Używana Kia Sorento II (2009-2015)

Poniedziałek, 19 września 2016 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Jeśli ktoś szuka wygodnego, używanego SUV-a i nie ogranicza się wyłącznie do marek z segmentu premium, prędzej czy później trafi na Kię Sorento II. Samochód kusi nie tylko ceną.

Zdjęcie

Na zdjęciu auto sprzed liftingu z krajowej sieci sprzedaży z 2010 roku w cenie ok. 50 tys. zł. /Motor
Na zdjęciu auto sprzed liftingu z krajowej sieci sprzedaży z 2010 roku w cenie ok. 50 tys. zł.
/Motor

KIA SORENTO II
lata produkcji: 2009-2015
ceny: od 43 000 zł

Koreański SUV jest duży, pakowny i dobrze wyposażony. Zadebiutował w 2009 roku, a najtańsze egzemplarze kosztują ok. 45 tys. zł. Jak na model tej klasy, który ma 7 lat - to niewiele. Dla porównania: konkurencyjny Jeep Grand Cherokee kosztuje zwykle o 30 tys. zł więcej.

Reklama

Santa Fe, tylko nowszy

Kia Sorento II bazuje na płycie podłogowej Hyundaia Santa Fe II, ale wygląda bardziej nowocześnie, ponieważ powstała 3 lata później. Jest dziełem Petera Schreyera - jednego z najbardziej utalentowanych stylistów, współtwórców europejskiego sukcesu marki Kia.

Atrakcyjne pod względem wizualnym jest także wnętrze. Trzeba jednak przyznać, że jakość pasowania elementów i zastosowane tworzywa sztuczne nie są jeszcze tak wyszukane, jak u bardziej prestiżowych rywali w tej klasie.

Zdjęcie

Malkontenci mają zastrzeżenia do jakości tworzyw i precyzji montażu, ale naszym zdaniem wiele zależy od stanu egzemplarza. Plus za bogate seryjne wyposażenie: m.in. dwustrefową klimatyzację. /Motor
Malkontenci mają zastrzeżenia do jakości tworzyw i precyzji montażu, ale naszym zdaniem wiele zależy od stanu egzemplarza. Plus za bogate seryjne wyposażenie: m.in. dwustrefową klimatyzację.
/Motor

Zdjęcie

Ekran opcjonalnej kamery cofania wbudowano sprytnie w lusterko wsteczne. /Motor
Ekran opcjonalnej kamery cofania wbudowano sprytnie w lusterko wsteczne.
/Motor

Zdjęcie

Port na kluczyk: w schowku między fotelami. Silnik uruchamia się przyciskiem start. /Motor
Port na kluczyk: w schowku między fotelami. Silnik uruchamia się przyciskiem start.
/Motor

Nie można natomiast narzekać na wyposażenie. Seryjna jest np. dwustrefowa klimatyzacja. Na liście opcji znajdują się m.in. kamera cofania, nawigacja, system ułatwiający ruszanie pod górę oraz ograniczający prędkość podczas stromych zjazdów.

Auto było modernizowane tylko raz, w 2012 roku. Nowszą generację można rozpoznać bardzo łatwo - po pionowych światłach do jazdy dziennej umieszczonych w zderzaku. Z tyłu auto otrzymało lampy wykonane w technice LED. We wnętrzu pojawił się nowy zestaw wskaźników i większy centralny wyświetlacz. Silniki zostały nieznacznie ulepszone, nowością w gamie była, dwulitrowa jednostka wysokoprężna o mocy 150 KM.

Zdjęcie

Fotele są trwałe, choć skóra dość szybko zaczyna pękać. Regulacja elektryczna siedzeń z przodu to popularna opcja. /Motor
Fotele są trwałe, choć skóra dość szybko zaczyna pękać. Regulacja elektryczna siedzeń z przodu to popularna opcja.
/Motor

Zdjęcie

Dwa dodatkowe miejsca w bagażniku: mało miejsca na nogi, ale za to na szerokość i nad głowami  - w sam raz. /Motor
Dwa dodatkowe miejsca w bagażniku: mało miejsca na nogi, ale za to na szerokość i nad głowami - w sam raz.
/Motor

Silnikowy dylemat

Teoretycznie najlepszym silnikiem do Kii Sorento jest turbodiesel o pojemności 2,2 litra. Okazuje się wyjątkowo oszczędny i wystarczająco dynamiczny - ma prawie 200 KM.

Niestety, mechanicy wskazują na jego drugie oblicze - ma nietrwały łańcuchowy rozrząd (może zacząć hałasować już po 100 tys. km, koszt wymiany ok. 3 tys. zł) i problemy z napinaczem paska osprzętu. Mimo wszystko warto rozważyć jego zakup, uwzględniając jedynie wnikliwą kontrolę przed finalizacją transakcji.

Niemal w ciemno można wybierać bazową wolnossącą jednostkę 2.4 - słynie z bezobsługowości i podczas łagodnej jazdy nie zużywa zbyt dużo paliwa. Uwaga - ten silnik był niestety oferowany bardzo krótko - w 2011 roku zastąpiła go nowsza wersja tej jednostki, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ciekawostka - model 174 KM jest wersją europejską, a rzadziej spotykany - 177 KM - amerykańską.

Uzupełnieniem oferty na rynku wtórnym są benzynowe jednostki V6 (najczęściej sprowadzane z USA).

