Używane Peugeot 508 SW i Renault Laguna Grandtour – porównanie

Piątek, 24 marca (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Te modele udowadniają, że dobre kombi nie musi być niemieckie. Francuskim producentom tego typu samochody wychodzą co najmniej równie dobrze.

Zdjęcie

Używane 508 vs Laguna /Motor

PEUGEOT 508 SW
w produkcji: od 2011 r.
ceny: od 32 000 zł

RENAULT LAGUNA GRANDTOUR III
lata produkcji: 2007-2014
ceny: od 18 000 zł

Reklama

Te dwa modele łączy pewna wspólna cecha, którą można by przypisać także Citroenowi C5 czy Fordowi Mondeo: brak większego auta w portfolio firmy (niszowe Latitude trudno traktować jako godną wizytówkę Renault w klasie limuzyn).

Siłą rzeczy już na etapie założeń konstrukcyjnych nie szczędzono ani na rozstawie osi (ten w Peugeocie 508 jest aż o 6 cm większy niż w uznawanej za ogromną Skodzie Superb z tych samych lat), ani na materiałach wykończeniowych.

Rewolucja wewnątrz

Kilka lat temu Francuzi postanowili odebrać autom z Niemiec groźną broń: mistrzowski poziom wykończenia wnętrza. Przy wykonaniu prezentowanym przez Lagunę czy 508 tacy niemieccy rywale jak Insignia czy Mondeo wypadają dość blado.

Zdjęcie

Estetyczny kokpit Laguny wykonano z bardzo dobrej jakości materiałów. Nie jest przeładowany przyciskami, a nietypowy panel klimatyzacji (między nawiewami) okazuje się łatwy w obsłudze. /Motor
Estetyczny kokpit Laguny wykonano z bardzo dobrej jakości materiałów. Nie jest przeładowany przyciskami, a nietypowy panel klimatyzacji (między nawiewami) okazuje się łatwy w obsłudze.
/Motor

W przypadku Laguny 3. generacji wreszcie można zobaczyć indywidualny, francuski styl, jednak pozbawiony pretensjonalności. Oryginalna deska rozdzielcza bez rozbudowanej konsoli centralnej tworzy wrażenie przestronności. Co ciekawe, dokładne pomiary wykazują, że wcale nie jest tu ani specjalnie szeroko, ani wysoko.

Zdjęcie

Wnętrza Laguny absolutnie nie można nazwać ciasnym, jednak okazuje się nieznacznie mniejsze niż u konkurenta. /Motor
Wnętrza Laguny absolutnie nie można nazwać ciasnym, jednak okazuje się nieznacznie mniejsze niż u konkurenta.
/Motor

Na pierwszy rzut oka, wrażenie uporządkowania sprawia układ przycisków: audio i klimatyzacja mają włączniki w centralnej części deski rozdzielczej, a nawigacja obsługiwana jest panelem umieszczonym na tunelu pomiędzy przednimi fotelami. Poruszanie się po menu nie jest jednak proste. Chociażby wyciszenie tylnych głośników może zająć wiele minut prób. Wydaje się, że tzw. interfejs użytkownika mógłby być bardziej przejrzysty.

Pewnym mankamentem wnętrza Laguny jest ograniczona ilość miejsca na tylnej kanapie. 138 cm szerokości to wartość bliższa kompaktom.

Zdjęcie

Tapicerka jest odporna na zabrudzenia. /Motor
Tapicerka jest odporna na zabrudzenia.
/Motor

Rewelacji nie ma także jeżeli chodzi o pojemność bagażnika. Przy deklarowanej wartości 508 l w rzeczywistości mieści się o 99 l mniej. Wynik dość słaby jak na kombi o długości 4,7 m. Miłym gadżetem z okolic przestrzeni bagażowej jest natomiast możliwość otwierania samej szyby w pokrywie bagażnika, co przydaje się przy przewożeniu długich przedmiotów. Było to jednak wyposażenie opcjonalne, więc nie każda Laguna może się nim pochwalić.

