Używana Toyota Avensis III (2008-)

Wtorek, 3 kwietnia (16:05)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Avensisa wybiera się z rozsądku - może niczym specjalnym nie zachwyca, ale też nie ma poważnych wad. Do tego łatwo go kupić - podaż aut na rynku wtórnym jest wyjątkowo duża.

Zdjęcie

Toyota Avensis III /Motor

TOYOTA AVENSIS III
w produkcji: od 2008 r.
ceny: do 28 000 zł

Producent miał wiele do poprawienia, tworząc aktualną generację Avensisa. Drugie wcielenie tego modelu z lat 2003-2009 naruszyło reputację Toyoty jako auta w stu procentach niezawodnego. Jednak to już przeszłość: Avensis III rzeczywiście okazał się znacznie lepszy.

Reklama

Problem w tym, że niedługo minie 10 lat od jego debiutu i nie bardzo widać następcę, co najbardziej martwi polski oddział Toyoty. W naszym kraju ten model sprzedaje się świetnie, co przekłada się na późniejszą dużą podaż na rynku wtórnym. Avensisa nietrudno kupić w dobrym stanie i z kompletną historią serwisową. Będzie miał zapewne przeszłość firmową, ale niekoniecznie oznacza to ubogie wyposażenie.

Avensis nie należy do najprzestronniejszych. Ma najmniejszy rozstaw osi w porównaniu z konkurencyjnymi Hondą Accord i Mazdą 6 oraz wnętrze węższe aż o 8 cm od kabiny w Maździe. Nie oznacza to, że jest ciasny, ale do klasowych liderów w rodzaju Skody Superb nie ma podejścia. Sporym atutem dla osób jeżdżących z tyłu jest płaska podłoga - tunel centralny udało się całkowicie wyeliminować.

Niestety, w odróżnieniu od 2 poprzednich generacji, aktualny Avensis nie występuje już jako 5-drzwiowy liftback.

Zdjęcie

Nie ma tu zbyt dużo miejsca – rywale są przestronniejsi. Mają też ładniejsze wykończenie. Na wyposażenie nie można narzekać – stosunkowo często pojawia się kamera cofania i nawigacja. /Motor
Nie ma tu zbyt dużo miejsca – rywale są przestronniejsi. Mają też ładniejsze wykończenie. Na wyposażenie nie można narzekać – stosunkowo często pojawia się kamera cofania i nawigacja.
/Motor

Prosty, ale skuteczny

W podwoziu zastosowano prosty, ale skuteczny układ kolumn McPhersona z przodu i zawieszenie wielowahaczowe z tyłu. Konstrukcja taka jak w poprzedniku, ale zestrojenie wyraźnie lepsze: Avensis jest odpowiednio sztywny i nie pochyla się w długich łukach, można więc śmiało jechać nim w długą podróż po autostradzie. Przy okazji zawieszenie okazuje się trwałe, a jedyna usterka dotycząca podwozia to ściąganie w prawo w niektórych egzemplarzach - powód jest trudny do ustalenia.

Nadwozie zabezpieczono przed korozją, w tym szczególnie wrażliwe nadkola, które pokryto specjalną masą.

Kombi wydaje się niezbyt sztywne - przy przejeżdżaniu przez wyboje w autach z większym przebiegiem stuka tylna klapa. Nie jest to dowód przeszłości powypadkowej. Prędzej należy przyjrzeć się lakierowi - jeśli jest idealny i bez rys, to może wzbudzać podejrzenia, bo przy normalnej eksploatacji rysuje się szybko.

Wszystkie silniki benzynowe pochodzą z serii ZR. To inne jednostki niż w Avensisie II: żadna nie ma bezpośredniego wtrysku paliwa (nawet 2.0), a ponadto wyposażono je w hydrauliczną kompensację luzów zaworowych. Można więc zamontować LPG: w kombi mieści się aż 70-litrowa butla. Jednak ze względu na skomplikowane sterowanie silnikiem trzeba liczyć się z kosztem instalacji sięgającym 4000 zł.

Usterki w silnikach benzynowych należą do rzadkości. Po dużych przebiegach czasem trzeba wymienić łańcuch rozrządu i ewentualnie dolewać do litra oleju między wymianami.

Jednostki benzynowe dobrze współpracują z bezstopniową skrzynią biegów Multidrive S. Ta przekładnia też sprawuje się bez zarzutu, jednak zdecydowanie skłania do spokojnej jazdy.

Zdjęcie

fotele przód /Motor

Zdjęcie

fotele tył /Motor

Zdjęcie

545 litrów to bardzo dobry wynik. Pod podłogą schowek, po bokach – kieszonki. Kanapę można położyć na płasko. /Motor
545 litrów to bardzo dobry wynik. Pod podłogą schowek, po bokach – kieszonki. Kanapę można położyć na płasko.
/Motor

Toyota z kawałkiem BMW

Do 2015 r. wszystkie diesle w Avensisie pochodziły z koncernu Toyoty: to dwulitrowa jednostka 2.0 D-4D i mocniejsza 2.2 D-4D/D-CAT. W 2010 r. przeprowadzono modernizację silnika 2.0 D-4D, zmniejszając jego moc o 2 KM, ale eliminując ryzyko usterek.

Ciekawostka: Toyota nie stosowała DPF-u w 2.0 D-4D aż do momentu, w którym stał się obowiązkowy - można więc mieć egzemplarz z 2010 r. bez filtra cząstek stałych.

Osiągi 2.0 nie zachwycają, ale spotyka się już egzemplarze, któ re przejechały 300 000 km bez żadnej awarii. Wcześniej potrafi "poddać się" skrzynia biegów, z tym że winę ponoszą użytkownicy, sądzący że olej w skrzyni nie podlega wymianie.

