Używany Citroen DS3 (2010-)

Wtorek, 21 czerwca 2016 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Tym modelem Citroen rywalizuje z Mini. DS3 jest nadzwyczaj dopracowane i świetnie wygląda, a na wartości traci wyjątkowo mało - zwłaszcza jak na auto francuskie.

Zdjęcie

DS początkowo oznaczało model, ale od 2014 r. stało się oddzielną marką. Na początku 2016 roku przedstawiono wersję po liftingu. /Motor
DS początkowo oznaczało model, ale od 2014 r. stało się oddzielną marką. Na początku 2016 roku przedstawiono wersję po liftingu.
/Motor

CITROEN DS3
w produkcji: od 2010 r.
ceny: od 25 000 zł

Historia tego modelu układa się dość nietypowo. Po czterech latach produkcji DS3... zmieniło markę. Ze zwykłego Citroena stało się "prestiżowym" DS-em w ramach reorganizacji marek w koncernie Peugeot-Citroen. Obecnie sprzedawane jest pod marką "DS Automobiles". Jednak na rynku wtórnym takich samochodów jeszcze nie ma - są same Citroeny.

Reklama

Podobnie jak główni rywale, DS3 występuje tylko w wersji 3-drzwiowej, co w naturalny sposób zmniejsza zainteresowanie tym modelem z drugiej ręki.

W 2013 r. wprowadzono wariant Cabrio, ale jest to nazwa na wyrost - ma po prostu zachodzący na tylną szybę, odsuwany dach. Z prawdziwym kabrioletem nikt go nie pomyli.

Zdjęcie

Wnętrze wykonano z bardzo przyjemnych w dotyku materiałów. Spłaszczona kierownica ze srebrną wstawką to standard, ale w konsoli częściej spotyka się ekran monochromatyczny niż kolorowy. /Motor
Wnętrze wykonano z bardzo przyjemnych w dotyku materiałów. Spłaszczona kierownica ze srebrną wstawką to standard, ale w konsoli częściej spotyka się ekran monochromatyczny niż kolorowy.
/Motor

DS3 trzeba traktować jako auto dwuosobowe z możliwością awaryjnego przewożenia dwóch dodatkowych osób. Z tyłu jest dość ciasno: za odsuniętym o 1 m od pedałów fotelem kierowcy zostaje 59 cm do oparcia tylnej kanapy. Ale w Alfie MiTo czy Mini jest to tylko o 2-3 cm więcej. Problem stanowi dostanie się na tylną kanapę przez stosunkowo krótkie drzwi.

Zdjęcie

[1] Dozownik zapachów. Wystarczy przekręcić. Po wciśnięciu i obróceniu można go wyjąć. [2] Nie zabrakło analogowego wskaźnika temperatury cieczy. Przydaje się w 1.6 THP. /Motor
[1] Dozownik zapachów. Wystarczy przekręcić. Po wciśnięciu i obróceniu można go wyjąć. [2] Nie zabrakło analogowego wskaźnika temperatury cieczy. Przydaje się w 1.6 THP.
/Motor

Zęby nie wypadną

Przednie fotele są raczej miękkie i bardzo wygodne, ale nieszczególnie sportowe. Trzeba też docenić zawieszenie: DS3 nie ma w sobie nic z gokartowej twardości Mini i zapewnia odpowiedni poziom komfortu. Ponadto najważniejsze elementy, czyli wahacze lub amortyzatory są w większości takie same jak w zwykłym Citroenie C3, na którym DS3 bazuje. Inne mogą być przednie amortyzatory - twardsze dla wersji sportowych, jak 1.6 THP (ten silnik w C3 nie występuje). Samochód prowadzi się bardzo przewidywalnie, ale po wyłączeniu ESP nabiera tendencji do nadsterowności.

