Volkswagen Polo R WRC - test

Środa, 5 lutego 2014 (09:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

To Polo należy do najszybszych małych GTI. Ale przekona się o tym zaledwie 2500 osób.

Zdjęcie

Volkswagen Polo R WRC /Motor

Zdjęcie

Spłaszczona kierownica świetnie leży w dłoniach, a dzięki obszyciu alcantarą nawet podczas agresywnej jazdy ręce kierowcy się po niej nie ślizgają. Reszta kokpitu niezbyt wyszukana, ale porządnie wykonana – jak w zwykłym Polo.
/Motor

Rajdowy sezon 2013 należał do Volkswagena. Niemiecki producent dopiero dołączył do stawki, ale już w pierwszym sezonie ich kierowca, Sebastien Ogier, wywalczył tytuł mistrza świata, wygrywając aż 9 z 13 rund. Zapewnił przy tym VW tytuł Mistrza Świata Konstruktorów i przerwał 9-letnią dominację Citroena.

Z tej okazji do salonów VW zawitało Polo w specjalnej odmianie R WRC. Niestety, nie w naszym kraju. Klienci z Polski mogą się wybrać do Niemiec. I to szybko, bo powstanie tylko 2500 egzemplarzy, a kilkaset zamówień zebrano jeszcze przez premierą.

Reklama

Wbrew modzie

Do miejskich GTI trafiają coraz mniejsze silniki. Kiedyś nie brakowało dwulitrowych jednostek (np. w 200-konnym Clio RS), teraz ich miejsce zajęły lżejsze silniki z turbodoładowaniem, osiągające podobne wyniki z pojemności 1.6, a nawet 1.4.

Polo też ma odmianę GTI która z 1,4 l "wyciska" aż 180 KM. A jednak VW zdecydował się zmieścić pod maską Polo znacznie większą jednostkę. Znany z poprzednich generacji Golfa GTI silnik 2.0 TSI tutaj osiąga moc 220 KM i aż 400 Nm momentu obrotowego. A znając jego gotowość do tuningu, bez problemu zniesie "podkręcenie" do 300 KM.

Wiele osób zapyta, czy już seryjna moc nie jest za duża dla tak niedużego samochodu z przednim napędem.

Dwie natury

Czy VW przesadził, montując w miejskim aucie tak duży silnik? Odpowiedź nie jest łatwa. Dopóki warunki są dobre (nawierzchnia równa i sucha, a temperatura dodatnia) Polo R WRC robi ogromne wrażenie. 100 km/h auto osiąga w zaledwie 6,4 s, więc zostawia w tyle wiele sportowych samochodów. Przy wyższych prędkościach Polo rozpędza się jeszcze lepiej - niemal równie szybko, jak Porsche 911 Carrera!

W zakrętach Polo zachowuje się neutralnie, stosunkowo trudno zmusić je np. do zarzucenia tyłem, a jego układ kierowniczy jest precyzyjny i przekazuje dużo informacji z kół. Szkoda tylko, że ESP nie da się wyłączyć - w takim aucie to spora wada.

Volkswagen Polo R WRC

liczba zdjęć: 7

Za to jeśli droga jest choć trochę śliska lub dziurawa, R WRC ujawnia swoją druga naturę. Wyraźnie brakuje mechanicznej "szpery" jak w nowym Golfie GTI - elektroniczny system jedynie przyhamowuje buksujące koła, odbierając sporo frajdy z jazdy.

W Niemczech Polo w wersji R WRC kosztuje 33 900 euro, czyli o ponad 4 tysiące więcej niż mocniejszy o 10 KM Golf GTI Performance. To propozycja dla majętnych fanów rajdów.

Volkswagen Polo R WRC

liczba zdjęć: 14

Volkswagen Polo R WRC - podsumowanie

Volkswagen Golf 1.4 TSI Cup Edition - test

Na co dzień jeżdżą nim zawodnicy pucharu Volkswagen Castrol Cup. Golf 1.4 TSI w wydaniu Cup Edition prezentuje się bojowo, ale co poza tym ma do zaoferowania? czytaj więcej

To najlepsze miejskie GTI w historii, ale nawet limitowany charakter nie uzasadnia jego kosmicznej ceny.

Volkswagen Polo R WRC: plusy

  • elastyczny silnik,
  • świetna skrzynia biegów,
  • fenomenalne hamulce,
  • ekskluzywny charakter limitowanej serii,
  • nawiązanie do mistrza WRC


Volkswagen Polo R WRC: minusy

  • problemy z trakcją na nierównej lub śliskiej nawierzchni,
  • cena wyższa niż w przypadku Golfa GTI,
  • dostępny tylko w jednym kolorze

Mistrzowski debiut

Zdjęcie

Mistrzowski debiut /Volkswagen

Do uczestników w Rajdowych Mistrzostw Świata w 2013 r. dołączył Volkswagen. I zaczął "z grubej rury". Pierwszy z kierowców VW, Sebastien Ogier, na 13 rajdów wygrał 9, a dwa razy zajął 2. miejsce. Drugi kierowca, Jari-Mati Latvala, wygrał jeden rajd i 7 razy stanął na podium. Zespół VW bez trudności zdobył tytuł Mistrza Świata Konstruktorów 2013.

Dane techniczne: Volkswagen Polo R WRC

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1984 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna220 KM/4500
Maks. moment obrotowy350 Nm/2500
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość400/168/146 cm
Rozstaw osi247 cm
Średnica zawracania10,6 m
Masa/ładowność1249/421 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)204/882 l
Poj. zbiornika paliwa45 l (Pb 98)
Opony215/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna243 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,4 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h6,4 s
Elastyczność 60-100 km/h4,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h8,1 s (6. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,6 dB →
Rzeczywista prędkość**97 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)10,1/6,0/7,5
Teoretyczny zasięg600 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)12,5/7,5/10,0
Rzeczywisty zasięg450 km
Cena wersji podstawowej***180 560 zł
Cena180 560 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*pomiar na oponach zimowych, nawierzchnia sucha, temperatura 4ºC; **przy wskazaniu 100 km/h;
***z tym samym silnikiem, cena oszacowana na podst. rynku niemieckiego przy kursie 1 euro – 4,20 zł

Tekst: Marcin Laska; zdjęcia: Robert Brykała, Volkswagen

Volkswagen Polo GTI - TEST

Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI Performance - PORÓWNANIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Testy i porównania

Zobacz również