Używane Mitsubishi ASX

Poniedziałek, 7 września 2015 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

ASX ma już pięć lat i coraz więcej egzemplarzy trafia na rynek wtórny. Mechanicznie trudno mu coś zarzucić. Coraz częściej słychać jednak, że poskąpiono zabezpieczenia antykorozyjnego.

Zdjęcie

W wersji z dieslem i napędem na 4 koła ASX ma prześwit wynoszący tylko 17 cm. U rywali to zwykle 18-19 cm. /Motor
W wersji z dieslem i napędem na 4 koła ASX ma prześwit wynoszący tylko 17 cm. U rywali to zwykle 18-19 cm.
/Motor

MITSUBISHI ASX
lata produkcji: od 2010 r.
ceny od: 40 000 zł

Dosyć szybko kierownictwo Mitsubishi zorientowało się, że rozwijanie gamy typowych aut osobowych w Europie nie ma sensu: wycofano się z klasy średniej i skoncentrowano na coraz modniejszych SUV-ach i crossoverach. ASX, jako najmniejszy crossover w gamie, zadebiutował w 2010 r. (trzy lata po Outlanderze II) i bazuje na platformie typu GS opracowanej jeszcze przez koncern Daimler-Chrysler. Używa się jej do dziś: z jej rozwiązań korzysta m.in. Fiat Freemont.

Dziwnie to obmyślono

Zdjęcie

Najbogatsza wersja z fabryczną nawigacją była rzadko wybierana ze względu na wysoką cenę – nawet dopłata do diesla 4x4 była niższa. Podobnie jak w Outlanderze, deska rozdzielcza jest bardzo prosta.
/Motor

Zdjęcie

Wysoka pozycja za kierownicą i wygodne fotele o dość małym zakresie regulacji.
/Motor

Zdjęcie

Z tyłu nie brak miejsca na nogi, co najwyżej na głowy – ale tylko tym najwyższym.
/Motor

Zdjęcie

Pod unoszoną podłogą znajduje się schowek, a kładąc oparcie kanapy uzyskuje się płaską powierzchnię. Pojemność: 419 l.
/Motor

Na rynek europejski trafiły trzy wersje ASX-a: benzynowa 1.6 MIVEC, oraz diesle 1.8 i 2.2 DID. Poza Unią Europejską oferuje się jeszcze benzynowe wersje 1.8 i 2.0 z opcjonalnym napędem 4x4. Niestety, na naszym rynku napęd na obie osie występuje tylko w dieslu, a 1.6 MIVEC ma napęd przedni. Mimo bardzo dużej różnicy w cenie benzynowego 2WD i diesla 4WD, na rynku wtórnym wcale nie brakuje aut w tej drugiej konfiguracji. Tyle że przeważnie są sprowadzone z Zachodu i mają za sobą naprawę blacharską.

Nie spotyka się w Polsce diesla 2.2 - jego import ogranicza wysoka akcyza. Pojawiają się za to amerykańskie Outlandery Sport. Niestety, prawie zawsze powypadkowe.

Rodzinnie bez zarzutu

Trudno mieć zastrzeżenia do funkcjonalności ASX-a. Ma tylko 430 cm długości, a oferuje sporo miejsca w kabinie i duży bagażnik (419 l), który dodatkowo można powiększyć, składając oparcia tylnej kanapy. Powierzchni ładunkowej nie zakłóca żaden próg.

Za kierownicą siedzi się wysoko: zadbano, żeby kierowca czuł, dlaczego dopłacił za crossovera.

Zużycie paliwa w wersji benzynowej przeważnie nie spada poniżej 7 l przy normalnej, mieszanej jeździe (bez korków w mieście). W dieslu można zejść do 5 l/100 km przy spokojnej jeździe, ale przeważnie jest to ok. 6 l/100 km. Wszystkie diesle mają filtr cząstek stałych i system Automatic Stop&Go (w wersji benzynowej opcjonalny), który wymaga specjalnego, wzmocnionego akumulatora. Użytkownicy wyrażają obawy, że wymuszone wyłączanie silnika w dieslu szkodzi turbosprężarce, ale jak na razie nie zanotowano lawiny awarii tego podzespołu.

Drogo i rdzewieje

Użytkownicy Mitsubishi wiedzą, że w ASO tej marki jest drogo, a zamienników czasem brak. W przypadku ASX-a jest podobnie. Problemem okazuje się choćby żarówka do lamp jazdy dziennej (typ P13W), która w ASO kosztuje... ponad 100 zł. Jako zamiennik - "jedyne" 50 zł.

