Używana Mazda MX-5 NC (2005-2015)

Czwartek, 5 listopada 2015 (21:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Mazda MX-5 swoją popularność zawdzięcza nie tylko przyjemności z jazdy, ale i przystępnym kosztom eksploatacji. Największym wyzwaniem jest znalezienie bezwypadkowego egzemplarza.

Zdjęcie

Wbrew pozorom MX-5 ma całkiem komfortowo zestrojone zawieszenie. Przechyły łatwo ograniczyć, montując stabilizatory z RX-8. /Motor
Wbrew pozorom MX-5 ma całkiem komfortowo zestrojone zawieszenie. Przechyły łatwo ograniczyć, montując stabilizatory z RX-8.
/Motor

MAZDA MX-5 (NC)
lata produkcji: 2005-2015
ceny: od 25 tys. zł

Rok 1989 był dla japońskiej motoryzacji rokiem przełomu. Lexus LS zapoczątkował w USA zmianę układu sił w segmencie limuzyn, Honda pokazała konkurujący z Porsche 911 model NSX, a Mazda zbudowała roadstera wedle najlepszych brytyjskich wzorców. Pierwsza generacja MX-5 jeździła jak Triumph, ale jej zakup nie wiązał się z ryzykiem awarii elektryki czy wycieków oleju.

Reklama

Zdjęcie

Mało efektowna stylizacja, ale łatwa obsługa (nawet w rękawiczkach) i solidne wykonanie kokpitu. Plus za wydajne ogrzewanie, minus za zbyt dużą kierownicę.
/Motor

Zdjęcie

Nisko umieszczone fotele zapewniają wystarczające podparcie.
/Motor

Zdjęcie

150-litrowy bagażnik ma nieregularny kształt i wysoko zawieszony próg, ale na weekendowy wypad wystarczy. Pod podłogą zmieściło się koło dojazdowe.
/Motor

Zdjęcie

Optymalna jednostka napędowa: 2.0 (160 KM). W porównaniu z wersją 1.8 zapewnia dużo lepsze osiągi i współpracuje z 6-, a nie 5-biegową skrzynią.
/Motor

Na cały rok

Połączenie tylnego napędu, oraz lekkiej, nieskomplikowanej konstrukcji i wzorowego wyważenia zapewniło MX-5 natychmiastowy sukces. Nie inaczej jest z trzecią odsłoną modelu (oznaczenie NC), produkowaną w latach 2005-2015. Na tle poprzedniczek model wyróżnia się jednak nieco bardziej przestronną kabiną oraz wyższym poziomem bezpieczeństwa i komfortu. Na liście wyposażenia, zależnie od wersji, dostępne były m.in. ksenonowe reflektory czy Bluetooth.

Tak jak poprzedniczki, MX-5 ma ergonomiczny kokpit, proste i kompletne wskaźniki, sporo niewielkich skrytek oraz nisko zamocowany fotel, sąsiadujący z szerokim tunelem (który nagrzewa się na dłuższych odcinkach - to normalne zjawisko). Jej silnik uwielbia obroty, ręczna skrzynia jest wzorem precyzji, a prowadzenie - zwinności. Zaskakuje całkiem niezły komfort tłumienia krótkich nierówności.

Wady są wspólne dla większości roadsterów: nie jest to samochód dla bardzo wysokich kierowców, fotel i kierownica mają niezbyt duży zakres regulacji, widoczność ograniczają grube słupki przedniej szyby i duża powierzchnia dachu, na autostradzie doskwiera słabe wyciszenie, trzeba też uważać na dość niski prześwit (13,5 cm). Mimo to MX-5 z powodzeniem można jeździć na co dzień, i to przez okrągły rok - zwłaszcza że jej ogrzewanie jest niebywale skuteczne, a wiele egzemplarzy ma podgrzewane fotele.

Bezpieczny zakup

Również pod względem niezawodności NC kontynuuje tradycje poprzednich MX-5. Jest nawet lepiej - jak na razie model nie zdradza typowych bolączek poprzedniczek. Pomijając standardowy w Mazdach, rdzawy nalot na podwoziu, korozja jedynie sporadycznie może pojawiać się na tylnej klapie i masce (od spodu), pod listwami progowymi i wokół kierunkowskazów na błotnikach. Nie ma też problemów z popychaczami zaworów (zastosowano regulację płytkową), zapieczonymi zaciskami, cieknącymi uszczelkami drzwi czy cewkami zapłonowymi. Ponadto, w obu silnikach - 1.8 i 2.0 - zastosowano trwały łańcuch rozrządu zamiast paska.

Przy zakupie należy przede wszystkim zwracać uwagę na wypadkowość danego egzemplarza. Poważne naprawy rzutują na wysoką sztywność nadwozia. Kolejny element to kondycja dachu: warto przeprowadzić test szczelności na myjni. Trwałość odpowiednio konserwowanego, miękkiego poszycia można ocenić na ponad 10 lat. Jego wymiana kosztuje około 2000 zł. W MX-5 NC po raz pierwszy do wyboru był też twardy, elektrycznie sterowany dach (od 2006 r.). Można go składać lub rozkładać tylko na postoju, ale trwa to jedynie 12 s, a sama konstrukcja jak na razie nie sprawia kłopotu.