2.2 D-CAT zawsze ma filtr sadzy i jak na diesla, zdecydowanie zbyt dużo pali.

W 2015 r. wprowadzono diesle BMW: na razie zbyt świeże, by je oceniać

Avensis jest nieco droższy od Mazdy, ale zdecydowanie nie osiąga poziomu cenowego Hondy. To samochód rozsądny pod każdym względem - ma także najtańsze i najłatwiej dostępne części zamienne spośród opisywanych aut.

Zdjęcie

TOYOTA AVENSIS III KOMBI: dł.: 477 cm, szer.: 181 cm, wys.: 148 cm, rozstaw osi: 270 cm, pojemność bagażnika: 545-1610 l /Motor
TOYOTA AVENSIS III KOMBI: dł.: 477 cm, szer.: 181 cm, wys.: 148 cm, rozstaw osi: 270 cm, pojemność bagażnika: 545-1610 l
/Motor

Toyota Avensis III (2008-): oznaczenia silników, dane techniczne i osiągi

 1.6 V-MATIC
1.8 V-MATIC2.0 V-MATIC1.6 D-4D2.0 D-4D
2.0 D-4D2.2 D-CAT
Lata produkcjiod 2008 r.od 2008 r.od 2008 r.od 2015 r.2010-2015od 2015 r.2008-2015
Oznaczenie silnika1ZR-FAE2ZR-FAE3ZR-FAEN47 (BMW)1AD-FTVN47 (BMW)2AD-FHV
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowyturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1598 cm31798 cm31987 cm31598 cm31998 cm31995 cm32231 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna132 KM/6400147 KM/6400152 KM/6200112 KM/4000 124 KM/3600143 KM/4000177 KM/3600
Maksymalny moment obrotowy160 Nm/4400180 Nm/4000196 Nm/4000270 Nm/1750 310 Nm/1800320 Nm/1750400 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna200 km/h200 km/h205 km/h180 km/h200 km/h200 km/h220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s9,4 s9,0 s11,4 s 9,7 s9,5 s8,5 s
Średnie zużycie paliwa6,5 l/100 km6,5 l/100 km6,9 l/100 km4,1 l/100 km 5,4 l/100 km4,5 l/100 km5,8 l/100 km

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III (2008-): WYPOSAŻENIE

W Polsce oferowano następujące wersje wyposażenia: Luna, Sol, Sol Plus i Prestige. Od 2015 r.: Active, Premium i Prestige. Bazowa odmiana ma plastikowe kołpaki. Sol ma skórzaną kierownicę, Sol Plus - biksenony i tempomat, a Prestige - seryjny 6,5-calowy ekran w konsoli i tapicerkę ze skóry (oraz "ekoskóry"). Najrzadziej spotyka się wersję Luna.

Zdjęcie

Uruchamianie przyciskiem: Sol Plus. Poniżej guzik hamulca pomocniczego. /Motor
Uruchamianie przyciskiem: Sol Plus. Poniżej guzik hamulca pomocniczego.
/Motor

Zdjęcie

AFS: inteligentne oświetlenie. Reflektory mogą obracać się o 5-15 stopni. /Motor
AFS: inteligentne oświetlenie. Reflektory mogą obracać się o 5-15 stopni.
/Motor

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III (2008-): HISTORIA MODELU

2008: premiera rynkowa Avensisa III

2010: rozpoczęcie sprzedaży

2011: pierwszy lifting (jako model roku 2012), nowy diesel 2.0 D-4D

2015: kolejny lifting, diesle z BMW

Zdjęcie

Toyota Avensis po liftingu z 2015 r. /Motor
Toyota Avensis po liftingu z 2015 r.
/Motor

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III (2008-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Zbyt mała sztywność nadwozia: drzwi i klapy postukują na zakrętach, czasem świeci się kontrolka otwartej klapy. Problem głównie w kombi.

Zdjęcie

NADWOZIE POWINNO BYĆ SZTYWNIEJSZE: w autach o większym przebiegu zdarza się postukiwanie na zakrętach. /Motor
NADWOZIE POWINNO BYĆ SZTYWNIEJSZE: w autach o większym przebiegu zdarza się postukiwanie na zakrętach.
/Motor
  • Nie działa elektryczny hamulec pomocniczy. Winna jest wilgoć dostająca się do modułu.
  • Zgrzytają biegi w dieslach: po dużym przebiegu i najczęściej jeśli ktoś nie wymieniał oleju w skrzyni biegów.
  • Ściąganie na prawo. Kwestia póki co nierozwiązana.

Zdjęcie

SILNIK D-CAT: problematyczny bywa skomplikowany system oczyszczania spalin z filtrem cząstek stałych. /Motor
SILNIK D-CAT: problematyczny bywa skomplikowany system oczyszczania spalin z filtrem cząstek stałych.
/Motor

INNE, MNIEJ POWSZECHNE USTERKI

  • stukające klocki hamulcowe w zaciskach
  • awarie koła pasowego alternatora i rozciągnięcie łańcucha rozrządu w silnikach Variomatic
  • powierzchowna korozja

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III (2008-): INNA WERSJA

Zdjęcie

TOYOTA AVENSIS III (2008-) SEDAN: dł.: 470 cm, szer.: 181 cm, wys.: 148 cm, rozstaw osi: 270 cm, pojemność bagażnika: 510 l /Motor
TOYOTA AVENSIS III (2008-) SEDAN: dł.: 470 cm, szer.: 181 cm, wys.: 148 cm, rozstaw osi: 270 cm, pojemność bagażnika: 510 l
/Motor

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III (2008-): OCENA

4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 40/2017

Toyota Avensis (1997-2002) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane: Honda Accord VII, Toyota Avensis II – PORÓWNANIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również