Używane Audi A8 D2 (1994-2002)

Środa, 20 lipca 2016 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

A8 nigdy nie budziło takich emocji jak klasa S czy seria 7. To solidny, nadzwyczaj komfortowy pojazd z aluminium. Kup go rozsądnie, a może za kilka lat sprzedasz... o wiele drożej.

Zdjęcie

Na zdjęciu model po liftingu z 1999 r. Tylko spostrzegawczy zauważą zmienione detale nadwozia. /Motor
Na zdjęciu model po liftingu z 1999 r. Tylko spostrzegawczy zauważą zmienione detale nadwozia.
/Motor

Pierwszą próbą zaznaczenia swojej obecności w najwyższym segmencie aut popularnych był niezbyt udany model V8 z końca lat 80. W przypadku jego następcy, czyli pierwszej generacji A8 zaistniała konieczność pokazania czegoś rewolucyjnego.

Premierę A8 poprzedziło studium nazwane Audi Space Frame - wyglądało jak A8, tyle że wypolerowane. Pojazd otrzymał aluminiowe nadwozie mocowane do stalowej ramy przestrzennej. To rozwiązanie trafiło do produkcji seryjnej.

Reklama

Plusy i minusy aluminium

Z punktu widzenia nabywcy aluminiowa karoseria ma tyle samo wad co zalet. Wymiana elementów ruchomych, jak maska silnika nie nastręcza żadnych problemów.

Zdjęcie

Jakość elementów wnętrza jest niewiarygodnie wysoka – auta z przebiegiem 500 000 km wyglądają jakby miały o połowę mniej. Ekran występował w 2 rozmiarach (na fot. wersja mała). /Motor
Jakość elementów wnętrza jest niewiarygodnie wysoka – auta z przebiegiem 500 000 km wyglądają jakby miały o połowę mniej. Ekran występował w 2 rozmiarach (na fot. wersja mała).
/Motor

Niemożliwe jest "klepanie" uszkodzonych blach, ponieważ aluminium rozerwałoby się lub pękło - zamiast tego trzeba stosować droższe prostowanie na ciepło. Do tanich nie należy wymiana lutowanych lub klejonych fragmentów nadwozia. W przypadku poważnego uszkodzenia rama nie daje się naprawić. Jednak z drugiej strony, technologia ASF to naprawdę najwyższa półka, jeśli chodzi o wykonanie - rdza nie grozi użytkownikom A8.

Zdjęcie

Skóra, elektryczna regulacja i pamięć ustawienia: oto typowe fotele w A8. /Motor
Skóra, elektryczna regulacja i pamięć ustawienia: oto typowe fotele w A8.
/Motor

Samochód zaoferowano w dwóch wersjach rozstawu osi: 288 lub 301 cm. Topowy wariant 6.0 W12 zawsze jest długi. Nie było wersji wyposażenia - klient sam konfigurował swój samochód. Przeważnie nie żałując funduszy, bo wydawał pieniądze firmy. ESP, elektryczna regulacja foteli czy automatyczna klimatyzacja wielostrefowa to oczywistość. Często spotyka się także ogrzewanie postojowe Webasto i nawigację (były dwie wielkości ekranu). Elektronika rzadko daje powody do zmartwień - zwykle zepsuty jest tylko czujnik od samopoziomowania reflektorów.

Nowością był w tej klasie napęd na przednie koła (poprzednik miał "quattro" w serii). Seryjnie obie osie były napędzane w wersji 4.2 V8, 6.0 W12 i 3.3 TDI. W pozostałych trzeba było do 4x4 dopłacić.

Zdjęcie

Królewskie warunki, ale tunel środkowy jest rekordowo duży. /Motor
Królewskie warunki, ale tunel środkowy jest rekordowo duży.
/Motor

Bazowy silnik benzynowy 2.8 V6 to solidna konstrukcja, bez protestów znosząca zasilanie gazem. Występuje w odmianie 12- i 24-zaworowej. Na rynku wtórnym nie budzi większego zainteresowania, chyba że ktoś upiera się na A8 z manualną skrzynią biegów (teoretycznie był też 3.7 V8 z "manualem", ale nie występuje w naturze). Większość klientów nastawia się na V8 i instalację LPG.

