Używana Toyota Prius II (2003-2009) - test długodystansowy

Wtorek, 11 października 2016 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Trudno znaleźć samochód lepiej dostosowany do warunków miejskich niż Prius. A czy używana hybryda to ryzyko? Nie, pod warunkiem że była stale użytkowana.

Zdjęcie

Toyota Prius /Motor

TESTOWANA TOYOTA PRIUS II

  • przebieg 125 tys. km
  • rok prod.: 2005
  • szczegółowy raport z ostatnich 70 tys. km
  • start: 55 tys. km
  • meta: 125 tys. km
  • obecna wartość: 22 tys. zł

Reklama

TOYOTA PRIUS II: O MODELU
lata produkcji: 2003-2009
napęd: silnik benzynowy + elektryczny: 1.5 76 KM + 67 KM,
moc łączna układu 110 KM

Użytkownik tego Priusa kupił go w wyniku równania. Dodał do siebie: planowane duże przebiegi w mieście, niezawodność, skrzynię automatyczną i niechęć do diesli. Wynikiem okazał się właśnie Prius.

Trafiła się zresztą niesłychana okazja: hybrydowa Toyota kupiona w polskim salonie, z historią serwisową z ASO za 30 000 zł (w 2012 r.). "Moim poprzednim samochodem był Golf Plus 1.9 TDI. Nie można nazwać go złym, raczej przeciętnym... i dość hałaśliwym" - wspomina użytkownik Priusa. "Kupiłem Priusa po tym, jak miałem okazję przejechać się takim samochodem pożyczonym od znajomego. Zachwycił mnie wyciszeniem".

Zdjęcie

Jajowata kierownica, mikroprzełącznik kierunku jazdy i zupełny brak analogowych wskaźników – chociaż ta tablica przyrządów ma już 12 lat, nadal wygląda futurystycznie. Świetne materiały. /Motor
Jajowata kierownica, mikroprzełącznik kierunku jazdy i zupełny brak analogowych wskaźników – chociaż ta tablica przyrządów ma już 12 lat, nadal wygląda futurystycznie. Świetne materiały.
/Motor

Zdjęcie

[1] 125 000 km to dopiero początek. W Stanach nie brak Priusów, które przejechały 300 000 mil. [2] Nietypowy pomysł: regulacja temperatury z kierownicy. /Motor
[1] 125 000 km to dopiero początek. W Stanach nie brak Priusów, które przejechały 300 000 mil. [2] Nietypowy pomysł: regulacja temperatury z kierownicy.
/Motor

Nie zawiódł, ale...

Na dystansie 70 000 km nie przytrafiła się żadna usterka, która unieruchomiłaby samochód. Zespół akumulatorów trakcyjnych jest w znakomitym stanie. Zresztą dzięki temu, że Priusy zyskały popularność na taksówkach (póki co - w Warszawie), pojawiła się firma, która specjalizuje się w naprawie poszczególnych modułów z ogniwami. Jest ich 28, po 6 ogniw w module. Najczęściej po dużym przebiegu i tak przepala się tylko jedno lub dwa, co pozwala utrzymać koszt naprawy na poziomie poniżej 1500 zł. "Najważniejsze, żeby samochód był w ciągłej eksploatacji, bo długie przestoje powodują duży spadek pojemności akumulatorów" - przypomina właściciel. Nie bez znaczenia jest też garaż: mroźna zima przyspieszy zużycie baterii.

Najbardziej irytującym problemem w trakcie ponadtrzyletniej eksploatacji okazała się niska trwałość żarówek. Trzy miesiące i czas na zmianę, a ta operacja zajmuje co najmniej pół godziny, pod warunkiem że akurat jest jasno i nie zacina deszcz. Dostęp z przodu to horror, z tyłu jest już o wiele łatwiej.

Z części innych niż typowo eksploatacyjne zużyło się łożysko prawego, przedniego koła. Wymiana w ASO została wyceniona aż na 2000 zł. Obecnie zaczęło już być słyszalne łożysko w lewym przednim kole.

