja

Bardzo ciekawym elementem nowego Leona są jego reflektory. Jeszcze kilka lat temu nie było na drogach aut z diodowymi światłami głównymi, dopiero Audi zaproponowało niedawno takie rozwiązanie jako opcję do kilku ze swoich modeli. A teraz całe zewnętrzne oświetlenie w technice LED mogą mieć nabywcy Seata Leona - co więcej, w dwóch z czterech wersji wyposażeniowych otrzymają je bez żadnej dopłaty!

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style

liczba zdjęć: 16

Dobrze wyceniony

Nowy Leon nie tylko wymiarami odpowiada VW Golfowi, także jego cena została ustalona na zbliżonym poziomie. Odmiana Style kosztuje prawie tyle samo, co porównywalna wersja Volkswagena, oferując przy tym podobną przestronność i bogatsze wyposażenie seryjne. Dużo więcej trzeba zapłacić nie tylko za Audi A3 (co nie powinno nikogo zaskoczyć), ale także za uchodzącą za tańszą Skodę Octavię.

Kompaktowy Seat dawno nie był tak kuszącą propozycją.

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style - podsumowanie

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • przestronna i porządnie wykończona kabina,
  • duży i foremny bagażnik,
  • wysoka ergonomia i łatwość obsługi


Minusy:

  • brak regulacji wysokości pasów bezpieczeństwa,
  • wysoki próg bagażnika


Seat Leon 1.4 TSI 122 Style: układ napędowy

Plusy:

  • bardzo dobre osiągi,
  • świetna elastyczność,
  • nieduże zużycie paliwa,
  • precyzyjna i dobrze zestopniowana skrzynia biegów


Minusy:

  • spore zużycie paliwa przy dynamicznej jeździe


Seat Leon 1.4 TSI 122 Style: właściwości jezdne

Plusy:

  • szybka reakcja na ruchy kierownicy,
  • odporność na boczne podmuchy wiatru,
  • spory komfort jazdy


Minusy:

  • tylnemu zawieszeniu zdarza się "dobić" przy pełnym obciążeniu


Seat Leon 1.4 TSI 122 Style: wyposażenie i koszty

Plusy:

  • rozsądna cena zakupu,
  • seryjne zewnętrzne oświetlenie LED,
  • multimedia w standardzie,
  • nieprzesadzone ceny opcji


Minusy:

  • część dodatków dostępna
  • tylko w topowej wersji FR


Nowy Leon to naprawdę dobra oferta - samochód ten zachował usportowiony charakter poprzednika, pozbywając się przy tym jego największych mankamentów, jak ciasna tylna część kabiny czy zawieszenie zestrojone zbyt sztywno na polskie drogi. Teraz to komfortowe auto o dynamicznym charakterze, wyróżniające się nowoczesnym wyposażeniem i rozsądnie skalkulowaną ceną.

Porównanie cen kompaktów Grupy Volkswagena

Porównanie kompaktów Grupy VW zaskakuje - najtańsza wbrew pozorom wcale nie jest Octavia, lecz Golf. Po zrównaniu wyposażenia najmniej kosztuje Seat Leon.

Wyposażenie

 Audi A3Seat Leon Skoda Octavia VW Golf
Wersja1.4 TSI 122
Attraction
1.4 TSI 122
Style
1.4 TSI
140 Ambition
1.4 TSI 122
Comfortline
7 poduszek powietrznych
i ESP
seryjneseryjneseryjneseryjne
Automatyczna klimatyzacjadopłata 4060 zł*seryjnedopłata 1800 złdopłata 1390 zł
Radio CD z MP3seryjneseryjneseryjneseryjne
Tempomatdopłata 1300 złseryjnedopłata 700 złseryjne
Czujniki cofaniadopłata 4060 zł*dopłata 1374 złseryjnedopłata 1020 zł
Światła ksenonowe (lub LED)dopłata 4060 zł*seryjnedopłata 4000 złdopłata 1330 zł
Aluminiowe felgi 16''dopłata 4060 zł*seryjneseryjneseryjne
Lakier metalicznydopłata 3110 złdopłata 2370 złdopłata 1950 złdopłata 1820 zł
Cena95 070 zł72 505 zł74 350 zł72 390 zł
Cena po zrównaniu wyposażenia103 540 zł76 249 zł82 800 zł77 950 zł
*pakiet

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style - diodowa rewolucja w segmencie kompaktów

W wersjach Style oraz FR nowy Leon seryjnie oferuje nie tylko dzienne (1), ale także światła mijania i drogowe (2) w technologii LED.

1

Zdjęcie

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style /Motor
Seat Leon 1.4 TSI 122 Style
/Motor

2

Zdjęcie

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style /Motor
Seat Leon 1.4 TSI 122 Style
/Motor

Dane techniczne: Seat Leon 1.4 TSI 122 Style

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1395 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna122 KM/5000
Maks. moment obrotowy200 Nm/1400
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość426/182/146 cm
Rozstaw osi264 cm
Średnica zawracania10,2 m
Masa/ładowność1224/506 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)380/1210 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (ON)
Opony205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,3 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h9,4 s
Elastyczność 60-100 km/h7,9 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h14,0 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,7 dB →
Rzeczywista prędkość*96 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)6,5/4,4/5,2
Teoretyczny zasięg960 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,8/5,5/7,2
Rzeczywisty zasięg690 km
Cena wersji podstawowej**72 505 zł
Cena72 505 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Seat Leon ST - kolejny w rodzinie - NOWOŚCI

Seat wraca na salony. Nowy Leon od 51 100 zł - MOTORYNEK

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Land Rover Discovery Sport TD4 HSE Luxury  – test

    Discovery Sport to dobry sposób na wyróżnienie się wśród SUV-ów premium klasy średniej. Niestety, wyróżnia się on także wysoką ceną. więcej