Coś stuka, coś puka

Jednostce V8 nie można odmówić trwałości, ale na pewno nie będzie tania w eksploatacji. Występuje kilka wersji mocy i dwie odmiany konstrukcyjne - 32-zaworowa (300-340 KM) i 40-zaworowa (310-360 KM). Obie mają wtrysk pośredni, można więc bez obaw montować sekwencyjny gaz. W obu rozrząd napędza pasek zębaty, ale porusza on tylko wałek zaworów wydechowych w każdej głowicy. Wałki połączone są łańcuszkiem mającym własny napinacz. Po zakupie można spodziewać się konieczności wymiany paska (ok. 2000 zł), a także obu napinaczy łańcuszków (3000 zł za części oryginalne, zakres robocizny różny). Objawem wadliwych napinaczy jest stukanie po uruchomieniu.

Zdjęcie

[1] Przednie fotele mogą „zapamiętać” aż do czterech ustawień. [2] Można trafić na wersję z podgrzewaniem tylnej kanapy. /Motor
[1] Przednie fotele mogą „zapamiętać” aż do czterech ustawień. [2] Można trafić na wersję z podgrzewaniem tylnej kanapy.
/Motor

Mówimy zatem o inwestycji przekraczającej 5000 zł przy aucie wartym 15 000 zł, a to tylko wymiany eksploatacyjne. Jeśli zepsuje się coś poważniejszego, podwojenie wartości auta to żadna sztuka. Wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu też może wymagać inwestycji. Ceny ogumienia (17 lub 18-cali) nie przerażają, ale pamiętajmy, że przy napędzie quattro wszystkie opony muszą być takie same.

Wysokoprężny thriller

Silniki Diesla są obchodzone przez klientów szerokim łukiem. 2.5 TDI V6 słynie z nietrwałych wałków rozrządu w odmianie 150 KM. Wariant 180-konny jest wolny od tego problemu, ale nagminnie psuje się w nim nastawnik pompy wtryskowej i auto nie chce zapalić po nabraniu temperatury.

Zdjęcie

Pojemność ok. 520 l. Wybrzuszenie z lewej kryje zmieniarkę CD. /Motor
Pojemność ok. 520 l. Wybrzuszenie z lewej kryje zmieniarkę CD.
/Motor

Natomiast diesel 3.3 TDI V8 był majstersztykiem inżynierii. To pierwszy diesel grupy VW z common rail, ma także podwójne turbodoładowanie i rozrząd podobny jak w 4.2. Stopień jego zabudowania sprawia, że nawet do drobnych napraw trzeba go wymontowywać. Nie liczmy na zamienniki: ten silnik produkowany był tylko 3 lata (1999-2002) i stosowany tylko do A8 D2.

W ogłoszeniach dominują auta bardzo tanie, w cenach 10-15 tys. zł. Rocznik nie ma już znaczenia: za cenę odpowiada wersja silnika (diesel 2.5 bywa dwukrotnie tańszy niż benzynowy 4.2) i stan techniczny. W przebiegi lepiej nie wierzyć.

AUDI A8 D2 (1994-2002): HISTORIA MODELU

Zdjęcie

Audi V8 ma już 28 lat. Nie był to sukces komercyjny. Oferowano silniki 3.6 i 4.2. Napęd quattro. /Motor
Audi V8 ma już 28 lat. Nie był to sukces komercyjny. Oferowano silniki 3.6 i 4.2. Napęd quattro.
/Motor

1994: premiera Audi A8, poprzednikiem był model o nazwie V8
1996: wersja S8 z 340-konnym silnikiem V8
1998: pierwszy mikrolifting, nowy silnik 4.2 V8 40V
1999: duży lifting, zmieniony przedni zderzak i wnętrze
2002: druga generacja A8

