Skąd się biorą tanie auta z zagranicy?

Środa, 21 marca 2012 (15:39)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Samochody w Polsce są tańsze niż np. w Niemczech. Zwłaszcza te sprowadzone. Jak to możliwe? Wyjaśniamy krok po kroku.

Zdjęcie

Największą popularnością wśród handlarzy cieszą się auta z dużymi przebiegami i lekko uszkodzone. /Motor
Największą popularnością wśród handlarzy cieszą się auta z dużymi przebiegami i lekko uszkodzone.
/Motor

Sugestywny przykład: w Polsce można kupić sprowadzone BMW serii 3 E46 za 15 tys. zł. W Niemczech ładnie utrzymany egzemplarz jest wyceniany na 6000 euro. Skąd taka różnica? Twierdzenie, że w Niemczech samochody są droższe niż w Polsce, jest tylko częściowo uzasadnione. Dotyczy bowiem aut bezwypadkowych, w dobrym stanie i z relatywnie niedużym przebiegiem.

Jeśli chodzi o auta zużyte, które mogą nie przejść badania technicznego, lub takie po stłuczkach - ich wartość jest minimalna. Wszystko to za sprawą bardzo niekorzystnego stosunku cen robocizny (napraw blacharskich czy mechanicznych) do wartości odsprzedaży auta. Bardzo często okazuje się, że nawet naprawa drobnych uszkodzeń jest warta ponad połowę wartości samochodu.

Reklama

Korzystniej jest więc samochód sprzedać jako "tylko na eksport". Handlarze z Polski i Litwy tylko na to czekają, a potem "dopieszczają" kupione auto.

Skąd się biorą "okazje" na rynku samochodów używanych?

1. Zakup uszkodzonego pojazdu
Lekko uszkodzony samochód chodliwej marki to prawdziwa okazja dla prywatnego importera. Ceny takich aut są zwykle bardzo niskie, ponieważ uwzględniają ich naprawę z użyciem części oryginalnych i profesjonalnymi metodami. Obniżając nieco wymagania, handlarz jest w stanie taki samochód doprowadzić do perfekcji znacznie niższym kosztem. Liczy się tylko i wyłącznie cena, więc żadnej przeszkody dla nabywcy nie stanowi duży przebieg czy zużycie wnętrza. Na wszystko są sposoby. Anonimowy właściciel autokomisu przyznaje "nie kupuję aut po ciężkich wypadkach. Nie opłaca się ich naprawiać, poza tym to zbyt duże ryzyko - klient może łatwo to wykryć i pozwać do sądu. Są już precedensy. Najlepsze kąski to auta po stłuczkach. Kilka śnieżnych dni w Niemczech i można przebierać w ogłoszeniach lekko uszkodzonych aut. Do wyboru, do koloru!
Koszt zakupu: 3500 euro = 14 700 zł

2. Transport do Polski na lawecie
Nie opłaca się jeździć i szukać samochodów za granicą - to zbyt drogo kosztuje. Trzeba znaleźć konkretne ogłoszenie - im bliżej granicy Polski, tym lepiej, bo koszty jazdy autolawetą są wysokie. Oczywiście najtaniej w przeliczeniu na jeden samochód jest przywieźć 8 czy 9 sztuk na tzw. lorze, czyli przyczepie podczepionej do ciągnika siodłowego. Jednak długa autolaweta też jest dobrym rozwiązaniem - wchodzą na nią dwa samochody, a zużywa niewiele paliwa w porównaniu z dużą ciężarówką. Do kosztów oleju napędowego trzeba doliczyć jedzenie, a czasem i nocleg na miejscu. Słowem handlarza: "Wszystko, co wydam na wyprawę po auto, zmniejsza mój zarobek. Zawsze zabieramy ze sobą zapas
jedzenia i termos, czasem zdarza się zdrzemnąć na parkingu".
Koszt transportu lawetą: 700 zł
Łączny koszt do tej pory: 15 400 zł

Zdjęcie

Popularny kolor nadwozia ułatwia znalezienie używanych części blacharskich.
/Motor

3. Naprawa blacharsko-lakiernicza
Naprawy blacharskie w Europie Zachodniej są niebywale drogie. To właśnie wskutek tego uszkodzone samochody często opuszczają swój rodzimy kraj i jadą na wschód. W przypadku auta sprowadzonego, blacharkę robi się "pod klienta" - samochód musi wyglądać ładnie i błyszczeć, ponadto lakier na poszczególnych elementach nie może być za gruby. "Czasem tygodniami szukamy jednego błotnika w fabrycznym kolorze identycznym z kolorem auta czekającego na naprawę. Dlatego nigdy nie kupuje się samochodu w nietypowym kolorze. Nie ma szans na używany błotnik do czerwonego Passata B6!" - opowiada nasz rozmówca. Jeśli coś trzeba już poszpachlować i polakierować, dba się, aby warstwa była jak najcieńsza. Polerka lakieru to podstawa. Często kupuje się używane reflektory, żeby nie wyglądały zbyt świeżo (czyli jak wymienione).
Koszt naprawy blacharskiej: 3800 zł
Łączny koszt do tej pory: 19 200 zł

