Toyota Hilux 3.0 D-4D AT SR5 - test

Poniedziałek, 19 grudnia 2011 (09:44)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Już po raz drugi Toyota modernizuje aktualną generację Hiluxa. Zmiany dotyczą detali - pod coraz ładniejszą karoserią nadal kryje się twarde auto użytkowe.

Zdjęcie

Zmiany przeprowadzone w Hiluxie poszły w kierunku podniesienia komfortu jazdy i manewrowania. /Motor
Zmiany przeprowadzone w Hiluxie poszły w kierunku podniesienia komfortu jazdy i manewrowania.
/Motor

Przez lata sprawa była prosta: samochody dzieliły się na osobowe i użytkowe. Teraz doszło do pomieszania segmentów. W Polsce, gdzie przepisy podatkowe są korzystne dla właścicieli pick-upów, sytuacja jest jeszcze bardziej zagmatwana. Pojawił się nowy rodzaj samochodu: komfortowy pick-up. Zmiany przeprowadzone w Hiluxie poszły właśnie w kierunku podniesienia komfortu jazdy i manewrowania. Na szczęście zachowano cechy, z których Hilux słynie od lat: wytrzymałe podwozie, konstrukcję ramową i najprostszy z możliwych napęd 4x4 (w 3.0 dostępny seryjnie, w innych wersjach za dopłatą).

Więcej komfortu

Reklama

Zdjęcie

Wnętrze najbogatszej wersji SR5: ekran jest seryjny, podobnie jak tempomat i automatyczna klimatyzacja. /Motor
Wnętrze najbogatszej wersji SR5: ekran jest seryjny, podobnie jak tempomat i automatyczna klimatyzacja.
/Motor

Zmiany zewnętrzne nie są duże, choć to już drugi lifting tej generacji Hiluxa od 2005 r. Z przodu mamy nowy grill i szerszy wlot powietrza na masce oraz kierunkowskazy w lusterkach. W kabinie - nowe wskaźniki, kierownicę i ekran multimedialny na konsoli środkowej. Jego obecność jest seryjna w testowanej odmianie SR5 (układ Toyota Touch) - łączy się on z umieszczoną na tylnej burcie kamerą cofania, zestawem głośnomówiącym Bluetooth i przygotowaniem do obsługi iPoda. Dopłata obejmuje tylko nawigację satelitarną - wówczas system nazywa się Touch & Go. W standardzie jest tempomat, 17-calowe felgi aluminiowe i klimatyzacja automatyczna.

Z pewnością warto zainwestować w zabudowę skrzyni ładunkowej (ceny od 4 do 8 tys. zł). Otwarta skrzynia jest mało praktyczna. Nie można niczego na niej zostawić bez opieki, a uchwyty do mocowania bagażu umieszczono trochę za wysoko.

Podczas liftingu postawiono na polepszenie tłumienia nierówności. Model debiutujący w 2005 r. miał twarde zawieszenie tylne, które bez obciążenia podskakiwało gwałtownie na wybojach i progach zwalniających. Hilux po liftingu jeździ znacznie płynniej - czuć, że nie jest to limuzyna, ale nie ma już mowy o uderzaniu głową w dach.

Toyota Hilux 3.0 D-4D AT SR5

liczba zdjęć: 10

Za mało dynamiki

Testowana wersja SR5 AT jest wyposażona w trzylitrowy silnik Diesla znany z Land Cruisera i automat o pięciu przełożeniach. Zarówno poziom wyposażenia SR5, jak i automatyczna skrzynia biegów są dostępne tylko z silnikiem 3.0. Jest to najdroższa konfiguracja w gamie, ale za sprawą ospałej skrzyni biegów mocy 171 KM się nie odczuwa. Zużycie paliwa na poziomie 10 l/100 km w trasie i ponad 12 l/100 km w mieście jest także zdecydowanie zbyt wysokie. Tylko w 3.0 mechaniczną blokadę tylnego mostu zastępuje układ ESP (w Toyocie: VSC). Stabilizacja toru jazdy jest przydatna: niewiele potrzeba, żeby na śliskiej nawierzchni wpaść w poślizg - zdarza się to regularnie, gdy automat zredukuje bieg, np. podczas podjazdu pod górę.

Pod względem komfortu jazdy Hilux zdecydowanie zmienił się na lepsze, ale dopłacanie do 3.0 i poziomu wyposażenia SR5 nie ma sensu, bo z tego niezniszczalnego auta roboczego nigdy nie zrobi się luksusowego SUV-a. Jedyna poważna przewaga to obecność VSC, niedostępnego w odmianie 2.5.

Dane techniczne: Toyota Hilux 3.0 D-4D AT SR5

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2982 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układwzdłużny
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna171 KM/3600
Maks. moment obrotowy360 Nm/1400
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./bębn.
Zawieszenie przedniewielowahaczowe
Zawieszenie tylneresory piórowe
Masa/ładowność2028/702 kg
Średnica zawracania13,2 m
Poj. przestrzeni ładunkowej1045 l
Pojemność zbiornika paliwa80 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)526/183/186 cm
Rozstaw osi308 cm
Opony265/65 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)10,9/7,3/8,6
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)41,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)41,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h69 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)12,1/10,0
Cena wersji podstawowej*141 500 zł
Cena146 500 zł
*z tym samym silnikiem

Tymon Grabowski

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Land Rover Discovery Sport TD4 HSE Luxury  – test

    Discovery Sport to dobry sposób na wyróżnienie się wśród SUV-ów premium klasy średniej. Niestety, wyróżnia się on także wysoką ceną. więcej