Używany Mercedes klasy E W212 (2009-2016)

Wtorek, 28 czerwca 2016 (17:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Po nieudanej klasie E W210 i kontrowersyjnej W211, Mercedes postanowił przypomnieć, jak robi się dobry samochód klasy wyższej.

Zdjęcie

Współczynnik aerodynamiczny (Cx) klasy E to tylko 0,25. Wynik rzadko spotykany. /Motor
Współczynnik aerodynamiczny (Cx) klasy E to tylko 0,25. Wynik rzadko spotykany.
/Motor

MERCEDES E (W212)
lata produkcji: 2009-2016
ceny: od 65 000 zł

Założenie klasy E W212 było takie: więcej mocy, więcej wyposażenia z dziedziny elektroniki. Nie zdecydowano się na radykalny downsizing (dopiero po lifcie wprowadzono "ekologiczną" benzynową wersję 1.6 turbo).

Reklama

Nie udało się też zmniejszyć masy. Model W212 w wersji 220 CDI jest cięższy od poprzednika o ok. 130 kg. I to mimo to, że na szeroką skalę zastosowano aluminium: wykonano z niego wahacze (z przodu po 3 na stronę), maskę silnika, błotniki przednie i klapę bagażnika.

Jak kropla wody

Niskie zużycie paliwa gwarantuje tu przede wszystkim fantastyczna aerodynamika. Współczynnik Cx dla sedana to 0,25 - jeden z najlepszych na świecie wśród aut osobowych.

Zdjęcie

Jeśli czegoś tu nie brakuje, są to przyciski. Każde auto ma ekran centralny obsługiwany pokrętłem między fotelami. Materiały trwałe, ale nie sprawiają wrażenia luksusowych. /Motor
Jeśli czegoś tu nie brakuje, są to przyciski. Każde auto ma ekran centralny obsługiwany pokrętłem między fotelami. Materiały trwałe, ale nie sprawiają wrażenia luksusowych.
/Motor

Wszystkie samochody, od bazowej wersji poczynając, seryjnie wyposażono w układ amortyzatorów adaptacyjnych. Za dopłatą, podobnie jak w poprzednim modelu, oferowano układ w pełni pneumatyczny, czyli Airmatic. "Pneumatykę" w tylnej osi ma każde kombi, niezależnie od wersji silnikowej. Mimo młodego wieku tego auta, już pojawiła się oferta taniej regeneracji kolumn Airmatic z miechami powietrznymi - za obie sztuki na przód trzeba zapłacić ok. 3600 zł z montażem. Tak, to jest tanio w porównaniu do cen w ASO.

Zdjęcie

[1] Dźwignia „automatu” w kolumnie: w V6 i we wszystkich autach po lifcie. [2] Panel sterowania tzw. foteli wielokonturowych z masażem. /Motor
[1] Dźwignia „automatu” w kolumnie: w V6 i we wszystkich autach po lifcie. [2] Panel sterowania tzw. foteli wielokonturowych z masażem.
/Motor

Mercedes wyposażył W212 w wiele rozwiązań z dziedziny bezpieczeństwa i ekologii. Np. "aktywna przednia maska" ma system, który unosi ją w części wzdłuż podszybia w razie kolizji z pieszym. Za słoną dopłatą był także dostępny system noktowizyjny Night Vision. W silnikach zastosowano zestaw rozwiązań oszczędzający paliwo znany jako BlueEfficiency: system start/stop oraz elektronicznie sterowany osprzęt, działający w zależności od zapotrzebowania (np. alternator, sprężarka klimatyzacji). Oczywiście to wszystko wymagało stworzenia niezwykle skomplikowanej instalacji, która wyklucza jakiekolwiek samodzielne naprawy. Komputer serwisowy jest potrzebny praktycznie do wszystkiego - ewentualnie można się bez niego obejść przy wymianie oleju, a komunikat serwisowy skasować kombinacją przycisków (polecamy informacje z forum w212.pl).

Mnogość elektroniki oznacza też duże zapotrzebowanie na prąd. Samochód nieużywany przez kilka tygodni zapewne nie będzie chciał zapalić. Akumulator znajduje się pod maską z prawej strony, a w wersji V8 - w bagażniku. Przewidziano też mały "akumulator dodatkowy", montowany pod deską rozdzielczą z lewej.

Co kupić? Czego nie kupić?

O dziwo, nie ma wcale problemu ze znalezieniem mocnej wersji V6, niezależnie od rodzaju zasilania. Wiele mocnych aut ma napęd na 4 koła 4MATIC. Prawdziwy rarytas stanowią samochody z manualną skrzynią biegów; była dostępna tylko do benzynowej wersji E200 i do 4-cylindrowych diesli. Większość ma jednak "automat" - we wszystkich mocniejszych wersjach jest siedmiobiegowy.

Zdjęcie

Skórzana lub „ekoskórzana” tapicerka stosowana była seryjnie. /Motor
Skórzana lub „ekoskórzana” tapicerka stosowana była seryjnie.
/Motor

Najtańsze samochody to często taksówki po zakończeniu służby w Niemczech. Wcale nie muszą mieć "budyniowego" koloru - korporacje wolą kupować auta w neutralnych barwach i okleić je folią. Potem łatwiej je odsprzedać. W212 po taxi ma tę zaletę, że był bardzo regularnie serwisowany. Obecność pakietu "taxi" można rozpoznać po rozkodowaniu numeru VIN. Polecamy stronę: carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercedes/vin_check.