4. Mycie silnika, pranie tapicerki
Klient kupuje oczami, więc samochód musi przyciągać wzrok. Nie ma mowy o brudnej tapicerce i zachlapanym olejem silniku. Czy jednak mycie silnika ma sens? "Niektórzy mówią, że nie myją silnika, żeby auto wyglądało bardziej wiarygodnie. Może i coś w tym jest, ale z mojego doświadczenia wynika, że jak klient otworzy maskę i zobaczy silnik błyszczący jak nowy, auto od razu mu się podoba. Może jeden na dziesięciu czuje się zniechęcony czystym silnikiem. Reszta po prostu tego oczekuje". Do mycia silników znakomicie sprawdzają się drogie środki przeznaczone do czyszczenia ciężarówek. Tapicerkę trzeba wymontować i wyprać, łącznie z wykładziną w bagażniku i boczkami drzwi. W aucie nie może być wyczuwalny zapach papierosów ani nagromadzonego brudu. To bardzo odstręcza klientów.
Koszt czyszczenia wnętrza i silnika: 400 zł
Łączny koszt do tej pory: 19 600 zł

5. Podmiana uszkodzonych elementów wnętrza
Klienci są uczuleni na wszelkie ślady zużycia w kabinie. Porysowane plastiki czy wytarta kierownica to elementy bardzo dobrze widoczne, więc zauważy je nawet klient pozbawiony jakiegokolwiek doświadczenia. Prosta rada: wymienić na lepsze lub odnowić. Gałki biegów nie warto obszywać, lepiej po prostu kupić drugą taką samą, np. z samochodu sprowadzonego z Anglii na części. Kierownica, jeżeli jest pęknięta po wybuchu poduszki powietrznej, nadaje się do wymiany. Jeżeli nie - wystarczy obszyć ją skórą na nowo i gotowe. Kosztuje to ok. 200 zł. Plastikowe osłony w boczkach drzwi i na konsoli środkowej można albo poszpachlować i polakierować, albo wymienić na ładniejsze. Największy problem jest z siedzeniami - jeśli są poprzecierane, trzeba kupić inne. Z  "anglika" nie pasują, a nowe kosztują krocie.
Koszt "odmłodzenia" wnętrza: 500 zł
Łączny koszt do tej pory: 20 100 zł

Zdjęcie

Korekta samochodowego licznika kosztuje 30-100 zł.
/Motor

6. Cofnięcie licznika
Jeden z najbardziej tępionych procederów, ale zarazem najbardziej chyba rozpowszechniony, to cofanie liczników. Polscy klienci nie są w stanie zaakceptować tego, że w Niemczech czy Francji auta z silnikiem Diesla pokonują znacznie więcej kilometrów niż w Polsce. "Kto zwróci uwagę na samochód 4-letni ze stanem licznika 180 tys. km?" - pyta retorycznie handlarz. "W komisie obok czy w ogłoszeniach znajdzie setki ofert z przebiegami poniżej 100 tys. km. Ja doskonale wiem, że one mają cofnięte liczniki. Nie mam wyboru". To oczywiście żadne usprawiedliwienie, ale powiedzmy to wprost: dopóki nie powstanie centralny system rejestrujący stan licznika podczas badania technicznego, nie ma szans na ukrócenie opisywanego procederu, zwłaszcza że cofnięcie licznika jest dziecinnie proste. Zmiana stanu licznika przez wtyczkę OBD przy użyciu komputera trwa tylko chwilę i kosztuje grosze.
Koszt korekty licznika: 100 zł
Łączny koszt do tej pory: 20 200 zł

7. Wypełnianie książki serwisowej
Obecność książki serwisowej jest dla wielu kupujących nieodzowna. Niestety, jej sfałszowanie nie stanowi dla handlarza żadnego problemu. Wielu właścicieli autokomisów dysponuje stosownymi zestawami pieczątek "niemieckich stacji autoryzowanych", a książki kupują na aukcjach internetowych. W wielu przypadkach proceder jest łatwy do wykrycia, ponieważ dana książka ma datę produkcji, niejednokrotnie nowszą niż sam pojazd. Jednak jeśli sprzedający umiejętnie wyciął strony z książki, na których przebieg jest wyższy niż ten "po korekcie", dojście do prawdy będzie znacznie trudniejsze. "Z książkami serwisowymi jest sporo zachodu. Niektórzy handlarze sprowadzający auta hurtowo raczej się w to nie bawią" - opowiada nasz rozmówca.
Koszt zakupu i wypełnienia książki: 100 zł
Łączny koszt do tej pory: 20 300 zł

8. Sprzedaż
Zanim samochód trafi na sprzedaż, wielu sprzedających decyduje się jeszcze na profesjonalną sesję zdjęciową. Kosztuje to ok. 150 zł i ma spore znaczenie, bo klient chętniej pojedzie obejrzeć auto, które na zdjęciach wygląda jak z salonu. Jedno wystawienie ogłoszenia to od 5 zł wzwyż. Czasem trzeba zamieścić je 4-5 razy, zanim znajdzie się klient. Zapłacenie akcyzy i uzyskanie zwolnienia z VAT-u zwiększa szanse na sprzedaż, choć zmniejsza zysk sprzedawcy. Podkreślamy: nasz opis dotyczy tylko najtańszych samochodów w swojej kategorii, wystawianych zwykle przez autokomisy lub - co gorsza - sprzedających nieprowadzących żadnej działalności gospodarczej. Nie odważymy się całkowicie potępiać ludzi, którzy spełniają marzenia klientów o pięknych, tanich autach z Niemiec.
Koszt wystawienia, akcyza: 760 zł
Łączny koszt: 21 060 zł

PODSUMOWANIE
Sprzedaż: 28 500 zł
Zysk: 7440 zł

Tymon Grabowski

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Więcej na temat:samochody | samochody używane

Zobacz również

  • Używane Audi z LPG

    Oto cztery grupy używanych Audi dobrych do montażu LPG. Pierwsza gwarantuje niskie koszty, druga – dobre osiągi, trzecia luksus, a czwarta – nowoczesność. więcej