Zdjęcie

Wielki bagażnik: jest ustawny i ma pojemność 530-1545 l. Tylne oparcie jest dzielone i składane. /Motor
Wielki bagażnik: jest ustawny i ma pojemność 530-1545 l. Tylne oparcie jest dzielone i składane.
/Motor

Zdjęcie

Nawet po rozłożeniu dwóch dodatkowych opcjonalnych foteli zmieści się tu mała torba. /Motor
Nawet po rozłożeniu dwóch dodatkowych opcjonalnych foteli zmieści się tu mała torba.
/Motor

Napęd

Układ napędowy nie sprawia problemów. Bazowe wersje to tylko "ośki". Na szczęście jest ich mało - dominują odmiany ze stałym napędem na przód i dołączanym na tył (z możliwością zblokowania sprzęgła przy małych prędkościach). Elementy zawieszenia są tanie i powszechnie dostępne.

Zdjęcie

Napęd 4x4 to opcja. Sorento II korzysta w tym wypadku ze stałego układu napędowego na przód i dołączanego na tył. W terenie można wymusić jego zblokowanie lub skorzystać z asystenta zjazdu. /Motor
Napęd 4x4 to opcja. Sorento II korzysta w tym wypadku ze stałego układu napędowego na przód i dołączanego na tył. W terenie można wymusić jego zblokowanie lub skorzystać z asystenta zjazdu.
/Motor

Kia Sorento II (2009-2015): dane techniczne i osiągi

 2.4
2.4 GDI
3.5 V6
2.2 CRDi
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowyturbodiesel
Pojemność skokowa2349 cm32349 cm33470 cm32199 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16V6/24R4/16
Moc maksymalna174 KM/6000174 KM/6000278 KM/6300197 KM/3800
Maksymalny moment obrotowy225 Nm/3750226 Nm/3750335 Nm/5000421 Nm/1800
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna190 km/h190 km/h210 km/h190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s11,1 s9,0 s9,6 s
Średnie zużycie paliwa8,7 l/100 km8,5 l/100 km9,2 l/100 km6,6 l/100 km

KIA SORENTO: HISTORIA MODELU

2002: premiera pierwszej generacji modelu
2007:
lifting Sorento I
2009: premiera opisywanej, drugiej generacji modelu
2012: lifting modelu; cechą charakterystyczną są światła w zderzaku wykonane w technice LED w układzie pionowym, silniki GDI
2015: Kia Sorento III

Zdjęcie

Obecny model jest jeszcze większy od poprzednika. /Motor
Obecny model jest jeszcze większy od poprzednika.
/Motor

UŻYWANA KIA SORENTO II (2009-2015): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Problemy z rozruchem: problem dotyczy diesli - szwankuje jedna z pomp paliwa niskiego ciśnienia.
  • Rozczarowuje trwałość rozrządu: nabywcy używanych egzemplarzy wysokoprężnych są zdziwieni, że po zakupie muszą wymieniać łańcuch.
  • Niska żywotność paskowego napędu osprzętu: psuje się głównie napinacz.
  • Problemy z uszczelnieniem drzwi i okien: wiele zależy od poszczególnego egzemplarza.
  • Awarie koła zamachowego.

Zdjęcie

[1] Silnik wysokoprężny 2.2 CRDi jest oszczędny, ale mniej trwały niż np. 1.6 CRDi znany z Cee'da. [2] Jeśli ktoś mało jeździ, powinien wybrać wersję benzynową 2.4 – jest bezproblemowa. /Motor
[1] Silnik wysokoprężny 2.2 CRDi jest oszczędny, ale mniej trwały niż np. 1.6 CRDi znany z Cee'da. [2] Jeśli ktoś mało jeździ, powinien wybrać wersję benzynową 2.4 – jest bezproblemowa.
/Motor

UŻYWANA KIA SORENTO II (2009-2015): SYTUACJA RYNKOWA

Kia Sorento II (2009-2015): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL2015201420132012201120102009
2.4/2.4 GDI105 000 zł94 000 zł78 000 zł63 000 zł58 000 zł44 000 zł43 000 zł
2.2 CRDI112 000 zł95 000 zł73 000 zł52 000 zł46 000 zł51 000 zł43 000 zł

W ogłoszeniach dominują wersje wysokoprężne (2.2 CRDi). Udział odmian ze skrzynią ręczną oraz automatyczną jest porównywalny. Cieszy fakt, że nie brakuje egzemplarzy bezwypadkowych - spora ich część pochodzi z krajowej sieci sprzedaży i ma wiarygodny przebieg mniejszy niż 200 tys. km.

UŻYWANA KIA SORENTO II (2009-2015): PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Kia Sorento /Motor

Kia Sorento II nie jest samochodem idealnym, ale jej zalety zdecydowanie górują nad wadami. Stylizacja nadwozia wciąż może się podobać, do wyposażenia nie można mieć żadnych zastrzeżeń, a na jakość wykończenia wnętrza trzeba przymknąć oko. Samochód jest stworzony do wygodnego podróżowania, a najlepsze silniki to 2.2 CRDI oraz 2.4.

OCENA 3/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Kia Sorento II (2009-2015)

liczba zdjęć: 58

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 27/2016

Używana Kia Sorento (2002-2009) – OPINIE O SAMOCHODACH

Kia Sportage II (2004-2010) – SAMOCHODY UŻYWANE

Kia Sportage (2010-) – OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również