Test używanego Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005) z przebiegiem 300 tys. km

Niedziela, 27 sierpnia (11:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Audi A4 2.0 TDI z przebiegiem 300 000 km poddaliśmy takiemu samemu testowi, jaki przechodzą w naszej redakcji nowe samochody. Jak sobie poradziło?

Zdjęcie

Audi A4 2005 /Motor

Kupione przez nas Audi A4 Avant ma 12 lat i aż 300 000 km udokumentowanego przebiegu (z czego ostatnie 100 tys. km przejechało "na służbie" naszej redakcji).

W poprzednich częściach tego cyklu opisaliśmy poszukiwania odpowiedniego egzemplarza, stan wybranego auta oraz sprawdzanie jego historii. Teraz postanowiliśmy sprawdzić, jak ten popularny samochód wypadnie w naszym teście - takim samym, jakiemu poddajemy najnowsze modele.

Reklama

Ukryty wiek

Co prawda z zewnątrz widać, że testowane A4 ma już kilkanaście lat "na karku", ale wiek konstrukcji zdradza nie stan nadwozia (dopiero z bliska widać na nim trochę rys), lecz jego design - współczesne auta mają zwykle smuklejszą linię i więcej przetłoczeń.

Zdjęcie

Świetnie wykonany kokpit jest wolny od wszelkich trzasków i bardzo łatwy w obsłudze. Co ciekawe, we wnętrzu testowanego A4 nie tylko tapicerka, ale i sporo plastików jest w kolorze granatowym. /Motor
Świetnie wykonany kokpit jest wolny od wszelkich trzasków i bardzo łatwy w obsłudze. Co ciekawe, we wnętrzu testowanego A4 nie tylko tapicerka, ale i sporo plastików jest w kolorze granatowym.
/Motor

Zdjęcie

[1] Nie trzeba się starać, by osiągnąć 900 km zasięgu. Przy spokojnej jeździe rośnie do 1000 km. [2] Drążek 6-biegowej przekładni porusza się z niewielkim oporem i bardzo precyzyjnie. /Motor
[1] Nie trzeba się starać, by osiągnąć 900 km zasięgu. Przy spokojnej jeździe rośnie do 1000 km. [2] Drążek 6-biegowej przekładni porusza się z niewielkim oporem i bardzo precyzyjnie.
/Motor

Wnętrze A4 zestarzało się w mniejszym stopniu. Pod względem jakości tworzyw i ich montażu Audi nie odstaje od wielu nowych samochodów. O tym, że auto ma dość zaawansowaną historię, świadczy właściwie tylko mocno wytarta skóra na kole kierownicy i dźwigni zmiany biegów. Wszelkie przełączniki działają tak, jak powinny, nie ma żadnych obluzowanych elementów, a z kokpitu nawet na wybojach nie dochodzą trzaski.

Niedzisiejsza jest jedynie przestrzeń z tyłu kabiny - nawet dekadę temu "A-czwórka" była dość ciasnym autem. Na tle współczesnych przedstawicieli klasy średniej wypada jeszcze gorzej.

Zdjęcie

Wygodne fotele z dobrym podparciem bocznym mają duży zakres regulacji i 2-osiowo ustawiane zagłówki. /Motor
Wygodne fotele z dobrym podparciem bocznym mają duży zakres regulacji i 2-osiowo ustawiane zagłówki.
/Motor

Zdjęcie

Słabą stroną Audi A4 B7 jest ograniczona przestrzeń na kanapie (miejsca starcza do 185 cm wzrostu). /Motor
Słabą stroną Audi A4 B7 jest ograniczona przestrzeń na kanapie (miejsca starcza do 185 cm wzrostu).
/Motor

Zawieszenie jak nowe

Trudno też mieć większe zastrzeżenia do układu jezdnego Audi. Zawieszenie jest bardziej sztywne niż "bujające", ale na standardowych, 16-calowych kołach z oponami o dość wysokim profilu (205/55) A4 sprawnie radzi sobie z tłumieniem wstrząsów i tylko krótkie poprzeczne nierówności wyraźnie ograniczają komfort jazdy.

Audi w pełni wynagradza to na krętej drodze, gdzie robi wrażenie zwinnością, niezłą precyzją prowadzenia, niewielką podsterownością i żwawymi reakcjami na ruchy kierownicy.

Zdjęcie

Zawieszenie, mimo że stosunkowo sztywne, zapewnia zupełnie przyzwoity komfort podróżowania. Co ważne, pracuje cicho. /Motor
Zawieszenie, mimo że stosunkowo sztywne, zapewnia zupełnie przyzwoity komfort podróżowania. Co ważne, pracuje cicho.
/Motor

Głośno, ale oszczędnie

Pod maską testowanego auta pracuje popularna jednostka 2.0 TDI o mocy 140 KM (16-zaworowa wersja z pompowtryskiwaczami).