Zdjęcie

Siedzi się dość wygodnie, jednak widoczność do przodu nie jest najlepsza. /Motor
Siedzi się dość wygodnie, jednak widoczność do przodu nie jest najlepsza.
/Motor

Zdjęcie

Mnóstwo miejsca na kanapie – na kolana jest go tyle co w klasie wyższej, tylko siedzisko krótsze. /Motor
Mnóstwo miejsca na kanapie – na kolana jest go tyle co w klasie wyższej, tylko siedzisko krótsze.
/Motor

Z gazem w podłodze

W warunkach miejskich zużycie paliwa Priusa nie przekracza 5,8-5,9 l/100 km, a nie stanowi problemu osiągnięcie wyniku na poziomie 5 l/100 km. Nawet 40% dystansu w mieście Prius pokonuje przy wyłączonym silniku spalinowym.

W trasie zużycie paliwa wynosi ok. 6 l/100 km, lub nawet nieco mniej. Prius zachęca do jazdy zgodnej z przepisami, bo przekraczanie 140 km/h na autostradzie skutkuje gwałtownym wzrostem spalania nawet do 8 l/100 km. Ponadto silnik spalinowy tego auta nie lubi długotrwałej jazdy na wysokich obrotach "z gazem w podłodze". Pojawia się wtedy zużycie oleju, o którym sporo pisze się na forach amerykańskich. W warunkach miejskich problem praktycznie nie występuje.

Zdjęcie

Prius to hybryda typu równoległego – silnik spalinowy i elektryczny mogą działać rozdzielnie i niezależnie. /Motor
Prius to hybryda typu równoległego – silnik spalinowy i elektryczny mogą działać rozdzielnie i niezależnie.
/Motor

Woli gładkie jezdnie

Dla zmniejszenia masy nieresorowanej obręcze kół Priusa wykonano ze stopów z dodatkiem magnezu. Są lekkie - to prawda, ale dużo mniej odporne na uszkodzenia wywołane przez wpadnięcie w dziurę. Właściciel opowiada, że przy wymianie opon, zakład wulkanizacyjny zużywa mnóstwo czasu na wyważenie kół, a pracownicy narzekają, że felgi są pogięte. We znaki daje się twarde tylne zawieszenie: tył Priusa podskakuje przy pokonywaniu progów zwalniających.

Serwis hybrydowy

"Nabywcy używanego Priusa przywiązują dużą wagę do serwisowania samochodu w ASO, auto bez pieczątek w książce serwisowej traci dużo na wartości. Dlatego na przeglądy podstawowe z wymianą oleju i filtrów jeżdżę do ASO, ale większe naprawy zlecam już w warsztacie nieautoryzowanym. Nie ma obawy - ten samochód jest już dobrze znany mechanikom i nie aż tak skomplikowany" - opowiada właściciel.

Brak alternatora i rozrusznika to kolejna cecha obniżająca awaryjność. Trwałe okazują się również hamulce. Dzięki hamowaniu regeneracyjnemu klocki hamulcowe zużywają się wolniej.

Właściciel planuje w przyszłości wymianę Priusa na Lexusa CT200h, głównie z tego powodu, że potrafi on dłużej podróżować tylko na prądzie. Powstrzymuje go to, że CT200h ma ciaśniejsze wnętrze.

TOYOTA PRIUS II: OCENA WNĘTRZA, PRZESTRONNOŚCI I JAKOŚCI WYKOŃCZENIA

Zdjęcie

Bagażnik nie jest zmniejszony przez baterie. Ma 410 litrów. (kliknij, żeby powiększyć)
/Motor

Prius w środku wygląda co najmniej nietypowo (fot. wyżej). Dominującym elementem jest ogromny ekran centralny, a kierownicy nadano spłaszczony, jajowaty kształt. Początkowo trudno się połapać, ale błyskawicznie okazuje się, że wszystko jest nadzwyczaj intuicyjne. Ciekawostkę stanowi fabryczny odtwarzacz kaset magnetofonowych. Po 125 tys. km w kabinie nie widać śladów zużycia. Nic też nie skrzypi, a wszystkie urządzenia elektryczne działają bez zarzutu. Zadziwia ilość miejsca na tylnej kanapie, porównywalna z autami klasy wyższej. Szkoda, że widoczność do przodu ograniczają grube słupki, a do tyłu - dziwaczna tylna szyba przedzielona spoilerem.

