Skoda Octavia 1.2 TSI 85 Active - test

Środa, 1 października 2014 (09:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Octavia w najsłabszej wersji silnikowej pozytywnie zaskakuje dynamiką. Okazuje się, że nowy 16-zaworowy silnik 1.2 TSI oferuje więcej, niż by się można spodziewać.

Zdjęcie

Znakiem rozpoznawczym podstawowej wersji Active są czarne klamki i lusterka. Halogeny przeciwmgłowe wymagają dopłaty. /Motor
Znakiem rozpoznawczym podstawowej wersji Active są czarne klamki i lusterka. Halogeny przeciwmgłowe wymagają dopłaty.
/Motor

Koncern VW jest jednym z prekursorów tak zwanego downsizingu, czyli trendu do zmniejszania pojemności silników. Gdy prezentował swój pierwszy silnik 1.2 TSI (zastępujący starsze jednostki 1.6) uczucia były mieszane. Ośmiozaworowa głowica i wrodzone wady nie zachęcały do wyboru tej jednostki. Ale wraz z wprowadzeniem na rynek Octavii trzeciej generacji pojawiła się całkiem nowa, 16-zaworowa jednostka 1.2 TSI. Jest ona niemal bliźniaczo podobna do większego silnika 1.4 TSI. W jeździe wyraźnie czuć zmianę na lepsze.

Dobra dynamika

Reklama

Turbodoładowany silnik 1.2 TSI radzi sobie zaskakująco dobrze od momentu ruszenia. Turbosprężarka wytwarza pełne ciśnienie doładowania już od 1400 obr./min, co zapewnia równy ciąg podczas przyspieszania. Jednostka słabnie dopiero przy wyższych obrotach, ale właśnie na tym polega różnica pomiędzy wersjami 86 a 105 KM: w słabszej ciśnienie doładowania jest zmniejszane przy wysokich obrotach.

Pozytywnie zaskoczeni osiągami, postanowiliśmy zmierzyć moc silnika na hamowni podwoziowej. Wynik niemal 100 KM mówi sam za siebie: producent daje więcej mocy niż zadeklarował. Z perspektywy użytkownika można to ocenić jedynie na plus.

W obliczu coraz bardziej wyrafinowanych i drogich w obsłudze jednostek wysokoprężnych wybór małego silnika benzynowego 1.2 TSI wydaje się bardzo ciekawym rozwiązaniem. Ta wersja jest o ponad 11 tys. zł tańsza od diesla 1.6 TDI 90 KM, a pod względem zużycia paliwa prezentuje się nadzwyczaj dobrze. W jeździe miejskiej testowa Octavia spalała 7,1 l/100 km, natomiast w trasie 5,5 l/100 km. Średnio można przyjąć, że na 100 km wymaga około półtora litra więcej paliwa niż diesel. To oznacza, że wybór wersji wysokoprężnej zwróciłby się dopiero po ponad 135 tys. km.

Zdjęcie

Wersja Active, doposażona w pakiet Amazing zyskuje czteroramienną kierownicę i wyświetlacz Maxi-DOT. Radio z CD wymaga dopłaty 1200 zł.
/Motor

Mocne strony

Octavia zawsze była modelem międzysegmentowym: bez względu na generację trochę większym niż typowy kompakt. Nie inaczej jest w przypadku obecnej wersji. Auto zaskakuje dużą ilością miejsca na nogi - zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105 Elegance - test długodystansowy

Nową Skodą Octavią Combi pokonaliśmy dystans 40 tys. km. Dla nowoczesnego samochodu nie byłoby to wielkim wyczynem, gdyby nie fakt, że potrzebowaliśmy na to raptem pół roku. Podsumowanie testu długodystansowego. czytaj więcej

Octavia jest także w czołówce tej klasy, jeżeli chodzi o szerokość wnętrza czy wysokość nad głowami. Ale tradycyjnie już rekordowo duży jest bagażnik: 590 litrów to wynik, jakiego mogą pozazdrościć samochody wyższych segmentów. Co ważne, to lekkie "przewymiarowanie" samochodu nie odbyło się kosztem zwiększenia masy. Octavia III 1.2 TSI waży zaledwie 1150 kg, o kilkadziesiąt mniej niż jej poprzedniczka z najmniejszym silnikiem.

