Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design - test

Poniedziałek, 20 sierpnia 2012 (09:50)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Ten samochód powstał po to, żeby zwracać na siebie uwagę i robi to znakomicie. Czy bazowa, 105-konna wersja może dostarczyć kierowcy pozytywnych wrażeń?

Zdjęcie

Wersja 1.2 TSI to dobry wybór. Ma wystarczające osiągi, rozsądną cenę i jest oszczędna. /Motor
Wersja 1.2 TSI to dobry wybór. Ma wystarczające osiągi, rozsądną cenę i jest oszczędna.
/Motor

Najnowsze wcielenie Beetle, poza tym że jest wyraźnie większe od poprzednika (dłuższe o 15 cm) ma też więcej sportowego charakteru. To efekt zmiany proporcji nadwozia - przednia szyba jest mocniej pochylona, przedział pasażerski wyraźnie cofnięto, wyżej poprowadzono linię okien. Samochód wygląda prawie jak coupe.

Zdjęcie

Masa plastiku w kolorze nadwozia na desce rozdzielczej to wyróżnik wersji Design. Taki krzykliwy styl w Volkswagenie? Do Beetla nawet pasuje, zwłaszcza że nawiązuje to trochę do klasycznego modelu. /Motor
Masa plastiku w kolorze nadwozia na desce rozdzielczej to wyróżnik wersji Design. Taki krzykliwy styl w Volkswagenie? Do Beetla nawet pasuje, zwłaszcza że nawiązuje to trochę do klasycznego modelu.
/Motor

Efektownie czy wygodnie?
Równie charakterystyczne jak nadwozie jest wnętrze Beetle'a. Błyszcząca czerwonym plastikiem deska rozdzielcza nie przypomina "zwykłych" Volkswagenów. Trochę nienaturalna jest pozycja za kierownicą - fotele są mocno cofnięte, siedzi się bardzo daleko od przedniej szyby. To dziwne wrażenie, nieco utrudnione jest też wyczucie gabarytów auta.

Reklama

Bardziej przeszkadzają jednak niewygodne fotele. Mają słabo wyprofilowane oparcie w okolicy lędźwiowej, co powoduje, że już po godzinie jazdy zaczyna być niewygodnie. To dziwne, bo fotele w Volkswagenach są zwykle wzorcowe.

Miejsca z przodu jest bardzo dużo, z tyłu sprawa wygląda gorzej. Beetle jest czteroosobowy, ale nawet tym dwóm pasażerom na kanapie będzie ciasno. Jest mało miejsca na nogi, niewiele na głowę. Na dobrą sprawę jest to samochód typu 2+2.

Bagażnik ma 310 litrów pojemności, co nie jest specjalnie dużą wartością. Beetle to jednak hatchback, a nie coupe, zatem przynajmniej dostęp do bagażnika jest dobry.

Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design

liczba zdjęć: 10

Mały, ale żwawy
Beetle nie jest stworzony do wożenia ładunków. Powinien być za to źródłem dobrej zabawy. Czy 1,2-litrowy silnik jej nie popsuje? Zdecydowanie nie. Jednostka 1.2 TSI zachowuje się, jakby miała więcej niż deklarowane 105 KM. Auto jest bardzo żwawe, chętnie reaguje na każde dodanie gazu. Nie jest to oczywiście samochód sportowy, ale w codziennej eksploatacji niedostatku mocy się nie odczuwa. Zaletą jest także niewielkie zużycie paliwa - nawet przy dynamicznej jeździe po mieście można "zmieścić się" w 8 l/100 km.

Nie rozczarowuje także zawieszenie. Samochód jest zwinny, jazda po krętej drodze dostarcza sporo przyjemności. Duża w tym zasługa precyzyjnego układu kierowniczego. Dobre właściwości jezdnie nie zostały przy tym okupione obniżeniem komfortu jazdy. To może być zaskoczeniem, bo słabsze wersje korzystają z belki skrętnej. Tylko odmiana 2.0 TSI (200 KM) wykorzystuje wielowahaczową konstrukcję tylnego zawieszenia.

Zdjęcie

VW Beetle produkowany jest w Meksyku, co stwarza problemy w realizacji zamówień. /Motor
VW Beetle produkowany jest w Meksyku, co stwarza problemy w realizacji zamówień.
/Motor

Beetle nieźle wygląda i dobrze jeździ. Ceny zaczynają się od 70 000 zł. Drogi gadżet, ale kusząca oferta.

Czekanie na Beetle
Jeśli ktoś zażyczy sobie auto skonfigurowane dokładnie na miarę potrzeb, musi poczekać - sprzedawcy zapewniają, że termin realizacji takiego zamówienia nie przekroczy pół roku. VW Beetle produkowany jest w Meksyku, co stwarza problemy w realizacji zamówień. "Od ręki" dostępne są nieliczne egzemplarze w kraju - przede wszystkim z silnikami 1.2 TSI.

Dane techniczne: Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1197 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna105 KM/5000
Maks. moment obrotowy175 Nm/1550
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tyłbelka skrętna
Średnica zawracania10,8 m
Masa/ładowność1199/480 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)310/905 l
Pojemność zbiornika paliwa55 l (Pb 95)
Opony215/60 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)428/181/149 cm
Rozstaw osi254 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)7,6/5,0/5,9
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s
Elastyczność 60-100 km/h9,3 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h19,4 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)7,6/5,8
Rzeczywisty zasięg821 km
Cena w wersji podstawowej*69 690 zł
Cena73 890 zł
*z tym samym silnikiem

Bartosz Zienkiewicz

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również

  • Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Sport - test

    Auta uterenowione to nie tylko aktualna moda, ale i przepis na sukces. Audi do swojej oferty właśnie wprowadziło kolejny model tego typu - niewielkie Q2. więcej