Toyota Prius Prestige - test

Poniedziałek, 25 czerwca 2012 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Hybrydy – a szczególnie tak dopracowane jak Prius po liftingu – można lubić. Problem w tym, że by oszczędzać i być „eko” trzeba najpierw bardzo dużo wydać.

Zdjęcie

Wersja po liftingu najbardziej wyróżnia się zmodyfikowanym zderzakiem. /Motor
Wersja po liftingu najbardziej wyróżnia się zmodyfikowanym zderzakiem.
/Motor

Prius trzeciej generacji debiutował w 2009 r. Na zeszłorocznym salonie we Frankfurcie pokazano wersję po liftingu, którą testujemy.

Zmiany są niewielkie: zmodyfikowano światła przednie i tylne, przedni zderzak, a we wnętrzu nieco poprawiono materiały oraz dodano nowe systemy multimedialne. Seryjnie w każdej z trzech wersji wyposażenia Prius ma system Toyota Touch (6,1-calowy ekran dotykowy i kamera cofania), a opcjonalnie można dokupić modele: Touch&Go za 3210 zł (nawigacja) oraz Touch&Go Pro, oferowany w pakiecie "navi" za 8 tys. zł (nawigacja z dyskiem twardym, 7,1-calowy ekran dotykowy, system parkowania).

Reklama

Od strony technicznej lifting nie przyniósł oczywiście rewolucji: usztywniono mocowanie kolumny kierowniczej, a by podnieść komfort ulepszono wyciszenie kabiny i zestrojenie zawieszenia.

Zdjęcie

Deska rozdzielcza sprawia wrażenie przeładowanej przyciskami. W rzeczywistości obsługa Priusa jest bardzo prosta. Kierownica ma wystarczający zakres regulacji.
/Motor

Hybrydowy układ napędowy nie przeszedł modyfikacji. Auto nadal napędzane jest przez benzynowy silnik 1.8 o mocy 99 KM, wspomagany przez 80-konny silnik elektryczny. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 136 KM (moce silników się nie sumują).

Przyjazna technologia

Prowadzenie hybrydy nie jest w żadnym stopniu bardziej skomplikowane niż każdego innego auta z konwencjonalnym napędem. Kierowca może za to wybrać tryb pracy układu napędowego. Są cztery: standardowy oraz uruchamiane przyciskami EV (elektryczny - można pokonać w nim do ok. 2 km z prędkością do 45 km/h), ECO (oszczędnościowy, w którym m.in. reakcje na ruchy pedału gazu są łagodniejsze) oraz PWR (maksymalne wykorzystanie mocy silników).

Podczas jazdy w korkach Prius często toczy się zużywając tylko prąd z akumulatorów. Dopiero gdy trzeba przyspieszyć, do akcji błyskawicznie i bez szarpnięcia wkracza silnik benzynowy. 136 KM wystarcza do sprawnej jazdy w 90 proc. sytuacji drogowych. I tylko wtedy, gdy trzeba ostro przyspieszyć powyżej 100 km/h przydałoby się więcej mocy.

Toyota Prius Prestige

liczba zdjęć: 8

Hybrydowa Toyota w teście spaliła mało, ale wyraźnie więcej niż podaje producent. Podczas jazdy (ani specjalnie ekonomicznej, ani dynamicznej) poza miastem auto zużywa nieco ponad 5 l/100 km, a w mieście ok. 6,5 l/100 km.

Prius prowadzi się pewnie, ale ostra jazda po zakrętach zupełnie nie sprawia przyjemności, bo samochód dość mocno się przechyla, a układ kierowniczy daje słabe wyczucie drogi. Zawieszenie zapewnia za to całkiem dobry komfort resorowania.

Cena jest barierą

Toyota Prius+ Prestige - test

Toyota Prius+ jest większa od zwykłego Priusa i może pomieścić siedmiu pasażerów. Kosztuje jednak bardzo dużo i ma niezbyt ustawny bagażnik. czytaj więcej

Prius nie jest samochodem tanim, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że rozmiary sytuują go w klasie kompaktowej. Za kwotę 111 tys. zł otrzymujemy Priusa w wersji podstawowej Luna, ale trzeba uczciwie powiedzieć, że nawet ona jest dobrze wyposażona. Wersje Sol i Prestige wymagają dopłaty odpowiednio 5 i 13 tys. zł.

Wyposażenie opcjonalne jest podzielone na pakiety. Do wersji Luna można dokupić jeden, do Sol trzy, a do Prestige cztery. Tylko do tej ostatniej odmiany można zamówić za 12 tys. zł pakiet "skórzana tapicerka + bezpieczeństwo" na który składa się skóra, aktywny tempomat z funkcją hamowania i systemem ochrony przeciwzderzeniowej PCS. Jest on jednak dostępny tylko w połączeniu z pakietem "navi", który kosztuje 8 tys. zł, a to razem daje już kwotę 20 tys. zł.

Prius to bardzo udany model: przestronny, funkcjonalny i ekonomiczny. Podobne przymioty ma jednak sporo znacznie tańszych samochodów. A za cenę Priusa można na przykład kupić większą i bardziej komfortową Toyotę Avensis z dwulitrowym dieslem. I większość osób - tak w Polsce, jak i na zachodzie Europy (choć tam stosunek procentowy jest inny) - wybiera Avensisa.

Technika Priusa

Zdjęcie

Technika Priusa /Motor

1.

Zdjęcie

/Motor

2.

Zdjęcie

/Motor

3.

Zdjęcie

/Motor

Dane techniczne: Toyota Prius Prestige

Silnikbenzynowy + elektryczny
Pojemność skokowa1798 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna (benz.)99 KM/5200
Moc maksymalna (elektryczny)80 KM
Maks. moment obrotowy (benz.)142 Nm/4000
Maks. moment obr. (elektryczny)207 Nm
Napędprzedni
Skrzynia biegówbezstopniowa (CVT)
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość446/175/149 cm
Rozstaw osi270 cm
Średnica zawracania11,0 m
Masa/ładowność1420/385 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)445/1020 l
Pojemność zbiornika paliwa45 l (Pb 95)
Opony215/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)4,0/3,8/4,0
Emisja dwutlenku węgla92 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)34,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h67,6 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)6,5/5,3
Cena wersji podstawowej*111 000 zł
Cena124 000 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Toyota Yaris Hybrid Dynamic - TEST

Toyota Verso 2.0 D-4D Premium Comfort - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również