Używany Mercedes klasy A W169 (2004-2012)

Poniedziałek, 4 września (15:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Koncepcja Mercedesa klasy A W169 nie pasuje do typowych schematów. Auto jest funkcjonalne, ale niezbyt komfortowe. Oszczędne, ale drogie w serwisowaniu.

Zdjęcie

Teoretycznie to mikrovan do miasta. Ale jeśli ktoś wybierze mocnego diesla, bez problemu pojedzie nim także w dalszą trasę. /Motor
Teoretycznie to mikrovan do miasta. Ale jeśli ktoś wybierze mocnego diesla, bez problemu pojedzie nim także w dalszą trasę.
/Motor

MERCEDES KLASY A W169
lata produkcji: 2004-2012
ceny od: 11 000 zł

Mercedes klasy A W169 jest mikrovanem i nie ma wielu rynkowych rywali. Takie modele jak Fiat Idea czy Opel Meriva I są mniejsze, a Ford C-Max czy Renault Scenic - większe.

Reklama

Niemiecki samochód ma jeszcze jedną cechę szczególną. Cały zespół napędowy jest zabudowany tak szczelnie, że do większości napraw trzeba go demontować. Decyzja o wyborze tego modelu powinna zatem wynikać z kalkulacji jego zalet i wad.

Zacznijmy od plusów

Zalet jest sporo. Przestronne wnętrze, wygodne zajmowanie miejsc na fotelach (docenią to zwłaszcza osoby starsze), świetna widoczność z pozycji kierowcy oraz szeroka gama silników, która ułatwia precyzyjne dopasowanie samochodu do potrzeb.

Zdjęcie

Po 200 tys. km kierownica wciąż wygląda jak nowa. Ogólna jakość wykonania jest niezła z małym wyjątkiem – łuszczą się chromowane paseczki „zdobiące” lewarek biegów i klamkę schowka. /Motor
Po 200 tys. km kierownica wciąż wygląda jak nowa. Ogólna jakość wykonania jest niezła z małym wyjątkiem – łuszczą się chromowane paseczki „zdobiące” lewarek biegów i klamkę schowka.
/Motor

Zdjęcie

[1] Jedna dźwignia obsługuje migacze, wycieraczki i spryskiwacze. [2] Zewnętrzna nawigacja Mercedesa ma Bluetooth i czyta MP3. /Motor
[1] Jedna dźwignia obsługuje migacze, wycieraczki i spryskiwacze. [2] Zewnętrzna nawigacja Mercedesa ma Bluetooth i czyta MP3.
/Motor

Nie bez znaczenia jest także wysoki poziom ochrony pasażerów w razie wypadku. W zderzeniach czołowych silnik wsuwa się pod samochód, a nie do kabiny. W razie kolizji bocznej, wysoko umiejscowione siedziska chronią biodra.

Kapitalną zaletą w mieście jest wydajne wspomaganie kierownicy, którą kręci się jednym palcem.

Zdjęcie

[1] Fotele są skromnie wyprofilowane, ale przynajmniej trwałe. [2] Z tylnej kanapy można wysunąć podwyższenie dla dzieci. /Motor
[1] Fotele są skromnie wyprofilowane, ale przynajmniej trwałe. [2] Z tylnej kanapy można wysunąć podwyższenie dla dzieci.
/Motor

Wady także są oczywiste

Samochód jest bardzo sztywno zawieszony, ma także dość niski prześwit. Dzięki temu zaskakująco dobrze radzi sobie w zakrętach, ale pokonywanie progów zwalniających jest już dla niego sporym wyzwaniem.

W aucie, które większość swojego przebiegu pokonuje w obszarze zabudowanym, powinno być raczej na odwrót.

Kłopotliwe jest także serwisowanie. Wspomniana konieczność opuszczenia lub nawet demontażu całego zespołu napędowego przy niektórych naprawach oznacza dodatkowy koszt 500-800 zł doliczony do rachunku.

Nic dziwnego, że niektórzy użytkownicy wolą okazyjnie sprzedać samochód, który zdradza objawy zużycia, niż go naprawiać.

Zdjęcie

[1] Skrzynkę bezpieczników i akumulator ukryto pod podłogą. [2] Zbiorniczek spryskiwaczy jest podgrzewany cieczą chłodzącą. /Motor
[1] Skrzynkę bezpieczników i akumulator ukryto pod podłogą. [2] Zbiorniczek spryskiwaczy jest podgrzewany cieczą chłodzącą.
/Motor

Przed zakupem

Przed zakupem używaną klasę A powinien obejrzeć mechanik, który zna się na tych samochodach. Osoba bez specjalizacji może nie zauważyć typowych mankamentów tego samochodu. Niepokojące objawy to np. dziwne działanie wspomagania kierownicy (raz lżej, raz mocniej), stukanie przegubów podczas manewrów parkingowych, hałas dobiegający z układu napędowego, a także zaawansowane problemy z korozją drzwi lub progów.

