Używane BMW serii 7 E38 (1994-2001)

Sobota, 29 października 2016 (01:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Ten samochód wciąż budzi emocje, bo ma charakter i... solidną konstrukcję. Najtańsze egzemplarze kosztują ok. 10 tys. zł. Najdroższe – nawet 7 razy tyle!

Zdjęcie

BMW serii 7 /Motor

BMW SERII 7 E38
lata produkcji: 1994-2001
ceny: od 10 000 zł

Seria E38 to ostatnia "siódemka", która nie jest przeładowana elektroniką. To także ostatnia edycja tego modelu zaprojektowana w klasyczny sposób. Następca był już szalonym eksperymentem Chrisa Bangle.

Reklama

Zdjęcie

Klasyka i funkcjonalność. Wiek widać po wypalonych pikselach na bursztynowych wyświetlaczach, popękanej skórze foteli i poskrzypywaniu tworzyw sztucznych. /Motor
Klasyka i funkcjonalność. Wiek widać po wypalonych pikselach na bursztynowych wyświetlaczach, popękanej skórze foteli i poskrzypywaniu tworzyw sztucznych.
/Motor

Nie tylko "Transporter"

E38 jest w pewnym sensie samochodem kultowym - swoje trzy grosze dołożyli do tego Pierce Brosnan (James Bond, "Jutro nie umiera nigdy") oraz Jason Statham, który właśnie tym modelem jeździł na planie pierwszej części kasowego hitu "Transporter". Warto jednak zaznaczyć, że w tym drugim przypadku wersja filmowa była "składakiem" przygotowanym na potrzeby srebrnego ekranu. Bo jak inaczej można nazwać odmianę 750iL wyposażoną w ręczną skrzynię biegów z 850 ci? "Siódemka" Stathama zmienia w trakcie filmu swoje wyposażenie. Na planie zdjęciowym korzystano z kilku egzemplarzy. Część z nich nie wytrzymała popisów kaskaderskich i nie dotrwała do końca produkcji.

Zdjęcie

Prawie każda „siódemka” tak ma: elektryczna regulacja i pamięć ustawienia foteli oraz wysokiej jakości skórzana tapicerka. /Motor
Prawie każda „siódemka” tak ma: elektryczna regulacja i pamięć ustawienia foteli oraz wysokiej jakości skórzana tapicerka.
/Motor

Miłośnikom BMW i filmów polecamy także znacznie mniej popularną produkcję "The Hire". To seria ośmiu krótkich filmów sensacyjnych w pewnym sensie podobnych do "Transportera". W każdym pojawia się inne BMW. Seria 7 jest bohaterem pierwszego z nich zatytułowanego "Ambush". Wyreżyserował go John Frankenheimer, a za kierownicą siedzi Clive Owen.

Zdjęcie

Auto jest szerokie, ale jeśli z tyłu mają usiąść trzy osoby, będzie im niewygodnie. Przeszkadzają tunel i wyprofilowanie kanapy. /Motor
Auto jest szerokie, ale jeśli z tyłu mają usiąść trzy osoby, będzie im niewygodnie. Przeszkadzają tunel i wyprofilowanie kanapy.
/Motor

Rynkowe realia

Lektura ogłoszeń sprowadza osoby zafascynowane E38 na ziemię. Za ładny egzemplarz po liftingu trzeba zapłacić przynajmniej 20-25 tys. zł. Auta w idealnym stanie kosztują ponad 30 tys. zł (a przecież chodzi o zaawansowane roczniki 2000-2001!).

Zakup "siódemki" za 10-15 tys. zł jest natomiast prawdziwą loterią. Trzeba niestety wnikliwie sprawdzać powypadkową przeszłość, zaglądać pod uszczelki w poszukiwaniu korozji i z aptekarską dokładnością sprawdzać silnik, bo widmo remontu kapitalnego podwoi wartość samochodu.

Zdjęcie

Wygodny dostęp do bagażnika. Pojemność 500 l sprawia, że nawet jeśli ogranicza go zbiornik na LPG i tak pozostaje sporo miejsca na bagaże. Pod podłogą – pełnowymiarowe koło zapasowe. /Motor
Wygodny dostęp do bagażnika. Pojemność 500 l sprawia, że nawet jeśli ogranicza go zbiornik na LPG i tak pozostaje sporo miejsca na bagaże. Pod podłogą – pełnowymiarowe koło zapasowe.
/Motor

Jeśli siódemka, to która?

Podstawowy silnik benzynowy 2.8 jest najtańszy w serwisowaniu, ale wbrew temu, co wynika z danych katalogowych, okazuje się zbyt słaby do samochodu tego formatu. Znacznie lepsza jest "trzylitrówka", choć trzeba z nią uważać, bo niektóre egzemplarze mają spory apetyt na olej silnikowy. Polecamy natomiast kolejną jednostkę - 3.5. Absolutnie nie należy bać się ośmiu cylindrów. Właśnie one pozwalają poczuć klasę serii 7. Popularny silnik 4.4 jest jeszcze lepszy, ale - uwaga - sporo pali. Nic dziwnego, że można go kupić taniej niż 3.5.

Topowe 5.4 to już finansowe wyzwanie. I nie chodzi już tylko o rachunki pod dystrybutorem, ale o koszty serwisowania. 12 cylindrów, dwie wiązki przewodów do sterowania silnikiem, dwa komputery i dwa układy paliwowe. To dwie 6-cylindrowe rzędówki "połączone" w całość.