Zdjęcie

Renault obiecuje 508 l bagażnika, nasze pomiary dały jednak wynik ledwie 409 l. /Motor
Renault obiecuje 508 l bagażnika, nasze pomiary dały jednak wynik ledwie 409 l.
/Motor

Podniesiona poprzeczka

Jeżeli poziom wykończenia wnętrza Laguny oceniać jako dobry, to na notę bardzo dobrą zasługuje wygląd wnętrza Peugeota 508. Królują miękkie i przyjemne w dotyku plastiki lub powierzchnie wykończone na "fortepianowy połysk" (tych nie brakuje także w Lagunie).

Zdjęcie

Peugeot osiągnął bardzo wysoki poziom wykonania wnętrza. Ciekawostką jest wysuwany z daszka nad wskaźnikami wyświetlacz typu head-up. Pośrodku deski – klasyczne panele audio i klimatyzacji. /Motor
Peugeot osiągnął bardzo wysoki poziom wykonania wnętrza. Ciekawostką jest wysuwany z daszka nad wskaźnikami wyświetlacz typu head-up. Pośrodku deski – klasyczne panele audio i klimatyzacji.
/Motor

Przycisków w otoczeniu kierowcy jest tak dużo, że część nawet ukryto w schowku (tam, po lewej stronie kierowcy, znajduje się między innymi sterowanie wyświetlaczem head-up). Ten element, umożliwiający obserwowanie prędkościomierza bez odrywania wzroku od jezdni, dostępny był opcjonalnie, w pakiecie z nawigacją i dobrym audio.

Zdjęcie

Przednie fotele Peugeota nieco lepiej podpierają na zakrętach niż te w Lagunie. /Motor
Przednie fotele Peugeota nieco lepiej podpierają na zakrętach niż te w Lagunie.
/Motor

Trzeba jednak przyznać, że obsługa przez kierowcę systemu nawigacji czy radia jest tu jeszcze bardziej złożona niż w Lagunie.

Atutem wnętrza Peugeota jest nieco większa przestrzeń niż u konkurenta. Wprawdzie różnice są niewielkie, ale w każdym kierunku jest o kilka centymetrów więcej. Natomiast dokuczliwym mankamentem jest zdecydowanie zbyt duża szerokość słupków B (tam kotwiczone są pasy przednich foteli). Bardzo pogarsza to widoczność przy manewrowaniu czy nawet zmianie pasa.

Zdjęcie

W topowej wersji wyposażeniowej Allure siedzenia są częściowo obszyte skórą. /Motor
W topowej wersji wyposażeniowej Allure siedzenia są częściowo obszyte skórą.
/Motor

Na korzyść Peugeota działa spory bagażnik. Wprawdzie do wyniku rekordowej pod tym względem Skody Superb jest mu daleko, ale zmierzona przez nas wartość jest zgodna z deklaracjami producenta i niemal o 100 l wyższa niż w Lagunie.

Zdjęcie

Wg naszych pomiarów pojemność bagażnika to nie 518, lecz i tak niezłe 508 l. /Motor
Wg naszych pomiarów pojemność bagażnika to nie 518, lecz i tak niezłe 508 l.
/Motor

Cena "nadwagi"

Jednostka napędowa Peugeota to zmodernizowany silnik serii DW. W stosunku do poprzednika udało się podnieść moc do 163 KM. Jednostka jest dość cicha i zapewnia ważącemu ponad półtorej tony kombi dobre osiągi. Niestety, nie jest ona mistrzem ekonomii. Podczas jazd testowych po mieście uzyskaliśmy średnio 8,5 l/100 km, co jest dość wysoką wartością. Poza miastem możliwe jest natomiast uzyskanie wyniku około 6 l/100 km.

Na szczególną uwagę w Peugeocie 508 zasługuje zupełnie niezła praca mechanizmu zmiany biegów.