Zdjęcie

Podłogę bagażnika można mocować na dwóch poziomach. /Motor
Podłogę bagażnika można mocować na dwóch poziomach.
/Motor

Jaki silnik?

Polecamy diesle. W dzisiejszych czasach mało jest już jednostek, które nie mają problemu z łańcuchowym rozrządem, panewkami, turbosprężarkami i głowicami. Diesle w klasie A są tymczasem pancerne. Wszystkie mają tę samą pojemność, ale różnią się osprzętem i mocą.

Zdjęcie

Łańcuchowy rozrząd jest trwały, ale wymiana paska osprzętu i napinacza to ok. 600 zł. /Motor
Łańcuchowy rozrząd jest trwały, ale wymiana paska osprzętu i napinacza to ok. 600 zł.
/Motor

A160 CDI ma zaledwie 82 KM, 5 biegów i z tego względu nadaje się z raczej tylko do miasta. Optymalny wybór to A180 CDI (109 KM, 6 biegów). Najdroższe są A 200 CDI (140 KM, 6 biegów).

Jedynym poważnym wydatkiem, który grozi nabywcy diesla, jest koszt wymiany sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym (powyżej 3 tys. zł), ale stan tego elementu da się ocenić przed zakupem samochodu.

Koszty może wygenerować także opcjonalna skrzynia CVT.

Zdjęcie

Wersja trzydrzwiowa nie przyjęła się na rynku. To nie jest samochód sportowy, a trzydrzwiowe auta rodzinne nie mają sensu. /Motor
Wersja trzydrzwiowa nie przyjęła się na rynku. To nie jest samochód sportowy, a trzydrzwiowe auta rodzinne nie mają sensu.
/Motor

Mercedes klasy A W169 (2004-2012): dane techniczne i osiągi

WersjaA150
A170
A160 CDI
A180 CDI
A200 CDI
Silnikbenzynowybenzynowyturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1498 cm31699 cm31991 cm31991 cm31991 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna95 KM116 KM82 KM109 KM140 KM
Maksymalny moment obrotowy140 Nm155 Nm180 Nm250 Nm300 Nm
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna175 km/h188 km/h170 km/h186 km/h201 km/h
Przysp. 0-100 km/h12,6 s10,9 s15,0 s10,8 s9,5 s
Średnie zużycie paliwa7,5 l/100 km7,8 l/100 km6,2 l/100 km6,4 l/100 km6,9 l/100 km

MERCEDES KLASY A W169: HISTORIA MODELU

Zdjęcie

Poprzednik: klasa A W168. /Motor
Poprzednik: klasa A W168.
/Motor

2004: prezentacja opisywanej klasy A
2008: niewielki lifting (nowe światła, kierunkowskazy)
2009: do wersji z ręcznymi skrzyniami biegów trafia system Start/Stop (Blue Efficiency)
2012: nowa generacja modelu

Zdjęcie

Następca: klasa A W176. /Motor
Następca: klasa A W176.
/Motor

UŻYWANY MERCEDES KLASY A W169 (2004-2012): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Zużyte przeguby półosi: objawem jest ich stukanie podczas manewrów parkingowych.
  • Nie działa centralny zamek: pomaga smarowanie wodzików.
  • Oporne działanie wspomagania kierownicy: zaśniedziałe styki przy module wspomagania lub zapieczone krzyżaki kolumny kierowniczej.

Zdjęcie

Drzwi nie są zardzewiałe, ale rdzawe punkty pojawiają się już przy tylnych nadkolach. /Motor
Drzwi nie są zardzewiałe, ale rdzawe punkty pojawiają się już przy tylnych nadkolach.
/Motor

UŻYWANY MERCEDES KLASY A W169 (2004-2012): PODSUMOWANIE

Z czysto ekonomicznego punktu widzenia używany Mercedes A W169 nie jest najlepszym wyborem. Można kupić wiele tańszych aut o niższych kosztach eksploatacji. Ale jeśli ktoś szuka kompaktowego modelu z mocnym i trwałym dieslem sprzęgniętym z 6-biegową skrzynią w cenie do 20 tys. zł, okazuje się, że wielkiego wyboru nie ma...

Zdjęcie

Mercedes klasy A /Motor

OCENA 3/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Mercedes klasy A W169 (2004-2012)

liczba zdjęć: 60

Tekst: Jacek Ambrozik,zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 12/2017

Mercedes klasy A W168 (1998-2004) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Mercedes klasy B W245 (2005-2011) – OPINIE O SAMOCHODACH

Mercedes klasy X - pierwszy pick-up z gwiazdą – WIADOMOŚCI

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również

  • Jak wycenić samochód używany i jak podnieść wartość auta przed sprzedażą

    Wiele osób popełnia błąd, żądając zaporowej kwoty za używany pojazd lub pozbywa się swojego auta za bezcen. Sprawdź, jak nie stracić na samochodzie i szybko go sprzedać. więcej