Zdjęcie

DS3 to auto raczej dla dwóch osób, miejsca z tyłu należy traktować bardziej jako awaryjne. /Motor
DS3 to auto raczej dla dwóch osób, miejsca z tyłu należy traktować bardziej jako awaryjne.
/Motor

DS3 jako Citroen był oferowany w wersjach Chic, SoChic i SportChic. Wariant podstawowy wymagał dopłaty do klimatyzacji, w SoChic była seryjna, w SportChic - seryjna i sterowana elektronicznie. SoChic i SportChic mają aluminiowe felgi, odpowiednio 16- i 17-calowe. Mniejsze w zupełności wystarczają na polskie drogi.

Wnętrze wykonano z bardzo estetycznych materiałów, podkreślających że to samochód z "wyższej półki". Także spasowanie nadwozia zasługuje na uznanie. Jedyna wpadka to woda zbierająca się w kloszach tylnych lamp. Ich uszczelki są nieco zbyt "oszczędnościowe".

Drobne zgrzyty

Na początek zaoferowano wolnossące wersje benzynowe 1.4 i 1.6 VTi oraz turbodoładowany silnik 1.6 THP. Gamę uzupełnił diesel 1.6 e-HDi z filtrem sadzy typu "mokrego" (dopalanie z użyciem specjalnego płynu).

Jednostki VTi nie mają poważniejszych usterek z wyjątkiem wycieków płynu chłodniczego z pompy wody. Z rzadka zdarzają się problemy z cewkami zapłonowymi i wypaleniem świec z powodu zbyt ubogiej mieszanki. Jednak te silniki w ostatecznym rozrachunku można polecić.

Zdjęcie

Pojemność: 285-980 litrów. Oparcie tylnej kanapy nie składa się zupełnie na płasko. /Motor
Pojemność: 285-980 litrów. Oparcie tylnej kanapy nie składa się zupełnie na płasko.
/Motor

Gorzej bywa z THP: wczesne egzemplarze mają stałe problemy z napinaczem łańcucha rozrządu. Na zimno silnik wydaje charakterystyczne zgrzytanie. Niektóre auta mają już... trzeci łańcuch (wytrzymuje 60-80 tys. km), a jedna wymiana to koszt ok. 1500 zł. Czasem także pojawia się nadmierne dymienie. Oczywiście póki wszystko działa bez zarzutu, DS3 z THP to najprzyjemniejsza w eksploatacji wersja.

Słowo o dieslach: bardzo mało palą i są dość trwałe, ale "generatorem problemów" jest tu filtr sadzy. A dokładniej czujnik różnicy ciśnień, który pokazuje fałszywą informację o przepełnieniu filtra. Do jazdy po mieście diesel sensu nie ma - a w końcu miasto to naturalne środowisko dla DS3.

Zdjęcie

Citroen DS3 /Motor

Citroen DS3 (2010-): dane techniczne i osiągi

 1.2 VTi
1.6 VTi
1.6 THP
1.6 e-HDi
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowy, turboturbodiesel
Pojemność skokowa1199 cm31598 cm31598 cm31560 cm3
Układ cylindrów/zaworyR3/12R4/16R4/16R4/8
Moc maksymalna82 KM/5750120 KM/6000156 KM/600092 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy118 Nm/2750160 Nm/4250240 Nm/1400230 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna174 km/h190 km/h210 km/h180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,3 s8,9 s7,3 s11,3 s
Średnie zużycie paliwa4,6 l/100 km6,0 l/100 km5,8 l/100 km3,7 l/100 km

CITROEN DS3 (2010-): HISTORIA MODELU

Zdjęcie

Citroen DS3 lifting /Motor

2010: premiera Citroena DS3, samochód nie ma poprzednika
2012: wersja specjalna "DS3 By Loeb", nowy silnik 1.2 VTi
2013: wersja Cabrio (odsuwany dach z materiału)
2014: powołanie marki DS, DS3 nie jest już Citroenem
2016: lifting (na zdjęciu obok): nowy silnik w gamie - 1.2 PureTech 130 KM oraz przestylizowane wnętrze z 7-calowym ekranem z Apple CarPlay (za dopłatą)