Zdjęcie

Bagażnik sedana ma 540 l (kombi zmieści aż 695 l). /Motor
Bagażnik sedana ma 540 l (kombi zmieści aż 695 l).
/Motor

Przy samochodzie tak drogim jak klasa E W212 zalecamy wyjątkową ostrożność jeśli chodzi o auta sprowadzone. Rynek wtórny oferuje atrakcyjne auta z polskich salonów, zwrócone przez klientów, którzy użytkowali je np. w ramach wynajmu długoterminowego Lease & Drive. Niektóre mają jeszcze gwarancję i ważną umowę serwisową (darmowe przeglądy do 4 lat).

Za klasę E sprzed liftu trzeba zapłacić 75-80 tys. zł. Na tyle wycenia się auta z lat 2009-2010 oferowane przez dealerów.

Mercedes klasy E W212 (2009-2016): dane techniczne i osiągi

 E 180
E 200
E 300
E 400E 200 CDIE 220 CDIE 300 CDIE 350 CDI
Silnikbenzynowy turbobenzynowy turbobenzynowybenzynowy biturboturbodieseldiesel biturboturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1595 cm31991 cm32996 cm32996 cm32143 cm32143 cm32987 cm32987 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16V6/24V6/24R4/16R4/16V6/24V6/24
Moc maksymalna156 KM/5300184 KM/5250231 KM/6000333 KM/5250136 KM/2800170 KM/3000231 KM/3800265 KM/3800
Maksymalny moment obrotowy250 Nm/1250270 Nm/1800300 Nm/2500480 Nm/1400360 Nm/1600400 Nm/1400540 Nm/1600620 Nm/1600
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna220 km/h233 km/h247 km/h250 km/h210 km/h228 km/h250 km/h250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,6 s8,2 s7,4 s5,3 s10,2 s8,7 s6,8 s6,7s
Średnie zużycie paliwa6,1 l/100 km6,5 l/100 km9,1 l/100 km7,9 l/100 km5,1 l/100 km4,5 l/100 km5,8 l/100 km6,6 l/100 km

MERCEDES KLASY E W212 (2009-2016): HISTORIA MODELU

Zdjęcie

Lifting z 2013 r.: zmienił się przód, dodano nowe wersje - E 250 (211 KM) i E 400 (333 KM).
/Motor

2009: premiera handlowa klasy E W212
2011: pierwszy mikrolifting, nowy, kolorowy wyświetlacz, wersja napędzana CNG; E63 AMG z nowym silnikiem 5.5 V8 biturbo
2013: modernizacja, nowa stylistyka przodu, odświeżona gama silników
2016: debiut kolejnej generacji


UŻYWANY MERCEDES KLASY E W212 (2009-2016): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Przypadki zgrzytania łańcucha rozrządu w dieslu: starcza on na ok. 200 tys. km.
  • Uszkodzenia konwertera w automatycznej skrzyni biegów. Szczególnie w mocnych wersjach.
  • Wycieki płynu chłodzącego: pęka plastikowy element pod filtrem paliwa.
  • W wersjach benzynowych olej kapie na katalizator. To małe rozszczelnienie w turbosprężarce.

Zdjęcie

[1] Diesel z katalizatorem selektywnym SCR wymaga uzupełniania płynu AdBlue. [2] Łańcuch rozrządu w dieslu wytrzymuje ok. 200 000 km, wymiana to koszt kilku tys. zł. /Motor
[1] Diesel z katalizatorem selektywnym SCR wymaga uzupełniania płynu AdBlue. [2] Łańcuch rozrządu w dieslu wytrzymuje ok. 200 000 km, wymiana to koszt kilku tys. zł.
/Motor

UŻYWANY MERCEDES KLASY E W212 (2009-2016): SYTUACJA RYNKOWA

Mercedes klasy E W212 (2009-2016): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL201420132012201120102009
E 200160 000 zł145 000 zł105 000 zł90 000 zł80 000 zł75 000 zł
E 220 CDI165 000 zł150 000 zł110 000 zł95 000 zł84 000 zł77 000 zł

Przeważają diesle - ich udział w rynku wynosi ok. 70%. Jednak coraz mocniej widać utratę znaczenia rocznika dla ceny pojazdu. Klasa E z 2009 r. może być dwa razy droższa niż auto z 2010 r., tylko dlatego że ma większy silnik, lepsze wyposażenie, a przede wszystkim - historię serwisową.

Zdjęcie

Mercedes klasy E /Motor

UŻYWANY MERCEDES KLASY E W212 (2009-2016): PODSUMOWANIE

Na tle głównego rywala, czyli BMW serii 5 F10, klasa E wypada znakomicie jeśli chodzi o bezawaryjność. Zadowoli klientów nastawionych na wysoki komfort jazdy. Podejrzewamy jednak, że przebiegi rzędu 500 000 km będą trudne do osiągnięcia z powodu ogromnego skomplikowania konstrukcji.

OCENA 3/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Mercedes klasy E W212 (2009-2016)

liczba zdjęć: 43

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 4/2016

Używany Mercedes W124 (1984-1997) – OPINIE O SAMOCHODACH

Mercedes klasy E W211 – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również