Do powtarzających się przypadłości NC należą stuki z okolic silnika (winne są wariatory zmiennych faz rozrządu lub klapy w kolektorze dolotowym - konieczna jest jego wymiana), awarie katalizatorów i sond lambda, ukruszone przewody przy wtyczkach cewek (starsze auta) oraz uszkodzone panewki - obie jednostki, ze wskazaniem na 1.8, są wrażliwe na niski poziom oleju. Z uwagi na wyższą moc, 6-biegową skrzynię i seryjną szperę lepiej zainteresować się wersją 2.0. Zużywa ona zresztą niewiele więcej paliwa - w trasie 7-8, a w korkach 10-11 l/100 km.

Bez konkurencji

MX-5 praktycznie nie ma rywali - BMW Z4 i Honda S2000 są mocniejsze, ale i droższe, a Mini to jednak auto przednionapędowe. Bezwypadkowy egzemplarz nie będzie wiele tracić na wartości, szybko znajdzie też kolejnego właściciela. Zadbanej Mazdy warto poszukać w szeregach klubów MX-5 (mx5klubpolska.pl) i MazdaSpeed (mazdaspeed.pl). Dokumentacje techniczne są dostępne na stronie: www.mellens.net/mazda.

MAZDA MX-5: HISTORIA MODELU

Zdjęcie

2005: premiera trzeciej generacji MX-5 (NC), początkowo tylko z miękkim dachem
2006: wprowadzenie wersji ze składanym elektrycznie, twardym dachem (PHRT)
2008: pierwszy lifting (na zdjęciu obok) - inaczej stylizowany przód i bogatsze wyposażenie, wprowadzono 6-biegowy automat
2013: drugi, skromniejszy lifting (m.in. nowy zderzak)
2015: rynkowy debiut MX-5 ND

UŻYWANA MAZDA MX-5: TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

Zdjęcie

Przypadki rdzy są nieliczne, purchle zdarzają się jednak na rantach paneli karoserii. /Motor
Przypadki rdzy są nieliczne, purchle zdarzają się jednak na rantach paneli karoserii.
/Motor
  • Zapala się kontrolka silnika: to sygnał zużytego katalizatora lub awarii sondy lambda (ceny zamienników różnej jakości wahają się od kilkuset do nawet 2000 zł).
  • Stuki z silnika: to objaw uszkodzonego wariatora zmiennych faz lub klap w kolektorze dolotowym.
  • Awarie panewek: oba silniki przy agresywnym traktowaniu zużywają umiarkowane ilości oleju, jego poziom należy regularnie sprawdzać.
  • Termostat: czasami nie wytrzymuje 100 tys. km. Nowy kosztuje 250 zł.
  • Ciche zgrzyty przy zmianie pierwszych biegów: taka uroda MX-5.

Dane techniczne, osiągi: Mazda MX-5 NC (2005-2015)

 1.8
2.0
Silnikbenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa1798 cm31999 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16
Moc maksymalna126/6500 KM160 KM/6700
Maksymalny moment obrotowy167 Nm/4500188 Nm/5000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna194 km/h218 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s7,6 s
Średnie zużycie paliwa7,1 l/100 km7,9 l/100 km

UŻYWANA MAZDA MX-5: CENY I SYTUACJA RYNKOWA

W polskich serwisach ogłoszeniowych widnieje około 30 ofert sprzedaży MX-5, z przewagą wersji 2.0 z miękkim dachem. Najtańsze odmiany 1.8 można kupić za 25-30 tys. zł, za ładnie utrzymany egzemplarz 2.0 z wczesnych lat produkcji trzeba zapłacić 35-37 tys. zł i w taki warto celować.

Mazda MX-5 NC (2005-2015): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL20132011200920072005
1.8
62 000 zł52 000 zł44 000 zł33 000 zł25 000 zł
2.0
67 000 zł57 000 zł49 000 zł38 000 zł30 000 zł

UŻYWANA MAZDA MX-5: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Wersja 2.0 ma seryjny dyferencjał o ograniczonym poślizgu (tzw. szperę).
/Motor

MX-5 ma ograniczoną przydatność, ale zapewnia dużą frajdę - i to bez uciekania się do mocnego silnika czy elektronicznych gadżetów. Jeśli uwzględnić typowe dla roadsterów wyrzeczenia, jest dość funkcjonalna, a w dodatku trwała. Trzeba liczyć się jednak z małą dostępnością zamienników i wysokimi cenami oryginalnych części.

OCENA 4,5/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Mazda MX-5 NC (2005-2015)

liczba zdjęć: 37

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: archiwum, forum MX-5; "Motor" 34/2015

Używana Mazda MX-5 NB (1998-2005) – OPINIE O SAMOCHODACH

Mazda RX-8 (2003-2011) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również

  • Używana Mazda 323F (1989-1994)

    Utrata wartości zajmuje jedno z czołowych miejsc w kosztach eksploatacji samochodu. Jednak właściciel tej Mazdy zdołał ją „przechytrzyć”. Przez 9 lat eksploatacji 323F stracił niedużo, a i z... więcej