UŻYWANY CITROEN DS3 (2010-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Uszkodzenia czujnika temperatury silnika w VTi: komputer pokazuje informację o przegrzaniu, często zaraz po uruchomieniu.
  • W dieslu szwankuje czujnik różnicy ciśnień w filtrze sadzy: na tej podstawie komputer błędnie sądzi, że filtr jest zapełniony.
  • Wycieki płynu chłodzącego, usterki pompy wody: dotyczy 1.6 VTi.
  • Zgrzytanie z łańcucha rozrządu: napinacz w 1.6 THP jest mało wytrzymały. Poprawiono go w 2013 r., ale problemy nie zniknęły do końca. W tym silniku zbiera się też nagar.
  • Woda wcieka do tylnych lamp.

Zdjęcie

[1] Psuje się czujnik temperatury w 1.6. Pojawia się informacja o przegrzaniu - nieprawdziwa. [2] Łańcuch rozrządu w 1.6 THP - sprawia problemy w samochodach z lat 2010-2013. /Motor
[1] Psuje się czujnik temperatury w 1.6. Pojawia się informacja o przegrzaniu - nieprawdziwa. [2] Łańcuch rozrządu w 1.6 THP - sprawia problemy w samochodach z lat 2010-2013.
/Motor

UŻYWANY CITROEN DS3 (2010-): SYTUACJA RYNKOWA

Citroen DS3 (2010-): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL20142013201220112010
1.6 VTi54 000 zł45 000 zł35 000 zł30 000 zł27 000 zł
1.6 e-HDi56 000 zł47 000 zł37 000 zł31 000 zł28 000 zł

Nie jest to rekordowo popularny model. Większość samochodów ma stosunkowo małe przebiegi, a pod maską - benzynowy silnik 1.4 lub 1.6 VTi. Nie ma problemu z kupnem auta zarejestrowanego w Polsce, często nawet kupionego w kraju, ale trzeba mieć na to co najmniej 30 tys. zł. Sporo!

NAJWAŻNIEJSI RYWALE CITROENA DS3

ALFA ROMEO MITO

Najmniejsza Alfa bazuje na komponentach Fiata Grande Punto, ale występuje tylko w wersji 3d. Doskonale jeździ w benzynowej wersji turbodoładowanej. Na MiTo trzeba wydać co najmniej 20 tys. zł. Samochód nie należy do usterkowych.

Zdjęcie

Do MiTo najlepiej pasuje benzynowy silnik 1.4 TB 135 KM. Jest też dostępny z automatem. /Motor
Do MiTo najlepiej pasuje benzynowy silnik 1.4 TB 135 KM. Jest też dostępny z automatem.
/Motor

MINI ONE, COOPER, COOPER S

Używane Mini kosztuje dwa razy drożej niż klasowi konkurenci (nawet 20 tys. zł za rocznik 2006), a walory praktyczne są mierne. Z punktu widzenia codziennej jazdy optymalna wersja to Cooper, czyli 1.6 122 KM. Silniki Mini i Citroena DS3 są bardzo blisko spokrewnione.

Zdjęcie

Mini najlepiej jeździ w wersji Cooper S (na zdjęciu) lub JCW, ale akurat te odmiany są awaryjne. /Motor
Mini najlepiej jeździ w wersji Cooper S (na zdjęciu) lub JCW, ale akurat te odmiany są awaryjne.
/Motor

UŻYWANY CITROEN DS3 (2010-): PODSUMOWANIE

Rynek wysoko wycenia używane DS3, ale ma ku temu powody, bo ten model trzeba zaliczyć do udanych. Jedyna skaza na jego reputacji to dość awaryjny silnik THP, natomiast pozostałe wersje jak najbardziej polecamy. W porównaniu z głównym rywalem - Mini - DS3 oferuje więcej miejsca, więcej komfortu i większy bagażnik... za mniejsze pieniądze.

OCENA 3/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Citroen DS3 (2010-)

liczba zdjęć: 37

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 5/2016

Używany Citroen C3 (2002-2009) – OPINIE O SAMOCHODACH

Alfa Romeo MiTo (2008-) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Mini Cooper (2001) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również