Używane BMW 320d E46 – test

Niedziela, 1 stycznia (11:05)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Poddaliśmy BMW serii 3 E46 takiemu samemu testowi, jaki przeprowadzamy w przypadku nowych samochodów. Jak wypadnie w nim nastoletnia „trójka”?

Zdjęcie

Auto na zdjęciach to model po liftingu z 2001 r. Najłatwiej rozpoznać go po szerszym grillu i wyoblonych światłach z przezroczystym kloszem kierunkowskazów. /Motor
Auto na zdjęciach to model po liftingu z 2001 r. Najłatwiej rozpoznać go po szerszym grillu i wyoblonych światłach z przezroczystym kloszem kierunkowskazów.
/Motor

BMW 320d
lata produkcji: 1998-2005
ceny: od 8000 zł

Seria 3 o oznaczeniu E46, czyli model sprzed dwóch generacji, była produkowana w latach 1998-2005 (w 2001 r. przeszła face lifting). Trzeba przyznać, że choć debiutowała jeszcze w ubiegłym wieku, prezentuje się lepiej niż niejedno współczesne auto.

Reklama

Proporcjonalna, zgrabna sylwetka z przetłoczeniami po bokach (które 18 lat temu wcale nie były zbyt często stosowane) sprawia, że ten model wciąż nie wygląda na przestarzały.

Przetestowaliśmy egzemplarz z końca produkcji w odmianie 320d z 2-litrowym dieslem o mocy 150 KM.

Zdjęcie

Charakterystyczny dla BMW kokpit z konsolą centralną zwróconą w stronę kierowcy obsługuje się bardzo intuicyjnie. Typowa dla BMW jest też duża kierownica (choć nie w każdym egzemplarzu). /Motor
Charakterystyczny dla BMW kokpit z konsolą centralną zwróconą w stronę kierowcy obsługuje się bardzo intuicyjnie. Typowa dla BMW jest też duża kierownica (choć nie w każdym egzemplarzu).
/Motor

Nie dla rodziny

Nieźle "starzeje się" także wnętrze BMW. Jedynym elementem ewidentnie zdradzającym wiek testowanego egzemplarza jest wyślizgana, nieprzyjemna w dotyku kierownica.

Trudno za to mieć zastrzeżenia do jakości tworzyw, czytelności, ergonomii czy łatwości obsługi.

Zdjęcie

[1] Czerwone pole przy 5000 obr./min. Mniejszy wskaźnik to tzw. ekonomizer. [2] Przyciski do obsługi szyb – na tunelu centralnym. /Motor
[1] Czerwone pole przy 5000 obr./min. Mniejszy wskaźnik to tzw. ekonomizer. [2] Przyciski do obsługi szyb – na tunelu centralnym.
/Motor

Za to przestronnością "3" nie imponuje. Ani w stosunku do nowszych modeli, ani na tle rywali sprzed lat. Z przodu jest całkiem sporo miejsca - nawet wysoki kierowca bez problemu znajdzie wygodną pozycję na wszechstronnie regulowanym fotelu. Za to na kanapie na pozytywną ocenę zasługuje tylko ilość miejsca na kolana. Nad głowami i na stopy jest ciasno, nie zachwyca też bardzo rozbudowany tunel centralny.

Bagażnik ma dość przeciętną pojemność 440 l i nieregularny kształt.

Zdjęcie

Fotele dają niezłe podparcie w zakrętach, a dzięki dużemu zakresowi regulacji są wygodne nawet dla wysokich. Jasna tapicerka łatwo się brudzi. /Motor
Fotele dają niezłe podparcie w zakrętach, a dzięki dużemu zakresowi regulacji są wygodne nawet dla wysokich. Jasna tapicerka łatwo się brudzi.
/Motor

Frajda z jazdy

O wiele lepsze wrażenie pozostawia układ jezdny. W końcu z tego słynie BMW. Tylny napęd w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym i stosunkowo sztywno zestrojonym zawieszeniem (po liftingu nieco sztywniejszym niż przed) zapewniają naprawdę sporo przyjemności z jazdy. Auto jest zwinne, chętnie wykonuje polecenia kierowcy i nie reaguje nerwowo na zmiany obciążenia w zakręcie.

Takie nastawy zwykle oznaczają brak komfortu, ale nie w tym przypadku. "Trójka", poruszająca się na niezbyt dużych kołach w rozmiarze 205/55 R16, zupełnie przyzwoicie radzi sobie z większością nierówności i tylko na krótkich poprzecznych wybojach z okolic kół dochodzi dudnienie, a podróżni odczuwają wyraźne wstrząsy.

Zdjęcie

Kanapa jest wygodna, ale wysokim zabraknie miejsca na głowy i stopy. Bardzo wysoki tunel centralny. /Motor
Kanapa jest wygodna, ale wysokim zabraknie miejsca na głowy i stopy. Bardzo wysoki tunel centralny.
/Motor

Atut pod maską

150-konny diesel z układem common rail imponuje kulturą pracy. W 12-letnim BMW pracuje cicho, zapewnia odczuwalne przyspieszenie już w okolicach 1500 obr./min, a powyżej 2000 obrotów żwawo rozpędza auto i nie słabnie niemal do samego czerwonego pola na obrotomierzu (które zaczyna się przy 5000 obr./min).

Pięciobiegowy automat sprawnie i płynnie zmienia biegi, choć na kickdown odpowiada z opóźnieniem.