Niebywale wygodny samochód, idealny dla rodziny. Fantastyczne wyciszenie. Deska rozdzielcza - dziwna tylko na pierwszy rzut oka. Jakaś wada? Katastrofalna widoczność przez tylną szybę.
OCENA: 4/5

TOYOTA PRIUS II: OCENA SILNIKA, DYNAMIKI I ZUŻYCIA PALIWA

Dane techniczne: Toyota Prius II (2005)

 Toyota Prius II (2005)
Silnikbeznynowy + elektryczny
Pojemność skokowa1497 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna110 KM/5000
Maks. moment obrotowy115 + 400 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s
Średnie zużycie paliwa4,3 l/100 km

Realne zużycie paliwa na dystansie 70 000 km wprawdzie odbiega od danych fabrycznych, ale i tak jest bardzo małe, nawet na tle rywali z silnikiem Diesla. W warunkach miejskich jest to nie więcej niż 5,5 l/100 km, chyba że przy bardzo niskich temperaturach. W trasie przy stałej prędkości poniżej 120 km/h zużycie wynosi także niecałe 6 l/100 km, a to dzięki dobrej aerodynamice. Nadmierne "żyłowanie" silnika skutkuje zużyciem oleju.

W Priusie zadziwia przede wszystkim znikome zużycie paliwa w mieście - nawet 40% dystansu auto pokonuje tylko na prądzie. W trasie wszystkie zalety znikają, a przy wysokich obrotach silnik zużywa olej.
OCENA: 4/5

TOYOTA PRIUS II (2003-2009): PRZEGLĄD W SERWISIE - OCENA MECHANIKA

Zdjęcie

Na podnośniku /Motor

Prius powędrował na podnośnik, a my razem z mechanikiem - pod samochód. Przegląd wykazał, że zawieszenie jest w dobrym stanie, ale łożysko lewego przedniego koła domaga się już wymiany (występuje luz). Tylna belka ma bardzo solidną konstrukcję, jednak w razie wymiany amortyzatorów zapłaci się sporo, bo trzeba w tym celu demontować sprężyny. Układ wydechowy także okazał się być w bardzo dobrym stanie, a z silnika nic nie ciekło. Ideał? Nie, do tego Priusowi daleko, a to z powodu korozji, która zadomowiła się już na wewnętrznej stronie progów. To miejsce jest typowe nie tylko dla Toyot, ale też np. Nissanów.

Zdjęcie

detale /Motor

Zdjęcie

detale /Motor

[1] Witamy rdzę - Toyota od lat nie kładzie zabezpieczenia antykorozyjnego na wewnętrznej części progu. [2] Zabezpiecz póki czas - korozję widać też na elementach podłogi. Jeszcze ich nie "przegryzła", ale czas na reakcję. [3] Tłumik jak nowy - wytrzymał już 10 lat, a wytrzyma jeszcze kolejnych kilka. Nie rozgrzewa się zanadto. [4] Już prościej się nie da - zawieszenie tylne to zwykła belka skrętna. Tania, trwała i zapewniająca minimum komfortu. [5] Sucho jak na pustyni - po 125 tys. km na obudowie układu napędowego nie widać śladu wycieków. Tak trzymać.

Przegląd pojazdu na podnośniku wykazał, że układ jezdny jest w znakomitym stanie. Wyjątek to łożysko lewego przedniego koła. Ale kompletu punktów nie możemy przyznać z uwagi na ogniska korozji, które znajdziemy nie tylko na progach, ale też na podłodze.
OCENA: 4/5

TOYOTA PRIUS II: OCENA TRWAŁOŚCI PODZESPOŁÓW, TYPOWE USTERKI

Zdjęcie

Łożyska kół wytrzymują ok. 100 000 km. To nie problem. Ale są za drogie w wymianie. /Motor
Łożyska kół wytrzymują ok. 100 000 km. To nie problem. Ale są za drogie w wymianie.
/Motor

Elektronika

W samochodach, które długo stały bez ruchu, może uszkodzić się ogniwo (lub kilka) w zespole akumulatorów. Naprawa to od 600 do ok. 2000 zł.

Silnik

Nie lubi wysokich obrotów. Coraz częstsze są doniesienia o tym, że Priusy w dłuższych trasach zużywają olej. W mieście ten efekt nie występuje.

Miliony zainwestowane w ten projekt procentują - auto przoduje w rankingach niezawodności.
OCENA: 4/5

TOYOTA PRIUS II: OCENA DETALI - CO JEST UDANYM POMYSŁEM, A CO IRYTUJE?

