Używany Seat Leon I (1999-2005)

Poniedziałek, 4 kwietnia 2016 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Kiedyś Leon był wart zainteresowania jako auto o charakterze sportowym. Dziś główne atuty to prosta technika VW i wygląd nowocześniejszy od Golfa IV.

Zdjęcie

Zderzak wersji standardowej ma spokojną stylizację. Wersje Top Sport czy Cupra wyglądały agresywniej. /Motor
Zderzak wersji standardowej ma spokojną stylizację. Wersje Top Sport czy Cupra wyglądały agresywniej.
/Motor

SEAT LEON I
lata produkcji: 1999-2005
ceny: od 6000 zł

Koniec lat 90. to były dobre czasy Seata: w ofercie występowały modele opracowane przez koncern VW z myślą specjalnie o tej marce, a nie po prostu produkty ze zmienionym logo.

Reklama

Szczególnie dobrze rynek przyjął pierwszą generację Leona (lepiej sprzedawała się tylko Ibiza). Przez cały okres produkcji roczna sprzedaż oscylowała w okolicy 100 tys. sztuk, nawet pod jej koniec, gdy przeważnie zainteresowanie spada. I to mimo braku wersji kombi - dostępny był tylko 5-drzwiowy hatchback z 340-litrowym bagażnikiem (wersja sedan nazywała się Toledo). W ogłoszeniach Leon to najpopularniejszy Seat.

Benzyna czy diesel?

W przebogatej gamie silników znalazły się jednostki benzynowe wolnossące i z turbodoładowaniem, 4- i 6-cylindrowe, a jeśli chodzi o diesle - rządzi 1.9 TDI w kilku wersjach mocy, z pompą wtryskową (90-110 KM) lub pompowtryskiwaczami (100-150 KM). Przez krótki czas stosowano też 68-konnego diesla 1.9 SDI, jednak Leon, który do 100 km/h potrzebuje prawie 18 sekund to mało kusząca propozycja, ale i bardzo mało popularna.

Zdjęcie

Stylizacja bez zarzutu, ale plastiki wyjątkowo mało zachęcające: normą są głębokie zarysowania i łuszcząca się powłoka gumowa. Podświetlone na czerwono zegary trochę męczą na dłuższą metę. /Motor
Stylizacja bez zarzutu, ale plastiki wyjątkowo mało zachęcające: normą są głębokie zarysowania i łuszcząca się powłoka gumowa. Podświetlone na czerwono zegary trochę męczą na dłuższą metę.
/Motor

Za to nie brakuje Leonów z benzynowym silnikiem 1.4 16V. Tu osiągi nie są wiele lepsze, ale za to można jeździć naprawdę tanio na LPG - silnik ten ma hydrauliczną kompensację luzów zaworowych i bez problemu "trawi" gaz, analogicznie jak mocniejszy wariant 1.6. Leon z silnikiem 1.8 Turbo 20V to samochód naprawdę szybki, ale bardzo trudno znaleźć auto całkowicie bezwypadkowe i z pewną przeszłością. Ponadto zużycie paliwa może tu już odstraszać. Optymalny wybór dla poszukujących żwawego auta to diesel 1.9 TDI PD w wersji 130- lub 150-konnej, tyle że i tu też trudno znaleźć coś w dobrym stanie i z przebiegiem wyraźnie mniejszym niż 300 000 km.

Zdjęcie

[1] Najbogatsze wersje (FR, Cupra) mają radio 2DIN i klimatyzację automatyczną Climatronic. [2] Kody z naklejki pod wykładziną bagażnika można rozkodować dzięki stronie www.vwgolf.pl. /Motor
[1] Najbogatsze wersje (FR, Cupra) mają radio 2DIN i klimatyzację automatyczną Climatronic. [2] Kody z naklejki pod wykładziną bagażnika można rozkodować dzięki stronie www.vwgolf.pl.
/Motor

W skrócie: do miasta wystarczy Leon 1.6. Na trasę polecamy 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami. Starsze wersje z pompą rotacyjną są nieco tańsze w serwisowaniu, ale przeważnie skrajnie wyeksploatowane.

Leon nie koroduje - to dobra wiadomość. Bardzo trwałe okazuje się również zawieszenie o prostej konstrukcji (McPherson/belka skrętna). Niestety, zostało zestrojone "sportowo", co w polskich warunkach oznacza niski poziom komfortu.

Zdjęcie

Wnętrze jak w Golfie IV, tylko miejsca nad głową z tyłu mniej. Jednak przestrzeni najbardziej brakuje na wysokości kolan. Siedzenia: twarde, odporne na zużycie. /Motor
Wnętrze jak w Golfie IV, tylko miejsca nad głową z tyłu mniej. Jednak przestrzeni najbardziej brakuje na wysokości kolan. Siedzenia: twarde, odporne na zużycie.
/Motor

Hiszpańska jakość

Szczególnie mocno trzęsą Leony na dużych, 18-calowych felgach, jakie stosowano w wersjach sportowych. W czasach popularności tuningu zdarzały się nawet przypadki montażu felgi 19-calowych i usztywniania zawieszenia. Od tego czasem... pękała przednia szyba. Z czasem nasilają się drobne usterki wynikające z dyskusyjnej jakości montażu w hiszpańskiej fabryce: urywa się wężyk od spryskiwacza tylnej szyby, przez uszczelki drzwi wcieka woda, psuje się też zamek centralny i gasną wyświetlacze. Użytkownicy narzekają na pękające prowadnice szyb i odpadającą gumę ochronną z boczków drzwiowych.