A do tego BMW 320d łączy dobre osiągi z niedużym spalaniem - przynajmniej w trasie, gdzie przy spokojnej jeździe zużywa niecałe 6 l na 100 km. W mieście zapotrzebowanie na olej napędowy przekracza 10 l/100 km.

BMW 320d E46 (1998-2005): dane techniczne, osiągi, dane testowe

 BMW 320d
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1995 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna150 KM/4000
Maks. moment obrotowy330 Nm/2000
Napędtylny
Skrzynia biegówautomatyczna/5-biegowa
Długość/szerokość/wysokość447/174/142 cm
Rozstaw osi273 cm
Zawieszenie przódkolumny McPhersona
Zawieszenie tyłwielowahaczowe
Hamulce przódtarczowe wentylowane
Hamulce tyłtarczowe wentylowane
Średnica zawracania10,5 m
Masa/ładowność1430/500 kg
Pojemność bagażnika440 l
Poj. zbiornika paliwa63 l (ON)
Opony205/55 R16
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna213 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s
Zużycie paliwa*9,7/5,4/6,9
Zasięg910 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h64,8 dB
Zużycie paliwa*10,4/5,6/8,0
Rzeczywisty zasięg780 km
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

UŻYWANE BMW 320d E46: TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Korozja mocowań ramy pomocniczej z tyłu (auta przed liftingiem).
  • Problematyczny system zmiennego przepływu w dolocie w silnikach Diesla (tzw. klapki) - pojawia się luz, przesłony mogą się urwać.
  • Zatkane odpowietrzenie skrzyni korbowej w autach benzynowych.
  • Zużycie wtryskiwaczy CR.

Zdjęcie

[1] To już ten wiek: korozja atakuje mocowania dyferencjału, a sam dyferencjał potrafi wyć przy jeździe autostradowej. [2] Problem z pompą wody: łańcucha rozrządu się nie wymienia, więc i do pompy mało kto zagląda... aż rozpadnie się jej wirnik. /Motor
[1] To już ten wiek: korozja atakuje mocowania dyferencjału, a sam dyferencjał potrafi wyć przy jeździe autostradowej. [2] Problem z pompą wody: łańcucha rozrządu się nie wymienia, więc i do pompy mało kto zagląda... aż rozpadnie się jej wirnik.
/Motor

UŻYWANE BMW SERII 3 E46: PAKIET EKSPLOATACYJNY

Ceny dotyczą wersji 320d

  • Amortyzatory przednie - 540 zł
  • Zestaw rozrządu - łańcuch
  • Klocki hamulcowe przednie - 120 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie - 270 zł
  • Sprzęgło z kołem zamachowym - 1870 zł
  • Opony 215/55 R16 (kpl.) - 1200 zł

SUMA 4000 zł

UŻYWANE BMW SERII 3 E46: SYTUACJA RYNKOWA

BMW serii 3 E46 (1998-2005): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL200420032002200120001999
318i/320i17 000 zł15 000 zł14 000 zł13 000 zł11 000 zł10 000 zł
318d/320d16 000 zł14 000 zł13 000 zł12 000 zł11 000 zł10 000 zł

Jeśli chodzi o sytuację rynkową, seria 3 to "nowy Passat". Z uwagi na ogromny popyt, handlarze ściągają cokolwiek, co ma logo BMW. Ofert jest po prostu za dużo. Przeglądanie wszystkich to strata czasu, opisy są nadzwyczaj podobne, a auta zwykle niezarejestrowane w Polsce. Trwa odwrót od diesli: ich odsetek to 35-40%.

UŻYWANE BMW SERII 3 E46: WYBRANE OFERTY

Zdjęcie

BMW 318i /Motor

BMW 318i (2003 r.) DSC, klimatyzacja automatyczna, 202 000 km, sprowadzony. Cena: 14 900 zł

Zdjęcie

BMW 320d /Motor

BMW 320d (2004 r.) Po opłatach, skóra, automatyczna skrzynia biegów, 244 000 km. Cena: 17 000 zł

UŻYWANE BMW SERII 3 E46: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Dzięki klasycznej sylwetce i dobrym proporcjom ten model wyjątkowo dobrze się starzeje. /Motor
Dzięki klasycznej sylwetce i dobrym proporcjom ten model wyjątkowo dobrze się starzeje.
/Motor

Choć to pełnoletnia konstrukcja, "trójki" E46 nie można nazwać autem przestarzałym. I jeszcze długo nim nie będzie: nowoczesne i oszczędne silniki oraz zachowanie na drodze nie odbiegają praktycznie od samochodów oferowanych obecnie. Główna różnica leży w uboższym wyposażeniu i mniejszej ilości miejsca w kabinie. Na przeszkodzie do znalezienia wymarzonego egzemplarza staje fatalna sytuacja rynkowa.

BMW 320d E46 FL (1998-2005)

liczba zdjęć: 53

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 41/2016

Redakcja dziękuje firmie AAA Auto za użyczenie samochodu do testu.

BMW serii 3 E36 (1991-2000) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane BMW serii 3 E46 (1998-2005) – PORADNIK KUPUJĄCEGO

BMW serii 3 E46 Compact (2000-2004) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane BMW 320d E90 (2007) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również

  • Używane Volvo XC60 (2008-)

    XC60 to używany SUV, który nie ma dużej konkurencji. Jest bardzo pakowny, świetnie wykończony, oszczędny i dostępny w dwóch wersjach: 4x4 i 4x2. więcej