To nam się podoba

  • bardzo dużo miejsca na kolana z tyłu
  • możliwość regulacji klimatyzacji z kierownicy
  • doskonałe wyciszenie

To się nam nie podoba

  • twarde zawieszenie
  • słaba widoczność do tyłu
  • zbytecznie utrudniony dostęp do żarówek przednich

Zdjęcie

za i przeciw /Motor

[1] PRZEŁĄCZNIK KIERUNKU JAZDY Po co większy? Mały rozmiar oszczędza miejsce w kabinie. [2] WIĘCEJ SZKODY NIŻ POŻYTKU Okienko pod spoilerem nie pomaga, do tyłu nic nie widać.

Denerwujących detali nie jest tu dużo, z początku przeszkadza głównie jednostajne wycie silnika podczas przyspieszania.
OCENA: 4/5

TOYOTA PRIUS II: SYTUACJA RYNKOWA, UTRATA WARTOŚCI

Używana Toyota Prius II (2003-2009): ceny rynkowe

MODEL200920082007200620052004
1.5 Hybrid34 000 zł30 000 zł28 000 zł24 000 zł22 000 zł14 000 zł

W porównaniu z innymi kompaktowymi modelami Toyoty (Auris, Corolla), podaż Priusów jest znikoma. Z drugiej strony, wśród nowszych samochodów można trafić na atrakcyjne oferty sprzedawane przez dealerów Toyoty w programie Pewne Auto. Przeważnie są droższe niż 30 000 zł. Najtańsze są Priusy sprowadzone z USA, ale są też najgorzej wyposażone. W ich przypadku istnieje ryzyko uszkodzenia akumulatorów.

Samochód niszowy. Nie tak łatwo go sprzedać. Ale i podaż niewielka.
OCENA: 5/5

Używana Toyota Prius II (2005) - zestawienie kosztów (70 tys. km)

1. OPŁATY
Ubezpieczenie OC i AC w okresie 3 lat (samochód ubezpieczony w Warszawie)5400 zł
2. CZYNNOŚCI SERWISOWE  
Data Przebieg Opis czynności Koszt
08.201256 000 kmPrzegląd w ASO po zakupie, wymiana oleju, filtrów, świec, sprawdzenie luzów1400 zł
02.201370 000 kmPrzegląd okresowy w ASO – zakres podstawowy800 zł
06.201377 000 kmWymiana felgi (była pokrzywiona)750 zł
11.201385 000 kmPrzegląd okresowy w ASO790 zł
04.201492 000 kmWymiana obudowy lusterka (uszkodzenie)250 zł
09.2014101 000 kmPrzegląd okresowy, wymiana łożyska koła przedniego w ASO1985 zł
12.2014106 000 kmWymiana klocków i tarcz hamulcowych poza ASO670 zł
09.2015115 000 kmPrzegląd okresowy w ASO740 zł
--Komplet opon zimowych 195/55 R16, badanie techniczne x 3, żarówki1900 zł
 Suma wydatków z punktu 2 9285 zł
 3. KOSZTY PALIWA  
Na dystansie 70 tys. km (średnie spalanie: 5,5 l/100 km,
ilość zużytego paliwa: 3850 l, cena uśredniona: 5,00 zł za litr)
19 250 zł
 PODSUMOWANIE KOSZTÓW 
Suma wydatków z pkt. 1, 2 i 3 (ubezpieczenie, naprawy, paliwo)33 935 zł
Utrata wartości (zakup: 30 tys. zł, obecna wartość: 22 tys. zł)8000 zł
Łączny koszt na dystansie 70 tys. km41 935 zł
Koszt 1 km bez utraty wartości0,48 zł
Koszt 1 km z utratą wartości*0,60 zł
* inne samochody: Audi A4 - 0,97 zł, Fiat Bravo - 0,88 zł, Renault Clio - 0,66 zł

TOYOTA PRIUS II (2003-2009): PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Toyota Prius II /Motor

Liczby nie kłamią, a wynika z nich, że zakup używanego samochodu hybrydowego to przejaw nie ekstrawagancji, ale rozsądku. Wszystkie raporty potwierdzają znikomą awaryjność Priusa, a z roku na rok jest coraz lepiej, jeśli chodzi o serwis. Za koszt eksploatacji odpowiada głównie paliwo, a przejechanie 1 km wyszło naprawdę tanio.

OCENA OGÓLNA: 4/5

Toyota Prius II (2003-2009)

liczba zdjęć: 60

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 51-52/2015

Toyota Prius II – SAMOCHODY UŻYWANE

Używany samochód hybrydowy: co musisz wiedzieć przed zakupem – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również