Przewodnik po oznaczeniach kodowych modeli Audi

Zanim kupisz używane Audi, poznaj generacje modeli tej marki. Objaśniamy, co oznaczają kombinacje liter i cyfr w ich nazwach. czytaj więcej

Dość głośna praca silnika z racji niezłego wyciszenia kabiny jest słyszalna głównie z zewnątrz (do kabiny odgłosy spod maski dochodzą głównie w trakcie przyspieszania). W środku bardziej przeszkadzają odczuwalne wibracje na biegu jałowym. Sytuacja poprawia się po ruszeniu z miejsca.

Mocną stroną testowanej wersji są osiągi - nawet w porównaniu do nowych rywali Audi wypada nieźle. Zwłaszcza w kwestii elastyczności. Duże pokłady momentu obrotowego dostępne przy niskich obrotach czynią każde wyprzedzanie łatwym i przyjemnym. Autu nie "brakuje tchu" także przy wyższych, autostradowych prędkościach.

Jednostka 2.0 TDI PD nie ma najlepszej opinii na rynku, ale jednego nie można jej odmówić - potrafi oszczędnie obchodzić się z paliwem. Nasz test pokazuje, że jest to aktualne także w przypadku 12-letniego egzemplarza. Podczas testu A4 zużywało na każde 100 km od 5,2 l ON w trasie do 8,6 l w ruchu miejskim. Dzięki 70-litrowemu zbiornikowi paliwa oznacza to, że spokojnie jeżdżący kierowca może planować tankowanie co 1000 km.

Zdjęcie

Wielkość bagażnika zmierzyliśmy zgodnie z normą VDA (za pomocą pudełek 20x10x5 cm) – rzeczywista pojemność wynosi 421 litrów. /Motor
Wielkość bagażnika zmierzyliśmy zgodnie z normą VDA (za pomocą pudełek 20x10x5 cm) – rzeczywista pojemność wynosi 421 litrów.
/Motor

Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005): dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna140 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy320 Nm/1750
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość459/177/143 cm
Rozstaw osi265 cm
Średnica zawracania11,1 m
Masa/ładowność1430/550 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)440/1185 kg
Pojemność zbiornika paliwa70 l (ON)
Opony205/55 R16
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna212 km/h
Przysp. 0-100 km/h9,7 s
Średnie zużycie paliwa*7,8/4,5/5,7 l/100 km
Zasięg1220 km
* miasto/trasa/cykl mieszany

Zdjęcie

Zmierzyliśmy osiągi – okazały się bardzo dobre. Pomiar głośności w kabinie potwierdził nasze odczucia – silnik jest głośny, ale nie podczas jazdy ze stała prędkością. /Motor
Zmierzyliśmy osiągi – okazały się bardzo dobre. Pomiar głośności w kabinie potwierdził nasze odczucia – silnik jest głośny, ale nie podczas jazdy ze stała prędkością.
/Motor

Porównanie danych testowych nowego i 12-letniego Audi A4 2.0 TDI 140

Dane testowe 2005 2017
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s →10,0 s →
Elastyczność 60-100 km/h7,2 s (4. bieg) ↑7,4 s (4. bieg) ↑
Elastyczność 80-120 km/h13,5 s (6. bieg) ↑13,6 s (6. bieg) ↑
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,6 m 37,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)37,9 m →38,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h64,6 dB ↑64,8 dB ↑
Zużycie paliwa*8,3/5,1/6,7 l/100 km8,6/5,2/6,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg1040 km1010 km
* miasto/trasa/cykl mieszany;
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

UŻYWANE AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 140 (2005): PLUSY I MINUSY

NADWOZIE I WNĘTRZE

+ plastiki i tapicerka - jak nowe, brak trzasków w kokpicie, bardzo łatwa obsługa na tle współczesnych samochodów

- wytarta skóra na kierownicy i dźwigni zmiany biegów, ciasno z tyłu

UKŁAD NAPĘDOWY

+ dobre osiągi, nieduże zapotrzebowanie na paliwo (tylko nieznacznie większe niż w nowym aucie)

- dość głośna praca silnika na biegu jałowym i podczas przyspieszania

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

+ cicha praca zawieszenia, bardzo dobry kompromis między komfortem jazdy i prowadzeniem

- po rozgrzaniu tarcz wyraźnie dłuższa droga hamowania niż w nowym egzemplarzu

UŻYWANE AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 140 (2005): PODSUMOWANIE

Choć po dwunastoletnim samochodzie z przebiegiem 300 000 km można się spodziewać poważnego "spadku formy", testowane Audi A4 Avant wciąż prezentuje się naprawdę dobrze i mimo wieloletniej eksploatacji nadal zapewnia zupełnie porównywalne z nowymi samochodami wrażenia zza kierownicy.

Audi A4 Avant 2.0 TDI 140 (2005)

liczba zdjęć: 55

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński; "Motor" 19/2017

Używane Audi A4 – PORADNIK KUPUJĄCEGO

Co się psuje w używanych Audi? – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również