Audi A8 D2 (1994-2002): dane techniczne i osiągi

 2.8 V6
3.7 V8
4.2 V8
4.2 V8 40V
2.5 TDI3.3 TDI
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowybenzynowyturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa2771 cm33697 cm34172 cm34172 cm32496 cm33328 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/30V8/32V8/32V8/40V6/24V8/32
Moc maksymalna193 KM/6000230 KM/5500299 KM/6000310 KM/6200179 KM/4000224 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy280 Nm/3200315 Nm/2700400 Nm/3300410 Nm/3000370 Nm/1500480 Nm/1800
Osiągi (dane producenta)
 
Prędkość maksymalna235 km/h245 km/h250 km/h250 km/h227 km/h242 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s9,1 s7,1 s6,9 s8,8 s8,2 s
Średnie zużycie paliwa12,2 l/100 km14,5 l/100 km15,0 l/100 km12,9 l/100 km8,1 l/100 km9,7 l/100 km

AUDI A8 D2 (1994-2002): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Poważne awarie silnika 3.3 TDI, zwłaszcza zużyty układ biturbo, usterkowe przepływomierze: do większości napraw trzeba ten silnik wymontować, ponieważ jest niezwykle mocno zabudowany
  • Szarpiąca skrzynia Tiptronic.
  • Wytarte wałki rozrządu w 2.5 TDI 150 KM, w tej wersji psuje się także elektronicznie sterowana pompa wtryskowa.
  • Zużyte nastawniki faz rozrządu w silniku 4.2 V8.
  • Nie działa poziomowanie lamp.

Zdjęcie

[1] Nadwozie z pewnością nie skoroduje, bo jest aluminiowe. Czasem odpada z niego lakier. [2] 40-zaworowy silnik V8 znosi gaz, ale koszt regeneracji gniazd zaworów to horror! /Motor
[1] Nadwozie z pewnością nie skoroduje, bo jest aluminiowe. Czasem odpada z niego lakier. [2] 40-zaworowy silnik V8 znosi gaz, ale koszt regeneracji gniazd zaworów to horror!
/Motor

AUDI A8 D2 (1994-2002): SYTUACJA RYNKOWA

Audi A8 D2 (1994-2002): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL1999-20021994-1998
4.2 V812 000-24 000 zł8000-20 000 zł
2.5 TDI10 000-16 000 zł7000-15 000 zł
S8/W1220 000-36 000 zł15 000-21 000 zł

Popularnością ogłoszeniową A8 zdecydowanie ustępuje mniejszym modelom. Większość oferowanych aut to tanie, zużyte egzemplarze. Te z silnikami wysokoprężnymi mają wręcz groszowe ceny - klienci trzymają się od nich z daleka, zdecydowanie wolą V8 i zasilanie LPG.

AUDI A8 D2 (1994-2002): PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Są dwie wersje rozstawu osi: 288 albo 301 cm. Na zdjęciu ta krótsza – jest popularniejsza. /Motor
Są dwie wersje rozstawu osi: 288 albo 301 cm. Na zdjęciu ta krótsza – jest popularniejsza.
/Motor

Trzeba mieć żyłkę ryzykanta, aby zdecydować się na pierwszą generację A8. Z jednej strony mamy niskie ceny z potencjałem na wzrost, z drugiej - wysokie prawdopodobieństwo inwestycji po zakupie. Dostępność części zamiennych jest gorsza niż w przypadku A6, a aluminiowe nadwozie sprawia problem w przypadku napraw pokolizyjnych. Jednak trwałość mechaniki oceniamy na piątkę, zwłaszcza silnik 4.2.

OCENA 5/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Audi A8 D2 (1994-2002)

liczba zdjęć: 45

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 19/2016

Audi A6 C5 (1997-2004) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane Audi A8 D3 (2002-2009) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również