Zdjęcie

[1]  PEUGEOT Obsługa nawigacji wydaje się nieco zbyt skomplikowana – zwłaszcza na tle bardziej przemyślanego (choć też nie idealnego) odpowiednika produkcji Renault. [2] RENAULT Używanie nawigacji w Lagunie nie wymaga sięgania do deski rozdzielczej – odpowiedni panel, podobnie jak u rywala, zlokalizowano pod ręką, między fotelami. /Motor
[1] PEUGEOT Obsługa nawigacji wydaje się nieco zbyt skomplikowana – zwłaszcza na tle bardziej przemyślanego (choć też nie idealnego) odpowiednika produkcji Renault. [2] RENAULT Używanie nawigacji w Lagunie nie wymaga sięgania do deski rozdzielczej – odpowiedni panel, podobnie jak u rywala, zlokalizowano pod ręką, między fotelami.
/Motor

Silnik Laguny to efekt współpracy z koncernem Nissan. Rękę japońskich inżynierów widać chociażby w łańcuchowym napędzie rozrządu - znaku rozpoznawczym Nissana. Aluminiowy silnik serii M9R w swej słabszej wersji (druga ma 175 KM) ma identyczny moment obrotowy jak konkurent spod znaku lwa. Być może to za sprawą mniejszej o ponad 100 kg masy auta zupełnie nie czuć różnicy 16 KM. Nasze pomiary wykazały wręcz coś innego: Laguna przyspiesza do 100 km/h w czasie zaledwie 9,2 s, co oznacza, że jest bardziej dynamiczna niż podaje producent.

Jednocześnie Renault zadowalało się w teście mniejszą ilością paliwa niż konkurent. W mieście auto spalało 8 l/100 km, natomiast w trasie wystarczało nieco poniżej 6 litrów na 100 km.

Zdjęcie

508 i Laguna nie należą do rekordowo pojemnych kombi, ale dzięki temu powstały bardzo zgrabne nadwozia. /Motor
508 i Laguna nie należą do rekordowo pojemnych kombi, ale dzięki temu powstały bardzo zgrabne nadwozia.
/Motor

Zadecyduje cena

Bezpośrednie stracie ujawnia pewne różnice: Peugeot ma większe wnętrze i bagażnik. Wielu osobom przypadną do gustu jego świetne materiały wykończeniowe. Z kolei Laguna okazuje się bardziej oszczędna i, co zaskakujące, bardziej dynamiczna. Siłą rzeczy więc o wygranej decydują koszty.

W 2011 r. oba auta miały niemal identyczne ceny (508 w wersji 2.0 HDi Allure kosztowało 115 200 zł, a Laguna 2.0  dCi Bose Edition - 112 tys. zł), ale Renault było oferowane z rabatem w wysokości aż 15 000 zł.

Warto zauważyć, że poniżej 100 tys. zł nie dało się wtedy kupić tak dobrze wyposażonego niemieckiego kombi klasy średniej. Zresztą i dziś, przy porównaniu używanych egzemplarzy, Renault pozostało tańszą ofertą.

Dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa, dane testowe: Peugeot 508 SW 2.0 HDi (2011-), Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi (2007-2014)

Dane technicznePeugeot 508 SW 2.0 HDiRenault Laguna Grandtour 2.0 dCi
Silnikturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1997 cm31995 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16
Moc maksymalna163 KM/3750150 KM/4000
Maks. moment obrotowy340 Nm/2000340 Nm/2000
Napęd, skrzynia biegówprzedni, manualna/6-biegowaprzedni, manualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość481/185/148 cm470/181/145 cm
Rozstaw osi282 cm276 cm
Hamulce (przód/tył)tarczowe wentylownane/tarczowetarczowe wentylownane/tarczowe
Masa/ładowność1540/565 kg1427/624 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)518/1556 l508/1593 l
Poj. zbiornika paliwa72 l (ON)66 l (ON)
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna222 km/h210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s10,0 s
Zużycie paliwa*7,6/4,6/5,76,8/4,4/5,2
Teoretyczny zasięg1260 km1260 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s9,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)42,3 m37,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)43,1 m37,5 m
Testowe zużycie paliwa*8,5/6,0/7,38,0/5,8/6,9
Rzeczywisty zasięg980 km950 km
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

