Używana Mazda RX-7 (1978-1985)

Środa, 12 października 2016 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Aerodynamiczna sylwetka Mazdy RX-7 przypomina ostrze japońskiego miecza. A jej silnik nie warczy, tylko szumi – to jednostka Wankla z wirującymi tłokami.

Zdjęcie

Mazda RX-7 /Motor

MAZDA RX-7
lata produkcji: 1978-1985
ceny: od 4000 zł

Ze względu na kryzys paliwowy i niekorzystny kurs jena do dolara, japońskie samochody sportowe przestały być atrakcyjne cenowo dla klientów amerykańskich.

Reklama

Na tym tle popularność pierwszej generacji RX-7 (znanej pod oznaczeniem SA/FB) zdumiewa: powstało aż 471 tys. sztuk, z tego prawie 380 tys. na eksport do Stanów Zjednoczonych. Mimo braku porażających osiągów, Amerykanie chętnie kupowali ten samochód, bo gwarantował mnóstwo radości z jazdy za bardzo rozsądną cenę.

Zdjęcie

Zadziwiające: wsiąść do ponad 30-letniego samochodu i zdać sobie sprawę, że tu nie brakuje niczego z potrzebnego wyposażenia i wszystko rozmieszczono niemal idealnie. /Motor
Zadziwiające: wsiąść do ponad 30-letniego samochodu i zdać sobie sprawę, że tu nie brakuje niczego z potrzebnego wyposażenia i wszystko rozmieszczono niemal idealnie.
/Motor

Zdjęcie

[1] Ręczne ssanie: wyciągamy przed uruchomieniem na zimno. Kto jeszcze to pamięta? [2] Za fotelami znalazły się małe schowki, idealne na drobiazgi. W szczególności warto mieć ze sobą butelkę oleju na dolewki... /Motor
[1] Ręczne ssanie: wyciągamy przed uruchomieniem na zimno. Kto jeszcze to pamięta? [2] Za fotelami znalazły się małe schowki, idealne na drobiazgi. W szczególności warto mieć ze sobą butelkę oleju na dolewki...
/Motor

250 tys. km Wanklem

Wszystkie RX-7 mają silnik Wankla z dwoma obrotowymi tłokami. Do 1984 r. stosowano starszą jednostkę 12A (105- 115 KM) o pojemności 2 x 573 cm3 , co odpowiada objętości 2,4 l w silniku tradycyjnym. W ostatnim roku produkcji I generacji pod maskę trafił nowy silnik 13B o mocy 135 KM, który rozpędzał aerodynamiczną Mazdę do 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund.

Klienci amerykańscy nie mieli złych doświadczeń z silnikami Wankla, przeciwnie niż nabywcy europejscy, którzy zbyt dobrze pamiętali jeszcze fatalną jednostkę z NSU Ro80. Silnik Mazdy okazał się znacznie bardziej dopracowany. Oczywiście i tu z czasem zużywają się uszczelnienia wirników, ale nigdy nie osiągnęło to rozmiarów plagi, jak w NSU. Wręcz przeciwnie - użytkownicy na forach amerykańskich piszą przeważnie, że pierwsza potrzeba rozbiórki silnika zaszła po pokonaniu 140-150 tys. mil (225-240 tys. km), a przyczyną naprawy było albo przegrzanie, albo nadmierny wyciek oleju.

Zdjęcie

Silnik zajmuje bardzo mało miejsca pod maską. To po prostu obudowa wirników z osprzętem na zewnątrz. Na wolnych obrotach pracuje bezwibracyjnie. /Motor
Silnik zajmuje bardzo mało miejsca pod maską. To po prostu obudowa wirników z osprzętem na zewnątrz. Na wolnych obrotach pracuje bezwibracyjnie.
/Motor

Proste zalecenia eksploatacyjne to wymiana oleju co 10 tys. km lub nawet częściej, jeśli regularnie osiąga się wysokie obroty, niestosowanie dodatków do oleju (uszkadzają uszczelnienia) i niegaszenie silnika na zimno, żeby unikać zalewania się świec. To wszystko pozwoli jeździć długo i bezproblemowo.

Uwaga, koniec skali

Jazda RX-7 to ciekawe doświadczenie. Silnik składający się z małej liczby ruchomych części bardzo chętnie wkręca się na wysokie obroty, ale generuje mały moment obrotowy. Nie czuć więc "wbijania w fotel", za to nawet niezbyt silne wciskanie gazu sprawia, że wskazówka obrotomierza szybko wędruje w górę. Powyżej 7000 obr./min pojawi się ostrzegawczy dźwięk, by kierowca "odpuścił".

Doskonałe wyważenie i precyzyjny układ kierowniczy sprawiają, że RX-7 przyjemniej jeździ się w zakrętach niż na wprost. W 1981 r. zmodernizowano podwozie, wprowadzając hamulce tarczowe przy wszystkich kołach. Większość samochodów ma pięciobiegową przekładnię manualną, choć najwcześniejsze egzemplarze miały tylko 4 biegi, a niektórzy klienci wybierali 3-biegowy "automat".

Zdjęcie

Mimo nisko poprowadzonej linii dachu, nawet wysokie osoby usiądą wygodnie w Maździe RX-7. Jest to jednak auto 2-osobowe. /Motor
Mimo nisko poprowadzonej linii dachu, nawet wysokie osoby usiądą wygodnie w Maździe RX-7. Jest to jednak auto 2-osobowe.
/Motor

Jak przystało na auto japońskie, RX-7 rdzewieje. Jednak zabezpieczenie antykorozyjne i tak jest lepsze niż w nowszych modelach Mazdy i dzięki temu spora liczba aut wciąż jest eksploatowana. Jeśli mocowania tylnego zawieszenia nie są skorodowane na wylot, to już dobry znak. Rdza czai też pod akumulatorem i pod schowkami za oparciami foteli. Podłużnice są miękkie i gną się w przypadku małej stłuczki, a nawet na skutek podnoszenia auta na lewarku.