Szczególnie narażeni na wysokie koszty napraw są użytkownicy diesli: problem polega na tym, że 1.8 DID to konstrukcja własna marki Mitsubishi, niewystępująca u innych producentów. Zamienniki pojawiają się więc powoli i są drogie: dwumasowe koło zamachowe kosztuje prawie 5000 zł, i to poza ASO. Ponadto ten diesel ma osprzęt DENSO, przez co koszt regeneracji jest wyższy, a jeden nowy wtryskiwacz wyceniono na prawie 2300 zł. Wtryskiwacze do aut europejskich są 2 razy tańsze.

Z tymi problemami właściciele diesli zetkną się po przekroczeniu 150 tys. km. Niezależnie od wersji silnikowej, trzeba uważać na korozję. To najpoważniejsza usterka zgłaszana przez właścicieli ASX-a.

"Choroby wieku dziecięcego" w Mitsubishi to piszczące hamulce i łożyska lewarka biegów oraz problemy z uruchamianiem silnika benzynowego.

MITSUBISHI ASX: HISTORIA MODELU

Zdjęcie

Przednia część nadwozia wersji po liftingu z 2013 r. /Motor

2010: prezentacja modelu - w Japonii auto nazywa się RVR, w Stanach Zjednoczonych Outlander Sport
2012: w Europie pojawiają się bazujące na ASX-ie modele francuskie - Citroen C4 Aircross i Peugeot 4008
2013: niewielki lifting - nowa kierownica, łagodniejsze rysy przodu (fot. z prawej)

UŻYWANE MITSUBISHI ASX: TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

Zdjęcie

Demontaż tylnego błotnika potrafi ujawnić całkiem obfite pokłady korozji na blasze. /Motor
Demontaż tylnego błotnika potrafi ujawnić całkiem obfite pokłady korozji na blasze.
/Motor
  • Korozja: zdecydowanie najczęściej zgłaszany problem. Powszechne miejsca występowania to tylna klapa oraz tylne błotniki. Często widoczna tylko od spodu.
  • Trudności z uruchomieniem: dotyczą silnika benzynowego, pomaga wymiana oprogramowania.
  • Fabryczne klocki hamulcowe piszczą. Wymiana czasem pomaga.
  • Biegi skrzypią przy włączaniu. Można zdjąć osłonę drążka i nasmarować jego mocowanie.

 

 

 

UŻYWANE MITSUBISHI ASX: SYTUACJA RYNKOWA

Mitsubishi ASX (2010-): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL20142013201220112010
1.6 MIVEC69 000 zł62 000 zł55 000 zł47 000 zł40 000 zł
1.8 DID78 000 zł65 000 zł57 000 zł50 000 zł44 000 zł

Zdjęcie

W wersji 4WD zastosowano elektronicznie sterowane sprzęgło przy tylnym dyferencjale - załącza się automatycznie, gdy zostanie wykryty uślizg przednich kół. /Motor
W wersji 4WD zastosowano elektronicznie sterowane sprzęgło przy tylnym dyferencjale - załącza się automatycznie, gdy zostanie wykryty uślizg przednich kół.
/Motor

Diesle i auta benzynowe dzielą ofertę rynkową na pół. Wśród diesli większość ma napęd na 4 koła. Można też znaleźć kilka amerykańskich Outlanderów Sport 2.0 4WD. Nie występują natomiast sprzedawane na Zachodzie auta z silnikiem 2.2 DID, a wszystko przez wysoką akcyzę.

Dane techniczne, osiągi: Mitsubishi ASX (2010-)

 1.6 MIVEC
2.0 16V
1.8 DID
Silnikbenzynowybeznynowyturbodiesel
Pojemność skokowa1590 cm31998 cm31798 cm3
Układ cyl./zaworyR4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna117 KM/6000150 KM/6000150 KM/4000
Maks. moment obr.154 Nm/4000197 Nm/4200300 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna183 km/h200 km/h188 km/h
Przysp. 0-100 km/h11,4 sbrak danych10,2 s
Średnie zużycie paliwa5,9 l/100 km8,4 l/100 km5,5 l/100 km

UŻYWANE MITSUBISHI ASX: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Decydując się na używanego ASX-a, trzeba przede wszystkim bardzo dokładnie obejrzeć nadwozie pod kątem korozji. Jeśli rdza raz się wda, będzie powracać nawet po naprawach. Najpewniejszą mechanicznie wersją jest 1.6 MIVEC, ale nie występuje z napędem 4x4. Aby mieć ASX-a 4WD, trzeba kupić diesla, a tu już koszty napraw będą dużo wyższe.
OCENA 3/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Mitsubishi ASX (2010-)

liczba zdjęć: 22

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 26/2015

Nissan Qashqai I (2007-2013) - SAMOCHODY UŻYWANE

Używana Kia Sportage II (2004-2010) - OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również