PEUGEOT 508 SW, RENAULT LAGUNA GRANDTOUR III: OCENA SAMOCHODÓW

1. MIEJSCE

Peugeot 508 SW: 4/5

2. MIEJSCE

Renault Laguna Grandtour III: 3,5/5

PEUGEOT 508 SW: TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Awarie łańcuchowego rozrządu w silnikach benzynowych 1.6 THP - szwankuje głównie napinacz.
  • Awarie wycieraczek przednich - auto przechodziło z tego powodu akcję serwisową.
  • Awarie elektroniki sterującej opcjonalną, zautomatyzowaną przekładnią.

Zdjęcie

W wersjach z dostępem bezdotykowym psują się czujniki w klamkach. /Motor
W wersjach z dostępem bezdotykowym psują się czujniki w klamkach.
/Motor

RENAULT LAGUNA GRANDTOUR III: TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • W silnikach 1.5 dCi przedwcześnie zużywają się panewki.
  • Psują się czujniki położenia pedału sprzęgła (objawem jest brak możliwości uruchomienia silnika w innym położeniu lewarka niż na luzie).
  • Dość szybko zużywają się materiały wykończeniowe wnętrza.

Zdjęcie

Lusterka skrzypią podczas składania – czasem pomaga przepłukanie. /Motor
Lusterka skrzypią podczas składania – czasem pomaga przepłukanie.
/Motor

PEUGEOT 508 SW: SYTUACJA RYNKOWA

Peugeot 508 (2011-): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL20142013201220112010
1.6 THP
54 000 zł45 000 zł42 000 zł36 000 zł32 000 zł
2.0 HDi
65 000 zł54 000 zł47 000 zł43 000 zł35 000 zł

508 to samochód młodszy od Laguny III, co przekłada się na mniejszą liczbę używanych egzemplarzy oraz wyższe ceny najtańszych egzemplarzy. Udział sedanów i kombi jest porównywalny. Najchętniej wybierane są diesle. Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się wersje hybrydowe.

RENAULT LAGUNA GRANDTOUR III: SYTUACJA RYNKOWA

Renault Laguna III (2007-2014): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL20142013201220112010200920082007
1.6 16V
45 000 zł41 000 zł36 000 zł31 000 zł28 000 zł24 000 zł22 000 zł18 000 zł
2.0 dCi
55 000 zł47 000 zł40 000 zł36 000 zł31 000 zł27 000 zł24 000 zł22 000 zł

Laguna III jest najtańszym samochodem używanym w swoim segmencie. Ofert jest bardzo dużo. Nie brakuje także egzemplarzy pochodzących z polskiej sieci sprzedaży (w przypadku Peugeota 508 dominują auta sprowadzane). Największym zainteresowaniem cieszy się wersja 2.0 dCi a najmniejszym - 1.5 dCi.

PEUGEOT 508 SW, RENAULT LAGUNA GRANDTOUR III: OCENA EKSPLOATACJI I SYTUACJI RYNKOWEJ

1. MIEJSCE

Renault Laguna Grandtour III: 4/5

2. MIEJSCE

Peugeot 508 SW: 3,5/5

PEUGEOT 508 SW, RENAULT LAGUNA GRANDTOUR III: PODSUMOWANIE

Wygrywa młodszy konstrukcyjnie Peugeot 508. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to zwycięstwo "o włos". Oba modele mają świetne silniki wysokoprężne (szczególnie chodzi o jednostki 2.0 HDi oraz 2.0 dCi), więc jeśli ktoś ma mniejszy budżet, z czystym sumieniem może także sięgnąć po Renault Lagunę.

Peugeot 508 SW (2011-), Renault Laguna Grandtour III (2007-2014)

liczba zdjęć: 53

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 36/2016

Używany Peugeot 508 (2010-) – OPINIE O SAMOCHODACH

Renault Laguna III (2007-) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również