Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Premium - test

Środa, 20 sierpnia 2014 (10:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Trzydrzwiowy Land Cruiser to jedna z ostatnich „krótkich” terenówek dostępnych na rynku. Czy jeszcze ma sens?

Zdjęcie

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Premium /Motor

Samochody terenowe z krótkim rozstawem osi to gatunek wymierający. Nabywcy takich modeli jak Land Cruiser kupują je dla groźnego wyglądu, prestiżowego charakteru i bogatego wyposażenia. Rzadko jeżdżą nimi w terenie. Dopiero gdy te pojazdy się zestarzeją, trafiają przeważnie w ręce fanów off-roadu. Stąd małe zainteresowanie użytkowymi wersjami terenówek.

Koło wisi jak dawniej

Reklama

Przetestowaliśmy wersję Premium w cenie 209 000 zł. Można kupić jeszcze tańszą odmianę Prado (189 000 zł), ale z bardzo ograniczoną listą opcji (m.in. brak nawigacji czy systemów wspomagania jazdy w terenie). Ale oczywiście 4x4.

Uwagę zwraca przede wszystkim inna tylna część nadwozia niż w odmianie 5d. Tradycyjnie dla aut terenowych, koło zapasowe zawieszono pionowo na drzwiach bagażnika. Początkowe egzemplarze "krótkiego" Land Cruisera w Europie koła zapasowego nie miały w ogóle, ale po fali niezadowolenia nabywców z obszaru Morza Śródziemnego wprowadzono pełnowymiarowy "zapas". Dostęp do niego nie jest trudny - wystarczy odpiąć sprzączkę i zdjąć plastikową osłonę, nie uszkadzając przy tym kamery cofania.

Zdjęcie

Tyle oferuje wersja podstawowa: tempomat, nawigacja, klimatyzacja automatyczna (dwustrefowa), czy radio sterowane z kierownicy. Jakość na piątkę, intuicyjność obsługi – na czwórkę z plusem.
/Motor

Większość sprzedawanych w Europie Land Cruiserów jest wyposażona w skrzynię automatyczną. Ten egzemplarz - nie. "Manual" w tym modelu ma 6 biegów i dwie istotne zalety względem "automatu": po pierwsze, poprawia elastyczność. Wreszcie można poczuć pełny potencjał 190-konnego diesla 3.0, który w wariancie z "automatem" wydaje się mocno zduszony. Wyprzedzanie w trasie to wręcz przyjemność.

Toyota Land Cruiser 150 5d 3.0 D-4D A/T Invincible - test

Jedna z najdzielniejszych terenówek na rynku po niedawnym liftingu wciąż jest niepokonana w terenie. Podkreśla to nawet nazwa jej nowej odmiany – Invincible, czyli niezwyciężona. czytaj więcej

Po drugie - pomaga oszczędzać paliwo. Średnia z 500-kilometrowego testu to zaledwie 9,7 l/100 km. W trasie da się zejść do 9 l. Land Cruiser pozwala na jazdę z prędkością autostradową, ale nie jest już wtedy ani cichy, ani zbyt stabilny. Zmiana biegów wymaga pewnego wyczucia, jak w każdym aucie ze stałym napędem 4x4. Nieumiejętne odpuszczanie dość ciężko chodzącego sprzęgła skutkuje szarpnięciem.

Wyjście: na prawo

Tradycyjnie dla trzydrzwiowych Toyot, tylko prawy fotel przesuwa się do przodu po odchyleniu oparcia, ułatwiając wysiadanie. Kiedy już uda się dostać na tylną kanapę przez krótkie przednie drzwi, można się zdziwić ilością miejsca - i na nogi, i na głowę jest go mnóstwo. Ucierpiał na tym bagażnik, który teoretycznie ma 380 l, ale pojemność bierze się głównie z jego wysokości, bo głębokość jest bardzo mała.

W wyposażeniu testowanej wersji znalazła się m.in. nawigacja Toyota Touch 2 & Go. Jednak występuje tylko w pakiecie Audio za kwotę 15 tys. zł.

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Premium

liczba zdjęć: 11

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Premium - podsumowanie

Do jazdy w terenie to znakomity wybór, ale wysoka cena sprawia, że Land Cruiser 3d ma charakter niszowy.

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Premium: plusy

  • fantastyczne zdolności terenowe,
  • dynamiczny i oszczędny silnik,
  • dużo miejsca z tyłu,
  • relacja ceny do jakości i wyposażenia


Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Premium: minusy

  • mimo wszystko wysoka cena,
  • mały bagażnik,
  • trudne wsiadanie i wysiadanie z tylnej kanapy,
  • opcje połączone w drogie pakiety

Dane techniczne: Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Premium

 Toyota Land Cruiser
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2982 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna190 KM/3400
Maks. moment obrotowy420 Nm/1600
Napęd4x4
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość450/188/183 cm
Rozstaw osi250 cm
Średnica zawracania10,4 m
Masa/ładowność1990/610 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)380/1435 l
Poj. zbiornika paliwa87 l (ON)
Opony245/70 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s →
Elastyczność 60-100 km/h5,3 s 4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h9,1 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)40,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,9 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h64,5 dB
Rzeczywista prędkość*95 km/h
Liczba obrotów kierownicą3,0
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,8/7,3/8,2
Teoretyczny zasięg1060 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)10,4/9,0/9,7
Rzeczywisty zasięg900 km
Cena wersji podstawowej**189 000 zł
Cena209 000 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Brykała

Toyota Land Cruiser 150, Toyota Land Cruiser V8 - PORÓWNANIE

Używana Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002) - OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również