Jeśli chodzi o diesle - starszego 2.5 nie polecamy, a nowszy 3.0... polecamy warunkowo. Owszem, jest udaną konstrukcją, ale zazwyczaj ma już gigantyczny przebieg. Jeśli ktoś chce oszczędzać na paliwie, powinien raczej wybrać jedną z wersji benzynowych i założyć instalację LPG.

Zdjęcie

Rozsądne optimum – jeśli tak można napisać w przypadku BMW serii 7. 8 cylindrów, pojemność 3,5 l, realne średnie zużycie paliwa ok. 11 l/100 km. /Motor
Rozsądne optimum – jeśli tak można napisać w przypadku BMW serii 7. 8 cylindrów, pojemność 3,5 l, realne średnie zużycie paliwa ok. 11 l/100 km.
/Motor

Inne wydatki

Rarytasem są wersje z ręczną skrzynią. Ale automaty też spisują się nieźle. Po zakupie trzeba się natomiast przygotować na regenerację zawieszenia. Wydatek ok. 2,5 tys. zł wystarczy, żeby poczuć przyjemność z jazdy.

BMW serii 7 E38 (1994-2001): dane techniczne i osiągi

Wersja728i735i740i750i 725 tds
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowybenzynowyturbodiesel
Pojemność skokowa2793 cm33498 cm34398 cm35379 cm32497 cm3
Układ cylindrów/zaworyR6/24V8/24V8/24V12/48R6/12
Moc maksymalna193 KM/5300235 KM/5700286 KM/5700326 KM/5000143 KM/4600
Maksymalny moment obrotowy280 Nm/3950320 Nm/3300420 Nm/3900490 Nm/3900280 Nm/2200
Osiągi (dane producenta)   
Prędkość maksymalna227 km/h244 km/h250 km/h250 km/h206 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s7,6 s6,6 s6,6 s11,4 s
Średnie zużycie paliwa7,8 l/100 km8,9 l/100 km8,9 l/100 km10,2 l/100 km6,2 l/100 km

BMW SERII 7 E38: HISTORIA MODELU

1994: premiera serii 7 E38. Zastępuje serię E32
1996: modernizacja gamy silnikowej (728i, 735i, 725 tds)
1998: lifting modelu; cechą charakterystyczną są nowe reflektory z powiększonymi, okrągłymi odbłyśnikami

Zdjęcie

Cecha charakterystyczna aut po liftingu z 1998 roku: duże, okrągłe odbłyśniki reflektorów. /Motor
Cecha charakterystyczna aut po liftingu z 1998 roku: duże, okrągłe odbłyśniki reflektorów.
/Motor

1999: zmienne fazy rozrządu w silnikach V8
2001: nowa generacja modelu - E65

Zdjęcie

Następcą serii E38 jest seria E65 (2001-2008). Auto stylizował Chris Bangle. /Motor
Następcą serii E38 jest seria E65 (2001-2008). Auto stylizował Chris Bangle.
/Motor

UŻYWANE BMW SERII 7 E38 (1994-2001): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Rozrządy nie są wieczne: w autach z przebiegiem ponad 300 tys. km trzeba zazwyczaj wymienić rozrząd. W silnikach V8 to wydatek ok. 3 tys. zł.
  • Korozja: rdzewieją głównie drzwi (pod uszczelkami na dole) oraz krawędzie błotników.
  • Nie działa ASC. Przyczyną jest zwykle zerwana linka przy przepustnicy.

Zdjęcie

Norma w starszych egzemplarzach BMW - wypalają się piksele na wyświetlaczach. /Motor
Norma w starszych egzemplarzach BMW - wypalają się piksele na wyświetlaczach.
/Motor

UŻYWANE BMW SERII 7 E38 (1994-2001): SYTUACJA RYNKOWA

BMW serii 7 E38 (1994-2001): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL20012000199919981997199619951994
benzyna33 000 zł28 000 zł25 000 zł21 000 zł18 000 zł15 000 zł12 000 zł10 000 zł
diesel28 000 zł25 000 zł21 000 zł18 000 zł15 000 zł12 000 zł10 000 zł8000 zł

W ogłoszeniach o sprzedaży serii 7 model E38 zajmuje trzecie miejsce po F01 i E65. Dominują wersje benzynowe, ponad 30% z nich ma już założoną instalację gazową. Najwyższe ceny osiągają egzemplarze z udokumentowanym przebiegiem niższym niż 200 tys. km w idealnym stanie oraz topowe wersje wyposażenia lub rzadkie odmiany, np. Alpine.

UŻYWANE BMW SERII 7 E38 (1994-2001): PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Samochód był produkowany w dwóch odmianach różniących się długością nadwozia i rozstawem osi. Podstawowa: 498/293 cm, wersja „L” 512/307 cm. /Motor
Samochód był produkowany w dwóch odmianach różniących się długością nadwozia i rozstawem osi. Podstawowa: 498/293 cm, wersja „L” 512/307 cm.
/Motor

Do zakupu BMW serii 7 E38 nie trzeba i nie można nikogo namawiać. Osobom, które już "zachorowały" na ten samochód podpowiadamy jedynie, że najlepsza konfiguracja, która łączy dobre osiągi z rozsądnymi kosztami paliwa i eksploatacji, to 3.5 V8, ostatecznie także z LPG. Diesle też nie są złe, ale ze względu na duże przebiegi są ryzykownym zakupem.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

BMW serii 7 E38 (1994-2001)

liczba zdjęć: 64

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 47/2015

Używane BMW serii 7 E65 (2001-2008) – OPINIE O SAMOCHODACH

BMW serii 5 (F10) - poradnik kupującego – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również