Zdjęcie

Przestrzeń bagażowa pod tylną szybą zadziwia niewielką głębokością. W sumie znaczna część auta została zmarnowana. Przecież tu zmieściłaby się choć awaryjna ławeczka dla 2 osób. /Motor
Przestrzeń bagażowa pod tylną szybą zadziwia niewielką głębokością. W sumie znaczna część auta została zmarnowana. Przecież tu zmieściłaby się choć awaryjna ławeczka dla 2 osób.
/Motor

Zobacz, jak dymi

Przed zakupem szczególnie ważne jest sprawdzenie stanu silnika. Ma on tendencję do "zarastania" nagarem z oleju, co objawia się silnym dymieniem i złą pracą na wolnych obrotach. Olej smarny powinien być pozbawiony dodatków, a na forach miłośników tego modelu (np. rx7club.com) zaleca się dodawanie odrobiny oleju do dwusuwów na każde tankowanie.

Mazda RX-7 (1978-1985): dane techniczne i osiągi

 1.3 12A1.3 12A FL
Silnikbenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa2 x 573 cm32 x 573 cm3
Układ cylindrów/zawory2 wirniki/brak2 wirniki/brak
Moc maksymalna105 KM/6000115 KM/6000
aksymalny moment obrotowy142 Nm/4000152 Nm/4000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna185 km/h193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s8,5 s
Średnie zużycie paliwabrak danychbrak danych

MAZDA RX-7: HISTORIA MODELU

1978: początek produkcji I generacji Mazdy RX-7, oznaczonej symbolem SA22C
1981: pierwszy lifting, zmienione tylne lampy i zderzaki (model na zdjęciach)
1984: drugi lifting, seryjny wtrysk paliwa
1985: druga generacja RX-7
1991: trzecia, ostatnia generacja, wszystkie silniki z podwójnym doładowaniem.


Zdjęcie

Pierwsza generacja, model roku 1978 - w USA oferowany pod nazwą RX-7 Savanna. /Motor
Pierwsza generacja, model roku 1978 - w USA oferowany pod nazwą RX-7 Savanna.
/Motor

Zdjęcie

Ostatnia generacja, wycofana w 2002 roku. To najmniej popularne z trzech wcieleń Mazdy RX-7: powstało 68 tys. sztuk. /Motor
Ostatnia generacja, wycofana w 2002 roku. To najmniej popularne z trzech wcieleń Mazdy RX-7: powstało 68 tys. sztuk.
/Motor

MAZDA RX-7 (1978-1985): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

Zdjęcie

Zewnętrzna obudowa silnika 12A (blok) nie jest już dostępna jako część zamienna. /Motor
Zewnętrzna obudowa silnika 12A (blok) nie jest już dostępna jako część zamienna.
/Motor
  • Zużyte uszczelnienia wirującego tłoka: silnik zużywa dużo więcej oleju niż powinien, dymi.
  • Zalewanie się świec po zgaszeniu zimnego silnika: typowa przypadłość jednostek Wankla.
  • Wadliwy system kontroli emisji spalin: tzw. szczurze gniazdo to zestaw elektrycznie sterowanych podciśnień. Rada? Usunąć!



MAZDA RX-7 (1978-1985): SYTUACJA RYNKOWA

Mazda RX-7 (1978-1985): orientacyjne ceny rynkowe

MODELSTAN 1STAN 2
STAN 3
STAN 4
STAN 5
12A seria 148 000 zł28 000 zł19 000 zł9000 zł4000 zł
12A seria 145 000 zł30 000 zł20 000 zł9000 zł4000 zł

W Polsce raczej trudno trafić w ogłoszeniach na RX-7 pierwszej generacji. W Niemczech nie stanowi to problemu, a w dodatku ceny są niezwykle atrakcyjne na tle innych sportowych aut z lat 80., zwłaszcza europejskich. Jeżdżący egzemplarz można kupić już za 1500 euro (nieco ponad 6000 zł), a dobry - zaledwie dwukrotnie drożej.

MAZDA RX-7 (1978-1985): PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Sylwetka klina była miarą nowoczesności na przełomie lat 70. i 80. XX w. Na zdjęciu wersja w specyfikacji amerykańskiej (mała wnęka na tablicę). /Motor
Sylwetka klina była miarą nowoczesności na przełomie lat 70. i 80. XX w. Na zdjęciu wersja w specyfikacji amerykańskiej (mała wnęka na tablicę).
/Motor

Z pewnością Mazdy RX-7 nie kupuje się dla osiągów - przeciętny nowoczesny diesel potrafi być szybszy. Docenią ją ci, którzy lubią kanciasto-klinowaty styl lat 80. i niecodzienne rozwiązania techniczne, takie jak silnik Wankla. Pomijając problem z uszczelnieniami tłoków, samochód jest całkiem solidny, a nabycie części w dobie internetu nie stanowi problemu, choć sporo z nich trzeba importować z USA.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Mazda RX-7 (1978-1985)

liczba zdjęć: 63

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 53/2015

Używana Mazda RX-8 (2003-2011) – OPINIE O SAMOCHODACH

Mazda MX-5 NB (1998-2005) – SAMOCHODY UŻYWANE

Czy Wankel się utrzyma? – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również

  • Używana Mazda 323F (1989-1994)

    Utrata wartości zajmuje jedno z czołowych miejsc w kosztach eksploatacji samochodu. Jednak właściciel tej Mazdy zdołał ją „przechytrzyć”. Przez 9 lat eksploatacji 323F stracił niedużo, a i z... więcej