Jednak nawet poważna awaria (np. zatarcie silnika) nie jest tragedią, bo wszelkie części mechaniczne do Leona są łatwo dostępne z drugiej ręki. Kompletny silnik 1.9 TDI to koszt ok. 2000 zł. Droższe w naprawach są wersje 4x4 - mają m.in. niezależne zawieszenie z tyłu.

Zdjęcie

Głęboki, ale wąski bagażnik o pojemności 340 l. Można powiększyć go do 1655 l. Klapa jest dosyć ciężka. /Motor
Głęboki, ale wąski bagażnik o pojemności 340 l. Można powiększyć go do 1655 l. Klapa jest dosyć ciężka.
/Motor

W kwestii cen: Leon I kosztuje więcej niż bliźniacze modele VW Golf i Skoda Octavia, a nieco mniej niż Audi A3. Model Cupra wycenia się na ponad 20 tys. zł, a 150-konne TDI (oznaczone ARL i tak też opisywane w ogłoszeniach) - na ok. 14-15 tys. zł. Auta świeżo sprowadzone pozostają w ogromnej przewadze nad krajowymi.

Seat Leon I (1999-2005): dane techniczne i osiągi

 1.4 16V
1.6 16V
1.8 T
CUPRA 41.9 TDI1.9 TDI1.9 TDI1.9 TDI
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowy, turbobenzynowyturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1390 cm31597 cm31781 cm32791 cm31896 cm31896 cm31896 cm31896 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/20VR6/24R4/8R4/8R4/8R4/8
Moc maksymalna75 KM105 KM180 KM204 KM90 KM110 KM130 KM150 KM
Maksymalny moment obrotowy128 Nm148 Nm235 Nm270 Nm210 Nm235 Nm310 Nm320 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna170 km/h192 km/h229 km/h237 km/h180 km/h193 km/h205 km/h215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h14,6 s10,9 s7,7 s7,2 s12,7 s10,7 s9,8 s8,9 s
Średnie zużycie paliwa6,7 l/100 km6,9 l/100 km8,8 l/100 km10,9 l/100 km5,1 l/100 km5,0 l/100 km5,2 l/100 km5,4 l/100 km

SEAT LEON I (1999-2005): HISTORIA MODELU

Zdjęcie

1999: premiera Leona I
2001: Leon 2.8 VR6 Cupra 4 - moc 204 KM, napęd na 4 koła
2002: Leon Cupra R - 1.8 T, 210 KM
2003: 130-konny 1.9 TDI, wycofanie diesla bez turbodoładowania
2005: prezentacja następcy (samochód na fot. obok), który trafia do sprzedaży w 2006 r.



UŻYWANY SEAT LEON I (1999-2005): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Usterki silników TDI: uszkodzone przepływomierze, zatarte turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek, wadliwy układ korekcji ciśnienia doładowania.
  • Nieszczelne uszczelki drzwi.
  • Nietrwałe przeguby w dieslach.
  • Drobiazgi: przetarty wężyk płynu do mycia tylnej szyby, pękające prowadnice szyb w drzwiach.

UŻYWANY SEAT LEON I (1999-2005): SYTUACJA RYNKOWA

Jeszcze kilka lat temu diesle były w znacznej przewadze, teraz proporcje wyrównały się. Coraz więcej klientów woli benzynowego Leona z mniejszym przebiegiem niż zużytego diesla. Najpopularniejszy przedział cen: 12-16 tys. zł.

Seat Leon I (1999-2005): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL200520042003200220012000
1.615 000 zł14 000 zł13 000 zł12 000 zł10 500 zł8000 zł
1.9 TDI16 000 zł15 000 zł14 000 zł13 000 zł11 000 zł9000 zł

UŻYWANY SEAT LEON I (1999-2005): PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Seat Leon /Motor

Za wyborem Leona przemawia wciąż atrakcyjna sylwetka i względna łatwość nabycia mocnej wersji silnikowej. Cena już nie - Leony są droższe niż Golfy IV z tych samych roczników. Samochód z pewnością nie należy do pierwszej ligi, jeśli mowa o jakości wykonania, ale za to naprawy są proste i tanie.

OCENA 3/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Seat Leon I (1999-2005)

liczba zdjęć: 27

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 51-52/2015

Seat Toledo II (1998-2004) - SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Seat Leon II (2005-) - OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również

  • Porównanie używanej Mazdy CX-7 i Subaru Forestera

    Te japońskie SUV-y kuszą nie tylko mocnymi silnikami oraz seryjnymi napędami na cztery koła. Oferują znacznie więcej zalet – także jako modele używane. więcej