Belka nie szkodzi

Wersje silnikowe do pojemności 1.6 mają uproszczone tylne zawieszenie z belką skrętną zamiast systemu wielowahaczowego. To był jeden ze sposobów na zmniejszenie masy własnej oraz obniżenie kosztów produkcji. W normalnym użytkowaniu nie wpływa to w zauważalny sposób na prowadzenie samochodu. Układ wielowahaczowy rzeczywiście w 1.2 TSI jest zbędny.

Skoda Octavia 1.2 TSI jest bezapelacyjnie udanym samochodem. Otwarte pozostaje pytanie: którą wersję wyposażenia wybrać? Naszym zdaniem już podstawowa Active z pakietem za 1850 zł (zawierającym m.in. czujniki parkowania, komputer maxi-DOT i światła przeciwmgłowe) w zupełności wystarczy.

Skoda Octavia 1.2 TSI 85 Active

liczba zdjęć: 9

Skoda Octavia 1.2 TSI 85 Active - podsumowanie

Jak na podstawową wersję, Skoda Octavia 1.2 TSI to bardzo dobry i godny polecenia samochód.

Skoda Octavia 1.2 TSI 85 Active: plusy

  • przestronne wnętrze,
  • obszerny bagażnik,
  • dobra jakość wykończenia,
  • dynamiczny i oszczędny silnik


Skoda Octavia 1.2 TSI 85 Active: minusy

  • mało atrakcyjny wygląd tapicerki w wersji podstawowej,
  • dość drogie wyposażenie dodatkowe

Moc rzeczywista wyższa niż katalogowa

Zdjęcie

Moc rzeczywista wyższa niż katalogowa /Motor

Testowana podstawowa wersja Octavii miło zaskoczyła nas dynamiką. Postanowiliśmy sprawdzić moc silnika na hamowni. Okazało się, że w rzeczywistości silnik ma o 13 KM więcej, niż deklaruje producent. A że nie jest to jednorazowy przypadek świadczy fakt, iż nasza długodystansowa Octavia 1.2 TSI 105 KM wykazała się mocą 120 KM. To miło, że producent daje coś ekstra, za co nie musimy dopłacać.

Zdjęcie

Wyższa o 13 KM moc silnika przydaje się szczególnie podczas wyprzedzania przy większych prędkościach. /Motor
Wyższa o 13 KM moc silnika przydaje się szczególnie podczas wyprzedzania przy większych prędkościach.
/Motor

Zdjęcie

Poprzednio testowana Octavia 1.2 TSI 105 KM wykazała się mocą aż 120 KM. /Motor
Poprzednio testowana Octavia 1.2 TSI 105 KM wykazała się mocą aż 120 KM.
/Motor

Dane techniczne: Skoda Octavia 1.2 TSI 85 Active

 Skoda Octavia
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1197 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna86 KM/4300
Maks. moment obrotowy160 Nm/1400
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość466/182/146 cm
Rozstaw osi267 cm
Średnica zawracania10,2 m
Masa/ładowność1150/625 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)590/1580 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Opony185/60 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s →
Elastyczność 60-100 km/h11,7 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h17,7 s (5. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,5 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)37,3 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h64,5 dB
Rzeczywista prędkość*95 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)6,5/4,4/5,2
Teoretyczny zasięg960 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,1/5,5/6,3
Rzeczywisty zasięg790 km
Cena wersji podstawowej**60 400 zł
Cena60 400 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance - TEST

Skoda Octavia 1.8 TSI Laurin & Klement - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Suzuki SX4 S-Cross, Toyota C-HR - porównanie

    Toyota od wielu lat oferuje sporego SUV-a RAV4, ale na kompaktowego crossovera kazała klientom długo czekać. Sprawdziliśmy, czy było warto. więcej